Gå til innhold

Få et felles barn, eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er gift med en fantastisk mann, vi har ingen barn sammen, men har to hver fra tidligere forhold. Begge fikk vi barn veldig tidlig, og barna er nå "mellomstore" (5, 7, 8 og 10). Vi er i slutten av tyveårene. 

"Alle" spør om vi ikke skal ha noen felles barn, men vi har egentlig slått det fra oss, da den første tiden sammen var veldig hektisk, med fire barn annenhver uke, studier og jobb. 

Nå i det siste har vi snakket litt om det å få et barn sammen, og tanken på det er ikke lenger så skremmende. Jeg har fast jobb, mens mannen studerer. Vi har en stor og fin bolig, og ellers det meste på stell. Samtidig er vi begge fortsatt unge, mtp. det å få barn.

Det ville i såfall blitt en attpåklatt når mannen er ferdig med studiene og har fast jobb. Jeg prøver å veie for - og i mot, men synes det er vanskelig. På en måte føler jeg ikke at jeg er "ferdig" med barn, samtidig tenker jeg på hvordan det vil bli å starte helt på nytt med våkenetter og bleieskift igjen, samtidig som vi skal følge opp fire andre barn 🙈 

Noen her inne som har fått en attpåklatt, med såpass mange mine og dine barn fra før? Blir glad for å høre deres erfaringer ☺️

Anonymkode: 54736...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Axl Rose

Hadde latt være det. Går fint an å leve sammen uten felles barn. Når dere har så pass mye unger fra før av så har dere nok. Selv om det ikke er felles barn. Dere er jo en familie uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vi er definitivt en familie, med eller uten felles barn ☺️ Føler det er veldig stille og tomt her når barna ikke er hjemme annenhver uke, og det er mest da jeg tenker på at jeg ønsker meg et barn til. Samtidig kan jeg tenke at jeg aldri i verden skal ha flere barn, når det står på som verst her 😅 

Når vi er 40, vil nesten alle barna våre ha flyttet hjemmefra, og det er noe jeg tenker en del på.. om det da blir alt for tomt å være bare oss to, eller om vi ser på det som en god mulighet til å gjøre noe av det vi gikk glipp av ved å få barn så tidlig i livet. 

TS

Anonymkode: 54736...a43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, vi er definitivt en familie, med eller uten felles barn ☺️ Føler det er veldig stille og tomt her når barna ikke er hjemme annenhver uke, og det er mest da jeg tenker på at jeg ønsker meg et barn til. Samtidig kan jeg tenke at jeg aldri i verden skal ha flere barn, når det står på som verst her 😅 

Når vi er 40, vil nesten alle barna våre ha flyttet hjemmefra, og det er noe jeg tenker en del på.. om det da blir alt for tomt å være bare oss to, eller om vi ser på det som en god mulighet til å gjøre noe av det vi gikk glipp av ved å få barn så tidlig i livet. 

TS

Anonymkode: 54736...a43

Jeg ville ikke gjort det. Dere har 4 barn å følge opp, både sosialt og økonomisk. Og nå har dere jo en gyllen mulighet: når dere har barnefri kan dere reise, gå på kino, ha masse kjærestetid og egne hobbyer. Får dere et fellesbarn har dere aldri fri. I tillegg vil det bli skikkelig hektisk med en baby og fire barn på en gang. Babyen skal sove når barna bråker, den holder dere våkne om natta, og dere er for slitne til å følge opp de andre barna på dagtid, osv. 

Men i bunn og grunn er det opp til dere, bare tenk grundig gjennom det. Og hvis dere bestemmer dere for et nytt barn, prøv å forberede de andre barna, så det ikke blir sjalusi og dårlige miner.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er utrolig mye å tenke på! Barna våre ønsker seg veldig en liten søster eller bror, men jeg tror ikke helt de vet hva det innebærer av jobb, tid, nye prioriteringer etc 🙈 

Vi har vel egentlig i "pose og sekk" nå, med fire flotte barn, og masse kjærestetid annenhver uke. Men savner barna når de ikke er her, og bruker de ukene på å ta igjen mye av det jeg ikke rekker når de er her, av husarbeid, trening osv. 

TS 

Anonymkode: 54736...a43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Så lenge dere føler at dere har overskudd til en til, så hvorfor ikke? Mange snakker om kjærestetid og det å nyte tiden etter barna har flyttet ut. Det er ikke alle som synes det er like "befriende".

Nå har vi bare en, men på de 19 mnd han har vært her så har ikke vi hatt barnevakt en eneste gang og vi føler ikke behov for det heller. Vi elsker å være samme med han og vi gleder oss til fremtidige ferier og andre ting vi kan gjøre sammen med han. Kjærestetid har vi etter 19.00 når han er i seng og sover søtt. 

Om dere har økonomi, rom og tid for et barn til og ønske det så ikke bry dere om hva andre måtte mene og tenke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Råder til ingen flere barn!

 

Dere har masse barn...og stakkars barn som må leve med en annen partner enn den de har som familien...

 

Skal det komme ennå flere blir barna traumatisert. Stakkars barn...

 

Dere velter jo i unger...så flere blir bare kaos.

 

 

Anonymkode: a43bd...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er gift med en fantastisk mann, vi har ingen barn sammen, men har to hver fra tidligere forhold. Begge fikk vi barn veldig tidlig, og barna er nå "mellomstore" (5, 7, 8 og 10). Vi er i slutten av tyveårene. 

"Alle" spør om vi ikke skal ha noen felles barn, men vi har egentlig slått det fra oss, da den første tiden sammen var veldig hektisk, med fire barn annenhver uke, studier og jobb. 

Nå i det siste har vi snakket litt om det å få et barn sammen, og tanken på det er ikke lenger så skremmende. Jeg har fast jobb, mens mannen studerer. Vi har en stor og fin bolig, og ellers det meste på stell. Samtidig er vi begge fortsatt unge, mtp. det å få barn.

Det ville i såfall blitt en attpåklatt når mannen er ferdig med studiene og har fast jobb. Jeg prøver å veie for - og i mot, men synes det er vanskelig. På en måte føler jeg ikke at jeg er "ferdig" med barn, samtidig tenker jeg på hvordan det vil bli å starte helt på nytt med våkenetter og bleieskift igjen, samtidig som vi skal følge opp fire andre barn 🙈 

Noen her inne som har fått en attpåklatt, med såpass mange mine og dine barn fra før? Blir glad for å høre deres erfaringer ☺️

Anonymkode: 54736...a43

VIL dere ha et felles barn sammen eller føler dere at dere BØR få det fordi andre mener det? Om det er sistnevnte og dere har det bra som dere har det, så dropp det. Ikke få barn fordi samfunnet forventer det av dere. Dere må gjøre det fordi det er noe dere selv har et sterkt ønske om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Vi har vel egentlig i "pose og sekk" nå, med fire flotte barn, og masse kjærestetid annenhver uke. Men savner barna når de ikke er her, og bruker de ukene på å ta igjen mye av det jeg ikke rekker når de er her, av husarbeid, trening osv. 

TS 

Anonymkode: 54736...a43

Dette høres jo perfekt ut ts. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, er det for å fylle ensomheten deres i den tomme uken at dere vurderer et barn til for å redde parforholdet?

Anonymkode: a43bd...092

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få et felles barn fordi dere savner barna når de er hos den andre forelderen er uansett på trynet. Dere vil vel ikke savne særkullsbarna noe mindre ved å få et nytt barn? 

Anonymkode: 78b46...e4a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den flokken dere har nå er jo relativt nære i alder, med en attpåklatt vil det alltid være en liten en å ta hensyn til (ferier, kino osv.). Det blir jo veldig skjevt om en av dere må ta med seg de fire eldste, og en tar den minste, ev. belage dere på at mye ansvar faller på eldstemann. De andre har hverandre, attpåklatten (hvor mange år til ser dere for dere forresten?) vil bli "alene", da ville jeg nesten heller vurdert to relativt tette barn til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En løsning på "tomt hus" er jo å ikke pakke inn alle fire barna annenhver uke, men heller veksle på!

Anonymkode: 74fc0...314

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke lenge er barneflokken deres på vei inn i tenårene med alle de "utfordringer" det medfører. Jeg ville ikke ha startet på nytt nå..

som selv "ung mor" med 3 barn innen 25, så kan jeg skrive under på at det er utrolig deilig å være ferdig med barn i en alder av 40 ish. Da er man fortsatt ung nok til å leve og nyte livet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mannen din skal bli ferdige med studiene og få fast jobb først så høres jo ikke dette ut som om det er noe som bør bestemmes med det aller første. Hva med å legge fra seg tanken og ta den opp igjen når det eventuelt er aktuelt?

Når det er sagt så har dere jo allerede fire barn. Har dere ekstra soverom, tid og penger nok til enda et?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Husk også at de andre barna kan bli sjalu på  lillesøster/bror som får bo hos dere hele tiden... 

Jeg ville heller skaffet en hund, hvis jeg var dere. Garantert populært hos barna, og nok å holde på med for dere i barnefri uker!

Anonymkode: c7a15...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det. Husk at ting kan endre seg, plutselig har dere fire store barn som alle vil bo fulltid hos dere. 

Anonymkode: f04fb...82f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du nesten bare føle på selv. Det er jo en ekstra å være glad i, og det er aldri feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være attpåklatt i en større søskenflokk er bare bedritent. Du er for langt fra de andre søsknene til at det er mye mulighet for lek sammen grunnet aldersmessige forskjeller. I tillegg vokser man opp som den eneste uten felles barndomsminner som resten av familien.

 

Skal dere ha attpåklatt? Få to.

Eller fokuser på de fire dere har.

Anonymkode: 2a963...5e1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...