Gå til innhold

Gjestene mellom vielse og middag?


Levy

Anbefalte innlegg

Vi har vielse kl 13. Fotografen trenger 2 timer, og vi tenker middag blir satt til kl 16.30. Er det et Ok tidspunkt? Tenker at våre foreldre tar imot gjestene i festbygget med litt fingermat og drikke rett etter vielsen. Skriver vi dette i innbydelsen og isåfall hvordan? Mange gjester bor 1-2 timers kjøring unna, og jeg vil ikke at de skal lure på hvor de skal gjøre av seg i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest økonomifrue

Det funker! 

Vi hadde vielse kl 14, 2 timer fotografering + kjøring til/fra. Var selv på plass ved festlokale/uteområdet ca 17.20. Skålte med gjestene, minglet litt, tok bilder før vi satte oss til borda ca 18. Vi fikk utrolig gode tilbakemeldinger på dette opplegget. 

Anbefaler å ha noe snacks/fingerretter og drikke som du skriver. Vil anbefale å lage en kort "plan" i invitasjonen det dere skriver tid og sted for vielse, at det serveres litt på festlokalet i tiden mens dere er og tar bilder og kanskje forventet ankomst for dere? Da har evn gjestene anledning til å se seg litt om, hvile på hotellrommet eller lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt pris på at det sto i invitasjonen :) Kanskje dere kunne funnet på noe slags underholdning eller noe også, quiz eller liknende...? 

Anonymkode: 52980...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det lagt inn i planen. Vi har også en nettside med mer informasjon for gjestene om de ønsker det.

Vielse 15

Cocktail hour 16

Brudeparet ankommer 17:30

Middag 18

Nattmat ved midnatt.

Det er en 10 minutters kjøretur fra vielsen til lokalet, så vi tenker at de som vil kan dra innom hotellet eller noe frem til 17:15 ish.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sendt ut invitasjon med tidspunkt ang middag enda? Hvis ikke vil jeg be på mine knær at dere velger en annen dag for å ta disse bildene. Selv med fingermat og drikke blir det veldig lenge for gjestene dine å vente. De som er glad i alkohol vil drikke en del før middag , og folk flest vil være rastløse.

Anonymkode: 5895d...7ed

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekker dere middag 16.30, altså? Vielsen + gratulasjoner, bilder osv tar jo fort over en time, fotografen skal ha to, og så skal dere vel komme dere fra A-B, om ikke vielse, fotografering og middag skjer i det samme bygget. Ellers er det fint at dere informerer om at gjestene gjerne kan dra rett til selskapslokalet.

Anonymkode: 07356...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville i alle fall utvidet konseptet litt fingermat når det er såpass lang tid. 

 

Jeg har vært i flere bryllup hvor man har gjort det sånn (champagne, jordbær og mingling), og det som skiller vellykket fra mindre vellykkket er mengde mat og drikke på tilmålt tid. En gang fikk vi ett glass musserende og ca to jordbær på tre timer. Det er bare ikke ok. En til to timer med flere glass, masse frukt og bær, gjerne noe salt i tillegg, helst noen kanapeer eller lefseruller eller lignende er veien å gå. Du vil at gjestene skal ha det bra! Da blir selskapet også bra. 

Anonymkode: 3547e...24c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sååå kjedelig når det går for lang tid i mellom vielse og middag. Har vært med på å skulle slå ihjel noen timer selv, og det er helt forferdelig. Hvile på hotellrom ? På sengen i full kjoleprakt og stylet hår? Går dårlig. Har ikke hotellrom, så da drar vi hjem og leser bok ? Går på byen hvis man ikke er ved hjemstedet sitt? Flaut i pynteklær. Spise fingermat i fire timer og konversere med andre i et lokale? Det har jeg også gjort. Endte med at jeg ikke visste hva mer jeg skulle snakke om når man endelig satt ved middagsbordet...please alle brudepar: la det gå kort tid for gjestene mellom vielse og middag. Fotograf behøver ikke ta to timer! Velg et sted i nærheten til fotografering og be fotografen være effektiv ! 

Anonymkode: 44228...a76

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i bryllup i en annen by hvor vi måtte vente ca 2t mellom vielse og middag. Lokalet lå i ca 15min gåavstand fra kirken. Vi fikk beskjed om at vi kunne møte i lokalet kl x for litt fingermat før middag. Da hadde vi ca 1t uten noe å gjøre, men det var flere kafeer og barer langs veien vi gikk så da var vi flere som satt oss ned og tok et glass med noe godt før vi gikk videre. Fungerte greit. Det var fint vær og varmt. Men det hadde nok ikke vært like gøy om det hadde regnet bortover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 17.2.2017 den 20.32, Levy skrev:

Vi har vielse kl 13. Fotografen trenger 2 timer, og vi tenker middag blir satt til kl 16.30. Er det et Ok tidspunkt? Tenker at våre foreldre tar imot gjestene i festbygget med litt fingermat og drikke rett etter vielsen. Skriver vi dette i innbydelsen og isåfall hvordan? Mange gjester bor 1-2 timers kjøring unna, og jeg vil ikke at de skal lure på hvor de skal gjøre av seg i mellomtiden.

Synes dette virker som en plan som kan funke bra, så lenge det er nok av fingermat til gjestene og at det er mulighet for å sitte litt komfortabelt mens de venter på dere. Kan sikkert være lurt å informere gjestene på forhånd slik at de vet om muligheten for å komme til lokalet direkte etter vielsen. Det er jo ikke sånn at gjestene må dra direkte til lokalet etter vielsen dersom de ikke ønsker det, men om dere informerer om at det er lagt opp til at de kan gjøre det så vet de i hvert fall om muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var lenge å vente, kan dere ikke fotografere før vielsen? Min søster og hennes mann gjorde unna fotograferingen før vielsen, slik at gjestene slapp å måtte vente i flere timer til middagen, da kunne alle bare dra rett bort til lokalet for mat. Syns det var en flott måte å løse på og viste at brudeparet faktisk brydde seg om gjestene sine. Alle satte veldig stor pris på det.

Anonymkode: 47573...71f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smurte lefser og oppskåret frukt er en standard i ventetiden. Vi har også vært i bryllup hvor det ikke var planlagt noe imellom og ble sittende på et sted med uteservering. Funka dårlig da man ikke har så god tid, det meste på menyen utenom nøtter er mettende og man har ikke lyst til å gå mett til middag, så man sitter der sulten og drikker. 

Amerikanerne er litt flinkere til å organisere aktiviteter i ventetiden, så mens brudeparret er borte blir gjestene kjent over litt fingermat og en aktivitet. Bare å google wedding party games.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bildene før vielsen. I følge bryllupsfotografer blir bilder tatt før vielsen alltid bedre enn de mellom kirke og middag, og gjestene slipper å bare henge i timesvis (noe som er gørrkjedelig, dagen blir lang nok som gjest likevel).

Anonymkode: ab069...ffd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde fotografering før vielsen, funket veldig bra for oss og jeg hadde inntrykk av at gjestene også satte pris på det.

Anonymkode: aad57...4bd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det går med bilder før vielsen for min del.. Er det bare jeg som enda er av den "gamle" sorten, å tenker at brudgommen ikke skal se bruden før i kirken?   Jeg ønsker iallefall å følge det:) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lykkepia skrev:

Tror ikke det går med bilder før vielsen for min del.. Er det bare jeg som enda er av den "gamle" sorten, å tenker at brudgommen ikke skal se bruden før i kirken?   Jeg ønsker iallefall å følge det:) 

Det er klart at det er ok å følge gammal skikk slik. Men då syns eg kanskje at ein kan ta med litt av gammal skikk på andre måtar også, og ikkje legge opp til timevis med ventende gjestar.... 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt vanvidd at fotografen trenger to timer! Da kan dere regne tre-fire timer mellom vielse og middag. For det vil bli mingling på dere når dere ankommer lokalet også, og legg til reisetid. 

Synes det er en uting med lang venting. Kort ned tiden til en halvtime med fotografen, da har dere 15 minutter reisevei til og fra der dere tar bilder, og så kan dere legge inn en halvtime-time mingling når dere ankommer lokalet. Det er jo DERE man er der for, ikke foreldrene eller lignende. Så det er dere som bør ta i mot, snakke med gjestene og ta imot gratulasjoner. 

Anonymkode: 5a7c6...9fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir ikke å ha en profesjonell fotograf, så tenker at bildene ikke tar mer en en halvtime max! Er ikke så fotogen akkurat :sjenert: I tillegg blir de tatt ca 5 min unna lokalet, så satser på å være i lokalet selv etter max en time :biggrin: synes det er alt for lenge å la gjestene vente i to timer... Uansett hvor mye snacks man ordner.. Det blir nesten som om det skulle være to timer med reklame på kinoen, før selve filmen starter..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lykkepia skrev:

Tror ikke det går med bilder før vielsen for min del.. Er det bare jeg som enda er av den "gamle" sorten, å tenker at brudgommen ikke skal se bruden før i kirken?   Jeg ønsker iallefall å følge det:) 

Gammel skikk inngår selvfølgelig også ingen sex før ekteskap? Ingen hvitt om man har hatt sex og slike ting? Eller gjelder kun gammel skikk når man kan være uhøfflig? De er der for DEG og din mann, ikke for å sitte å vente i flere timer.

Anonymkode: 47573...71f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gammel skikk inngår selvfølgelig også ingen sex før ekteskap? Ingen hvitt om man har hatt sex og slike ting? Eller gjelder kun gammel skikk når man kan være uhøfflig? De er der for DEG og din mann, ikke for å sitte å vente i flere timer.

Anonymkode: 47573...71f

Det er mange gamle skikker, å det er enda mange som velger å følge de du nevner ;) man ønsker selvfølgelig å gjøre alt man kan for gjestene sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...