Gå til innhold

Om man overhodet ikke vil jobbe.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

....ja hva gjør man da?

La oss si at jeg kjenner en person som overhodet ikke vil jobbe. Personen har jobbet før, men er nå møkklei av dette og har bestemt seg for å få en uføretrygd koste hva det koste vil. H*n er allerede i gang med dette, andre året på AAP.

Er dette greit? Altså jeg tenker at det finnes folk som elsker å jobbe og det finnes folk som hater å jobbe. Samfunnet blir da veldig skjevt, med en stor fordel til de som elsker å jobbe. Disse tjener da også mye mer enn folk som ikke ønsker å jobbe. En vinn-vinn situasjon for de som elsker å jobbe. Får gjort det de liker og tjener attpåtil mye mer.

Da må det vel være greit å ikke jobbe, men samtidig være fornøyd med at man har mindre utbetalt?

Anonymkode: aa92d...6a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er man den type snylter som samfunnet misliker og ser ned på - og som ødelegger for andre. Slike parasitter burde vært fanget opp og straffet.

Anonymkode: 6a62f...c5a

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da er man den type snylter som samfunnet misliker og ser ned på - og som ødelegger for andre. Slike parasitter burde vært fanget opp og straffet.

Anonymkode: 6a62f...c5a

Men burde man ikke tenke litt lengre? Skal man overhodet ikke ta hensyn til hva folk vil og ikke vil? Hva de liker og ikke liker?

Skal folk tvinges ut i jobb om dette går på sinnet løst?

Anonymkode: aa92d...6a4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv elsker jeg ikke å jobbe (hater det, faktisk) og er absolutt ikke interessert i at mine skattepenger skal brukes til å fø på friske folk som ikke gidder å jobbe. 

NAV og helsevesenet burde vært flinkere til å fane opp disse, så kan de sitte der uten inntekt og la være å jobbe så lene de vil for min del. 

Anonymkode: 8130b...a5b

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal selvfølgelig jobbe med mindre man er så syk at det ikke er mulig. Hvis kun de som likte det, skulle jobbet, ville ikke samfunnet gått rundt. De fleste jobber for å leve. Noen få lever for å jobbe.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men burde man ikke tenke litt lengre? Skal man overhodet ikke ta hensyn til hva folk vil og ikke vil? Hva de liker og ikke liker?

Skal folk tvinges ut i jobb om dette går på sinnet løst?

Anonymkode: aa92d...6a4

Nei, man skal ikke ta hensyn til om de har lyst til å jobbe eller ei.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selv elsker jeg ikke å jobbe (hater det, faktisk) og er absolutt ikke interessert i at mine skattepenger skal brukes til å fø på friske folk som ikke gidder å jobbe. 

NAV og helsevesenet burde vært flinkere til å fane opp disse, så kan de sitte der uten inntekt og la være å jobbe så lene de vil for min del. 

Anonymkode: 8130b...a5b

Men dine skattepenger går heller ikke til dette. Dette er en floskel folk bruker for å rettferdiggjøre seg selv i jobb. Man må ha fakta på plass for å kunne debattere dette.

Penger til uføre kommer fra Pensjonsfondet som er 100% oljefinansiert.

Anonymkode: aa92d...6a4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å bli borgerlønnn i fremtiden. Da blir det ikke noe problem at enkelte ikke jobber. 

Anonymkode: 34b37...067

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Grønt blad skrev:

Nei, man skal ikke ta hensyn til om de har lyst til å jobbe eller ei.

Men hva om de hater å jobbe så mye at de sannsynligvis kommer til å utvikle psykiske problemer med dette? Altså personen HATER virkelig å jobbe.

Om personen skal tvinges, kan det fort gå til helvete og kommer til å koste samfunnet MYE mer enn bare ved å gi personen en uføretrygd?

Anonymkode: aa92d...6a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer til å bli borgerlønnn i fremtiden. Da blir det ikke noe problem at enkelte ikke jobber. 

Anonymkode: 34b37...067

Mulig, men dette kommer nok ikke før oljefondet er tomt. Altså om ca 30 år.

Anonymkode: aa92d...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Penger til uføre kommer fra Pensjonsfondet som er 100% oljefinansiert.

Anonymkode: aa92d...6a4

Nei, dette stemmer ikke. Jeg tror du blander Statens pensjonskasse og Statens pensjonfond (oljefondet). Uføre får pengene fra pensjonsKASSEN, det er ikke oljefondet.

 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva om de hater å jobbe så mye at de sannsynligvis kommer til å utvikle psykiske problemer med dette? Altså personen HATER virkelig å jobbe.

Om personen skal tvinges, kan det fort gå til helvete og kommer til å koste samfunnet MYE mer enn bare ved å gi personen en uføretrygd?

Anonymkode: aa92d...6a4

Jeg tenker at latskap ikke skal premieres med gratis penger fra staten. Foreligger det psykiske sykdommer, får personen utredes for disse og eventuelt bli erklært ufør som følge av dette.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart tar robotene over det meste av de fleste typer arbeid og denne problemstillingen blir snudd på hodet. Arbeid vil være tilgjengelig for noen heldige få og alle andre må gå hjemme på borgerlønn.

Anonymkode: 5f385...88b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er sikkert en del som elsker å jobbe. MEN det er mange av oss som ikke synes det er så stas å jobbe men gjør det uansett... har hatt mange dager jeg har kvidd meg på å gå på jobb men jeg tar meg da sammen.... Hva er dette da???

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

....ja hva gjør man da?

La oss si at jeg kjenner en person som overhodet ikke vil jobbe. Personen har jobbet før, men er nå møkklei av dette og har bestemt seg for å få en uføretrygd koste hva det koste vil. H*n er allerede i gang med dette, andre året på AAP.

Er dette greit? Altså jeg tenker at det finnes folk som elsker å jobbe og det finnes folk som hater å jobbe. Samfunnet blir da veldig skjevt, med en stor fordel til de som elsker å jobbe. Disse tjener da også mye mer enn folk som ikke ønsker å jobbe. En vinn-vinn situasjon for de som elsker å jobbe. Får gjort det de liker og tjener attpåtil mye mer.

Da må det vel være greit å ikke jobbe, men samtidig være fornøyd med at man har mindre utbetalt?

Anonymkode: aa92d...6a4

Jeg kjenner også en slik en og det er demotiverende og omgåes vedkommende siden jeg vil i jobb selv. Jeg tenker som så at du skal få lov til å holde på, men hold kjeft til meg om det at du ikke gidder mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kommer ikke til å få uføretrygd hvis han ikke har krav på det. Virker som mange tror at det er enkelt å få uføretrygd uten at man trenger det , det er det ikke (heldigvis). Folk som har den oppfattningen kommer gjerne med historier om deres  nabo/venn/slekt som er ufør pga en fysisk eller psykisk diagnose som de mener ikke er ekte pga enten hva de selv sier eller pga hvordan de lever ikke stemmer overens med den diagnosen de har opplyst om. Mange finner på en diagnose som de føler det er enklere og fortelle om, og holder den egentlig diagnosen skjult pga de skammer seg over den. Enkelte fysiske eller psykiske plager er såpass private og oppleves som så pinlige at man ikke ønsker og dele med hvem som helst. Noen vil til og med holde den egentlig diagnosen skjult for selv de aller nærmeste.  

Jeg er selv ufør og selvom jeg kommer fra en veldig tett familie så er det kun 1 som vet alt om min sykdom. Jeg virker på omverden veldig oppegående, men er voldsomt plaget av sykdommen min. Det er bare 1 år siden jeg fikk uføretrygd innvilget så jeg vet at det er en lang prosesss man må igjennom for å få det. Det er ikke noe man kan lure seg til (heldigvis).

Anonymkode: 90413...737

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jacuzzi skrev:

Nei, dette stemmer ikke. Jeg tror du blander Statens pensjonskasse og Statens pensjonfond (oljefondet). Uføre får pengene fra pensjonsKASSEN, det er ikke oljefondet.

 

Jeg tenker at latskap ikke skal premieres med gratis penger fra staten. Foreligger det psykiske sykdommer, får personen utredes for disse og eventuelt bli erklært ufør som følge av dette.

Beklager, uføretrygd er oljepenger. Men man kan ha rett på ytterligere penger fra Statens Pensjonskasse:

https://www.spk.no/Pensjon/Uforepensjon/slik-beregnes-uforepensjon/

 

Det kan tenkes at personen finner det så belastende at h*n utvikler psykiske problemer ved å tvinges i jobb, så da er man jo like langt? Ditt forslag ender opp med dette?

Anonymkode: aa92d...6a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han kommer ikke til å få uføretrygd hvis han ikke har krav på det. Virker som mange tror at det er enkelt å få uføretrygd uten at man trenger det , det er det ikke (heldigvis). Folk som har den oppfattningen kommer gjerne med historier om deres  nabo/venn/slekt som er ufør pga en fysisk eller psykisk diagnose som de mener ikke er ekte pga enten hva de selv sier eller pga hvordan de lever ikke stemmer overens med den diagnosen de har opplyst om. Mange finner på en diagnose som de føler det er enklere og fortelle om, og holder den egentlig diagnosen skjult pga de skammer seg over den. Enkelte fysiske eller psykiske plager er såpass private og oppleves som så pinlige at man ikke ønsker og dele med hvem som helst. Noen vil til og med holde den egentlig diagnosen skjult for selv de aller nærmeste.  

Jeg er selv ufør og selvom jeg kommer fra en veldig tett familie så er det kun 1 som vet alt om min sykdom. Jeg virker på omverden veldig oppegående, men er voldsomt plaget av sykdommen min. Det er bare 1 år siden jeg fikk uføretrygd innvilget så jeg vet at det er en lang prosesss man må igjennom for å få det. Det er ikke noe man kan lure seg til (heldigvis).

Anonymkode: 90413...737

Det er nok en hard påstand. Du utelukker at det finnes snyltere?

Anonymkode: aa92d...6a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

....ja hva gjør man da?

La oss si at jeg kjenner en person som overhodet ikke vil jobbe. Personen har jobbet før, men er nå møkklei av dette og har bestemt seg for å få en uføretrygd koste hva det koste vil. H*n er allerede i gang med dette, andre året på AAP.

Er dette greit? Altså jeg tenker at det finnes folk som elsker å jobbe og det finnes folk som hater å jobbe. Samfunnet blir da veldig skjevt, med en stor fordel til de som elsker å jobbe. Disse tjener da også mye mer enn folk som ikke ønsker å jobbe. En vinn-vinn situasjon for de som elsker å jobbe. Får gjort det de liker og tjener attpåtil mye mer.

Da må det vel være greit å ikke jobbe, men samtidig være fornøyd med at man har mindre utbetalt?

Anonymkode: aa92d...6a4

tipper på det er en kvinne

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, brownbrown skrev:

tipper på det er en kvinne

Fullstendig irrelevant.

Anonymkode: aa92d...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, uføretrygd er oljepenger. Men man kan ha rett på ytterligere penger fra Statens Pensjonskasse:

https://www.spk.no/Pensjon/Uforepensjon/slik-beregnes-uforepensjon/

 

Det kan tenkes at personen finner det så belastende at h*n utvikler psykiske problemer ved å tvinges i jobb, så da er man jo like langt? Ditt forslag ender opp med dette?

Anonymkode: aa92d...6a4

Det står ingenting i den linken om at pengene kommer fra oljefondet. 

Mitt forslag: prøve å jobbe og se hva som skjer, ikke basere resten av livet på ANTAKELSER om hva som kan komme til å skje.

Endret av Jacuzzi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...