Gå til innhold

Si ifra om vegetarianisme ved bryllupsinvitasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i et arrangementlokale, hvor vi leier inn kokker til arrangementene våre. De har med maten som er bestilt, og tilbereder den hos oss.

Ved allergier/livsstiler som blir oppgitt før arrangementet har kokkene med seg tilpasset mat til dem det gjelder. Hvis gjestene kommer rett før middag og forteller at de er veganere, cøliakiere eller lignende har vi faktisk ikke noe å tilby dem da vi ikke er et restaurantkjøkken i den forstand, og vi kun har det som kokkene tok med fra kjøkkenet sitt tilgjengelig.

 

Si i fra på forhånd! Null stress for catering og ordne i forveien, veldig masete i ettertid. Vi har som regel 1-6 hensyn å ta under arrangementer ift mat, og det er sjelden vi har arrangementer uten noen som skal ha spesialbehandling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper ikke mine gjester er redd for å si ifra om noe som helst! En kjapp melding plager ingen, så lenge du ikke forventer langt svar. Jeg vil ha beskjed om alt jeg kan gjøre for at gjestene skal ha det bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, February 20, 2017 den 9.18, AnonymBruker skrev:

Man er ikke vegetarianer av helsemessige årsaker eller pga miljøhensyn, dersom man er det så spiser man plantebasert. Å være vegetarianer dreier seg om et etisk standpunkt som man velger å leve etter, og dessverre så tar ikke slike etiske leveregler pause pga bryllup, jul, eller tante Turids hønsefrikasse.

Håper det var forståelig :) 

Anonymkode: 230c2...efd

Miljøhensyn er jo også et etisk hensyn. Det er basert på at å fore opp ei ku er mye mer miljøbelastende enn om vi spiser plantekost. Jeg har stor respekt for et slikt levevis, men i løpet av livet er det jo et begrenset antall bryllup etc...altså begrensede unntak, kanskje en middag hvert femte år i løpet av livet i gjennomsnitt.

Å være totalt i mot slakting er en annen etisk grunn, som jeg tenker det er vanskeligere å fravike.

Men jo, folk er vegetarianere fordi de tenker det er bra for helse eller miljø også, det er liksom ikke en sekt der man må tro på det samme. 

Anonymkode: 6ae31...57a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, February 20, 2017 den 9.25, AnonymBruker skrev:

Jeg er vegetarianer av dyrevelferdshensyn, så jeg syns ikke jeg skal måtte spise døde dyr en dag når det byr meg imot. For meg blir det som om jeg skulle måttet spise katt eller noe. Helt feil og ekkelt. Jeg sier ikke det til folk, og jeg kan veldig fint tåle at folk rundt meg spiser kjøtt, så lenge jeg slipper. Og ja, jeg har spist det i mange år før jeg ble veggis, men tankesett, etiske syn, bevissthet og slikt endrer seg. 

Anonymkode: 8710b...1d1

Nettopp, og derfor tok jeg ikke med akkurat DEN årsaken i mitt innlegg, men snakket kun om helse eller miljømessige hensyn.

Anonymkode: 6ae31...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En liten avsporing, men til dere som mener at TS bare kan ta å spise kjøtt denne ene gangen: Nei, det kan h*n nok ikke. Om man ser vekk fra grunnen(e) til at TS er vegetarianer, så kommer h*n fortsatt til å bli helsikes dårlig om h*n spiser kjøtt. Skal h*n spise kjøtt i bryllupet, så må nok h*n starte å venne kroppen sin til det noen uker i forveien. Jeg er ikke vegetarianer, jeg spiser kylling, fisk og lager en gang i blant (ca. én gang hver tredje måned) kjøttkaker eller hamburger av karbonadedeig. Men hvis jeg prøver å spise noe tyngre kjøtt, fks. biff, så er jeg kjempedårlig i flere timer etterpå fordi det tar så lang tid for kroppen min å fordøye den tunge maten. Og hvis det er effekten kjøtt har på meg, som har en kropp som til en viss grad er vant med det, så kan dere jo selv tenke dere hva som kommer til å skje med TS dersom h*n spiser et biffmåltid i dette bryllupet!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
På 17.2.2017 den 21.51, AnonymBruker skrev:

Blir jo mye mat til overs om det ikke meldes fra at man ikke spiser det. De fleste leier vel catering, og de fleste har vegetar alternativer

Når det er sagt, så hadde jeg nok bare dropper å si noe med mindre jeg kjente dem godt. Hadde spist i forkant og/ eller tatt med meg noe i veska jeg kunne spist i skjul

Anonymkode: 068b1...140

Det er veldig kjedelig for brudeparet tror jeg. Jeg var i et bryllup der det ble servert tre retter på tallerken. Da blir det veldig synlig hvem som spiser hva, i motsetning til når det sendes rundt mat eller når det er buffet.

Vi var tre vegetarianere i det bryllupet. To av oss hadde sagt fra, og en hadde det ikke. Vi som hadde sagt fra fikk nøttestek, mens sistemann fikk kalvestek som lå igjen på tallerkenen. Det så litt kleint ut at den store kjøttporsjonen ble sendt tilbake til kjøkkenet.

Bare gi beskjed når du takker ja til invitasjonen. Det er jo ikke hun som må ordne det, men kokken, og de pleier å være vant med vegetarianere nå om dagen.

Endret av Geirfuglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.2.2017 den 19.31, Honey Dew skrev:

Jeg sa ikke ifra. Spiste tilbehøret og var fornøyd med det. Syntes ikke jeg kunne belemre vertskapet med min vegetarisme :)

Trist. Jeg skal gifte meg og vi skal spesifisere i invitasjonen at folk må ta kontakt dersom de har allergier eller er vegetarianere eller veganere. Tror folk flest setter pris på å få beskjed. 

Anonymkode: ac61a...387

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/17/2017 den 21.34, AnonymBruker skrev:

Jeg er invitert i bryllup til min bestevenninne under oppveksten. Kjempekoselig å bli invitert og jeg gleder meg. Vi har ikke sett hverandre på flere år da vi bor i forskjellige deler av landet. Jeg er usikker på om hun husker/vet at jeg er vegetarianer, og lurer på om jeg bør si ifra om det før bryllupet eller om det ville vært litt rart av meg? Jeg har ikke vært i mange bryllup og vet ikke hva som er vanlig. Noen som har tanker rundt det? 

Anonymkode: d0ddd...d71

de skal ikke endre hele menyen sin fordi du er vegetarianer, det er ditt valg og skal ikke gå ut over alle de andre gjestene eller de som har planlagt bryllupet. så her er det du som må føye deg etter de, ikke omvendt. hvorfor er du vegetarianer i det hele tatt ? jeg syns det er ganske dumt , men det er min mening. hva er dine grunner for ikke å spise kjøtt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare sendt en melding, Evt ringt og takket for invitasjon (i og med at dere er gode venner). Ville skrevet noe lignende: "Tusen takk for invitasjon.......... tenkte å høre hva dere har tenkt å servere da jeg er blitt vegetarianer. Spiser derfor ikke....., men tilbehør kan jeg godt spise."

Greit å informere mer konkret da ikke alle vet forskjell på veganer og vegetarianer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
2 timer siden, brownbrown skrev:

de skal ikke endre hele menyen sin fordi du er vegetarianer, det er ditt valg og skal ikke gå ut over alle de andre gjestene eller de som har planlagt bryllupet. så her er det du som må føye deg etter de, ikke omvendt. hvorfor er du vegetarianer i det hele tatt ? jeg syns det er ganske dumt , men det er min mening. hva er dine grunner for ikke å spise kjøtt?

Wtf? Hvorfor tror du de må endre menyen? 

De andre gjestene kommer ikke til å merke det engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2017 den 9.15, Resignert skrev:

Tror det er blitt "trendy" å være vanskelig i matveien... Det er faen meg veganere, vegetarianere, muslimer og andre som krever særbehandling overalt. Dere skulle vært dumpa midt i villmarka i Alaska eller Sibir, og tvunget til å overleve på egen hånd......

Visste du at om vegetarianere som ikke spiser kjøtt, fisk, egg osv plutselig spiser kjøtt så blir de dårlige? For magen er ikke vant til den type mat lengre. 

Jeg spiste kjøtt før, men klarer det ikke lengre. Jeg blir faktisk litt kvalm av å se andre spise kjøtt. For meg er det utenkelig å spise kjøtt. Hadde jeg spist kjøtt nå, så hadde jeg blitt liggende over toalettskåla en stund. Selv om man hadde blitt "dumpet" midt i villmarka her og der, så klarer man fint å finne mat som vegetarianer. Massevis av planter osv man kan bruke, om man er flink til å kjenne igjen plantetyper og hva de kan brukes til :) Sikkert mye frukt og andre ting man kan bruke der og :) 

Hva så om folk har sine krav i matveien? Du har sikkert noe sært i matveien du og, som alle andre. Konsentrer deg om ditt eget mat liv, ikke alle andres. Jeg har respekt for at alle har sin mattype, vi er alle forskjellige :) Heldigvis! 


Til TS, så vil jeg si at du burde si fra. Si gjerne at du kan selv ta med noe. Det er ikke sikkert de vet hva veganere spiser osv :) Og det blir mindre styr for dem å endre på menyen :)

Endret av Minlillesky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Geirfuglen skrev:

Wtf? Hvorfor tror du de må endre menyen? 

De andre gjestene kommer ikke til å merke det engang.

Hele poenget mitt er at brudeparet og de som holder bryllupet ikke skal føye seg etter 1 person fordi hun har en sær diett. Det er hennes eget valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, vscare skrev:

En liten avsporing, men til dere som mener at TS bare kan ta å spise kjøtt denne ene gangen: Nei, det kan h*n nok ikke. Om man ser vekk fra grunnen(e) til at TS er vegetarianer, så kommer h*n fortsatt til å bli helsikes dårlig om h*n spiser kjøtt. Skal h*n spise kjøtt i bryllupet, så må nok h*n starte å venne kroppen sin til det noen uker i forveien. Jeg er ikke vegetarianer, jeg spiser kylling, fisk og lager en gang i blant (ca. én gang hver tredje måned) kjøttkaker eller hamburger av karbonadedeig. Men hvis jeg prøver å spise noe tyngre kjøtt, fks. biff, så er jeg kjempedårlig i flere timer etterpå fordi det tar så lang tid for kroppen min å fordøye den tunge maten. Og hvis det er effekten kjøtt har på meg, som har en kropp som til en viss grad er vant med det, så kan dere jo selv tenke dere hva som kommer til å skje med TS dersom h*n spiser et biffmåltid i dette bryllupet!

Får begynne å spise kjøtt da. Å gå rundt å spise kunn grønnt året rundt er både sært og ikke bra for kroppen. Det er liksom ingen grunn for at hun trenger å være vegetarianer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, brownbrown skrev:

Får begynne å spise kjøtt da. Å gå rundt å spise kunn grønnt året rundt er både sært og ikke bra for kroppen. Det er liksom ingen grunn for at hun trenger å være vegetarianer. 

Hvis du legger fordommene til side og heller lese litt om temaet før du helt subjektivt uttaler deg så ville det ha vært mye bedre. 

Anonymkode: 230c2...efd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, brownbrown skrev:

Får begynne å spise kjøtt da. Å gå rundt å spise kunn grønnt året rundt er både sært og ikke bra for kroppen. Det er liksom ingen grunn for at hun trenger å være vegetarianer. 

:scorpis:

Anonymkode: 31f68...f86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, brownbrown skrev:

Hele poenget mitt er at brudeparet og de som holder bryllupet ikke skal føye seg etter 1 person fordi hun har en sær diett. Det er hennes eget valg

Hæ? Har du vært i et bryllup før? De som lager maten, cateringfirmaet eller hvem det er, lager en posjon eller to til de vegetarianerne som er der. Er ikke noe merarbeid for brudeparet, det er ikke de som står på kjøkkenet og lager mat. De andre kan spise det som er planlagt

Om cateringfirmaet ikke lager vegetarianermat, så er det jo abre si fra til den det gjelder slik at den vet om det, ikke verre enn det. Hva du syns er sært eller ikke sært er ikke spesielt relevant for saken. Hvorfor skal menn alltid blande inn følelsene sine når de er totalt irrelevante

Anonymkode: 37966...906

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Har du vært i et bryllup før? De som lager maten, cateringfirmaet eller hvem det er, lager en posjon eller to til de vegetarianerne som er der. Er ikke noe merarbeid for brudeparet, det er ikke de som står på kjøkkenet og lager mat. De andre kan spise det som er planlagt

Om cateringfirmaet ikke lager vegetarianermat, så er det jo abre si fra til den det gjelder slik at den vet om det, ikke verre enn det. Hva du syns er sært eller ikke sært er ikke spesielt relevant for saken. Hvorfor skal menn alltid blande inn følelsene sine når de er totalt irrelevante

Anonymkode: 37966...906

Menn blander da som oftest aldri følelsene sine opp i noe. Tror du tenker på kvinner nå. Da det er dere som baserer det meste på følelser

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:scorpis:

Anonymkode: 31f68...f86

Gi meg 1 god grunn til å være vegetarianer da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, brownbrown skrev:

Gi meg 1 god grunn til å være vegetarianer da? 

Gi meg 1 god grunn til å ikke være det

Anonymkode: 31f68...f86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...