Gå til innhold

Om man overhodet ikke vil jobbe.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, Honnikorn skrev:

Dette er seriøst det sløveste jeg har lest på denne siden av nyttår. 

Nei, ingen må jobbe. Men da får man ikke penger heller. Vi er verdens heldigste folk, vi har systemer som fanger oss opp når vi er syke, vi har rent drikkevann og gratis skoler. Vi velter oss i goder og så kommer det folk å sier at de ikke har lyst til å ha det sånn! Fordi de ikke har lyst til å jobbe! Ærlig talt det største i-landsproblemet jeg har hørt uttalt! 

Neivel, ikke jobb. Men da bør man heller ikke få noen ting. 

Jobb er noe vi gjør for å få penger til å leve som vi vil. Man selger 7,5 timer av døgnets 24 timer til en arbeidsgiver, å huff så fælt.. Sorry, men dette blir bare for dumt. For ikke så lenge siden rent historisk så jobbet folk seg rett og slett i hjel mens de levde et kort liv i sykdom og fattigdom. Vær faen så glad at tidene vi lever i er så gode at vi slipper å oppleve det! 

Som om jeg skulle sagt det selv. 

Bare tanken noen her har om at man må ta hensyn til de som ikke vil jobbe, er så snever og kunnskapsløst og trist at jeg blir skremt. Hva har foreldrene deres lært dere om verden? Kan dere gjøre noe annet enn å lese rosablogger? Kan dere løfte hodet og se på verden?? 

Takknemlighet er nøkkelen til lykke, noe disse folka aldri kommer til å finne.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke dreie seg om latskap. Jeg gamer og har møtt mennesker der som skiller seg mye fra normen. De har en tendens til å bli hakkekyllinger, er klønete og gjør mye feil i jobb og er keitete sosialt. For noen så handler det å hate jobb om at det er bare negative følelser og depresjon som kommer fra det. tenk å gå til en jobb hver dag der enkelte er frekke mot deg, der du gjør feil og får kjeft og der du føler deg udugelig og verdiløs hver eneste dag. For noen er det da mer fristende å mure seg inne og slutte omgås mennesker.

 

Anonymkode: af454...622

Jeg skjønner at det er FRISTENDE! Det er det for 99% av oss! Men vi GJØR det ikke! For det ville ødelagt samfunnet! 

Så da bytter vi heller jobb, går til psykolog eller hva som helst for å løse problemet! Vi kan ikke putte hodet i sanda og sitte hjemme og vente på at verden skal gå under, mens alle de andre betaler for oss! Alle de andre som kravler seg på jobb hver dag og heller ville vært hjemme! Makan til selvsentert hjelpeløs holdning! 

Endret av Ulla Ullsokk
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man jobber for å forsørge seg selv og familien, ikke for å oppfylle drømmer. Selvrealisering kan man holde på med på fritiden. Om man ikke trives 100% på jobb får man prøve å få en annen jobb eller holde ut. Jeg gidder ikke å dra et tyngre lass fordi du ikke liker det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jo ikke bare "ville ha"/ Shoppe en en uføretrygd. 

Blir så oppgitt over at folk bare tror dette noe man bare kan bestemme seg for å få. Sammenblandingen av tidligere Trygdekassen og Sosialsektoret er tidenes største miss, og noe som har gjort at syke folk, hvis forrjener trygdeytelser, blir omtalt og satt i bås med late, arbeidssky sosialklienter. *spy* 

Ts:

om denne vennen din ikke vil jobbe, får han først kvitte seg med allt ditt "jordiske gods" og eiendeler, og når den kassen er tom, får han enten selge rompa si, eller søke om nødhjelp minstesats/sosialhjelp og flytte i telt i marka eller hospits.

Endret av Perle
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk kan velge fritt om de skal jobbe eller ikke. Dersom de ikke vil/orker å jobbe så får de finne ut hvordan de kan finansiere dette selv. Absolutt ingen burde få noen penger for å få lov til å være lat. Hvis man har dokumentert sykdom er det noe helt annet.

Hvordan koster det samfunnet MER å gi dem uføretrygd enn å gi dem "latmannstrygd"?

Dette er det få i Norge som tenker på!

100% enig.

 

Alle kan ha dårlig arbeidsmoral og si at man ikke orker. Ingen elsker å jobbe kun for jobbingens del. Folk elsker å jobbe fordi det gir dem tilfredstillelse å være god på noe og få lønn for hardt arbeid. Hvis alle mennesker fikk samme sum penger uansett om de jobbet eller ikke, og man kunne velge fritt om man ville jobbe, så hadde ikke ordningen gått rundt gitt. Man skal belønnes for å bidra i samfunnet, og man skal få akkurat nok til å leve hvis man ikke kan bidra. 

Anonymkode: c2ba8...c50

Pga legetimer, psykolog, sykehusinnleggelser, medisiner osv.

Anonymkode: aa92d...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke slik livet fungerer. 

Disse ordningene er til for de som er syke. Og selv de er heldig at vi har slike ordninger. 

Om man var født i en annen del av verden og noen sa at de hater å jobbe, så ender man opp med å havne på gaten og tigge.

Anonymkode: 2d706...ef5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fordi det blir dyrt for samfunnet.

https://www.nrk.no/norge/nav-svindel-oker-1.12757662

Anonymkode: 2ef6e...ce9

Det er mye som er dyrt i samfunnet. Denne personen jeg snakker om har et meget sterkt ønske om ikke å slippe inn flere innvandrere til landet. H*n ønsker ikke å bidra til at hans skattepenger går til dette. I tillegg til at h*n var møkklei å jobbe. da melder h*n seg heller ut.. 

Anonymkode: aa92d...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

Som om jeg skulle sagt det selv. 

Bare tanken noen her har om at man må ta hensyn til de som ikke vil jobbe, er så snever og kunnskapsløst og trist at jeg blir skremt. Hva har foreldrene deres lært dere om verden? Kan dere gjøre noe annet enn å lese rosablogger? Kan dere løfte hodet og se på verden?? 

Takknemlighet er nøkkelen til lykke, noe disse folka aldri kommer til å finne.

 

Snever og kunnskapsløst? Hva om denne personen utvikler psykiske problemer ved å tvinges i jobb??

Anonymkode: aa92d...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Violetta skrev:

Man jobber for å forsørge seg selv og familien, ikke for å oppfylle drømmer. Selvrealisering kan man holde på med på fritiden. Om man ikke trives 100% på jobb får man prøve å få en annen jobb eller holde ut. Jeg gidder ikke å dra et tyngre lass fordi du ikke liker det.

Men du har jo ikke noe annet valg enn å gidde det? Hva kan du gjøre med det, da?

Ingenting.

Anonymkode: aa92d...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

Jeg skjønner at det er FRISTENDE! Det er det for 99% av oss! Men vi GJØR det ikke! For det ville ødelagt samfunnet! 

Så da bytter vi heller jobb, går til psykolog eller hva som helst for å løse problemet! Vi kan ikke putte hodet i sanda og sitte hjemme og vente på at verden skal gå under, mens alle de andre betaler for oss! Alle de andre som kravler seg på jobb hver dag og heller ville vært hjemme! Makan til selvsentert hjelpeløs holdning! 

Du er jo like ille som de de jobber med. Du er en av grunnen til at mennesker blir utstøtt og velger NAV i stedet. Hadde folk vært mer forståelsesfulle og tålmodige hadde det vært mye enklere å få de som blir utstøtt i arbeid og inkludert. Du kan skrike av full hals om hvordan du ikke skal gidde å hjelpe noen eller vise omtanke og da blir resultatet at folk går på NAV.

Anonymkode: af454...622

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

....ja hva gjør man da?

La oss si at jeg kjenner en person som overhodet ikke vil jobbe. Personen har jobbet før, men er nå møkklei av dette og har bestemt seg for å få en uføretrygd koste hva det koste vil. H*n er allerede i gang med dette, andre året på AAP.

Er dette greit? Altså jeg tenker at det finnes folk som elsker å jobbe og det finnes folk som hater å jobbe. Samfunnet blir da veldig skjevt, med en stor fordel til de som elsker å jobbe. Disse tjener da også mye mer enn folk som ikke ønsker å jobbe. En vinn-vinn situasjon for de som elsker å jobbe. Får gjort det de liker og tjener attpåtil mye mer.

Da må det vel være greit å ikke jobbe, men samtidig være fornøyd med at man har mindre utbetalt?

Anonymkode: aa92d...6a4

Hvis man ikke vil jobbe så må man og ta konsekvensene av mangel på penger. Sånn er det bare. Om jeg hadde visst hvem dette var, hadde jeg meldt i fra til Nav. Det er ikke greit å snylte til seg penger man ikke har rett på/fortjener. 

Et alternativ for han er å bo i telt eller campingvogn og ta på seg små hjelpejobber som man kan finne overalt i aviser og på finn.no osv. Da tjener han litt i hvertfall..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

....ja hva gjør man da?

La oss si at jeg kjenner en person som overhodet ikke vil jobbe. Personen har jobbet før, men er nå møkklei av dette og har bestemt seg for å få en uføretrygd koste hva det koste vil. H*n er allerede i gang med dette, andre året på AAP.

Er dette greit? Altså jeg tenker at det finnes folk som elsker å jobbe og det finnes folk som hater å jobbe. Samfunnet blir da veldig skjevt, med en stor fordel til de som elsker å jobbe. Disse tjener da også mye mer enn folk som ikke ønsker å jobbe. En vinn-vinn situasjon for de som elsker å jobbe. Får gjort det de liker og tjener attpåtil mye mer.

Da må det vel være greit å ikke jobbe, men samtidig være fornøyd med at man har mindre utbetalt?

Anonymkode: aa92d...6a4

Nei, det er ikke greit, for vi er avhengig av å ha flest mulig i arbeid for nettopp å kunne gi trygd og støtte til dem som ikke kan arbeide. Velferdsstaten ble ikke funnet under en stein i skogen, den koster ekstremt mye å holde i gang. Det er selvfølgelig forskjell på å ikke ville jobbe og å være for syk til å jobbe. Hvis din venn skal få uføretrygd må jo han eller hun være ufør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du har jo ikke noe annet valg enn å gidde det? Hva kan du gjøre med det, da?

Ingenting.

Anonymkode: aa92d...6a4

Jeg kan velge å stemme på de politikerne som ikke vil lønne snyltere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva om de hater å jobbe så mye at de sannsynligvis kommer til å utvikle psykiske problemer med dette? Altså personen HATER virkelig å jobbe.

Om personen skal tvinges, kan det fort gå til helvete og kommer til å koste samfunnet MYE mer enn bare ved å gi personen en uføretrygd?

Anonymkode: aa92d...6a4

Blir man syk av å jobbe er man i feil jobb. 

Jeg er allerede syk og jobber 12 timer i uken. Jeg hater jobben min, føler meg helt ubrukelig og er verdens største kløne, men heller det enn å ligge i sengen og gå rundt med dårlig samvittighet og bli sykere og sykere.

Å få deler av noen andre sin lønn fordi man er sta, er uaktuelt. Med mindre du vinner i Lotto, få hjelp.

 

Anonymkode: b964b...a91

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye som er dyrt i samfunnet. Denne personen jeg snakker om har et meget sterkt ønske om ikke å slippe inn flere innvandrere til landet. H*n ønsker ikke å bidra til at hans skattepenger går til dette. I tillegg til at h*n var møkklei å jobbe. da melder h*n seg heller ut.. 

Anonymkode: aa92d...6a4

Hva er du...eller jeg mener denne vennen din, utdannet som?

Anonymkode: 2ef6e...ce9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, uføretrygd er oljepenger. Men man kan ha rett på ytterligere penger fra Statens Pensjonskasse:

https://www.spk.no/Pensjon/Uforepensjon/slik-beregnes-uforepensjon/

 

Det kan tenkes at personen finner det så belastende at h*n utvikler psykiske problemer ved å tvinges i jobb, så da er man jo like langt? Ditt forslag ender opp med dette?

Anonymkode: aa92d...6a4

Det spiller da ingen rolle om hva som er kilden til pengene, for om de kommer fra Statens pensjonsfond utland, så er det en buffer som det brukes mer av i dårlige tider, slik det har vært de siste årene (mindre avkastning og skattepenger fra oljeselskapene og oljeservicebedriftene som følge av vesentlig lavere oljepris). Men når man bruker av dette fondet, så bruker man av det man har satt av til fremtidige pensjonsforpliktelser, og hvis flere helt unødvendig går på uførestønad eller andre offentlige ordninger som de egentlig ikke har krav på, så vil fondet i praksis brukes opp raskere. Selv om det i skrivende stund er mye der, så er det ikke en bunnløs brønn man bare kan hente opp så mye vann en ønsker fra. For å si det sånn, det er en av grunnene til forslag om å sette ned handlingsregelen til 3% fra dagens 4% - for å øke varigheten på fondet, til å strekke det så langt som mulig dersom det viser seg at vi ikke kommer ut av lavkonjunkturen med det første.  

"Det kan jo tenkes". Men det vet man jo faktisk ikke før man prøver seg skikkelig i jobb. Og da mener jeg virkelig gi det et forsøk gjennom flere år, og så får man heller krysse den elven hvis man kommer til den, man har ikke råd til at folk som innerst inne ikke ønsker å jobbe skal ta sorgene på forskudd og gå med sykkelhjelm og knebeskyttere gjennom livet. 

Leger og psykologer er på ingen måte udelt enig med deg heller. Faktisk er det motsatte tilfelle, mange hjelpes av å komme seg ut og møte arbeidslivet istedet for å mure seg inne. Man blir på ingen måte automatisk bedre av å stå utenfor arbeidslivet, i mange tilfeller tvert imot. 

Personlig innrømmer jeg gladelig at jeg er ganske lei av å stå på det meste av min våkne tid, til dels fordi ikke andre gidder. Sier ikke at det er den eneste grunnen, men det er en stor faktor. Hadde flere kunnet bidra, så kunne man senket det store skatte- og avgiftstrykket noe, og arbeidsgivere kunne ansatt flere. Personlig har jeg ikke hatt skikkelig ferie siden 2010, fordi det aldri er tid til å ta ut ukene man egentlig har krav på i tråd med AML. Det skyldes for liten bemanning, og hvis man følger argumentet tilbake til start, så skyldes det et høyst kostnadsnivå i Norge, som skyldes høye skatter og avgifter, hvilket igjen fører til lite rom for å ansette flere så vi i jobb kunne fått oss litt fri vi også. Jobben jeg har er på ingen måte gøy, men man må stå på for å få mat på bordet og lys i boligen.

Anonymkode: fbf24...1b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men man står da på likevel. Jeg er så utslitt etter jobb at jeg aldri treffer venner på hverdager. Kommer bare hjem, spiser middag, ser TV og må legge meg. Helgene gir meg ingen hvile om de inneholder noe mer å gjøre enn å gå turer eller yoga. Treffer venner i blant, men da er jobbuken min enda mer slitsom. Jeg liker jobben min, men om det var opp til meg hadde jeg jobbet max 50 % og vært uføretrygdet resten. Men dette sikter jeg selvsagt ikke etter ettersom det skulle gi ekstra byrde på alle andre i Norge. Norges regninger må betales uansett. Naboene mine skal ikke få ta en ekstra støyt for at jeg gir opp. 

Om bare de som likte å jobbe jobbet, så skulle Norge ta seg fint ut..

Anonymkode: 6cacc...b4e

Kjenner meg godt igjen i dette. Helgene handler om å ta det med ro og ta seg inn igjen slik at man klarer en ny arbeidsuke. Treffer nesten aldri venner da jeg ikke har overskudd til det.

Anonymkode: dc031...55e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo like ille som de de jobber med. Du er en av grunnen til at mennesker blir utstøtt og velger NAV i stedet. Hadde folk vært mer forståelsesfulle og tålmodige hadde det vært mye enklere å få de som blir utstøtt i arbeid og inkludert. Du kan skrike av full hals om hvordan du ikke skal gidde å hjelpe noen eller vise omtanke og da blir resultatet at folk går på NAV.

Anonymkode: af454...622

Jeg har da full forståelse for de som faktisk er for syke til å jobbe, men det er jo ikke det som beskrives i åpningsinnlegget, her dreier det seg om en person som, sitat TS: er "møkklei", og som forsøker for harde livet å snakke seg til uføretrygd. Det er overhodet ikke greit! Skal man bli møtt med forståelse og tålmodighet må man selv gi noe tilbake, og man må selv gjøre et skikkelig forsøk!

Anonymkode: fbf24...1b4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

....ja hva gjør man da?

La oss si at jeg kjenner en person som overhodet ikke vil jobbe. Personen har jobbet før, men er nå møkklei av dette og har bestemt seg for å få en uføretrygd koste hva det koste vil. H*n er allerede i gang med dette, andre året på AAP.

Er dette greit? Altså jeg tenker at det finnes folk som elsker å jobbe og det finnes folk som hater å jobbe. Samfunnet blir da veldig skjevt, med en stor fordel til de som elsker å jobbe. Disse tjener da også mye mer enn folk som ikke ønsker å jobbe. En vinn-vinn situasjon for de som elsker å jobbe. Får gjort det de liker og tjener attpåtil mye mer.

Da må det vel være greit å ikke jobbe, men samtidig være fornøyd med at man har mindre utbetalt?

Anonymkode: aa92d...6a4

Det er mange i den kategorien som satser på en rik mann og som realiserer seg selv gjennom morsrollen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...