Gå til innhold

Venninne som ringer litt for ofte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter i en litt vanskelig situasjon som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med. Jeg har en venninne som hele tiden vil snakke på telefon. Hun spør gjerne 1-2 ganger per dag i perioder om å snakke, noe jeg synes blir litt i meste laget. Hun er veldig grei og alt sånt, men vil kanskje ha litt mer kontakt enn det jeg ønsker. Når vi snakker, er det også mest jeg som snakker. Hvis ikke blir det mye stillhet. Vi snakker aldri om noe spesielt og et blir liksom de samme greiene hver gang. Det virker kanskje mest som at hun bare vil at jeg skal være der. Jeg er ganske dårlig å ta vare på vennskap og ta kontakt sånn generelt, så det er jo på en måte positivt at jeg blir "dyttet" litt til å snakke med henne. Likevel synes jeg det blir litt ofte, og hun spør ofte når det ikke passer så veldig godt (f. eks. når jeg skal se et program på tv, eller holder på med andre ting), men jeg sier likevel at jeg kan prate. Bør kanskje også legge til at hun har det litt vanskelig og ikke gjør mye på fritiden, og kanskje ikke har så mange rundt seg. I tillegg bor hun på andre siden av landet, så vi får ikke treffes særlig mye. Er jeg urimelig, eller har jeg grunn til å synes det blir litt mye? Jeg er veldig redd for å såre henne, og vil selvsagt forsette å ha et vennskap! Hva bør jeg gjøre? Takk for svar :) 

Anonymkode: 8555a...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt vanskelig når hun er vant til å snakke med deg såpass mye, men hva med å prøve å innføre en form for fast ringetid i uka? Vet ikke hva du synes er passe, men 1-2 ganger i uka der hun vet at dere skal snakkes og at du holder av tid. Jeg hadde i alle fall blitt veldig sliten av å snakke med samme person om samme ting hver dag. Spørsmålet er jo hva du eventuelt kan forklare det med, her er jo at du har mye å gjøre en variant, en annen er at du vil ha "kvalitetstid" når dere først snakker sammen. Akkurat den er litt kinkig, men der vet du jo best selv hva slags forklaring som passer deg, ditt liv og deres forhold. Det må i alle fall være lov å sette grenser for dette uten at hun blir sur, så lenge det gjøres på en ordenltig måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ringer deg når det ikke passer, da tar du ikke telefonen. Så sender du en SMS: "Jeg er litt opptatt akkurat nå, ringer deg senere".

Så kan du ringe tilbake når det passer. Og hvis du drøyer det litt, holder det kanskje med bare den ene samtalen den dagen. Også kan det være at hun roer seg litt da hun ser at du driver med andre ting og ikke har like mye "dødtid" som hun har.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ananas. skrev:

Litt vanskelig når hun er vant til å snakke med deg såpass mye, men hva med å prøve å innføre en form for fast ringetid i uka? Vet ikke hva du synes er passe, men 1-2 ganger i uka der hun vet at dere skal snakkes og at du holder av tid. Jeg hadde i alle fall blitt veldig sliten av å snakke med samme person om samme ting hver dag. Spørsmålet er jo hva du eventuelt kan forklare det med, her er jo at du har mye å gjøre en variant, en annen er at du vil ha "kvalitetstid" når dere først snakker sammen. Akkurat den er litt kinkig, men der vet du jo best selv hva slags forklaring som passer deg, ditt liv og deres forhold. Det må i alle fall være lov å sette grenser for dette uten at hun blir sur, så lenge det gjøres på en ordenltig måte.

Ja, det var lurt! Vet ikke helt hvordan jeg skal spørre henne om vi kan gjøre det sånn da... Selv synes jeg 1 gang per uke er nok (det at jeg er litt introvert og har sosial angst gjør også det å snakke i telefonen litt vanskelig). Men bør kanskje "trappe ned" for at det ikke skal være for obvious at jeg ikke vil snakke så ofte. Takk for svar!

Anonymkode: 8555a...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Hvis hun ringer deg når det ikke passer, da tar du ikke telefonen. Så sender du en SMS: "Jeg er litt opptatt akkurat nå, ringer deg senere".

Så kan du ringe tilbake når det passer. Og hvis du drøyer det litt, holder det kanskje med bare den ene samtalen den dagen. Også kan det være at hun roer seg litt da hun ser at du driver med andre ting og ikke har like mye "dødtid" som hun har.

Prøver å gi henne litt hint om at jeg er opptatt og kan snakke så ofte, men hun tar de liksom ikke helt. Prøver ofte å drøye litt, men for så fort dårlig samvittighet. Det jeg glemte å skrive er at vi også "snakker" på sms hele dagen (dvs 5-6 meldinger per dag).

Anonymkode: 8555a...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Si det som det er, det enkle er ofte det beste.

Ja, det er sant. Er bare altfor samvittighetsfull, så det klarer jeg ikke. Hun sliter en del, og det gjør det enda vanskeligere...

Anonymkode: 8555a...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve å si det til henne er vel eneste muligheten,

Endret av anonymbruker654
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måten å håndtere folk som elsker småsnakk på telefonen er å si korte setninger. Ja, nei, jo. Jaha. Joa. Heh.

Anonymkode: 16412...26e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste måten å håndtere folk som elsker småsnakk på telefonen er å si korte setninger. Ja, nei, jo. Jaha. Joa. Heh.

Anonymkode: 16412...26e

Det er bare det at da blir det bare stillhet:sukk:

Anonymkode: 8555a...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er sant. Er bare altfor samvittighetsfull, så det klarer jeg ikke. Hun sliter en del, og det gjør det enda vanskeligere...

Anonymkode: 8555a...3ad

Ta å prat med henne, er ikke sikkert det blir så galt som du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste måten å håndtere folk som elsker småsnakk på telefonen er å si korte setninger. Ja, nei, jo. Jaha. Joa. Heh.

Anonymkode: 16412...26e

Det er bare det at da blir det bare stillhet:sukk:

Anonymkode: 8555a...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde blitt gal og hun ødelegger vennskapet etterhvert.

Si at du har fått en øreinfeksjon og at du hører litt dårlig pga det og la den infeksjonen gi problemer resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en venninne som er slik. Hun spør (på sms) hva jeg gjør, og jeg svarer f.eks at jeg ser på et spesielt tv-program eller er på trening e.l. Uten unntak ringer hun da 2 minutter senere for å prate siden jeg tydeligvis ikke gjør noe viktig. Jeg sluttet bare å ta telefonen da det ikke passet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere venninner som har ringt for ofte. Når jeg ble lei så sa jeg rett ut på en hyggelig måte at jeg ble lei av å snakke så ofte for det var ikke noe nytt å si. Jeg begynte også å si at jeg ikke hadde roen til å prate fordi jeg hadde så mange timg jeg hadde tenkt til å gjøre. Jeg unnskyldte meg ikke. Bare sa at det blir dumt å snakke når man ikke er klar for det. For det er det jo. 

Mine venninner forsto det godt og har aldri vært sure miner for det. Folk tåler å høre mer enn du tror! Bare du sier det du mener og sier fra før du ikke lenger klarer å si det på en hyggelig måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...