Gå til innhold

Oppkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Da er jeg endelig ferdig med all kjøreopplæring og klar for å bestille oppkjøring. Skal ha noen timer før selve oppkjøringen men ellers er jeg ferdig.

Jeg er veldig usikker på hvor jeg skal bestille oppkjøring da jeg har hatt opplæringen i Drammen og har kjørt mest her, men kommer fra en mindre by hvor jeg er lommekjent men har kjørt lite. Tenker at i Drammen er det større sjanse for å gjøre feil i og med at det er flere rundkjøringer, lyskryss og generelt mer av alt (syklister, biler, mennesker), MEN veiene er her gode å kjøre på og jeg føler meg trygg. Der jeg kommer fra har vi 4 rundkjøringer, to lyskryss og ellers blir det nok landeveiskjøring som jeg er veldig komfortabel med. I tillegg vet jeg hvor alt er, så jeg ikke trenger å stresse med å kjøre feil. 

Hadde i utgangspunktet bestemt meg for å kjøre opp der jeg kommer fra, men har blitt usikker i det siste på grunn av at jeg nesten ikke har kjørt der da jeg har bodd i Drammen de siste to årene. 

Har også et annet spørsmål som bekymrer meg. Jeg føler meg klar til å kjøre opp, dvs mestrer bilen fint, kjører trygt og sikkert og lager ikke farlige situasjoner. Jeg har god flyt og god trafikkavvikling bortsett fra i rundkjøringer. Jeg kan å kjøre rundkjøringer, legger meg riktig, blinker riktig og kjører riktig både inne i rundkjøringen og før rundkjøringen. Men, jeg er veldig usikker på hvilke luker jeg rekker/ikke rekker, så jeg blir gjerne stående en stund lenger enn nødvendig fordi jeg ikke tørr å kjøre. Er dette strykgrunnlag?

Lurer også på hvor god man på være på å rygge. Er det snakk om å ryggeparkere eller er det snakk om å kunne snu?

Håper noen kan svare!

Anonymkode: 34274...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale deg å velge en by du ikke er kjent i. Hvis du ikke er komfortabel med å kjøre i rundkjøringer eller kryss anbefaler jeg deg flere timer. Det koster mye mindre å ta noen ekstra timer enn å måtte betale for å forårsaket en ulykke eller en bot for brutt vikeplikt. Dessuten slipper du å være stresset resten av livet når du kjører. Jeg ser ofte folk som stresser over å parkere, hvorfor ikke bare lære seg det?

For å vurdere luker fungerer bare en ting, og det er å kjøre mer, få mengdetrent på det. At man ikke hindrer annen trafikk er en av tingene de ser på under førerprøven. Her vil de kunne være strengere på større steder enn på mindre steder. En luke man skal ta i Oslo, er ikke nødvendigvis en man skal ta i Alta (man kjører mykere i Alta siden det er lite trafikk der, venter man på en like stor luke i Oslo som i Alta blir man stående til det blir natt). Å vente litt for lenge er bedre enn å kjøre litt for tidlig, bryter du vikeplikten stryker du sannsynligvis. 

Du skal kunne parkere ved å rygge (som i å rygge mellom to biler), og du skal kunne snu bilen ved å rygge inn i en sidegate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...