Gå til innhold

Si ifra om vegetarianisme ved bryllupsinvitasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi meg 1 god grunn til å ikke være det

Anonymkode: 31f68...f86

Kjøtt er en stor del av maten vi spiser og det er vanskelig å komme unngå det helt. Samtidig inneholder det mye proteiner pr 100 gram noe grønnskaker og annen mat ikke gjør. Der må man spise store mengder for å få i seg det samme som 200 gram biff. Kjøtt er også godt:)  mange av de som er eller har vært vegetarianere sliter eller har hatt spiseforstyrrelser. Det sier jo litt. Hva er din grunn da? 

Endret av brownbrown
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 2/18/2017 den 19.24, AnonymBruker skrev:

Er ikke vegeterianer selv men har venninner som er det. Disse får disse magevondt ved inntak av kjøtt fordi de ikke lengre klarer å fordøye det ordentlig, og hvorfor skulle man gidde å gi opp prinsippene sine i tillegg til å få magevondt når man heller kan ta med noe selv i veska dersom det er et problem for brudeparet? 

(Den ene venninna mi skulle ta seg en burger etter å ha vært veggis i tre år, det endte med ei skikkelig spykule....)

Anonymkode: ea2a1...65e

Man gir ikke opp prinsipper om man gjør unntak en gang i blant. 

Har selv en mage som ikke er så glad i rødt kjøtt, så da spiser jeg bare et par biter. Man blir ikke mer ømtålelig av å være veggis, kroppen glemmer ikke hvordan fordøye kjøtt, men man behøver jo ikke spise i burgerformat. Tror det mest av alt er en unnskyldning for å slippe å gjøre unntak/få det som en vil.

Personlig skulle jeg ønske det bare ble servert veggismat i slike lag, det er mer bærekraftig og dessuten er ikke moderne dyreholdet og slakting mye bedre enn konsentrasjonsleirer var for mennesker under 2. verdenskrig.

Men generelt synes jeg det er en uting med alle mulige som er på dietter om dagen og som krever individuell tilpasning uten at det er medisinsk begrunnet. 

Anonymkode: 69768...8d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, brownbrown skrev:

Kjøtt er en stor del av maten vi spiser og det er vanskelig å komme helt ut av det. Samtidig inneholder det mye proteiner pr 100 gram noe grønnskaker og annen mat ikke gjør. Der må man spise store mengder for å få i seg det samme som 200 gram biff. Kjøtt er også godt:) mange som er vegetsrianerer sliter også med spiseforstyrrelser

1 GOD grunn. 

Anonymkode: 31f68...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, brownbrown skrev:

Menn blander da som oftest aldri følelsene sine opp i noe. Tror du tenker på kvinner nå. Da det er dere som baserer det meste på følelser

 

Virkelig? Hver eneste mann som skriver på kg skriver fordi han har så sterke følelser rundt noe at han bare må si det selv om det er helt irrelevant. Eksempel deg selv

Anonymkode: 37966...906

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, brownbrown skrev:

Kjøtt er en stor del av maten vi spiser og det er vanskelig å komme unngå det helt. Samtidig inneholder det mye proteiner pr 100 gram noe grønnskaker og annen mat ikke gjør. Der må man spise store mengder for å få i seg det samme som 200 gram biff. Kjøtt er også godt:)  mange av de som er eller har vært vegetarianere sliter eller har hatt spiseforstyrrelser. Det sier jo litt. Hva er din grunn da? 

Linser, bønner, ost, melk og egg inneholder mye proteiner.

Ellers enig i det du sier om at vegetarianere og spiseforstyrrelser henger sammen.

Anonymkode: 69768...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
49 minutter siden, brownbrown skrev:

Hele poenget mitt er at brudeparet og de som holder bryllupet ikke skal føye seg etter 1 person fordi hun har en sær diett. Det er hennes eget valg

Eh, tydelig at du aldri har vært i et bryllup eller har planlagt et. 

47 minutter siden, brownbrown skrev:

Får begynne å spise kjøtt da. Å gå rundt å spise kunn grønnt året rundt er både sært og ikke bra for kroppen. Det er liksom ingen grunn for at hun trenger å være vegetarianer. 

Jo, det er faktisk bedre for kroppen. :) Mange velger vegetar pga helseaspektet. Man spiser ikke kun grønt når man er vegetarianer. Det ser ut som du mangler kunnskap om emnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen
22 minutter siden, brownbrown skrev:

Kjøtt er en stor del av maten vi spiser og det er vanskelig å komme unngå det helt. Samtidig inneholder det mye proteiner pr 100 gram noe grønnskaker og annen mat ikke gjør. Der må man spise store mengder for å få i seg det samme som 200 gram biff. Kjøtt er også godt:)  mange av de som er eller har vært vegetarianere sliter eller har hatt spiseforstyrrelser. Det sier jo litt. Hva er din grunn da? 

Jeg har vært vegetarianer i seks år, og det har aldri vært noe problem. Til og med på bensinstasjoner selges det nå veggisburgere. Du burde prøve en. ;)

Tofu, tempeh, bønner og linser inneholder masse proteiner, så det er det minste problemet. Har aldri hørt om en vegetarianer med proteinmangel, men har hørt om mange som spiser kjøtt som får tarmkreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dere ikke litt flaue en gang når dere lager så mye styr for andre mennesker bare pga en politisk overbevisning som dere har? Blir som om jeg skulle kreve å få sitte på en blå stol fordi jeg stemmer blått. Herregud, dere må da klare å legge fra dere ideologien deres for en kveld i ny og ne?

Anonymkode: fe2e2...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir dere ikke litt flaue en gang når dere lager så mye styr for andre mennesker bare pga en politisk overbevisning som dere har? Blir som om jeg skulle kreve å få sitte på en blå stol fordi jeg stemmer blått. Herregud, dere må da klare å legge fra dere ideologien deres for en kveld i ny og ne?

Anonymkode: fe2e2...509

Okei, så det er greit å stjele iblant, fordi man kan jo legge bort ideologien sin for en kveld? Å, idag skal jeg stjele og rane litt, gidder ikke være ideologisk hver dag vettu ;) 

Anonymkode: 37966...906

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir dere ikke litt flaue en gang når dere lager så mye styr for andre mennesker bare pga en politisk overbevisning som dere har? Blir som om jeg skulle kreve å få sitte på en blå stol fordi jeg stemmer blått. Herregud, dere må da klare å legge fra dere ideologien deres for en kveld i ny og ne?

Anonymkode: fe2e2...509

Blir du ikke flau av å være så intolerant og lite åpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Jeg har vært vegetarianer i seks år, og det har aldri vært noe problem. Til og med på bensinstasjoner selges det nå veggisburgere. Du burde prøve en. ;)

Tofu, tempeh, bønner og linser inneholder masse proteiner, så det er det minste problemet. Har aldri hørt om en vegetarianer med proteinmangel, men har hørt om mange som spiser kjøtt som får tarmkreft.

Tofu temper og bønner inneholder litt proteiner ja. Men du må spise veldig mye iforhold til kjøtt for å få i det samme.  Å oeve på yofu og bønner som eneste proteinkilde må være ganske kjedelig. 

Har prøvd veggisburger på statoil, de er gode ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
Akkurat nå, brownbrown skrev:

Tofu temper og bønner inneholder litt proteiner ja. Men du må spise veldig mye iforhold til kjøtt for å få i det samme.  Å oeve på yofu og bønner som eneste proteinkilde må være ganske kjedelig. 

Har prøvd veggisburger på statoil, de er gode ja:)

Neida, det er ikke noe problem å få i seg nok. Vegetarianere har da gjerne mange flere proteinkilder og bruker de i større grad? Dere spiser jo stort sett bare storfe, svin, kylling og fisk. Mulig litt vilt i blant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, brownbrown skrev:

Tofu temper og bønner inneholder litt proteiner ja. Men du må spise veldig mye iforhold til kjøtt for å få i det samme.  Å oeve på yofu og bønner som eneste proteinkilde må være ganske kjedelig. 

Har prøvd veggisburger på statoil, de er gode ja:)

Men nå tenker du i en ganske typisk logical fallacy. Å få samme mengde er ikke nødvendig, om den mengen man får i seg i kjøtt overstiger dagsbehovet med mange omganger. La oss si (helt tilfeldige tall for å illustrere) at man trenger 70g protein hver dag. I kjøtt får man i seg 150g hver dag, som vegetarianer får man i seg 100g. Når du setter det opp slik ser du at det ikke spiller noen rolle at man får i seg mer proteiner via kjøtt, da begge grupper får mer enn nok

Uansett, så finnes det jo flere ulike vegetariske proteinpulver kilder om det er et spesielt problem. Men om man har et bra kosthold og trener normalt, så får man i seg nok. Bare i ost er det 25g protein per 100g. Spis en lasagnemiddag og du er omtrent i mål (alt etter hvor mye du trener og hvor stor du er, selvsagt)

Anonymkode: 37966...906

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, brownbrown skrev:

Kjøtt er en stor del av maten vi spiser og det er vanskelig å komme unngå det helt. Samtidig inneholder det mye proteiner pr 100 gram noe grønnskaker og annen mat ikke gjør. Der må man spise store mengder for å få i seg det samme som 200 gram biff. Kjøtt er også godt:)  mange av de som er eller har vært vegetarianere sliter eller har hatt spiseforstyrrelser. Det sier jo litt. Hva er din grunn da? 

Soyq inneholder mer proteiner per gram enn kjøtt, 36 gram per 100 gram. Til sammenligning har kylling 26 gram per 100 gram, noe som er lavere enn røde linser har. Å tro at man trenger kjøtt for å få i seg proteiner er vel litt 80-talls. Jeg kjenner veganere som bygger bra muskler på en ren ikke animalsk diett :) Men dette er en avsporing. 

Anonymkode: 215cf...fae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå tenker du i en ganske typisk logical fallacy. Å få samme mengde er ikke nødvendig, om den mengen man får i seg i kjøtt overstiger dagsbehovet med mange omganger. La oss si (helt tilfeldige tall for å illustrere) at man trenger 70g protein hver dag. I kjøtt får man i seg 150g hver dag, som vegetarianer får man i seg 100g. Når du setter det opp slik ser du at det ikke spiller noen rolle at man får i seg mer proteiner via kjøtt, da begge grupper får mer enn nok

Uansett, så finnes det jo flere ulike vegetariske proteinpulver kilder om det er et spesielt problem. Men om man har et bra kosthold og trener normalt, så får man i seg nok. Bare i ost er det 25g protein per 100g. Spis en lasagnemiddag og du er omtrent i mål (alt etter hvor mye du trener og hvor stor du er, selvsagt)

Anonymkode: 37966...906

Kan bare love deg at jeg hadde sletet med å få i mine 300 gram protein hver dag med vegetariansk mat. Kan ikke heller basere kostholdet alt for mye på proteinpulver og ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, brownbrown skrev:

Kan bare love deg at jeg hadde sletet med å få i mine 300 gram protein hver dag med vegetariansk mat. Kan ikke heller basere kostholdet alt for mye på proteinpulver og ost.

Med 300g sliter du vel på et kjøttbasert kosthold også. Skal sies, uavhengig av vegetarianere, at den type livsstil der man må stappe i seg kjøtt fordi man vil trene mye ikke er bærekraftig globalt sett. En av grunnene til at du kan holde på sånn er at vesten misbruker andre lands ressurser for å opprettholde sin luksuslevestil. Om ressurser var mer fordelt på mennesker, så måtte du nok ofret litt av den livsstilen. 

Man kan for øvrig basere kosthold på proteinpulver. Det er også litt eksperimentering rundt det å finne et matprodukt som skal erstatte vanlige måltider. Okei, kanskje litt dårlig forklart. Men du har kanskje hørt om soylent? I praksis så skulle man kunne overleve helt fint på en blanding av alle proteiner og vitaminer kroppen trenger.

Anonymkode: 37966...906

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

55 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Blir du ikke flau av å være så intolerant og lite åpen?

Jeg er overhodet ikke det. Som kjøtteter er jeg åpen for å spise både vegetarisk og til og med vegansk. Så lenge maten er god, spiller det ingen rolle for meg. Spesielt gjelder dette dersom jeg er invitert på middag til vegetarianere eller veganere. Da krever jeg ikke egen kjøttmiddag, eller demonstrativt tar med min egen mat. Vegetarianere derimot, og veganere, er ikke åpne for å spise kjøtt de gangene dette er det mest praktiske for vertskapet. Så om det er noen som er intolerante og lite åpne her, så er det jo nettopp vegetarianerne og veganerne.

Anonymkode: fe2e2...509

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er overhodet ikke det. Som kjøtteter er jeg åpen for å spise både vegetarisk og til og med vegansk. Så lenge maten er god, spiller det ingen rolle for meg. Spesielt gjelder dette dersom jeg er invitert på middag til vegetarianere eller veganere. Da krever jeg ikke egen kjøttmiddag, eller demonstrativt tar med min egen mat. Vegetarianere derimot, og veganere, er ikke åpne for å spise kjøtt de gangene dette er det mest praktiske for vertskapet. Så om det er noen som er intolerante og lite åpne her, så er det jo nettopp vegetarianerne og veganerne.

Anonymkode: fe2e2...509

Du er egentlig ikke kjøtteter, men alteter. Synes ikke akkurat det å ta med egen kjøttmiddag blir det samme. Du spiser vel ikke kjøtt hver eneste dag til vanlig? Vegetarmat er for de som spiser kjøtt også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også vegetarianer (og kresen). Jeg hater masse spørsmål rundt det og at folk skal lage en "debatt", så gjør det som regel enklest mulig - å holde munn.

Forventer aldri at noen skal gjøre noe ekstra fuzz for meg, så før sånne store ting spiser jeg alltid før jeg drar og krysser fingrene for at det også serveres brød eller noe med maten, så ikke folk reagerer på at jeg ikke spiser noe :P

Men jeg er også enig med Strawberry Fields om dette:
 

På 18.2.2017 den 20.24, Strawberry Fields skrev:

Mens jeg som vert hadde følt meg forferdelig hvis jeg fant ut at en av gjestene kun hadde spist tilbehøret av maten, fordi de var redde for å belaste meg ved å si ifra om enkelte mat-restriksjoner... Man vil jo at alle gjestene sine skal nyte en bedre middag!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med 300g sliter du vel på et kjøttbasert kosthold også. Skal sies, uavhengig av vegetarianere, at den type livsstil der man må stappe i seg kjøtt fordi man vil trene mye ikke er bærekraftig globalt sett. En av grunnene til at du kan holde på sånn er at vesten misbruker andre lands ressurser for å opprettholde sin luksuslevestil. Om ressurser var mer fordelt på mennesker, så måtte du nok ofret litt av den livsstilen. 

Man kan for øvrig basere kosthold på proteinpulver. Det er også litt eksperimentering rundt det å finne et matprodukt som skal erstatte vanlige måltider. Okei, kanskje litt dårlig forklart. Men du har kanskje hørt om soylent? I praksis så skulle man kunne overleve helt fint på en blanding av alle proteiner og vitaminer kroppen trenger.

Anonymkode: 37966...906

Absolutt ikke. Får fint i meg 300 med egg, karbonadedeig og biff hver dag. Det er litt høyt men jeg kjører lavkarbo nå...så noe av proteinet blir brukt som energi også. Har totallt forvandlet fysikken på veldig kort tid. Nei jeg har ikke hørt om soylent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...