Gå til innhold

Om man overhodet ikke vil jobbe.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har da kommet til konklusjonen basert på svar her, at det ikke er ok å bare ikke ville jobbe.

Det som da gjenstår, er om det er ok at en person blir psykisk syk av å jobbe. Det virker som dette da er ok. Er man syk, er man syk. Dette er godtatt.

Så om en person jobber og blir psykisk syk av dette (må selvfølgelig være godkjent av leger og psykologer som kan bedømme dette) er det altså ok.

Det rare er da at folk fordømmer folk som ikke vil jobbe, men når det har gått så langt at de faktisk ble syk av det, da er det greit.

 

Anonymkode: aa92d...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har da kommet til konklusjonen basert på svar her, at det ikke er ok å bare ikke ville jobbe.

Det som da gjenstår, er om det er ok at en person blir psykisk syk av å jobbe. Det virker som dette da er ok. Er man syk, er man syk. Dette er godtatt.

Så om en person jobber og blir psykisk syk av dette (må selvfølgelig være godkjent av leger og psykologer som kan bedømme dette) er det altså ok.

Det rare er da at folk fordømmer folk som ikke vil jobbe, men når det har gått så langt at de faktisk ble syk av det, da er det greit.

 

Anonymkode: aa92d...6a4

Hvem er det som blir psykisk syk av å jobbe uten å ha noe underliggende problemer? Et normalt frisk menneske blir ikke psykisk syk av å jobbe i seg selv, da er det noe ved jobbingen som bringer frem underliggende problemer. Tror det er mer sannsynlig at man blir psykisk syk av å gå hjemme uten noe mål og mening med livet.

Anonymkode: c2ba8...c50

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som blir psykisk syk av å jobbe uten å ha noe underliggende problemer? Et normalt frisk menneske blir ikke psykisk syk av å jobbe i seg selv, da er det noe ved jobbingen som bringer frem underliggende problemer. Tror det er mer sannsynlig at man blir psykisk syk av å gå hjemme uten noe mål og mening med livet.

Anonymkode: c2ba8...c50

Eneste jeg kan tenke meg er utbrenthet og mobbing på arbeidsplassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som blir psykisk syk av å jobbe uten å ha noe underliggende problemer? Et normalt frisk menneske blir ikke psykisk syk av å jobbe i seg selv, da er det noe ved jobbingen som bringer frem underliggende problemer. Tror det er mer sannsynlig at man blir psykisk syk av å gå hjemme uten noe mål og mening med livet.

Anonymkode: c2ba8...c50

Jeg regner med at av landets mange hundretusener av arbeidstakere er det sikkert x prosent som blir syke av å jobbe.

Folk blir psykisk syke av alt mulig i dag, så at jobb, som berører de fleste, er en av grunnene betviler jeg ikke.

Det kan sikkert være et sammensatt sykdomsbilde, men av de som virkelig har aversjon mot å jobbe, kan jobb i seg selv alene være nok.

Hvor langt skal man da presse en jobbnekter, før man innser at man har presset for mye og personen har blitt psykisk syk pga for høyt press? Og er det da greit at man har presset for mye?

Anonymkode: aa92d...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at av landets mange hundretusener av arbeidstakere er det sikkert x prosent som blir syke av å jobbe.

Folk blir psykisk syke av alt mulig i dag, så at jobb, som berører de fleste, er en av grunnene betviler jeg ikke.

Det kan sikkert være et sammensatt sykdomsbilde, men av de som virkelig har aversjon mot å jobbe, kan jobb i seg selv alene være nok.

Hvor langt skal man da presse en jobbnekter, før man innser at man har presset for mye og personen har blitt psykisk syk pga for høyt press? Og er det da greit at man har presset for mye?

Anonymkode: aa92d...6a4

Jeg skal ikke leke diagnosemester.

Men jeg skiller helt klart mellom det å ikke ville jobbe og det å ikke kunne jobbe. Det å ikke ville jobbe aksepterer jeg ikke overhodet. Det er latskap.

Hvordan man får en diagnose som gjør at en ikke makter å jobbe vil jo variere. Men å påstå at en ikke en gang vil forsøke fordi en tror at en ikke kommer til å mestre en jobb er bare tull. Jeg kjenner noen som forsøkte seg på den veien, de fant fort ut når helsevesen og NAV ikke var enig med dem at de måtte snu rundt hvis de skulle ha noe å leve av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg skal ikke leke diagnosemester.

Men jeg skiller helt klart mellom det å ikke ville jobbe og det å ikke kunne jobbe. Det å ikke ville jobbe aksepterer jeg ikke overhodet. Det er latskap.

Hvordan man får en diagnose som gjør at en ikke makter å jobbe vil jo variere. Men å påstå at en ikke en gang vil forsøke fordi en tror at en ikke kommer til å mestre en jobb er bare tull. Jeg kjenner noen som forsøkte seg på den veien, de fant fort ut når helsevesen og NAV ikke var enig med dem at de måtte snu rundt hvis de skulle ha noe å leve av.

Jeg snakker her om personer så har så stor aversjon mot å jobbe at det går på psyken løs.

Det må vel være galt å tvinge disse slik at de får store problemer i livet.

Anonymkode: aa92d...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker her om personer så har så stor aversjon mot å jobbe at det går på psyken løs.

Det må vel være galt å tvinge disse slik at de får store problemer i livet.

Anonymkode: aa92d...6a4

Nei, jeg mener at den type aversjon eller latskap må prøves ut i arbeid før man får parkere i en stol og kalle seg ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Nei, jeg mener at den type aversjon eller latskap må prøves ut i arbeid før man får parkere i en stol og kalle seg ufør.

Selvfølgelig. Men om personen har så stor versjon mot å jobbe, er ikke veien lang før det blir konstantert psykiske problem og personen slipper å jobbe.

Ingen tvinger en person som får søvnmangel og gråter over å måtte gå på jobb. Det ville vært ufint.

Anonymkode: aa92d...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig. Men om personen har så stor versjon mot å jobbe, er ikke veien lang før det blir konstantert psykiske problem og personen slipper å jobbe.

Ingen tvinger en person som får søvnmangel og gråter over å måtte gå på jobb. Det ville vært ufint.

Anonymkode: aa92d...6a4

Det er min påstand at en person som får søvnmangel og gråter av å måtte gå på jobb allerede har en diagnose. Ingen funksjonsfriske mennesker gråter av å gå på en jobb de ikke allerede har vært på.

Jeg aner ikke hva du er ute etter. Det er forskjell på å være syk og ikke ville jobbe. Jeg snakker kun om at de som ikke *vil* jobbe heller ikke skal få stønad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Det er min påstand at en person som får søvnmangel og gråter av å måtte gå på jobb allerede har en diagnose. Ingen funksjonsfriske mennesker gråter av å gå på en jobb de ikke allerede har vært på.

Jeg aner ikke hva du er ute etter. Det er forskjell på å være syk og ikke ville jobbe. Jeg snakker kun om at de som ikke *vil* jobbe heller ikke skal få stønad.

Så om h*n allerde har en diagnose og det er jobbaversjonen som til sist utløser denne, er det altså ok.

Diagnose=syk=slipper å jobbe.

Anonymkode: aa92d...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så om h*n allerde har en diagnose og det er jobbaversjonen som til sist utløser denne, er det altså ok.

Diagnose=syk=slipper å jobbe.

Anonymkode: aa92d...6a4

For meg må han gjerne la være å jobbe både med og uten diagnose. Det eneste jeg ikke vil er at late mennesker som ikke gidder jobbe skal heve trygd. En person som lyger på seg diagnose for å få trygd gjør noe som er uakseptabelt i mine øyne. En *reell* diagnose er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker her om personer så har så stor aversjon mot å jobbe at det går på psyken løs.

Det må vel være galt å tvinge disse slik at de får store problemer i livet.

Anonymkode: aa92d...6a4

Hvorfor mener du det er galt å tvinge mennesker som har stor motvilje eller avsky mot å jobbe til å faktisk jobbe?

Den som har så stor motvilje mot å jobbe at han/hun får problemer i livet av å jobbe har sannsynligvis en diagnose. Og for mennesker med en alvorlig diagnose forsøkes først langvarig behandling, og så eventuelt uføre dersom behandling ikke fører til noen som helst bedring og diagnosen er kronisk.

Slik jeg ser det skal det ikke funke å lyge på seg en psykisk diagnose for å sitte på en stol utenfor samfunnet resten av livet.

Anonymkode: f94cb...f53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du det er galt å tvinge mennesker som har stor motvilje eller avsky mot å jobbe til å faktisk jobbe?

Den som har så stor motvilje mot å jobbe at han/hun får problemer i livet av å jobbe har sannsynligvis en diagnose. Og for mennesker med en alvorlig diagnose forsøkes først langvarig behandling, og så eventuelt uføre dersom behandling ikke fører til noen som helst bedring og diagnosen er kronisk.

Slik jeg ser det skal det ikke funke å lyge på seg en psykisk diagnose for å sitte på en stol utenfor samfunnet resten av livet.

Anonymkode: f94cb...f53

Så da er det altså ok å ikke jobbe, siden det er en diagnose som foreligger.

Gir mening, personen blir syk av å jobbe, diagnose stilles og personen slipper å jobbe.

Det er ikke snakk om å lyge på seg en diagnose, personen har virkelig store problemer med å forholde seg til å jobbe.

Anonymkode: aa92d...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da er det altså ok å ikke jobbe, siden det er en diagnose som foreligger.

Gir mening, personen blir syk av å jobbe, diagnose stilles og personen slipper å jobbe.

Det er ikke snakk om å lyge på seg en diagnose, personen har virkelig store problemer med å forholde seg til å jobbe.

Anonymkode: aa92d...6a4

Hvilke diagnoser er det du tenker på som preges av kronisk avsky eller sterk motvilje mot å jobbe?

Anonymkode: f94cb...f53

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke diagnoser er det du tenker på som preges av kronisk avsky eller sterk motvilje mot å jobbe?

Anonymkode: f94cb...f53

Som jeg skrev, jobbtvang kan være det som utløser alt. Dråpen altså.

 

Anonymkode: aa92d...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke diagnoser er det du tenker på som preges av kronisk avsky eller sterk motvilje mot å jobbe?

Anonymkode: f94cb...f53

LS. Latskapssyndrom

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her var det mange selvrettferdigjørende folk som sier at "siden jeg strever i jobben min for å ha mat på bordet, så skal absolutt alle andre streve og kjenne på hvor hardt det er"... herregud for en mentalitet. Hva med å faktisk se at de som ikke ønsker å arbeide ikke har så mye penger som deg. Hva med å synes litt synd på de. At de får nok til å så vidt overleve er vel ikke noe som skal gjøre deg opprørt. Vær glad at andre kan overleve.

Anonymkode: 48f29...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange folk som klager over hvor forferdelig det er å jobbe, selv om de selv kan slutte i jobben nå og få penger på NAV om de vil. Men neida, de klager over "snylterene" i samfunnet. Hahaha... for de virkelige taperene i samfunnet er de som klager over hva andre får som de ikke får, men som de har rett på om de vil. Neida, man skal jobbe selv om det går på helsa løs, man skal ikke ha det bra... hahahha for noen smartinger. 

 

Anonymkode: 48f29...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, February 17, 2017 den 13.36, AnonymBruker skrev:

....ja hva gjør man da?

La oss si at jeg kjenner en person som overhodet ikke vil jobbe. Personen har jobbet før, men er nå møkklei av dette og har bestemt seg for å få en uføretrygd koste hva det koste vil. H*n er allerede i gang med dette, andre året på AAP.

Er dette greit? Altså jeg tenker at det finnes folk som elsker å jobbe og det finnes folk som hater å jobbe. Samfunnet blir da veldig skjevt, med en stor fordel til de som elsker å jobbe. Disse tjener da også mye mer enn folk som ikke ønsker å jobbe. En vinn-vinn situasjon for de som elsker å jobbe. Får gjort det de liker og tjener attpåtil mye mer.

Da må det vel være greit å ikke jobbe, men samtidig være fornøyd med at man har mindre utbetalt?

Anonymkode: aa92d...6a4

Hvis alle de som ikke liker å jobbe skal slutte så blir det ikke mye igjen til utbetalinger av uføretrygd. De fleste elsker faktisk ikke jobben sin. Jobbe gjør de fleste nettopp for å tjene penger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at av landets mange hundretusener av arbeidstakere er det sikkert x prosent som blir syke av å jobbe.

Folk blir psykisk syke av alt mulig i dag, så at jobb, som berører de fleste, er en av grunnene betviler jeg ikke.

Det kan sikkert være et sammensatt sykdomsbilde, men av de som virkelig har aversjon mot å jobbe, kan jobb i seg selv alene være nok.

Hvor langt skal man da presse en jobbnekter, før man innser at man har presset for mye og personen har blitt psykisk syk pga for høyt press? Og er det da greit at man har presset for mye?

Anonymkode: aa92d...6a4

Hvis å bare forvente at noen er i jobb er å presse for mye er personen allerede alvorlig psykisk syk.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker her om personer så har så stor aversjon mot å jobbe at det går på psyken løs.

Det må vel være galt å tvinge disse slik at de får store problemer i livet.

Anonymkode: aa92d...6a4

Hva slags psykisk sykdom vil du si er et eksempel på dette?

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange selvrettferdigjørende folk som sier at "siden jeg strever i jobben min for å ha mat på bordet, så skal absolutt alle andre streve og kjenne på hvor hardt det er"... herregud for en mentalitet. Hva med å faktisk se at de som ikke ønsker å arbeide ikke har så mye penger som deg. Hva med å synes litt synd på de. At de får nok til å så vidt overleve er vel ikke noe som skal gjøre deg opprørt. Vær glad at andre kan overleve.

Anonymkode: 48f29...88e

De som ikke ønsker å arbeide står fritt til å velge å ikke arbeide, men de skal absolutt ikke støttes av det offentlige. Om man tar et valg om å ikke jobbe må man klare seg selv.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange folk som klager over hvor forferdelig det er å jobbe, selv om de selv kan slutte i jobben nå og få penger på NAV om de vil. Men neida, de klager over "snylterene" i samfunnet. Hahaha... for de virkelige taperene i samfunnet er de som klager over hva andre får som de ikke får, men som de har rett på om de vil. Neida, man skal jobbe selv om det går på helsa løs, man skal ikke ha det bra... hahahha for noen smartinger. 

 

Anonymkode: 48f29...88e

Dette hadde fungert bra om alle gjorde det samme ja. Om alle som ikke synes det var gøy å stå opp klokken 6 om morgenen for å skrape bilen slutta nå og gikk over til NAV (fordi man i dette senarioet kan gjøre valget så enkelt fordi man ikke gidder å jobbe) så hadde ikke det norske velferdssamfunnet overlevd lenge. hahahha for en smarting du er.................

Anonymkode: c2ba8...c50

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...