Gå til innhold

Kjøp av leilighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis han har gjeldsordning bør dere ikke avtale en husleie som er lavere enn den han har nå. Han må snakke med namsmannen slik at dette blir riktig siden dere er samboere. Hvis han får lavere husleie, så går det til kreditorene hans. Bra for dem, men ikke så bra for deg.

Anonymkode: 80262...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dårlige valg av han da han var ungdom og fikk gjeldsordning pga veldig mye kredittlån, desverre. Vi er i begrunnelsen av 30årene og har begge fast jobb. Han har ikke tatt noe lån siden den gang, men det ballet seg på og mye kom til inkasso. 

Jeg skal ikke ta opp lån for han, jeg vil ta lån og kjøpe meg en 2 roms (ingen barn). Så vil han kjøpe seg inn når han er ferdig med den ordningen. 

Hører om flere andre som får seg kjæreste og de kjøper seg inn hvis den ene eier leilighet.

Men ja, kan jo forsåvidt vente, har bare veldig lyst å eie, ha noe eget og få en fot innenfor det markede.

Anonymkode: af3dd...4a3

Når han har fast jobb så får han ikke gjeldsordning på dette grunnlaget. Her er det noe du enten ikke forteller, eller noe som ikke stemmer. 

Anonymkode: f14a1...c79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Coolaid skrev:

Jeg foreslår at du kjøper deg leilighet og har din egen økonomi. Dersom dere er sammen om to år så selger du leiligheten og begge går inn med like mye penger. 

Dersom dere skal bo sammen i mellomtiden, i din leilighet, så betaler han halvparten av alle utgifter dere har, samt leie til deg som en del av avdraget ditt til banken. En advokat setter opp en kontrakt på dette. 

Dere vet ingenting om dere er sammen om to år, det er dumt å binde seg til en person som har gjeldsordning.

Kunne ikke vært mer enig. Nå må du tenke på deg og ditt ts for blir det slutt så tjener du ingenting på å ha vært grei med han. Da sitter du med skjegget i postkassa. 

Anonymkode: 7669b...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du kjøper leilighet.

Han leier hos deg for halvparten av markedsverdi - dvs halvparten av det du ville fått i leie for en tilsvarende leilighet eller det samme beløpet som gjeldsordningen hans gir til husleie i dag.

Når gjeldsordningen er over, han han kjøpe seg inn til daværende markedsverdi (husk at her er det risiko for at denne synker og at han får fordel av det ved verdifastsettelse). Men, hvor skal han få egenkapital fra? 

To år er ingen tid. Jeg ville ventet og heller kjøpt bolig sammen på like forutsetninger uten en milliard dersom-atte/hvis-om-atte.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt leilighet i det hele tatt når han ikke har økonomien på stell.

Anonymkode: dfcd3...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dårlige valg av han da han var ungdom og fikk gjeldsordning pga veldig mye kredittlån, desverre. Vi er i begrunnelsen av 30årene og har begge fast jobb. Han har ikke tatt noe lån siden den gang, men det ballet seg på og mye kom til inkasso. 

Jeg skal ikke ta opp lån for han, jeg vil ta lån og kjøpe meg en 2 roms (ingen barn). Så vil han kjøpe seg inn når han er ferdig med den ordningen. 

Hører om flere andre som får seg kjæreste og de kjøper seg inn hvis den ene eier leilighet.

Men ja, kan jo forsåvidt vente, har bare veldig lyst å eie, ha noe eget og få en fot innenfor det markede.

Anonymkode: af3dd...4a3

Det er da ingenting som hindrer DEG fra å kjøpe bolig på. Vi sier bare at det er svært urimelig av din samboer å kreve en opsjon på halvparten av eventuell prisstigning på denne boligen. Kjøp bolig nå, og la mannen kjøpe seg inn om 2 år til den taksten som måtte være da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen ting. Hvis din samboer er i gjeldsordning i 2 år til, så vil han ha 0 kroner i egenkapital. Da får han uansett ikke noe boliglån med mindre du låner han egenkapital også.

Det han i praksis gjør er å utnytte din kredittverdighet for å få en sjanse til å komme seg inn på boligmarkedet . Stiger boligprisene med 20 % på 2 år så tjener han 200.000 kroner helt risikofritt. Samtidig som han sparer penger på redusert husleie.

Synker boligprisene med 20 % på 2 år så sitter DU i saksa og har tapt 400.000 kroner og mens han har bodd billig i 2 år uten å ha noen som helst forpliktelse til å ta sin del av gjelden.

Dette er en tap-tap situasjon for deg.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, er klokere nå :) 

Takker for svar og hjelp. Vi har blitt enig om å enten: 

Han kjøper seg inn til da værende markedspris eller vi venter med å kjøpe. Tror nok det lander på sistenevne. Egenkapital er ikke noe han trenger å tenke på, de har bank i en god bank, der bare enkelte arbeidsgruppe får ha bank, han kommer til å tå lån der og foreldrene er kausjonist for han (samboer har god ordning med banken og gir han lån om 2 år). 

Anonymkode: af3dd...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, prt90 skrev:

Det hørtes ut som en litt dårlig deal for deg egentlig. Det vil jo gi han en risikofri opsjon på å kjøpe seg inn i leiligheten mens du tar all risikoen.

Og hva slags husleie vil han være i stand til å betale mens han er i gjeldsordning? 

 

 

13 timer siden, prt90 skrev:

Hvis jeg hadde fått tilbud om en slik avtale som han vil ha så hadde jeg "kjøpt" 10 leiligheter. Penger på gata :)

Jeg har lest flere innlegg du har skrevet tidligere i andre tråder, og jeg må bare si at vi virker jævlig oppegående! Ta det som et kompliment, selv om det kanskje ikke høres sånn ut? :P

Anonymkode: 560fa...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at du kjøper for 2 mill i dag. Leiligheten stiger i verdi hele tiden, og er om 2 år verdt 3 mill. Men han hadde jo fått kontrakt på at han om 2 år skulle kjøpe seg inn for 1mill og dermed eie 50%.

Så lever dere lykkelige et par år til, inntil dere en dag gjør det slutt og vil selge leiligheten. Leiligheten har steget jevnt i verdi og dere selger for 4 mill. Hvor mye skal du sitte igjen med da? 2 mill? Eller 3?

Et alternativ er jo at han om noen år kjøper seg inn med 1 mill (hvis det er det han har mulighet til), og da eier en viss % av boligen

 

Ser at dere har blitt enige om en god løsning for dere, bra!

Endret av Viernes
la til siste setning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hørtes ut som en mindre smart måte å gjøre det på, hvem vet om du er sammen med han om 2 år. du kjøper en leilighet du vil ha på et sted du vil bo de neste 4-5 årene, til en pris du har råd til alene. han betaler leie for å bo hos deg, vil han ikke det får han bo et annet sted å komme på besøk (når det passer deg). om 2 år hvis du vil at han skal kjøpe seg inn tar du takst og ut i fra den summen kan han kjøpe seg inn, ikke din feil at han har gjeldsordning du skal ikke straffes for det.  han får ta konsekvensene for egne dårlig valg selv. nå må ikke du ta dårlige økonomiske valg, tenk smart for din egen del. det er ingen andre som tenker på deg hvis ikke du gjør det selv.

Anonymkode: 7b4a5...5d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2017 den 0.02, AnonymBruker skrev:

Så jeg skal ta lånet og kjøpe.

Anonymkode: af3dd...4a3

Du sier at du skal ta lånet, men du nevner ikke et ord om egenkapital? Har du noe egenkapital overhodet, og evt hvor mye? Det finnes regler for utlån til bolig, og det er at søkeren må ha minimum 15% av boligens verdi i egenkapital. Det betyr at du må sitte med 300.000 kroner på konto, klar til å bruke som egenkapital, hvis du skal låne til en bolig som koster 2.000.000 kr. Har du tenkt over dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Million skrev:

Du sier at du skal ta lånet, men du nevner ikke et ord om egenkapital? Har du noe egenkapital overhodet, og evt hvor mye? Det finnes regler for utlån til bolig, og det er at søkeren må ha minimum 15% av boligens verdi i egenkapital. Det betyr at du må sitte med 300.000 kroner på konto, klar til å bruke som egenkapital, hvis du skal låne til en bolig som koster 2.000.000 kr. Har du tenkt over dette?

Såklart har jeg egenkapital :) 

Anonymkode: af3dd...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...