Gå til innhold

Si ifra om vegetarianisme ved bryllupsinvitasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er invitert i bryllup til min bestevenninne under oppveksten. Kjempekoselig å bli invitert og jeg gleder meg. Vi har ikke sett hverandre på flere år da vi bor i forskjellige deler av landet. Jeg er usikker på om hun husker/vet at jeg er vegetarianer, og lurer på om jeg bør si ifra om det før bryllupet eller om det ville vært litt rart av meg? Jeg har ikke vært i mange bryllup og vet ikke hva som er vanlig. Noen som har tanker rundt det? 

Anonymkode: d0ddd...d71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør hva som serveres i bryllupet. Så kan du evt be om at en tallerken lages med masse masse tilbehør og ikke kjøtt? Hvis det er koldtbord så finnes det som regel masse mat en vegetarianer kan spise :P 

Anonymkode: d1011...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si i fra på forhånd, slik at de kan servere deg mat du kan spise. I mitt bryllup hadde jeg 1 vegeterianer og 3 forskjellige allergier. Men det gikk fint når jeg fikk beskjed på forhånd og kunne planlegge det med kokken.

Anonymkode: 90a27...0a4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi beskjed på forhånd, utrolig irriterende om folk ikke gir beskjed og det vil sikkert stresse bruden om en begynner med det på selve dagen.. Hadde flere vegetarianerer/veganere og ørten forskjellige alergier på gjestene i vårt bryllup.. Men det går helt fint så lenge en vet det på forhånd og kan lage liste til kjøkkenet.. Hadde blitt litt oppgitt om folk ikke ga beskjed..

Anonymkode: a356e...427

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Bruden har ikke nevnt noe angående maten i bryllupet så jeg vet ikke hva som serveres. Hvis det er koldtbord er det jo ikke noe problem, da finner jeg alltids noe. Men hvis det er slik at hver person blir servert en tallerken med noe, antar jeg at det vil dreie seg om kjøtt/fisk og det kan jeg jo ikke spise. 

Hvis jeg skal spørre bruden om dette, hvordan bør jeg formulere meg? Synes dette er litt pinlig, hun og brudgommen har jo nok å tenke på med bryllupsplanlegging. Jeg føler at jeg er til bry hvis jeg nevner dette for henne. 

Anonymkode: d0ddd...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må si ifra på forhånd ja TS. Ellers risikerer du at bruden ikke tenker over dette og det kort og greit ikke finnes mat du kan spise i bryllupet. Dette løser seg som regel fint så lenge kokken får beskjed i god tid.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir jo mye mat til overs om det ikke meldes fra at man ikke spiser det. De fleste leier vel catering, og de fleste har vegetar alternativer

Når det er sagt, så hadde jeg nok bare dropper å si noe med mindre jeg kjente dem godt. Hadde spist i forkant og/ eller tatt med meg noe i veska jeg kunne spist i skjul

Anonymkode: 068b1...140

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veganer og har vært i noenlunde lignende situasjon. Vel, ikke bryllup, men flere julebord og jobbfester. Sier alltid ifra. Iblant (ofte :P ) sender jeg mail til cateringselskapet og tar det direkte med de. Da har du mye mer kontroll og bruden slipper å tenke på det. Det har kun fungert for meg om jeg kontakter de selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra! Det er mye å huske på når man planlegger bryllup, så mye sånn informasjon går fort i glemmeboken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å si fra på forhånd ja! Bruden har nok å stresse med, om hun ikke skal oppdage at det er noen som ikke kan spise maten :)

Ang formulering så går det jo an å s noe alà; "Tusen takk for invitasjonen, jeg gleder meg til å dele dagen med dere! Jeg bare lurte på hva dere har planlagt i forhold til mat? Jeg spiser ikke kjøtt, men kan godt ta med meg egen mat hvis det blir mye styr for dere å ordne ett alternativ til meg"
Da er du både høflig og løsningsorientert.

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Monstrum skrev:

Lurt å si fra på forhånd ja! Bruden har nok å stresse med, om hun ikke skal oppdage at det er noen som ikke kan spise maten :)

Ang formulering så går det jo an å s noe alà; "Tusen takk for invitasjonen, jeg gleder meg til å dele dagen med dere! Jeg bare lurte på hva dere har planlagt i forhold til mat? Jeg spiser ikke kjøtt, men kan godt ta med meg egen mat hvis det blir mye styr for dere å ordne ett alternativ til meg"
Da er du både høflig og løsningsorientert.

Enig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere! Da satser jeg på å sende henne en melding om det. Forslaget til Monstrum var bra, jeg satser nok på en slik formulering :) 

TS

Anonymkode: d0ddd...d71

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt off topic...

Hvis man ikke er vegetarianer av helsemessige årsaker, men pga miljøhensyn f eks - hvorfor kan man ikke gjøre unntak i blant? Med mindre man er oppdratt som veggis, så har man jo spist kjøtt eller fisk før. Det blir jo som med mat man ikke liker, forsyne seg med en liten bit og så ha masse tilbehør.

Jeg kildesorterer, men det hender jo en gang i blant at noe som skulle vært i plastavfallet går i restsøpla f eks. Det er heller ikke all mat jeg liker like godt, men da tar jeg og forsyner meg meget beskjedent og spiser mer av tilbehør f eks.

Så.....?

Anonymkode: 6ae31...57a

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare litt off topic...

Hvis man ikke er vegetarianer av helsemessige årsaker, men pga miljøhensyn f eks - hvorfor kan man ikke gjøre unntak i blant? Med mindre man er oppdratt som veggis, så har man jo spist kjøtt eller fisk før. Det blir jo som med mat man ikke liker, forsyne seg med en liten bit og så ha masse tilbehør.

Jeg kildesorterer, men det hender jo en gang i blant at noe som skulle vært i plastavfallet går i restsøpla f eks. Det er heller ikke all mat jeg liker like godt, men da tar jeg og forsyner meg meget beskjedent og spiser mer av tilbehør f eks.

Så.....?

Anonymkode: 6ae31...57a

Er ikke vegeterianer selv men har venninner som er det. Disse får disse magevondt ved inntak av kjøtt fordi de ikke lengre klarer å fordøye det ordentlig, og hvorfor skulle man gidde å gi opp prinsippene sine i tillegg til å få magevondt når man heller kan ta med noe selv i veska dersom det er et problem for brudeparet? 

(Den ene venninna mi skulle ta seg en burger etter å ha vært veggis i tre år, det endte med ei skikkelig spykule....)

Anonymkode: ea2a1...65e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er invitert i bryllup til min bestevenninne under oppveksten. Kjempekoselig å bli invitert og jeg gleder meg. Vi har ikke sett hverandre på flere år da vi bor i forskjellige deler av landet. Jeg er usikker på om hun husker/vet at jeg er vegetarianer, og lurer på om jeg bør si ifra om det før bryllupet eller om det ville vært litt rart av meg? Jeg har ikke vært i mange bryllup og vet ikke hva som er vanlig. Noen som har tanker rundt det? 

Anonymkode: d0ddd...d71

Nei. Spis og hold kjeft. Du dør ikke av å måtte la være å plukke vekk kjøttbitene og ikke måtte få særbehandling.  Dine matvaner får du ta ansvar for selv og du har ingen farlige allergier. 

Anonymkode: 7ddc2...1f2

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke ifra. Spiste tilbehøret og var fornøyd med det. Syntes ikke jeg kunne belemre vertskapet med min vegetarisme :)

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Honey Dew skrev:

Jeg sa ikke ifra. Spiste tilbehøret og var fornøyd med det. Syntes ikke jeg kunne belemre vertskapet med min vegetarisme :)

Jeg liker deg! :)

Anonymkode: 7ddc2...1f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, dere! Da satser jeg på å sende henne en melding om det. Forslaget til Monstrum var bra, jeg satser nok på en slik formulering :) 

TS

Anonymkode: d0ddd...d71

Jeg synes også det var bra! Men bare et tips, skriv kjøtt og fisk, hvis ikke kommer du til å få en laksefilet. ;) 

 

og for sikkerhets skyld kan du skrive kjøtt/fisk og kylling. Noen/mange tror faktisk at kylling ikke er kjøtt. 

Anonymkode: d92dc...53b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Honey Dew skrev:

Jeg sa ikke ifra. Spiste tilbehøret og var fornøyd med det. Syntes ikke jeg kunne belemre vertskapet med min vegetarisme :)

Mens jeg som vert hadde følt meg forferdelig hvis jeg fant ut at en av gjestene kun hadde spist tilbehøret av maten, fordi de var redde for å belaste meg ved å si ifra om enkelte mat-restriksjoner... Man vil jo at alle gjestene sine skal nyte en bedre middag!

Vanligvis vil jo et cateringselskap ha flere vegetarianske/veganske alternativer, som er billigere uansett. Så tviler på at det er så mye styr for noen. :)

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Strawberry Fields skrev:

Mens jeg som vert hadde følt meg forferdelig hvis jeg fant ut at en av gjestene kun hadde spist tilbehøret av maten, fordi de var redde for å belaste meg ved å si ifra om enkelte mat-restriksjoner... Man vil jo at alle gjestene sine skal nyte en bedre middag!

Vanligvis vil jo et cateringselskap ha flere vegetarianske/veganske alternativer, som er billigere uansett. Så tviler på at det er så mye styr for noen. :)

Enig! 

Anonymkode: d92dc...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...