Gå til innhold

Hvor mye skal kjæresten leie for?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, JackIost skrev:

Det er urimelig om han skal betale mye mindre enn han ville gjort for å f.eks bo i kollektiv :)

Nei det syntes jeg ikke. I et kollektiv ville han hatt sitt eget rom, og Ts hadde i utgangspunktet ikke hatt noen leieinntekter. Det kan kanskje være rimelig å ta en symbolsk sum for slitasje i tillegg, men jeg syntes absolutt han burde bo billigere enn i kollektiv...

og så bør dette være en midlertidig løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns at man skal være med å betale halvparten av strøm, TV osv. Men jeg skal ikke nedbetale boliglånet hans, jeg kan betale en symbolsk sum (1500-2000) utenom faste utgifter, men at han skal sitte der med nedbetalt hus å jeg ikke sitter igjen med noe for det så blir det helt feil. Så jeg skal ha muligheten til å spare slik at jeg kan kjøpe meg inn. Begge skal tjene på at man flytter sammen. 

Anonymkode: 0a6a2...c7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Puny skrev:

Nei det syntes jeg ikke. I et kollektiv ville han hatt sitt eget rom, og Ts hadde i utgangspunktet ikke hatt noen leieinntekter. Det kan kanskje være rimelig å ta en symbolsk sum for slitasje i tillegg, men jeg syntes absolutt han burde bo billigere enn i kollektiv...

og så bør dette være en midlertidig løsning.

Uenig. De fleste synes det er mer attraktivt å bo i en leilighet med noen de er i forhold med, enn random fremmede. Kjæresten min betaler ca 1500 mer for å bo sammen med meg, men han flyttet fra et soverom uten vinduer, og å dele stue/kjøkken/bad med bla en hensynsløs speedfreak, til å dele en større leilighet med bare en annen person, som ikke sier noe på at han sitter naken i sofaen, og det er aldri kø på badet, siden vi kan gå samtidig. Klart det er verdt mer penger. (Jeg leier også, så vi splitter bare husleia i to, selv om jeg strengt tatt hadde måttet betalt rundt 75% av husleia vi har til sammen på å bo alene.) 

Anonymkode: 91570...68b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uenig. De fleste synes det er mer attraktivt å bo i en leilighet med noen de er i forhold med, enn random fremmede. Kjæresten min betaler ca 1500 mer for å bo sammen med meg, men han flyttet fra et soverom uten vinduer, og å dele stue/kjøkken/bad med bla en hensynsløs speedfreak, til å dele en større leilighet med bare en annen person, som ikke sier noe på at han sitter naken i sofaen, og det er aldri kø på badet, siden vi kan gå samtidig. Klart det er verdt mer penger. (Jeg leier også, så vi splitter bare husleia i to, selv om jeg strengt tatt hadde måttet betalt rundt 75% av husleia vi har til sammen på å bo alene.) 

Anonymkode: 91570...68b

Jeg syntes det blir noe helt annet når du ikke eier. Da er det helt rimelig at han betaler 50%, men hvis du hadde eid og han betalte dine avdrag så syntes jeg det hadde blitt litt feil, da han hadde betalt inn dine sparepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Puny skrev:

Jeg syntes det blir noe helt annet når du ikke eier. Da er det helt rimelig at han betaler 50%, men hvis du hadde eid og han betalte dine avdrag så syntes jeg det hadde blitt litt feil, da han hadde betalt inn dine sparepenger.

Det gjør han jo nå også. Jeg får 5000 ekstra i måneden ved at han bor her, som går rett til kos/sparing. Han betaler 1500 mer enn han gjorde før, men får alle fordelene ved å bo sammen med meg, i en bedre leilighet. 

Anonymkode: 91570...68b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør han jo nå også. Jeg får 5000 ekstra i måneden ved at han bor her, som går rett til kos/sparing. Han betaler 1500 mer enn han gjorde før, men får alle fordelene ved å bo sammen med meg, i en bedre leilighet. 

Anonymkode: 91570...68b

Men han betaler ikke ned avdrag på ditt lån, det er det som er forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Puny skrev:

Men han betaler ikke ned avdrag på ditt lån, det er det som er forskjellen.

Og hvorfor spiller det en rolle? Om han så har 1000 kroner i utgifter i mnd så mener du at du skulle betalt 500 for å bo hos han og da spart 4500 i forhold til den forrige leiligheten din? Så du vil med andre ord være gold digger og at han skal sponse deg? For det er dette det kommer frem til. Hun litt lengre opp sparer ca 4000 kroner /mnd samt at kjæresten også sparer litt selv, men det er helt uaktuelt for deg? Du ville heller brukt 4000 kroner ekstra fordi du mener han ikke skal ha noe igjen for at han har vært smart å kjøpe?

Anonymkode: 3ceba...d24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor spiller det en rolle? Om han så har 1000 kroner i utgifter i mnd så mener du at du skulle betalt 500 for å bo hos han og da spart 4500 i forhold til den forrige leiligheten din? Så du vil med andre ord være gold digger og at han skal sponse deg? For det er dette det kommer frem til. Hun litt lengre opp sparer ca 4000 kroner /mnd samt at kjæresten også sparer litt selv, men det er helt uaktuelt for deg? Du ville heller brukt 4000 kroner ekstra fordi du mener han ikke skal ha noe igjen for at han har vært smart å kjøpe?

Anonymkode: 3ceba...d24

Eh... hvordan er JEG golddigger? Dette handler ikke om meg, men en tenkt situasjon. 

Man vil som regel ha mer enn 1000 kr i utgifter hvis man legger sammen renter, fellesutgifter, strøm, Internett, TV  og litt for slitasje.  Personen som eier vil jo absolutt tjene på det, men jeg syntes ikke det er riktig at den som leier skal betale kjærestens avdrag på lånet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Syns dette emne er utrolig interessant å snakke om. Her er mine tanker. Vi skal snart flytte sammen. Koselig å bo med kjæreste men det er jo en ekstra person. Jeg syns da at 40% av renteutgiftene (eller mindre, må regne på rentefradrag) pluss halve fellesutgiftene er et godt utgangspunkt. Så er det strøm, mat, internett bla bla i tillegg. 

Alternativt vil jeg tilføye, jeg har jobbet beinhardt og ofret mye for å komme inn på boligmarkedet tidlig. Jeg er 34 i god jobb, hun er 25 og student. Ser det er mye snakk om at kjæreste må kjøpe seg inn i leiligheten. Personlig mener jeg det er tull. Selv om du elsker en person må du ha noe verdifult som er ditt til evig tid. Du må ha en eller annen form for backup i den virkelige verden. 

Ingen kommer noensinne til å ha eierskap i min leilighet. Aldri. Det jeg derimot er gira på er at hun skal komme inn i boligmarkedet så fort som mulig. Derfor vurderer jeg å droppe halvparten av fellesutg. for å gi henne en boost. Drømmen min er at vi har en leilighet hver. Da kan de leies ut, og så kjøper vi noe sammen. Gifter vi oss er jeg super gira på å bygge opp noe sammen som et team. Men, vi begge må ha noe verdifult hver som står utenom i tilfellet en av oss driter oss ut :-) 

Anonymkode: 32db2...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker halvparten av fellesutgifter/strøm/nettleie, og en symbolsk sum på 1500-2000 i tillegg. Begge skal tjene på å flytte sammen, og den som bor der fra før skal få en kompensasjon for det å plutselig få halvparten så mye plass til seg og sitt. Den som ikke eier skal betale såpass at han også føler at dette er HANS hjem, ikke bare at han er på besøk hos personen som eier leiligheten.

Anonymkode: b1f68...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...