Gå til innhold

Male ferdigmalte mdf-plater?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som er gode på farger her?

Vi har ferdigmalte mdf-plater på soverommet. De har en ubestemmelig grumsete, lys gråfarge, så jeg ønsker å male over. Vi ønsker en litt hule-aktig følelse, og har valgt en veldig mørk blåfarge, Intense Dijon fra Nordsjø. Innspill? Lister og vinduer har fargen bomull, vil denne bli veldig gul mot den blå veggen?

Jeg er veldig usikker på glansgrad. Soverommet har vinduer langs hele den ene veggen, og jeg ønsker ikke noe gjenskinn fra hverken dagslys eller belysning. Samtidig er jeg usikker på om de helt matte fargene passer på mdf-plater. De er jo liksom-panel, og matte farger er kanskje mer for slette vegger?

Anonymkode: 0fc13...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har malt med matt på mitt soverom på mdf plater :) 

Anonymkode: d62f1...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til nordsjø-fargene, men la oss anta at den har samme fargespekter som st.pauls blue/deco blue fra jotun. Da ville jeg absolutt ha malt listene i enten klassisk hvit eller chi (jotun). Gulfargen i bomull kan bli mer fremtredene, men dette vil du eventuelt se når du har malt veggene. 

Det som er viktig før du begynner å male er å vaske, og vask godt. Vask gjerne med en lett blanding av salmiakk og vann, la tørke, masker og mal. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, dillyduzit skrev:

Jeg kjenner ikke til nordsjø-fargene, men la oss anta at den har samme fargespekter som st.pauls blue/deco blue fra jotun. Da ville jeg absolutt ha malt listene i enten klassisk hvit eller chi (jotun). Gulfargen i bomull kan bli mer fremtredene, men dette vil du eventuelt se når du har malt veggene. 

Det som er viktig før du begynner å male er å vaske, og vask godt. Vask gjerne med en lett blanding av salmiakk og vann, la tørke, masker og mal. 

 

Tusen takk! Fargen har litt mindre rødt i seg enn deco blue. Den er litt "varmere"...?

Jeg synes ikke det er noe pent med kun maskering når det er panel. Synes det er vanskelig å komme innunder listen der det er glipper. Så jeg skal uansett ta av lister før jeg maler. Da er det ikke store jobben å male de først som sist. Stemmer det at chi har litt rødt i seg? I så fall blir det vel penest med klassisk hvit (du mener helt hvit, som i tak?)?

Hvordan gjør jeg det i vinduskarmene, og vinduene for den saks skyld. De har jo veldig hard og blank maling (lakk). Må jeg bruke heftgrunn tror dere? Vinduskarmene er veldig dype, så resultater på være feilfritt....

Anonymkode: 0fc13...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Fargen har litt mindre rødt i seg enn deco blue. Den er litt "varmere"...?

Jeg synes ikke det er noe pent med kun maskering når det er panel. Synes det er vanskelig å komme innunder listen der det er glipper. Så jeg skal uansett ta av lister før jeg maler. Da er det ikke store jobben å male de først som sist. Stemmer det at chi har litt rødt i seg? I så fall blir det vel penest med klassisk hvit (du mener helt hvit, som i tak?)?

Hvordan gjør jeg det i vinduskarmene, og vinduene for den saks skyld. De har jo veldig hard og blank maling (lakk). Må jeg bruke heftgrunn tror dere? Vinduskarmene er veldig dype, så resultater på være feilfritt....

Anonymkode: 0fc13...00f

 

Grønn og gul (58% - 42% - 4% svart og 1% kulær (grønn og gul)) Tar du av listene har du jo et godt utgangspunkt, sånn sett er da den vanskeligste jobben gjort, nemlig å male slik at man kommer innunder. Det du kan gjøre er å sette opp en list, altså lene den mot veggen når den er tørr for å se hvordan det blir. Klassisk hvit ja, som i tak. Jeg har selv deco blue på vegg og klassisk hvit i lister, skarpt men forsatt et "lunt" og "godt" sted. 

Er de overflatebehandlet i lakk, så vask -> heftgrunn -> tørk -> mal. Vask også med salmiakk her. Salmiakk har et stoff i seg (akkurat hva husker jeg ikke) som gjør overflaten noe mattere og klar for maling/heft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk å bruk akryl maling på mdf-platene. Den hefter bedre enn vanlig veggmaling som feks. brukes på gipsvegger.

Anonymkode: 3c2fb...4c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, dillyduzit skrev:

Grønn og gul (58% - 42% - 4% svart og 1% kulær (grønn og gul)) Tar du av listene har du jo et godt utgangspunkt, sånn sett er da den vanskeligste jobben gjort, nemlig å male slik at man kommer innunder. Det du kan gjøre er å sette opp en list, altså lene den mot veggen når den er tørr for å se hvordan det blir. Klassisk hvit ja, som i tak. Jeg har selv deco blue på vegg og klassisk hvit i lister, skarpt men forsatt et "lunt" og "godt" sted. 

Er de overflatebehandlet i lakk, så vask -> heftgrunn -> tørk -> mal. Vask også med salmiakk her. Salmiakk har et stoff i seg (akkurat hva husker jeg ikke) som gjør overflaten noe mattere og klar for maling/heft. 

Ja, selvfølgelig, det var lurt! Det er kanskje enklest å velge klassisk hvit, for da blir det færre farger i rommet. Jeg liker kontraster, men det må være "rent".

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare husk å bruk akryl maling på mdf-platene. Den hefter bedre enn vanlig veggmaling som feks. brukes på gipsvegger.

Anonymkode: 3c2fb...4c2

Det visste jeg ikke, takk for tips! Jeg er helt grønn, men finnes disse fargene også i matt? Jeg kan spørre i butikken, men jeg er skikkelig i oppussingsbobla, så jeg orker ikke å vente ;)

Anonymkode: 0fc13...00f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig, det var lurt! Det er kanskje enklest å velge klassisk hvit, for da blir det færre farger i rommet. Jeg liker kontraster, men det må være "rent".

 

Det visste jeg ikke, takk for tips! Jeg er helt grønn, men finnes disse fargene også i matt? Jeg kan spørre i butikken, men jeg er skikkelig i oppussingsbobla, så jeg orker ikke å vente ;)

Anonymkode: 0fc13...00f

 

Da ville jeg definitivt gått for klassisk hvit :) Akryl og olje får du i matt, du sier bare at du skal ha glansgrad (02 tak, 05 helmatt, 10 silkematt) i akryl med fargen du har valgt. På lister er det greit å gå for en oljebasert maling da disse er lettere å vaske dersom det skulle skje (vinduskarmer) - men igjen, da er heftgrunn på lakk viktig for at det skal sitte. Oljebaserte får du ned i matt. Jeg har selv silkematt på både vegg og karmer, og er svært fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har malt våre ferdigmalte mdf -plater på soverommet med Butinox stue og soverom matt. Det er glansgrad 5 og jeg elsker de matte veggene. Vi har malt i Deco Blue, og fargen er helt nydelig syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt silkematt eller matt panelmaling.

Og!! Før man kan anbefale Chi og klassisk hvit på lister så vil jeg gjerne vite om du har ferdigmalte dørblad??? De er oftest i Bomull S0502-Y og vil man ikke måle om dørene, så må man jobbe MED fargen og ikke mot.

Anonymkode: 9415e...f2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville valgt silkematt eller matt panelmaling.

Og!! Før man kan anbefale Chi og klassisk hvit på lister så vil jeg gjerne vite om du har ferdigmalte dørblad??? De er oftest i Bomull S0502-Y og vil man ikke måle om dørene, så må man jobbe MED fargen og ikke mot.

Anonymkode: 9415e...f2b

Ja, jeg har dører som er bomull også. Både døren til soverom, døren til walk-in og en verandadør. Jeg tenkre ikke på dette engang, så det er jammen godt du er her! :)

Men hvordan jobber jeg MED fargen? Hva mener du med det?

Anonymkode: 0fc13...00f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har dører som er bomull også. Både døren til soverom, døren til walk-in og en verandadør. Jeg tenkre ikke på dette engang, så det er jammen godt du er her! :)

Men hvordan jobber jeg MED fargen? Hva mener du med det?

Anonymkode: 0fc13...00f

Mener bare at du må ta utgangspunkt i bomull. Blåfargene som er nevnt her er så tunge at de kan du bruke til bomull selv om det kanskje ser penere ut med en renere hvit. Men når du har fått det sammen i rommet så ser det bra ut. 

Er så lei av at folk på internett skal "disse" bomull når de aller aller fleste som bygger hus har huset sitt fullt av nettopp den fargen!!!!!

Anonymkode: 9415e...f2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må pusse og male med grunning før du maler med vanlig maling, ellers flasser de innen kort tid. 

Anonymkode: 13783...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må pusse og male med grunning før du maler med vanlig maling, ellers flasser de innen kort tid. 

Anonymkode: 13783...3c4

 

30 minutter siden, Kamelia83 skrev:

De trenger absolutt ikke pusses og grunnes, men man bør vaske dem ned godt med salmiakkvann først.

Skader ikke å pusse og grunne siden de ferdigmalte platene har en knallhard overflate.

Jeg hadde bare gått rett på lady supreme finish etter vask og lett slip. Den malinga biter seg fast 😊

 

Anonymkode: 9415e...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...