Gå til innhold

Kjøp av leilighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har peiling? 

Sitter og snakker med samboeren min om kjøp av leilighet. Men greien nå er at han ikke får lån til å kjøpe leilighet (han har gjeldsordning og er ferdig om 2 år) Så jeg skal ta lånet og kjøpe. Så skal han kjøpe seg inn senere. Hvordan fungerer det med å kjøpe seg inn?

hvis leiligheten koster 2 million, så sier han at han da tar lån på 1 million og kjøper seg inn. Han sier han og vil ha kontrakt for å kjøpe seg inn med den prisen jeg kjøper den for. Så hvis leiligheten stiger til 4 millioner, så skal ikke han kjøpe seg inn for 2 millioner.. han skal også bo der og betale husleie til han får lån.. 

men jeg har ikke peiling på dette og hvordan slike ting løses. Vi skal såklart ha advokat og de tingene, men bare lurte om noen viste hvordan slikt foregår..

 

Anonymkode: af3dd...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må dere snakke med en advokat om. Dere må og skrive samboerkontrakt, der du må sikre dine rettigheter og vite hva du vil og hvor "gavmild" du vil være overfor kjæresten. 

Anonymkode: f14a1...c79

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal vi. 

Men hva er "riktig" å gjøre i en slik situasjon når en skal kjøpe seg inn i en leilighet, der han også har bodd fra dag 1? Han skal ikke betale på lånet mitt, men evt husleie og de tingene der.

Anonymkode: af3dd...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har peiling? 

Sitter og snakker med samboeren min om kjøp av leilighet. Men greien nå er at han ikke får lån til å kjøpe leilighet (han har gjeldsordning og er ferdig om 2 år) Så jeg skal ta lånet og kjøpe. Så skal han kjøpe seg inn senere. Hvordan fungerer det med å kjøpe seg inn?

hvis leiligheten koster 2 million, så sier han at han da tar lån på 1 million og kjøper seg inn. Han sier han og vil ha kontrakt for å kjøpe seg inn med den prisen jeg kjøper den for. Så hvis leiligheten stiger til 4 millioner, så skal ikke han kjøpe seg inn for 2 millioner.. han skal også bo der og betale husleie til han får lån.. 

men jeg har ikke peiling på dette og hvordan slike ting løses. Vi skal såklart ha advokat og de tingene, men bare lurte om noen viste hvordan slikt foregår..

 

Anonymkode: af3dd...4a3

Det hørtes ut som en litt dårlig deal for deg egentlig. Det vil jo gi han en risikofri opsjon på å kjøpe seg inn i leiligheten mens du tar all risikoen.

Og hva slags husleie vil han være i stand til å betale mens han er i gjeldsordning? 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det skal vi. 

Men hva er "riktig" å gjøre i en slik situasjon når en skal kjøpe seg inn i en leilighet, der han også har bodd fra dag 1? Han skal ikke betale på lånet mitt, men evt husleie og de tingene der.

Anonymkode: af3dd...4a3

Så det han vil er at du skal ta all risikoen, mens han skal få halve avkastningen om boligmarkedet går bra de neste 2 årene? Det er en skikkelig dårlig deal for deg. 

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal uansett løse det på en rettferdig måte. Hva mener dere egentlig med risiko?

Han sitter igjen med penger til husleie og faste utgifter i mnd. Men husleien kommer nok til å bli billigere da enn det den er nå (med mindre det blir kjøpt en kåk med høy husleie).

Anonymkode: af3dd...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det skal vi. 

Men hva er "riktig" å gjøre i en slik situasjon når en skal kjøpe seg inn i en leilighet, der han også har bodd fra dag 1? Han skal ikke betale på lånet mitt, men evt husleie og de tingene der.

Anonymkode: af3dd...4a3

Vel, det riktige er ikke nødvendigvis riktig. Men var dette meg, så hadde jeg kjøpt alene og forsatt å eie alene i flere år, før han fikk kjøpe seg inn i min leilighet. Fordi med en gjeldsordning så ville jeg blitt skeptisk til hvordan han håndterer penger etter at gjeldsordningens strammegrep opphører. Derfor vil en advokat være riktig og ekstra viktig for deg med en så "kravstor" kjæreste. Han vil ha i både pose og sekk og samtidig overkjører han deg og din "verdi" i sin situasjon. Les:  han bruker deg. 

Hva som er riktig er og avhengig av om dere har særkullsbarn eller felles barn, hva dere eier og hvilken inntekt dere har. Videre hvor mye du skal gi han gratis som gratis passasjer, kanskje på grunn av din uvitenhet? 

Hva skal skje dersom den ene av dere dør? Hva om han setter økonomien over styr, igjen? Hva skal skje dersom en av dere vil ut av forholdet? Hvordan skal dere sikre dere med orsikringer? Her er mye å tenke over. Setter du deg inn i hvordan en samboerkontrakt er satt opp, så finner du og litt mer tips til ting å tenke over. 

Anonymkode: f14a1...c79

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Skjønner det må mer til og at advokat må inn i bildet ol.

Anonymkode: af3dd...4a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal uansett løse det på en rettferdig måte. Hva mener dere egentlig med risiko?

Anonymkode: af3dd...4a3

Det er ingen selvfølge at leiligheten kommer til å stige i verdi. Det er alltid er risiko for at markedet snur og at leiligheten er mindre verdt om to år. 

Han får altså en opsjon til å kjøpe seg inn hvis leiligheten har steget, men slipper å betale hvis markedet har sunket. 

Ergo: Du sitter med all risiko. 

Ville aldri gått med på en slik avtale. Denne fyren bruker deg. 

Anonymkode: 5a7ad...415

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunnar72

Kjøp leilighet du på egenhånd no. Når gjeldsordningen til han er over så kan han kjøpe  seg inn for halvpareten av verdivurderingen du får om 2 år.

Høres ut som han prøver på noe sleipt , for på 2år kan du ha fått en grei stigning på leiligheten noe som er ditt og ikke hannes. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde fått tilbud om en slik avtale som han vil ha så hadde jeg "kjøpt" 10 leiligheter. Penger på gata :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, da skjønte jeg mer. 

Ja det hørtes mer riktig ut! :) 

Men hva er rettferdig at han betaler da? Hvis det er husleie og den er på 2000kr da, betaler han da 1000kr og vi deler på evt andre ting som ikke er inkludert? Noen ganger er feks TV/Internett inkludert. 

Tror ikke han går inn for å lure meg/bruke meg. Det tviler jeg på, da han er veldig rettferdig av seg. Tror heller at han ikke har så mye peiling på hvordan dette skal løses best for oss begge. 

Anonymkode: af3dd...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri ha inngått i en slik avtale.... Hadde jeg vært deg hadde jeg ventet i 2 år, til han er ferdig med å nedbetale lånet. Hvorfor haster dere så mye med å kjøpe leilighet? Du kommer jo til å sitte i saksa, om det blir slutt mellom dere eller en av dere går bort. Dette er en ren risiko sport. Dere må ikke hoppe ut i noe dere ikke har peiling på. Du søker råd, får råd her på KG, men tar ikke de til deg og tenker ikke på konsekvensene av et slik kjøp? Hvor er logikken? Er du i det hele tatt klar over at det er du som blir sittende med hans lån om noe skjer? Det å ta hans lån er det dummeste du kan gjøre. Regner med du får høre den samme regla i banken. 

Anonymkode: 31126...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når han har fått gjeldsordning, så er han vel og varig uføretrygdet eller har på annen måte en varig, dårlig økonomi?  Han kan heller ikke være en ungdom, så mitt spørsmål blir da i hvilken aldersgruppe er dere begge i? Er du betydelig yngre enn han? Du trenger ikke spesifisere alder nærmere enn i 20-årene, 40-årenen el. 

Anonymkode: f14a1...c79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri inngått noe avtale med noen på gjeldsordning. Om han er så ærlig og rettferdig, hvorfor havnet han i den situasjonen til å begynne med?

Anonymkode: 8280e...a58

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige valg av han da han var ungdom og fikk gjeldsordning pga veldig mye kredittlån, desverre. Vi er i begrunnelsen av 30årene og har begge fast jobb. Han har ikke tatt noe lån siden den gang, men det ballet seg på og mye kom til inkasso. 

Jeg skal ikke ta opp lån for han, jeg vil ta lån og kjøpe meg en 2 roms (ingen barn). Så vil han kjøpe seg inn når han er ferdig med den ordningen. 

Hører om flere andre som får seg kjæreste og de kjøper seg inn hvis den ene eier leilighet.

Men ja, kan jo forsåvidt vente, har bare veldig lyst å eie, ha noe eget og få en fot innenfor det markede.

Anonymkode: af3dd...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han må kjøpe seg inn for prisen boligen er verdt i markedet på d tidspunkt han skal kjøpe seg inn. Dere må ta samme risiko.

Anonymkode: 1c768...a47

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han må kjøpe seg inn for prisen boligen er verdt i markedet på d tidspunkt han skal kjøpe seg inn. Dere må ta samme risiko.

Anonymkode: 1c768...a47

Det er jeg enig i :) 

Anonymkode: af3dd...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt gjeldsordning på grunn av boligkrakket i 1987. Fikk lån etter endt gjeldsordningsperiode, på grunn av at banken vurderte meg som en stabil betaler nettopp på grunn av gjennomføring av gjeldsordingsavtalen, selv med lav inntekt. Tror ikke jeg ville skrevet kontrakt på at han kan kjøpe seg inn, det kan dere komme tilbake til når det blir aktuelt. Du tar en risiko, markedet i Oslo vil ikke falle, men tar man en rask titt på Stavanger og Aust-Agder ser man at alt kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Jeg foreslår at du kjøper deg leilighet og har din egen økonomi. Dersom dere er sammen om to år så selger du leiligheten og begge går inn med like mye penger. 

Dersom dere skal bo sammen i mellomtiden, i din leilighet, så betaler han halvparten av alle utgifter dere har, samt leie til deg som en del av avdraget ditt til banken. En advokat setter opp en kontrakt på dette. 

Dere vet ingenting om dere er sammen om to år, det er dumt å binde seg til en person som har gjeldsordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...