Gå til innhold

Hvor mye skal kjæresten leie for?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten skal flytte inn til meg og jeg lurer på hva jeg skal ta i leie. Bor i Oslo i 2-roms med 1,5 mill i lån. Jeg tenker et sted mellom 2000 og 5000? Har fellesutgifter + strøm + internett på 2000 i måneden, men ellers så er det jo bare renter og nedbetaling av lån. 

Anonymkode: 676b8...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor med min kjæreste, han eier. Jeg betaler fellesgj. På 4600 å han lån på 4888kr.

Anonymkode: b3d36...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være en symbolsk sum, med tanke på at du ikke har en alternativ utleieinntekt. Hadde du hatt en treroms, slik at du kunne ha leid ut et eget rom til full pris dersom han/hun ikke hadde flyttet inn, hadde du nok måttet ta tilnærmet det samme for at du ikke skulle tape noe. Men i ditt tilfelle ville du ikke ha fått leid ut til noen andre, men vil spare forbruksutgifter mv. ved at vedkommende flytter inn. Et annet aspekt er også at dette ikke er et ordinært leieforhold, og det er derfor begrenset hvor mye du bør ta. En symbolsk sum for "slitasje" på leiligheten pluss at dere deler på forbruksutgiftene. Da kan vedkommende spare det han/hun tjener på å flytte inn slik at han/hun etterhvert kan komme seg inn på boligmarkedet sammen med deg.

Anonymkode: 1b94f...374

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo mange muligheter utifra hva dere synes er rimelig.

 Du kan ta halvparten av markedsleie for tilsvarende leilighet.. da ender du sikkert på en 5-6 tusen kroner + strøm?

2) Du kan ta halvparten av netto renteutgifter på VERDIEN av boligen. + halvparten av fellesutgifter/strøm/osv

Er den verdt 4 millioner blir det vel rundt 3500 kroner i måneden. 

Så..

Svaret ligger et sted mellom 3500 kroner og 7000 i måneden?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen da du har samboer, ikke leietaker. Hadde tatt en symbolsk sum, men ikke så mye som en "vanlig" utleie, og ikke for lite heller. 2000kr? 

Anonymkode: 47053...02a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men igjen da du har samboer, ikke leietaker. Hadde tatt en symbolsk sum, men ikke så mye som en "vanlig" utleie, og ikke for lite heller. 2000kr? 

Anonymkode: 47053...02a

2000?! Han må jo uansett bo et sted. Billigste han kunne fått hadde vært rom i kollektiv til rundt 4000. Skal han bo nærmest gratis bare fordi det er hos kjæresten?

Anonymkode: 0f4fe...e6d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han burde jo i det minste  bidra med halvparten av kapitalutgiftene og halvparten av fellesutgiftene.

Med rente på 2 %,  verdi på 4 millioner og 2000 i fellesutgifter blir det 3400 kroner

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, prt90 skrev:

Her er det jo mange muligheter utifra hva dere synes er rimelig.

 Du kan ta halvparten av markedsleie for tilsvarende leilighet.. da ender du sikkert på en 5-6 tusen kroner + strøm?

2) Du kan ta halvparten av netto renteutgifter på VERDIEN av boligen. + halvparten av fellesutgifter/strøm/osv

Er den verdt 4 millioner blir det vel rundt 3500 kroner i måneden. 

Så..

Svaret ligger et sted mellom 3500 kroner og 7000 i måneden?

 

Med en slik øvelse ender man opp med en mye høyere leie enn det han hadde fått på markedet. Det er ingen andre som ville ha gitt halvparten av den faktiske verdien for å bo sammen med huseier i en 2-roms. Det riktige når huseier skal bo der selv, er derfor å ta en symbolsk sum for slitasje.

Anonymkode: 1b94f...374

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot samboer betale halvparten av utgiftene knyttet til leiligheten som hun selv fikk ta nytte av.

Det ble litt mer enn 1500. 

Hyggelig for meg, hyggelig for henne.

Endret av King in the North
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Med en slik øvelse ender man opp med en mye høyere leie enn det han hadde fått på markedet. Det er ingen andre som ville ha gitt halvparten av den faktiske verdien for å bo sammen med huseier i en 2-roms. Det riktige når huseier skal bo der selv, er derfor å ta en symbolsk sum for slitasje.

Anonymkode: 1b94f...374

Heeelt urimelig er det faktisk ikke. Hvis hun ikke hadde eid en leilighet og de måtte leie noe sammen så ville jo det blitt utgiftene deres. 

Men en mer rimelig fordeling er som sagt halvparten av kapitalutgiftene.. 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2000?! Han må jo uansett bo et sted. Billigste han kunne fått hadde vært rom i kollektiv til rundt 4000. Skal han bo nærmest gratis bare fordi det er hos kjæresten?

Anonymkode: 0f4fe...e6d

Dette argumentet skjønner jeg ikke. Selvfølgelig blir det dyrere å leie et eget rom enn å flytte på rom med huseier. Skulle vel bare mangle? Er det det at det er "urettferdig" overfor kjæresten at vedkommende nå sparer disse tusenlappene? Han/hun får jo tross alt verdistigningen, og burde heller ønske at vedkommende får spare disse pengene til å kunne kjøpe seg inn etterhvert.

Anonymkode: 1b94f...374

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, prt90 skrev:

Heeelt urimelig er det faktisk ikke. Hvis hun ikke hadde eid en leilighet og de måtte leie noe sammen så ville jo det blitt utgiftene deres. 

Men en mer rimelig fordeling er som sagt halvparten av kapitalutgiftene.. 

 

 

Men det gjør de altså ikke. Den ene part eier leiligheten alene og får derfor all verdistinging m.v.,  samt har så godt som full råderett over leiligheten. Han/hun har heller ingen alternativ leieinntekt. Da er det klart at kjæresten som flytter inn ikke kan belastes leieprisen for et annet og tenkt utleieforhold.

Anonymkode: 1b94f...374

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han/hun får jo tross alt verdistigningen

Anonymkode: 1b94f...374

Festlig hvordan "alle" later til å tro at en bolig alltid stiger i verdi :-D Vent og se hva som skjer når renta begynner å stige igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten skal flytte inn til meg og jeg lurer på hva jeg skal ta i leie. Bor i Oslo i 2-roms med 1,5 mill i lån. Jeg tenker et sted mellom 2000 og 5000? Har fellesutgifter + strøm + internett på 2000 i måneden, men ellers så er det jo bare renter og nedbetaling av lån. 

Anonymkode: 676b8...d5e

Jeg har nettopp vært på et seminar, der det ble grundig presisert at man aldri bør leie hos kjæresten, men kjøpe seg inn.  Alternativt, bo for seg selv, til man er klar til å kjøpe seg inn. 

Anonymkode: df010...940

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp vært på et seminar, der det ble grundig presisert at man aldri bør leie hos kjæresten, men kjøpe seg inn.  Alternativt, bo for seg selv, til man er klar til å kjøpe seg inn. 

Anonymkode: df010...940

Men de fleste er enige om at det er galskap å la en person man ikke har prøvd å bo sammen kjøpe seg inn i en leilighet. Man kan gjerne ha som mål at man skal kjøpe seg inn, men man bør ha en prøveperiode på 6-12 måneder for å sjekke om man i det hele tatt kan bo sammen. Så lenge personen ikke kan kjøpe alene taper de ingenting på leie ett år til, til en hyggelig pris. 

Anonymkode: 91570...68b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

All den tid det er klin umulig å vite hva en leilighet er verdt så burde man egentlig heller selge og kjøpe noe nytt sammen.. Det er den eneste måten å få det rettferdig på.

Takst er ikke verdt papiret den er skrevet på og man risikerer å kjøpe seg inn mange hundre tusen kroner for dyrt eller billig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, prt90 skrev:

Han burde jo i det minste  bidra med halvparten av kapitalutgiftene og halvparten av fellesutgiftene.

Med rente på 2 %,  verdi på 4 millioner og 2000 i fellesutgifter blir det 3400 kroner

Jeg synes dette høres ut som en god løsning. Kan også evt slenge på en 500lapp som "symbolsk husleie".

Anonymkode: 3223e...143

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, prt90 skrev:

Han burde jo i det minste  bidra med halvparten av kapitalutgiftene og halvparten av fellesutgiftene.

Med rente på 2 %,  verdi på 4 millioner og 2000 i fellesutgifter blir det 3400 kroner

Hva er kapitalutgifter?

Anonymkode: 7ff06...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, tirben skrev:

Synes at rundt 4000-5000 pr mnd er rimelig leie for samboer. 

DET kalles å være gnukken.!

Herrejemini,  koselig kjæreste som krever 5000 du! Helt utrolig hva folk finner seg i. Hvor finner dere disse folkene.....?😂

Anonymkode: fe86e...ddc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...