Gå til innhold

Bedt på middag / liker ikke maten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Vi blir stadig bedt på middag hos svigersønn.. De vet at jeg er sær i matveien og tidligere har hatt et anstrengt forhold til mat. De ber på lam og fisk som de vet jeg ikke spiser. Synes det er så flaut å bli med samboer, men han mener jeg er barnslig. Nå så er vi igjen best på fisk og det blir vel lam til påske. Jeg fikk sist servert wienerpølser(!!) og potet. Denne gang vil jeg helst være hjemme. Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: 37a57...31f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vært glad for at jeg ble invitert, og slapp å lage mat selv.  Spist, kost meg, og takket pent for maten.

Du fikk jo pølse, da har de jo tatt kjempe hensyn til deg. Du har jo tross alt bestemt deg for at du ikke liker helt normal mat. Tenk på de som har allergier? De kan jo ikke hjelpe for det...

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bortskjemt og utakknemlig. Du er voksen og kan fint ta et lite stykke med fisk og heller pøse på med tilbehør. Jeg har mange ganger spist ting som virkelig byr meg imot, nettop fordi jeg ble opplært fra hjemme at man spiser i det minste litt av retten i respekt for dem som har invitert deg på mat. 

Anonymkode: 9f373...947

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å når du ikke liker det de serverer så klager du på at du får pølse? Så ta med deg noe selv da isteden for å oppføre deg som et barn

Anonymkode: 9f373...947

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Belima skrev:

Barnebarnet mitt på 9 år takler det bedre enn deg. Da han hadde spist middag hos en venn, lasagne som jeg vet han ikke liker, spurte jeg hva han gjorde. Han svarte: " Jeg tok en porsjon og spiste den opp selvfølgelig" Han la til at han alltid spiste det han fikk, selv om det  er mat han ikke liker når han er borte. Tar av meg hatten for han jeg!
 

Applaus 👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼

Anonymkode: 9f373...947

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

😂😂 akkurat disse svarene heg så komme. Jeg har smakt på fisk, lam og alt jeg faktisk sier jeg ikke liker. Med et tidligere anstrengt forhold til mat kan jeg dessverre ikke true i meg noe jeg ikke liker! Og ja, jeg er voksnes selv om jeg ikke spiser enkelte ting. 

Anonymkode: 37a57...31f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre, du er veldig sær.

Vi får alle servert mat vi ikke liker av og til, da tar man til seg litt og er høflig.Du har til og med sagt i fra,  og de har tatt hensyn til det og gitt deg pølse, og det er visst også feil.

Hva vil du ha da?

Du får ta med egen mat hvis det er så begrenset hva du liker.

 

Anonymkode: ae40e...d09

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

😂😂 akkurat disse svarene heg så komme. Jeg har smakt på fisk, lam og alt jeg faktisk sier jeg ikke liker. Med et tidligere anstrengt forhold til mat kan jeg dessverre ikke true i meg noe jeg ikke liker! Og ja, jeg er voksnes selv om jeg ikke spiser enkelte ting. 

Anonymkode: 37a57...31f

Som sagt, da får du ta med egen mat da. Hvor mange alternativ er det?

Anonymkode: b7af4...045

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten får du la hver å komme eller ta med egen mat. Jeg har full forståelse for at man ikke kan like absolutt alt, men du får si du ikke liker det og ta med noe du liker. 

Jeg var invitert på lutefisk en jul og jeg klarer IKKE lutefisk :spy: Da tok jeg med egen mat og de hadde null problem med det. Heller det en å sitte å brekke meg.

Endret av Linnpinn9
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂😂 akkurat disse svarene heg så komme. Jeg har smakt på fisk, lam og alt jeg faktisk sier jeg ikke liker. Med et tidligere anstrengt forhold til mat kan jeg dessverre ikke true i meg noe jeg ikke liker! Og ja, jeg er voksnes selv om jeg ikke spiser enkelte ting. 

Anonymkode: 37a57...31f

Hva mener du med "tidligere anstrengt forhold til mat"? 

Anonymkode: 87c75...b30

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer dit og spiser litt av det du får. Ikke ta med egen mat, for Guds skyld! Dessuten, det som kan skje når du smaker på mat du ikke liker er at du faktisk begynner å like det!

Anonymkode: 51935...4ee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg liker heller ikke lam, så hvis jeg får det servert spiser jeg poteter og grønnsaker og holder kjeft. Verre er det ikke. Hvis noen spør hvorfor jeg ikke forsyner meg av kjøttet svarer jeg bare at jeg ikke er så glad i lam og sender fatet videre. Det samme gjelder forresten hvis jeg får servert kylling med skinn (fileter går greit), nakkekoteletter eller pølser. Forsyner meg med det jeg liker av tilbehør uten å lage noen stor sak av det.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

😂😂 akkurat disse svarene heg så komme. Jeg har smakt på fisk, lam og alt jeg faktisk sier jeg ikke liker. Med et tidligere anstrengt forhold til mat kan jeg dessverre ikke true i meg noe jeg ikke liker! Og ja, jeg er voksnes selv om jeg ikke spiser enkelte ting. 

Anonymkode: 37a57...31f

Hvorfor lager du en tråd hvis du visste hva du ville få til svar? 

Det er barnelærdom i vårt hus at man må lære seg å like enkelte ting.  De som er så kresen i voksen alder som du sier at du er, har kun seg selv å takke. Tror ikke du har et tidligere anstrengt forhold til mat, jeg tror du har det fremdeles. Et barn ville sannsynligvis vært lykkelig for alternativer som pølse eller makaroni. 

 

Dine utsagn her er så selvopptatte at jeg foreslår at du jobber med deg selv. Uten å forvente at alle skal ta hensyn til dine nykker. Hadde blitt kjempeskuffet hvis min svigermor satt sånn som deg og klaget.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SweetM skrev:

Jeg liker heller ikke lam, så hvis jeg får det servert spiser jeg poteter og grønnsaker og holder kjeft. Verre er det ikke. Hvis noen spør hvorfor jeg ikke forsyner meg av kjøttet svarer jeg bare at jeg ikke er så glad i lam og sender fatet videre. Det samme gjelder forresten hvis jeg får servert kylling med skinn (fileter går greit), nakkekoteletter eller pølser. Forsyner meg med det jeg liker av tilbehør uten å lage noen stor sak av det.

En ypperlig måte å håndtere det på hvis man absolutt ikke klarer å spise noe.  

Jeg synes du skulle gjøre som dette TS, men gjerne informere på forhånd at du ikke mener å være uhøflig, men st du rett og slett ikke klarer. 

 

Og så ville jeg på hjemmebane jobbet litt med helt vanlige middagsretter som det faktisk forventes at man spiser i selskaper etc. Jeg skjønner jo at det blir vanskelig å spise noe hvis det er sånn at man faktisk kaster opp, men for meg virker det bare som. Om du har bestemt deg og bruker tidligere (?) spiseforstyrrelse (?) som en hvilepute. 

Anonymkode: 87c75...b30

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i en slik situasjon idag faktisk, jeg valgte å takke nei. Men nå liker jeg det meste, og er ofte med til foreldrene hans på middag (vi er der ofte og det er ikke noe spesielt selskap) og spiser det jeg får. Men idag skulle dem ha komle (noen kaller det vell raspeball) og lammekjøtt, som er noe av det verste jeg vet. Jeg liker ingen av delen, og for å unngå å sitte å spise kålrabistappe takket jeg pent nei. De har verken potet eller annet tilbehør til og vil ikke være til bry.

Vil her påpeke at dette før matpolitiet slår inn at dette er noe jeg aldri har likt, har prøvd flere ganger og har spist det til nøds feks på hyttetur hvor alle ville ha dette utenom meg  

Men det er nok verre for deg TS som er sær på det meste, for da blir det jo mange nei. Men du er invitert til svigersønn? Er ikke dattera di (event sønn) der også eller, hun burde vel visst om dette i såfall?

Anonymkode: 7a5b7...115

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...