Gå til innhold

Hvor mye skal kjæresten leie for?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg betaler halvparten av alle utgifter, dette inkluderer utgifter jeg IKKE hadde hatt om jeg leid et sted for meg selv (siden så mange mener det er et leietaker forhold man skal ha med kjæresten 😂). Så det blir vel en slags symbolsksum utenom men den er ikke høy. 

Vi skal etterhvert kjøpe sammen, ganske snart slik at også jeg kommer meg inn på boligmarkedet. 

Jeg ser ikke denne 5000 kr i mnd av kjæresten, men det spørs jo hva det inkluderer selvsagt. Om det kun er 5000 kr og ingen andre utgifter blir det jo en annen sak. 

Anonymkode: d2607...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, prt90 skrev:

Festlig hvordan "alle" later til å tro at en bolig alltid stiger i verdi :-D Vent og se hva som skjer når renta begynner å stige igjen :)

Enda tilgode og høre om boliger som har synker i verdi eller ikke har steget i verdi (på sikt selvsagt). 

Anonymkode: d2607...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men de fleste er enige om at det er galskap å la en person man ikke har prøvd å bo sammen kjøpe seg inn i en leilighet. Man kan gjerne ha som mål at man skal kjøpe seg inn, men man bør ha en prøveperiode på 6-12 måneder for å sjekke om man i det hele tatt kan bo sammen. Så lenge personen ikke kan kjøpe alene taper de ingenting på leie ett år til, til en hyggelig pris. 

Anonymkode: 91570...68b

Advokatene på seminaret var helt klare på at man kjøper seg inn når man er klar for å bli samboere. Før man er klar, er man særboere. 

Mange av kvinneguidens tråder ble og brukt som eksempler. 

Anonymkode: df010...940

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd med eks-kjæreste. Jeg eier nå selv. 

Jeg tenker at vanlige driftsutgifter som strøm, Internett,  innboforsikring mm må deles i 2. For selve det å bo bør begge tjene på det. Vedkommende får mindre boutgifter og den som eier får noen kroner ekstra inn.

Mitt eksempel. Eksen hadde dobbelt så stor bolig som jeg hadde. Han fikk halvert strømregningen. Jeg hadde det samme. Han krevde at jeg skulle betale halvparten for tv og kanalpakke han hadde og som jeg ikke hadde. Han ville at jeg skulle betale halvparten av boligrentene hans uten at han tok hensyn til skattefradraget han fikk. Dessverre så diskuterte jeg ikke økonomi før vi flytet sammen. Da jeg allerede var flyttet inn så var jeg i en mye dårligere forhandlingsposisjon.

 

 

Anonymkode: d9d56...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler gledelig min 4600kr i mnd for å bo sammen, enn når jeg bodde alene å måtte punge ut 8700kr i mnd. Med å betale 4600kr i mnd å ha en fulltidsjobb har jeg også mulighet til å spare EK til å kjøpe meg inn etterhvert. Da har vi begge mulighet til å spare ca 15-20K i mnd. Tilsammen til å kjøpe noe større sammen.

Anonymkode: b3d36...560

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betaler gledelig min 4600kr i mnd for å bo sammen, enn når jeg bodde alene å måtte punge ut 8700kr i mnd. Med å betale 4600kr i mnd å ha en fulltidsjobb har jeg også mulighet til å spare EK til å kjøpe meg inn etterhvert. Da har vi begge mulighet til å spare ca 15-20K i mnd. Tilsammen til å kjøpe noe større sammen.

Anonymkode: b3d36...560

Nettopp!! Helt riktig tenkt! Slik gjorde vi det også. Min mann flyttet inn til meg og delte på mine boutgifter.  Vi fikk dermed bedre råd begge to og kunne spare til større felles bolig som vi kjøpte etter et år  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt en fast sum hver måned som inkluderte alle andre utgifter, og så fortsatt å betale alle regningene selv.

For å finne ut summen ville jeg gått litt under halvparten av markedsleie av en tilsvarende leilighet er. Grunnen til dette er at det er et viktig prinsipp for meg at jeg ikke ender opp i en situasjon der jeg betaler for å være i et forhold. Det er ikke heldig for noen av partene. Det siste jeg vil er å putte noen i en situasjon der de må endre sin livsstil hvis de slår opp med meg.

Å kjøpe seg inn høres jo fantastisk ut, men det krever jo faktisk at man har egenkapital og inntekt nok til å klare lånet. Dessuten er det store kostnader involvert i å kjøpe en bolig for kort tid, så man må jo faktisk være sikker på at det kommer til å funke. 

Å bo sammen slik blir uansett billigere enn å bo alene, så begge parter tjener på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

DET kalles å være gnukken.!

Herrejemini,  koselig kjæreste som krever 5000 du! Helt utrolig hva folk finner seg i. Hvor finner dere disse folkene.....?😂

Anonymkode: fe86e...ddc

Koselig?????? Dette kalles å spare til felles fremtid! Begge to sparer penger som kan brukes til å kjøpe felles større bolig.  Fornuftig kalles dette hvis man greier å se mer enn 3 måneder fram i tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tirben skrev:

Koselig?????? Dette kalles å spare til felles fremtid! Begge to sparer penger som kan brukes til å kjøpe felles større bolig.  Fornuftig kalles dette hvis man greier å se mer enn 3 måneder fram i tid. 

Er vel ei som har trygdeleilighet i gokk og betaler 2000 i husleie. Er litt andre priser på siviliserte steder.

Anonymkode: 75ef4...f91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å flytte sammen er totalt sett en gevinst, som regel rimeligere enn å leie/eie hver for seg. Det rettferdige er derfor å dele gevinsten i to. Gevinsten blir da i utgangspunktet det den som flytter inn slipper å betale i leie til noen andre. Eksempelvis er det naturlig å sammenligne denne bosituasjonen med et kollektiv., som kanskje koster 5000-6000. Da deler man denne gevinsten og tar 2500-3000 i leie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Advokatene på seminaret var helt klare på at man kjøper seg inn når man er klar for å bli samboere. Før man er klar, er man særboere. 

Mange av kvinneguidens tråder ble og brukt som eksempler. 

Anonymkode: df010...940

Høres ut som et seriøst kurs.

Anonymkode: 75ef4...f91

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten skal flytte inn til meg og jeg lurer på hva jeg skal ta i leie. Bor i Oslo i 2-roms med 1,5 mill i lån. Jeg tenker et sted mellom 2000 og 5000? Har fellesutgifter + strøm + internett på 2000 i måneden, men ellers så er det jo bare renter og nedbetaling av lån. 

Anonymkode: 676b8...d5e

Del på alt felles. Lån betaler du selv

Anonymkode: 12e26...5dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor med min kjæreste, han eier. Jeg betaler fellesgj. På 4600 å han lån på 4888kr.

Anonymkode: b3d36...560

Så du betaler, og han sparer? Ser du ikke skjevheten her?

Anonymkode: 12e26...5dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19. februar 2017 den 10.19, AnonymBruker skrev:

Så du betaler, og han sparer? Ser du ikke skjevheten her?

Anonymkode: 12e26...5dd

Nei, hvis du leser svaret mitt lenger oppe så ser du at jeg betaler gledelig 4600kr i mnd imotsetning til å betale min gamle leilighet jeg leide til 8700kr i mnd. Ved at jeg betaler 4600 nå og han 4800, kan vi spare 15-20K i mnd til EK og høyere lån. Jeg kan spare 7-10K i mnd til dette. Så skjevhet? Nei jeg vinner utrolig masse på det. At ikke folk kan sjønne det ,tar meg husforbi.

Anonymkode: b3d36...560

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

DET kalles å være gnukken.!

Herrejemini,  koselig kjæreste som krever 5000 du! Helt utrolig hva folk finner seg i. Hvor finner dere disse folkene.....?😂

Anonymkode: fe86e...ddc

Hvor man finner folk som ikke er golddiggere? :)

Er vel bare rett og rimelig at man skal dele på boutgiftene om man bor sammen vel? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du burde tenke litt over hvordan du har tenkt at dette skal foregå på papiret. Vil du virkelig at han skal leie hos deg, så du er utleiger, han leietaker, med alle de rettighetene det medfører for ham? Du kan i praksis da ikke hive ham ut uten å gi tre måneders oppsigelse, og han er sterkt beskyttet av utleieloven. I tillegg må du føre opp leieinntektene på selvangivelsen og muligens betale skatt av disse. 

Jeg ville valgt at han skulle betale fellesutgifter, sin del av strøm, mat osv, og heller tatt en symbolsk sum for slitasje. Denne kunne også falt bort dersom han hjelper deg med oppsussing og forefallende arbeid, som du ellers ikke ville fått gjort eller måtte betalt andre for å gjøre. Jeg ville også foreslått at han sparer lik sum som det du betaler i avdrag på lån, hver måned på lukket sparekonto. For det første vil han da få bedre mulighet til å eventuelt kjøpe seg inn i din leilighet eller kjøpe noe sammen. For det andre får han da tilsvarende mindre enn deg til å bruke på forbruk, tull og tøys. Veldig kjedelig for deg om du bruker mye av inntekten på å bo (men du får selvfølgelig verdistigningen på leiligheten, noe han ikke får) mens han fjaser bort tilsvarende sum på burger og bil...

Anonymkode: e2268...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du burde tenke litt over hvordan du har tenkt at dette skal foregå på papiret. Vil du virkelig at han skal leie hos deg, så du er utleiger, han leietaker, med alle de rettighetene det medfører for ham? Du kan i praksis da ikke hive ham ut uten å gi tre måneders oppsigelse, og han er sterkt beskyttet av utleieloven. I tillegg må du føre opp leieinntektene på selvangivelsen og muligens betale skatt av disse. 

Anonymkode: e2268...c56

Utleie av rom i egen boenhet har en oppsigelsestid på 1 måned, og de fleste vil gi en samboer såpass tid til å flytte ut, med mindre vi snakker om ekstreme tilfeller med vold ol. (Og i så fall kan man få hjelp av politiet.) Normalt sett skatter man heller ikke av dette, da verdien av utleid rom ikke vil overstige verdien man bruker selv. 

Anonymkode: 91570...68b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del på renter på lånet, fellesutgiftene, strøm, Internett TV/kabel. Det blir urimelig at han skal være med å betale dine avdrag på lånet da det er rene sparepenger for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Puny skrev:

Del på renter på lånet, fellesutgiftene, strøm, Internett TV/kabel. Det blir urimelig at han skal være med å betale dine avdrag på lånet da det er rene sparepenger for deg...

Det er urimelig om han skal betale mye mindre enn han ville gjort for å f.eks bo i kollektiv :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...