Gå til innhold

Om man overhodet ikke vil jobbe.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Lammelåret skrev:

Det er mange i den kategorien som satser på en rik mann og som realiserer seg selv gjennom morsrollen. 

Ikke at jeg syntes så mye om det heller, men da belaster man i det minste ikke det offentlige. At en rik mann velger å brødfø noen som satser på å være mor 100% er i det minste et rent privatøkonomisk valg. 

Anonymkode: fbf24...1b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir man syk av å jobbe er man i feil jobb. 

Jeg er allerede syk og jobber 12 timer i uken. Jeg hater jobben min, føler meg helt ubrukelig og er verdens største kløne, men heller det enn å ligge i sengen og gå rundt med dårlig samvittighet og bli sykere og sykere.

Å få deler av noen andre sin lønn fordi man er sta, er uaktuelt. Med mindre du vinner i Lotto, få hjelp.

 

Anonymkode: b964b...a91

Du vet du kan bli kronisk syk av å drive på sånn? Det eneste du utretter er at du kommer til å bli uføretrygdet grunnet sykdom. Du innbiller deg kanskje at stå på viljen vil holde deg i arbeid, men tvert imot vil du brenne ut tidligere og bli ufør som yngre grunnet langvarig tæring på kroppen. I stedet kunne du jobbet mindre og vært friskere lengre. Stress påvirker mage, og mageproblemer kan gi autoimmune sykdommer. Sannsynligvis en av grunnen til at så mange har autoimmune sykdommer i Norge- langvarig stress og høye krav til seg selv.

Men men, du fikk jo leke at du var bedre enn alle andre frem til du ble ufør, så kjør på

Anonymkode: af454...622

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet du kan bli kronisk syk av å drive på sånn? Det eneste du utretter er at du kommer til å bli uføretrygdet grunnet sykdom. Du innbiller deg kanskje at stå på viljen vil holde deg i arbeid, men tvert imot vil du brenne ut tidligere og bli ufør som yngre grunnet langvarig tæring på kroppen. I stedet kunne du jobbet mindre og vært friskere lengre. Stress påvirker mage, og mageproblemer kan gi autoimmune sykdommer. Sannsynligvis en av grunnen til at så mange har autoimmune sykdommer i Norge- langvarig stress og høye krav til seg selv.

Men men, du fikk jo leke at du var bedre enn alle andre frem til du ble ufør, så kjør på

Anonymkode: af454...622

Det vet du jo ingenting om. Selv om man hater jobben sin, så kan man godt få en slags mestringsfølelse av at man i det minste prøver å stå i jobb. 12 timer i uken er normalt sett heller ikke tilstrekkelig til å gjøre deg utbrent, det er jo ikke en høy arbeidsbelastning i seg selv. 

Og det er ingen som sier at man ikke kan jobbe mindre heller, eller bytte jobb til noe man trives mer med. Men da er det viktig at man har vist at man i det minste har klart å holde på en jobb tidligere. Du stiller mye sterkere i ansettelsesprosesser selv med en liten stilling enn å gå fra arbeidsløshet.

Anonymkode: fbf24...1b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke at jeg syntes så mye om det heller, men da belaster man i det minste ikke det offentlige. At en rik mann velger å brødfø noen som satser på å være mor 100% er i det minste et rent privatøkonomisk valg. 

Anonymkode: fbf24...1b4

Nja, ikke helt. Og damer som holder på sånn burde absolutt sette seg inn i jussen forbudet med det, men det er det få som gjør. All makt til mannen..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lammelåret skrev:

Nja, ikke helt. Og damer som holder på sånn burde absolutt sette seg inn i jussen forbudet med det, men det er det få som gjør. All makt til mannen..!

Ser den med at man ikke står sterkt hvis det blir slutt, men man støtter seg i det minste ikke primært på det offentlige hvis sambo/ektefelle brødfør deg. En uheldig effekt kan dog være hvis det faktisk blir slutt, og vedkommende må finne seg jobb. Man står ikke sterkt med et gigantisk CV hull etter 10 år i ekteskap der man har vært hjemmeværende. 

Anonymkode: fbf24...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til TS:

Hvis alle de som bare ikke ville jobbe kunne gå hjemme og få penger - hvor skulle disse pengene da komme fra?

Anonymkode: 6a62f...c5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser den med at man ikke står sterkt hvis det blir slutt, men man støtter seg i det minste ikke primært på det offentlige hvis sambo/ektefelle brødfør deg. En uheldig effekt kan dog være hvis det faktisk blir slutt, og vedkommende må finne seg jobb. Man står ikke sterkt med et gigantisk CV hull etter 10 år i ekteskap der man har vært hjemmeværende. 

Anonymkode: fbf24...1b4

Man står ikke sterkt i parforholdet heller, da ingenting som involverer penger kan gjøres uten mannens samtykke. Da går man inn i et avhengighetsforhold, som kan få svært uønskede konsekvenser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ikke jobbe så finner man en annen måte å bidra til samfunnet på, og har tydeligvis ikke funnet riktig jobb. Jeg mener at ALLE kan jobbe noe, selv om det bare skulle være 5 timer i uken. Har hatt AAP tidligere og en lege anbefalte at jeg ble delvis uføretrygdet pga psykisk sykdom, men det er for lavmål i min verden. Vil man leve i et samfunn, så bør man også bidra til det. Hvis ikke så burde man faktisk ikke få noe bidrag fra NAV heller. 

Anonymkode: 8d203...26b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva om de hater å jobbe så mye at de sannsynligvis kommer til å utvikle psykiske problemer med dette? Altså personen HATER virkelig å jobbe.

Om personen skal tvinges, kan det fort gå til helvete og kommer til å koste samfunnet MYE mer enn bare ved å gi personen en uføretrygd?

Anonymkode: aa92d...6a4

Hvis man har en abnorm aversjon mot å jobbe tenker jeg at man allerede er psykisk syk. 

Anonymkode: bfa4f...9a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid det er så gøy å jobbe. Jeg ønsker å dra meg under dyna å bli hjemme hver dag. Men jeg må på jobb for å tjene til livets opphold. Det handler ikke om at jeg ikke trives på jobb, for det gjør jeg. I tillegg er det sosialt, jeg får mestringsfølelse og psyken har godt av det. Skulle jeg gått hjemme hver dag, hadde jeg blitt lat, deprimert og psykisk dårlig. Det hadde også vært ensomt, siden alle andre er på jobb. 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du hater å jobbe, Ts? Er det ikke godt å se frem til helg/fridag, ha god samvittighet når du drar hjem fra jobb. Kanskje du burde prøve noe annet?  I hvilken bransje har du vært i til nå? 

Anonymkode: e5242...ee1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Snever og kunnskapsløst? Hva om denne personen utvikler psykiske problemer ved å tvinges i jobb??

Anonymkode: aa92d...6a4

Ja, da må han først bli syk og så få hjelp. Men aller helst søke hjelp før han blir syk. Beklager, men sånn er det bare. Alle og enhver kan føle enorm motstand mot å gå på jobb, han må ikke tro han er unik på det området. Det er for navlebeskuende, sorry!

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo like ille som de de jobber med. Du er en av grunnen til at mennesker blir utstøtt og velger NAV i stedet. Hadde folk vært mer forståelsesfulle og tålmodige hadde det vært mye enklere å få de som blir utstøtt i arbeid og inkludert. Du kan skrike av full hals om hvordan du ikke skal gidde å hjelpe noen eller vise omtanke og da blir resultatet at folk går på NAV.

Anonymkode: af454...622

Atte HÆ??? Du skulle bare visst hvor mye jeg har gjort for å hjelpe folk som sliter! Det endrer ikke min holdning! Jeg synes derimot folk som deg ødelegger for de som virkelig trenger det, sånn at DE blir stigmatisert og mistenkeliggjort! Alle de som er syke uten at det synes, og det er mange, alle de ødelegger du MASSE for!

Og hvis du er så imot innvandring at du vil melde deg ut, så burde du byttet plass med noen som kommer fra krig, overta det som er igjen av huset deres f eks. Det er nok mye bedre, sikkert ingen som krever at du må yte for å kreve heller. Ikke at det er noe å kreve, da. Men det skjønner du neppe før du er der. Så ja, kunnskapsløst og snevert. Egoistisk og selvsentrert. Bare trist. Både for deg og oss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alltid det er så gøy å jobbe. Jeg ønsker å dra meg under dyna å bli hjemme hver dag. Men jeg må på jobb for å tjene til livets opphold. Det handler ikke om at jeg ikke trives på jobb, for det gjør jeg. I tillegg er det sosialt, jeg får mestringsfølelse og psyken har godt av det. Skulle jeg gått hjemme hver dag, hadde jeg blitt lat, deprimert og psykisk dårlig. Det hadde også vært ensomt, siden alle andre er på jobb. 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du hater å jobbe, Ts? Er det ikke godt å se frem til helg/fridag, ha god samvittighet når du drar hjem fra jobb. Kanskje du burde prøve noe annet?  I hvilken bransje har du vært i til nå? 

Anonymkode: e5242...ee1

Jeg har vel aldri sagt at jeg hater å jobbe?

Anonymkode: aa92d...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

....ja hva gjør man da?

La oss si at jeg kjenner en person som overhodet ikke vil jobbe. Personen har jobbet før, men er nå møkklei av dette og har bestemt seg for å få en uføretrygd koste hva det koste vil. H*n er allerede i gang med dette, andre året på AAP.

Er dette greit? Altså jeg tenker at det finnes folk som elsker å jobbe og det finnes folk som hater å jobbe. Samfunnet blir da veldig skjevt, med en stor fordel til de som elsker å jobbe. Disse tjener da også mye mer enn folk som ikke ønsker å jobbe. En vinn-vinn situasjon for de som elsker å jobbe. Får gjort det de liker og tjener attpåtil mye mer.

Da må det vel være greit å ikke jobbe, men samtidig være fornøyd med at man har mindre utbetalt?

Anonymkode: aa92d...6a4

Jobb er jo dessverre en av de tingene i livet som man må gjøre selv om man ikke syns det er så kult. Akkurat som skole. Skole er kjedelig. Likevel må man gå på skole.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror økningen i stønadsmottakere hoppet opp, når det ble nav. Nå skal du jo på en eller annen stønad,så fort du har vondt i viljen.

Leser du kg, så starter de innlegg med: hva kan jeg få på nav, hva har jeg krav på.

Det fins flust av støtteordninger. Jeg ønsker meg tilbake til den tiden det var adskilt. Trygdekontor, arbeidskontor og sosialkontor.

Det var mye mindre stønader enn nå. Enten var du frisk, eller syk. De midt imellom fikk på vernet bedrift,opplæring eller kurs.

Sosialkontoret var kun for de nødstilte. Du så ikke oppegående folk der. Det var alkoholikere,narkomane eller annet sosialt kasus. Det skulle mye til for at andre gikk den veien. Det ryktes. Ja hvorfor ikke, det skal kjennes. Desverre holdt bidragsfogden til i samme bygget. Ikke ofte jeg hadde behov for en prat,men når jeg måtte så vsr det ille å sitte på venterommet.

På arbeidskontoret var det alltid kø. Hvorfor? Jo, for det var ikke noe stønader du kunne tyne ut av det offentlige. Folk tok jobb de fikk,eller hjelp til å finne. Den gang fikk de hjelp. Tenker på alle småbedrifter som var. De skapte sin egen arbplass. 

Jeg syns din tanke er naiv. Hva om mange begynner å tenke sånn? Klare seg med litt mindre utbetalt. Jo vi klarer oss med mindre,men hvem skal da betale dette?

Noen har lite. Eks uføre. Nå sier jeg uføre,men i mine øyne er ikke alle så syke at de ikke kan jobbe. Noen burde vært 50 %ufør. Da hadde terskelen for å jobbe blitt høyere. 

I dag trenger man full inntekt om man skal kjøpe bolig.om du ikke vil sitte å betale lån til andre huseiere da. Årene går fort. Plutselig er du 50 og eier ikke en dritt. Hva tror du pensjonen din blir?

Anonymkode: a7adc...c67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vel aldri sagt at jeg hater å jobbe?

Anonymkode: aa92d...6a4

Hvis manleser mellon linjene, så skjønner man at denne tråden handler om deg selv. Å være møkkalei av å jobbe, er vel nesten som å hate å jobbe for å si set mildt. Finn deg en annen jobb 

Anonymkode: e5242...ee1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

....ja hva gjør man da?

La oss si at jeg kjenner en person som overhodet ikke vil jobbe. Personen har jobbet før, men er nå møkklei av dette og har bestemt seg for å få en uføretrygd koste hva det koste vil. H*n er allerede i gang med dette, andre året på AAP.

Er dette greit? Altså jeg tenker at det finnes folk som elsker å jobbe og det finnes folk som hater å jobbe. Samfunnet blir da veldig skjevt, med en stor fordel til de som elsker å jobbe. Disse tjener da også mye mer enn folk som ikke ønsker å jobbe. En vinn-vinn situasjon for de som elsker å jobbe. Får gjort det de liker og tjener attpåtil mye mer.

Da må det vel være greit å ikke jobbe, men samtidig være fornøyd med at man har mindre utbetalt?

Anonymkode: aa92d...6a4

Jeg synes det er greit hvis det dreier seg om en intellektuelt oppegående person som kan svare godt for valget sitt og bruke sin fritid godt. Er det mer av typen lastebilsjåfør eller vaskehjelp, vel, da får han heller kjøre eller vaske. 

Anonymkode: e6818...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vet du jo ingenting om. Selv om man hater jobben sin, så kan man godt få en slags mestringsfølelse av at man i det minste prøver å stå i jobb. 12 timer i uken er normalt sett heller ikke tilstrekkelig til å gjøre deg utbrent, det er jo ikke en høy arbeidsbelastning i seg selv. 

Og det er ingen som sier at man ikke kan jobbe mindre heller, eller bytte jobb til noe man trives mer med. Men da er det viktig at man har vist at man i det minste har klart å holde på en jobb tidligere. Du stiller mye sterkere i ansettelsesprosesser selv med en liten stilling enn å gå fra arbeidsløshet.

Anonymkode: fbf24...1b4

Ok. snakkes på NAV om noen måneder. Jeg vet om minst 2 personer som deg som endte opp på AAP og ute av jobb i minst 1 år pga det du snakker om

2 timer siden, Ulla Ullsokk skrev:

Att HÆ??? Du skulle bare visst hvor mye jeg har gjort for å hjelpe folk som sliter! Det endrer ikke min holdning! Jeg synes derimot folk som deg ødelegger for de som virkelig trenger det, sånn at DE blir stigmatisert og mistenkeliggjort! Alle de som er syke uten at det synes, og det er mange, alle de ødelegger du MASSE for!

De som "snylter" er blant de som trenger hjelp. Problemet er bare at folk har bestemt seg for å kategorisere disse som onde. De som sier de vil rømme fra arbeidslivet har selvsagt problemer. Men vi nekter å hjelpe dem om de ikke skriker ut om problemer som depresjon og angst, for det er bare de vi vil ta alvorlig. De som sliter med å finne sin plass, som er ensomme, føler seg misforståtte kan fucke off og pule seg selv i rumpa. Ikke kom her om du ikke har diagnose depresjon på papiret. Da gidder vi ikke hjelpe

 

Sitat

Og hvis du er så imot innvandring at du vil melde deg ut, så burde du byttet plass med noen som kommer fra krig, overta det som er igjen av huset deres f eks. Det er nok mye bedre, sikkert ingen som krever at du må yte for å kreve heller. Ikke at det er noe å kreve, da. Men det skjønner du neppe før du er der. Så ja, kunnskapsløst og snevert. Egoistisk og selvsentrert. Bare trist. Både for deg og oss.

LOL. Hvor kom det fra?. Når begynte dette å handle om innvandrere?

Anonymkode: af454...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis manleser mellon linjene, så skjønner man at denne tråden handler om deg selv. Å være møkkalei av å jobbe, er vel nesten som å hate å jobbe for å si set mildt. Finn deg en annen jobb 

Anonymkode: e5242...ee1

Som sannsiger gjør du en elendig jobb.

Hva er poenget for meg å ikke si at det er meg, om det var slik?

Som du ser står det "AnonymBruker" på meg.

 

Du må ikke tro du er så smart:nigo:

Anonymkode: aa92d...6a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maleficenta skrev:

Jobb er jo dessverre en av de tingene i livet som man må gjøre selv om man ikke syns det er så kult. Akkurat som skole. Skole er kjedelig. Likevel må man gå på skole.

Personen jeg snakker om er nok uenig. H*n må ikke jobbe, h*n må heller ikke gå på skole.

Ergo tar du feil, siden det du sier ikke stemmer.

Anonymkode: aa92d...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men burde man ikke tenke litt lengre? Skal man overhodet ikke ta hensyn til hva folk vil og ikke vil? Hva de liker og ikke liker?

Skal folk tvinges ut i jobb om dette går på sinnet løst?

Anonymkode: aa92d...6a4

De aller fleste mennesker ville sluttet å jobbe hvis de kunne (i hvert fall 8-16 ++ hver dag). Det er en myte at alle er så jævlig glad i å jobbe. Folk vil være sammen med familien sin, dra på ferie og kose seg, men for å få til dette må de jobbe. Så nei, jeg synes ikke vi skal ta hensyn til latsabber som ikke gidder å jobbe, da blir det bare de samvittighetsfulle igjen på jobb - og det er dårlig gjort ovenfor dem at de må dra lasset alene. Verden stopper opp hvis en stor andel av befolkningen laller rundt hjemme. 

Anonymkode: fe0e2...f7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...