Gå til innhold

Være med og spille eller være med å spille?


JackIost

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Være med å spille :) Jeg tenker sånn: skal du både være med og spille, eller er det snakk om å være med på å spille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å spille <----- Verb

Anonymkode: c2a77...0a3

Ja, er klar over at det er snakk om infinitiv :)

Men ofte er det "og" foran likevel, som "å spise og drikke". Men ikke i "å lære å snakke".

Man kan bruke fortidstesten: "jeg spiste og drakk", og "jeg lærte å snakke" for å se sammenhengen.

Brukes samme test i "å være med å/og spille", så kan man få "var med og spilte", noe som kan tyde på at det skal være "og" :) 

Men det blir kanskje ikke HELT det samme likevel, ble litt usikker, derfor jeg spør :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Å spille er riktig.

 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Være med å spille :) 

Anonymkode: f3b27...25e

Godt mulig, men kan dere begrunne? :) 

Har havnet i en "krangel" om dette med en lærer, skjønner dere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
4 minutter siden, JackIost skrev:

 

Godt mulig, men kan dere begrunne? :) 

Har havnet i en "krangel" om dette med en lærer, skjønner dere :)

Eksempel: Vil du være med å spille fotball.

Hvor gammel må jeg være for og spille fotball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, JackIost skrev:

Ja, er klar over at det er snakk om infinitiv :)

Men ofte er det "og" foran likevel, som "å spise og drikke". Men ikke i "å lære å snakke".

Man kan bruke fortidstesten: "jeg spiste og drakk", og "jeg lærte å snakke" for å se sammenhengen.

Brukes samme test i "å være med å/og spille", så kan man få "var med og spilte", noe som kan tyde på at det skal være "og" :) 

Men det blir kanskje ikke HELT det samme likevel, ble litt usikker, derfor jeg spør :)

Å lære å snakke handler om det å lære hvordan man snakker. Du gjør altså ikke to handlinger.

Anonymkode: a554d...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, JackIost skrev:

Ja, er klar over at det er snakk om infinitiv :)

Men ofte er det "og" foran likevel, som "å spise og drikke". Men ikke i "å lære å snakke".

Man kan bruke fortidstesten: "jeg spiste og drakk", og "jeg lærte å snakke" for å se sammenhengen.

Brukes samme test i "å være med å/og spille", så kan man få "var med og spilte", noe som kan tyde på at det skal være "og" :) 

Men det blir kanskje ikke HELT det samme likevel, ble litt usikker, derfor jeg spør :)

Å spise og drikke blir slike fordi du både spiseg og drikker. Du gjør to ting. I å lære å snakke så gjør du bare en ting. 

Du kan si være meg og spille men da sier du aat du gjør begge tingene. Du er med og du spiller. I være med å spille gjør du bare en ting. Du er med å spiller. Samme med var med og spilte. Du var med, og du spilte. 

Om du forstår hva jeg mener. Dårlig på å forklare :P 

Anonymkode: f3b27...25e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Eksempel: Vil du være med å spille fotball.

Hvor gammel må jeg være for og spille fotball.

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å spise og drikke blir slike fordi du både spiseg og drikker. Du gjør to ting. I å lære å snakke så gjør du bare en ting. 

Du kan si være meg og spille men da sier du aat du gjør begge tingene. Du er med og du spiller. I være med å spille gjør du bare en ting. Du er med å spiller. Samme med var med og spilte. Du var med, og du spilte. 

Om du forstår hva jeg mener. Dårlig på å forklare :P 

Anonymkode: f3b27...25e

Prøvde å søke på nettet, fant noen eksempler på språkrådet sine sider, der virker det som at "og" er riktig. Tanker om det? :)

"Etter forbindelser som dra og ..., gå og ..., være med og ... kan å pluss infinitiv bare brukes med en preposisjon foran. Ligger det hensikt i ordene dra ..., gå ..., får vi det godt fram med for å: «De ville dra for å handle.» Vi kan også skrive: «Vi ville være med på å feire deg.» Oftest er det likevel best med og: «De ville dra oghandle», «Vi ville være med og feire deg»."

http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Praktisk-grammatikk/Aa_eller_og/

Endret av JackIost
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt: Oversett til engelsk. Er det riktig med "ro" eller "and"?

Anonymkode: 2427a...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du fått mange gale svar. Det riktige er "være med og spille". (Hvis du setter inn "på", derimot, blir det "å"). Det er rett og slett latterlig at så mange svarer uten at de vet hva de snakker om. 

http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Praktisk-grammatikk/Aa_eller_og/

Anonymkode: 7af9a...d35

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har du fått mange gale svar. Det riktige er "være med og spille". (Hvis du setter inn "på", derimot, blir det "å"). Det er rett og slett latterlig at så mange svarer uten at de vet hva de snakker om. 

http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Praktisk-grammatikk/Aa_eller_og/

Anonymkode: 7af9a...d35

Ja, de trodde vel bare TS var dum som 'trodde' man skulle skrive 'og' i stedet for 'å' foran et infinitiv.. Og så var det det som var riktig :fnise:

Anonymkode: 25bcb...e75

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har du fått mange gale svar. Det riktige er "være med og spille". (Hvis du setter inn "på", derimot, blir det "å"). Det er rett og slett latterlig at så mange svarer uten at de vet hva de snakker om. 

http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Praktisk-grammatikk/Aa_eller_og/

Anonymkode: 7af9a...d35

Takk!  Begynte nesten å lure på om jeg hadde misforstått noe. 

Anonymkode: 377c0...31c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de trodde vel bare TS var dum som 'trodde' man skulle skrive 'og' i stedet for 'å' foran et infinitiv.. Og så var det det som var riktig :fnise:

Anonymkode: 25bcb...e75

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har du fått mange gale svar. Det riktige er "være med og spille". (Hvis du setter inn "på", derimot, blir det "å"). Det er rett og slett latterlig at så mange svarer uten at de vet hva de snakker om. 

http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Praktisk-grammatikk/Aa_eller_og/

Anonymkode: 7af9a...d35

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk!  Begynte nesten å lure på om jeg hadde misforstått noe. 

Anonymkode: 377c0...31c

Da ser det ut til at jeg hadde rett :)

Saken er at jeg er med i styret i idrettslaget og laget et skriv som ble delt ut til barna, for å finne ut hvem som vil være med å.. jeg mener være med OG spille fotball denne sesongen. Og så var det en lærer som hånlig bemerket at jeg hadde en "skrivefeil" i skrivet, det skulle jo være "være med Å spille", men så ser det altså ut som at denne bedreviteren tok feil :)

Litt sjokkerende at de fire første som svarer i tråden oppgav feil svar! Greit å være usikker men være så skråsikker på noe som er feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Loki Laufeyson skrev:

Eksempel: Vil du være med å spille fotball.

Hvor gammel må jeg være for og spille fotball.

Skjønner ikke hva du mener her?

Endret av JackIost
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Nå er dette allerede løst, men du var med og spilte (umulig å finne mening i "du var med å spille") - ergo og. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, JackIost skrev:

Litt sjokkerende at de fire første som svarer i tråden oppgav feil svar! Greit å være usikker men være så skråsikker på noe som er feil?

Ja, det er det som er så synd. At folk ikke har helt kontroll på grammatikk, er én ting, men det er noe ganske annet når de føler seg så sikre på feiltagelse sine at de belærer andre.

Anonymkode: 7af9a...d35

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Loki Laufeyson skrev:

Eksempel: Vil du være med å spille fotball.

Hvor gammel må jeg være for og spille fotball.

Begge disse eksemplene er feil. 

Anonymkode: 6f53a...b76

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...