Gå til innhold

Syns det er sårt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svak artikkel av snl. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Filletante

Anonymkode: 4f7af...ddc

Dt står jo det samme der. At det kan brukes for alt dette, inkludert ingifte :P 

Enkelte bruker også ordet om andre slektninger, eller til og med personer utenfor familien. Det blir, særlig i nynorskspråklige og rurale områder,[1] i tillegg også brukt om:

Anonymkode: ad90a...275

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stoler mer på store norske leksikon enn wikipedia gitt!

Anonymkode: 0ae87...b19

Normalt jeg også, men ikke lenger, jeg ser an artikkelen og kildehenvisninge ettersom snl har hatt fler feil de siste årene. Har en hypotese om at det er pga generasjonsskifte i redaksjonssjefen og dårlig kvalitetssikring hos forlagene.

Når det gjelder filleonkel/tante, er Wikipediaartikkelen artikkel mer presis, med historisk henvisning og henvisning til Språknytt 2004. Der er dessuten i overensstemmelse med praksisen jeg kjenner til. Snl-artikkelen synes være basert på nyere tids bruk som er basert på feil/misforståelse som etterhvert blir den nye praksisen fordi mange nok sier feil (slik man ser i fht enkelte andre ord, som å "forfordele")

Anonymkode: 4f7af...ddc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dt står jo det samme der. At det kan brukes for alt dette, inkludert ingifte :P 

Enkelte bruker også ordet om andre slektninger, eller til og med personer utenfor familien. Det blir, særlig i nynorskspråklige og rurale områder,[1] i tillegg også brukt om:

Anonymkode: ad90a...275

Men dette er altså ikke den opprinnelige bruken eller vanlige bruken, men bruk basert på uvitenhet (feks filletante brukt i steden for grandtante - da er det uvitenhet når man har et godt, beskrivende ord som grandtante). Som blir en praksis. 

Typisk folk under 40 å ikke gidde være korrekte, å ikke bry seg om historisk betydning, men insistere på å bruke ord slik de misforstått begynte å bruke dem.

Men da er det også pussig at så mange har rigide regler for bruk av ordet tante..

Anonymkode: 4f7af...ddc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er altså inngiftet i en familie, har kjent de i 15 år. Men jeg føler ikke at de ser på meg som en del av familien, siden mim manns søskens barn ikke kaller meg for tante men navnet mitt, og det er ingen som retter på dem heller og sier tante.

Overdriver jeg?

Anonymkode: 55d1f...bca

Sånn er det her og. Det er ikke bare bare å få lov å være tante, jeg er liksom ikke bra nok. Føler at svigerinna alltid har piggene ute til alt jeg sier, men sånn er hun med alle tror jeg..svigermor er knapt nok bra nok for å være bestemor.

Selv så synes jeg det er dumt å frarøve ungene tanter og onkler fordi man har dårlig kjemi, men det får bare være.

Jeg er tante til broren min sitt barn da ihvertfall. :) Mine egne søsken er desverre lite interessert i å være tante/onkel. 

Anonymkode: 1711d...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte bare navnet til den ene tanten min helt fram til jeg var rundt 18 år gammel og for første gang begynte å tenke over hvorfor jeg/vi ikke kalte henne for tante. Hun har jo alltid vært like mye tante som de andre tantene jeg har, og vi skiller ikke på de som er inngifte eller ikke. Men jeg tror kanskje jeg var noen år gammel da hun og onkelen min ble sammen og det er kanskje derfor det ble sånn. Og når jeg først hadde begynt å tenke på det så ble det jo helt feil å ikke kalle henne for tante, for hun er jo tanta mi uansett liksom. Så siden da har jeg kalt henne for tante, og det har jeg nå gjort i snart 10 år. Tror ikke noen av søsknene mine eller søskenbarna mine kaller henne for tante, for når ett navn først setter seg så er det vanskelig å klare å legge det vekk. Men de tenker jo ikke mindre om henne enn hva jeg gjør altså, det tviler jeg veldig sterkt på. Hun er jo også mor til vår fetter, så hun kommer alltid til å være tanten vår.

Så prøv å heller se på hvilken rolle du har for barna i deres liv istedet for å tenke så mye på hvorfor ingen kaller deg for tante. Kanskje en dag begynner ett av barna å kalle deg for tante helt ut av det blå sånn som jeg gjorde :)

Anonymkode: 14662...058

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte bare navnet til den ene tanten min helt fram til jeg var rundt 18 år gammel og for første gang begynte å tenke over hvorfor jeg/vi ikke kalte henne for tante. Hun har jo alltid vært like mye tante som de andre tantene jeg har, og vi skiller ikke på de som er inngifte eller ikke. Men jeg tror kanskje jeg var noen år gammel da hun og onkelen min ble sammen og det er kanskje derfor det ble sånn. Og når jeg først hadde begynt å tenke på det så ble det jo helt feil å ikke kalle henne for tante, for hun er jo tanta mi uansett liksom. Så siden da har jeg kalt henne for tante, og det har jeg nå gjort i snart 10 år. Tror ikke noen av søsknene mine eller søskenbarna mine kaller henne for tante, for når ett navn først setter seg så er det vanskelig å klare å legge det vekk. Men de tenker jo ikke mindre om henne enn hva jeg gjør altså, det tviler jeg veldig sterkt på. Hun er jo også mor til vår fetter, så hun kommer alltid til å være tanten vår.

Så prøv å heller se på hvilken rolle du har for barna i deres liv istedet for å tenke så mye på hvorfor ingen kaller deg for tante. Kanskje en dag begynner ett av barna å kalle deg for tante helt ut av det blå sånn som jeg gjorde :)

Anonymkode: 14662...058

Takk for fint svar :):)

Anonymkode: 55d1f...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det virker litt (påtvungent?) barnslig kanskje, å kalle all slekt ved familierelasjonen.  Hos oss var det bare mor og far og av og til mormor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna til søsknene mine kaller meg "tante", "tante Daria" og "Daria" om hverandre, tror knapt de er bevisst hva de bruker når (får de ikke umiddelbar respons med den ene er det jo greit å se om noe annet er mer effektivt :ler: ). Så lenge du har et greit forhold til ungene har det vel ikke så mye å si hva de kaller deg.

Forøvrig er dette med å skille på "ekte" og inngiftede tanter og onkler et fenomen jeg oppdaget for første gang på KG i voksen alder. I min verden er familie familie, vi driver ikke med graderinger av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inngiftet tante til en god skokk, noen kaller meg tante, de andre ved fornavn. Jeg signerer alle kort og gavelapper med "Tante". Forskjellen er at de som kaller meg tante var ganske små da jeg og mannen ble sammen, de som ikke sier tante var over skolealder. 

Anonymkode: b4aee...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt forskjellig praksis ift dette tror jeg. Jeg har selv en tante (pappas lillesøster) som bare er ti på eldre enn meg. Henne har vi søsknene aldri kalt tante, vi har alltid brukt fornavn. Har heller aldri kalt de inngifte onkelene og tantene for onkel/tante.  

Barna til min manns bror kaller meg tante, mens barna til min egen bror kaller meg ved fornavn. Det er vel litt etter hva foreldrene legger opp til tror jeg... Hvis de omtaler meg som tante Pia overfor barna så tar vel barna etter. Sier de bare Pia så sier vel barna også Pia...? 

Anonymkode: 6ea64...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et ikke alle navn som klinger sammen med tante/ onkel, det er avgjørende for de jeg bruker det på for min del. 

For barna mine går det nok heller på deltakelse i livet... inngifte partnere vi treffer to ganger i året, blir ikke kalt tante/ onkel. 

Selv ønsker jeg ikke å bli kalt tante for de som ikke er barn av mine søsken, vi har rett og slett for lite kontakt til at jeg er kvalifisert til tittelen. 

Anonymkode: f168d...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire tanter og fire onkler.....da jeg var liten, hadde jeg ikke noe bevisst forhold til hvem som var søsken av mine foreldre og hvem som var inngiftet. :)  De var bare tanter og onkler, liksom! 

Uttrykket "filletante" ble nevnt, men aldri brukt. Det var ikke sånn at jeg sa "onkel Petter og filletante Anne", eller "onkel Petter og Anne", sa alltid "onkel Petter og tante Anne". Ordet filletsnte/onkel kunne bli brukt av folk som en kortform hvis det var relevant å presisere at vedkommende var inngiftet, men aldri som titulering til en person. Alle jeg kjenner (østlandet) sier tante og onkel uansett om de er inngiftet.

Anonymkode: 91089...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen sine søsken sine barn kaller meg alle tante.

Var veldig rart i begynnelsen, gikk fra å ikke ha tantunger til at 5 stk kalte meg tante. 

Men er veldig koselig at de gjør det, og det var foreldrene som "pusha" det, og de bruker faktisk også å si "tante geene" til meg når barna er der. Når sant skal sies føler jeg meg "mest" tante for de som var babyer når jeg kom inn i slekta, og de som har komt etterpå :)

Men hvis ikke de eldtste hadde kalt meg for tante så hadde sikkert ikke de yngste gjort det heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig ting å henge seg opp i. Er du glad i disse barna, gjør du ting med dem, eller er du bare mest opptatt av at de skal kalle deg "tante"? Man får tilbake det man gir med barn og jeg ville uansett fokusert på forholdet til dem, ikke hva de kalte meg. Mine nieser kaller meg tante, men jeg har egentlig alltid syntes at det hadde vært mer naturlig på en måte om de bare kalte meg navnet mitt, som alle andre. Det er jo "mer meg". Føler meg som min egen tante når noen kaller meg "tante". Men uansett, jeg elsker dem og storkoser meg i deres selskap, det er det viktige!

Anonymkode: 394e9...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...