Gå til innhold

Vanskelig eksdame


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger sårt noen råd her.

Jeg har en eks som jeg har barn med. Vi gikk fra hverandre for tre år siden,og ønsket å beholde en god relasjon slik at barnet vårt skulle ha det godt, og vi ønsket et godt samarbeid.

Det har fungert sånn tåelig greit, og vi har begge datet forskjellige personer uten å dra barnet vårt inn i nye forhold intil nylig. 

For en tid tilbake møtte jeg en person som jeg ble sammen med. Jeg valgte etter hvert å introdusere barnet mitt for den nye flammen, og etter det ble forholdet til eksen vanskelig. Det hadde vært litt turbulent en periode mellom eksen og meg, pga en rekke beskyldninger om utroskap og lignende fra eksen sin side. Mye skyldtes i spekulasjoner og "bevis" eksen min selv mente å ha, som igjen baserte seg på synsing og tro. 

Vi har vært på familievernkontoret for å mekle, og jeg trodde vi kom til en enighet når det angår barnefordeling der. Men noen måneder senere fikk jeg et brev i postkassen fra en advokat som eksen hadde leid inn. Da skulle jeg inn til møte for å sette opp en avtale med eksen ang barnefordeling. Eksen mente at vi ikke hadde fått hjelp på familievernkontoret, og kontaktet derfor advokat. Eksen mente også at familievernkontoret hadde sagt at den ordningen til samvær vi kom frem til ikke var bra for barnet. Jeg ringte familievernkontoret og fikk bekreftet det motsatte. Basert på dette føler jeg at eksen er bitter, og skal "straffe" meg ved å gjøre ting vanskelig gjennom barnefordelingen.

I tillegg til dette har eksen snakket rundt på bygda om meg, og det har spredd seg rykter som er usanne. Dette forstår ikke eksen at vil gå ut over barnet vårt på sikt, og hevder hardnakket selv at jeg har stått for dette selv, pga min adferd. Skal erkjenne at jeg var vanskelig en periode når ting var turbulent, men det blir ikke noe bedre ved å helle mer og mer bensin på bålet.

Føler at eksen er bitter på meg, og bruker alle virkemidler for å gjøre ting vanskelig ved å dra inn advokat, spre rykter osv.

Selv føler jeg at både eksen og jeg er veldig gode foreldre, og vi har begge lik kapasitet til omsorg og kjærlighet,så slikt sett er jeg ikke bekymret for barnet.

Noen som har erfaringer med det samme og har noen gode råd? Blir ganske fortvila i denne situasjonen, og føler meg rådvill nå. Skal jeg oppsøke barnevernet,familievernkontoret på nytt? Føler jeg blir stemplet som en psykopat av eksen, og at alle skal få vite om det. Det er svært frustrerende. Vi har begge svært ulike synspunkter på hvordan ting har foregått oss i mellom, men eksen har en tendens til å gjøre 1 fjær til 60 høns pga sine egne tolkninger og synspunkter som fort blir en sannhet.

Anonymkode: f8c7d...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det å stemple eksen som psykopat er IKKE å være en god forelder. Synes det er dårlig av deg å anta at det er bra for barn å vokse opp med slikt, siden du skriver at dere begge har god kapital på omsorg. Hun mangler tydeligvis en god del.

Anonymkode: 08882...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke at eksen sverter meg foran barnet vårt ved å kalle meg eller insinuere at jeg er en psykopat. Men jeg føler hun har stemplet meg litt, og at hun ikke har noe problem med å snakke med alle sine venner om det. Jeg tror det skyldes at hun er bitter fordi jeg har gått videre og funnet meg en ny kjærlighet som jeg har introdusert barnet for. Men dette på sikt vil jo ramme barnet, men tror ikke eksen ser dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Arve85 skrev:

Jeg tror nok ikke at eksen sverter meg foran barnet vårt ved å kalle meg eller insinuere at jeg er en psykopat. Men jeg føler hun har stemplet meg litt, og at hun ikke har noe problem med å snakke med alle sine venner om det. Jeg tror det skyldes at hun er bitter fordi jeg har gått videre og funnet meg en ny kjærlighet som jeg har introdusert barnet for. Men dette på sikt vil jo ramme barnet, men tror ikke eksen ser dette.

Kanskje litt på siden....men hvor gammel er barnet?

Anonymkode: 238c1...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje litt på siden....men hvor gammel er barnet?

Anonymkode: 238c1...b0a

Snart 6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke brydd meg, heve seg over det, gå videre med livet, la andre krangle og gnåle de mister interessen etterhvert.

Anonymkode: 52aae...a92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i din nye kjærestes sko, der forholdet som i utgangspunktet var fint og varmt, gikk seg på en kraftig "crash and burn" pga kaoset som ekskona laget, og eksen min sin manglende evne til å sette grenser for henne, fordi han han var redd samarbeidet deres skulle bli skadelidende. Der var det to barn innvolvert, noe eldre enn deres. Tilslutt ble jeg syndebukken, uten å ha gjort noe som helst...

Det jeg kan råde deg til er å avtale nytt møte på familievernkontoret, der hun kan få ha advokaten med seg. La han sette opp en juridisk avtale som mekler frem der og tinglyses, der det også fremgår ting som drittslenging og baksnakking. Deretter tar du så mye avstand til henne som du kan. Avtal gjerne samtaler på FVK hver tredje mnd i ett år fremover - som felles møtepunkt, og om hun vil betale advokaten som bisitter, må hun jo gjerne det! 

Hvis du skal kunne leve ditt liv, med dine - må du få en bitter eks på avstand. Og hun må få hjelp til å forstå at dette ikke er til barnets beste. Lykke til! Du har min fulle sympati... 

Anonymkode: 97a79...e12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke brydd meg, heve seg over det, gå videre med livet, la andre krangle og gnåle de mister interessen etterhvert.

Anonymkode: 52aae...a92

Enig i dette. Bare fortsett å vær en god far for barnet og tvihold på et ryddig samarbeid, hold all kommunikasjon med mor til det som har direkte med barnet å gjøre. Ikke gå inn i noen som helst dialog om deres fortid, tidligere utroskap, eller om ditt nye forhold - bare gjør det klart på en høflig måte at du kun ønsker vanlig samarbeid og kommunikasjon om barnet. Det er ingen dommer som kommer til å frata deg din del av omsorgen for et veltilpasset barn basert på det du skriver her, du kan ta det helt med ro. I verste fall skaffer du deg selv en advokat å ha i bakhånd, hvis det får deg til å føle deg tryggere. Ta vare på eventuelle tekstmeldinger hun sender deg som inneholder beskyldninger eller andre hevnrelaterte ting (men ikke svar!). Noter ned hver gang mor lager trøbbel og hva de sier på FVK, så har du en oversikt med datoer å vise til advokat hvis det skulle gå så langt.

Vil tippe denne stormen blåser over når mor oppdager at hun ikke får respons fra deg, og at du ikke lar deg vippe av pinnen. Hev deg også over eventuelle rykter hun prøver å starte på bygda. Hennes subjektive historier om at du er "utro" og "psykopat" er av liten interesse for andre enn henne selv og hennes nærmeste sladderklubb, skal man få et varig dårlig rykte i lokalmiljøet så må det som regel større og mer konkrete hendelser til. Folk slenger dritt om eksene sine hver dag, det er ikke noe nytt, og temmelig gjennomskuelig for de fleste.

Anonymkode: d5ee9...d9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er en vanskelig situasjon, har selv vert oppi en veldig lignende situasjon for noen år siden og det føltes så urettferdig og vondt. Følte jeg ikke hadde noe kontroll på hva som ble sakt siden personen ikke forholdt seg til det som var sant. Ikke at det er så veldig stor trøst, men personer som lirer utav seg mye negativitet og spekulasjoner om det ene og det andre fremstår ofte verre selv enn den de rakker ned på. Håper virkelig stormen stilner snart for din del. Sender deg en god klem <3

Endret av Nikolineee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i kontakt med en advokat om dette, og fått noen råd når det gjelder samvær. Målet mitt er jo at barnet skal få sett både mor og far så mye som mulig. Jeg ønsker ikke å bli en "annenhver-helg-pappa" som barnet knapt ser. Problemet er jo at moren er tverr,vanskelig å forholde seg til, og føler hun er veldig bitter. Hun er jo i utgangspunktet en snill, utdannet og velfungerende dame, men som en sa, så er det en tynn linje mellom hat og kjærlighet. Jeg ønsker jo henne alt godt, og at vi greier å samarbeidet. Men føler ikke at jeg er den vanskelige nå. Men hun vil sikkert se på det med andre øyne. 

Det som plager meg mest er alle spekulasjonene og antakelsene som hun gjør om til en sannhet til slutt. Det synes jeg er veldig skummelt, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, a l'orange skrev:

Nei, det er ingen tynn linje mellom hat og kjærlighet. Enten er man stabil eller så er man ustabil.

Og hvem som helst av oss kan bli satt ut av spill dersom man opplever seg bedratt av den man lever tettest på. Du sier at mye av uoverensstemmelsene dere i mellom skyldes ting hun trodde eller mente hun hadde "bevis" for.

Du sier fint lite om hva som egentlig skjedde.

Inntil du gjør det, er det vanskelig for oss å gi råd og jeg tror også du kommer til å slite med tilliten fra din eks så lenge du holder kortene skjult.

Å gå i detaljer har jeg ikke noe ønske om. Enkelte ting rundt familien og min personlige situasjon holder jeg for meg selv. Men kan si såpass at det ikke var noe utroskap involvert. Har aldri holdt noen "kort" skjult fra min eks. Alle hennes "bevis" som kommer fra spekulasjoner og antakelser forsøkte jeg å forklare henne. At hun sliter med tillit til meg fordi hun tror ting er nå så,det får ikke jeg endra på, og for å være ærlig så er ikke det vesentlig lengre. Jeg har gått videre, og antar at hun også har det.

Uansett handler det ikke om hva som skjedde eller ikke skjedde. Det handler om situasjonen. At hun er vanskelig, og fremstår som om hun skal hevne seg på meg ved å gjøre samarbeidet komplisert. Hun får jo for all del bare være sur og bitter mot meg, men det skal ikke gå ut over barnet vårt. 

Endret av Arve85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Arve85, har du prøvd å snakke med henne på en ordentlig og rolig måte? Uten å kaste dritt til hverandre? For min del, så virker hun jo ikke helt stabil om hun har diktet opp psykopat og utroskap greiene om deg, og vil fremstå som et offer for alle. Det er ikke helt normalt! Så jeg synes du skal trå forsiktig og ikke være krass og sur på henne når dere snakker sammen. Prøv å være så solig og sindig og støttende som du kan, og si at du er rett og slett lei deg for at hun lager rykter om deg da dette går utover barna, og at virkeligheten ikke er slik som hun tror. Si det som det er!

Anonymkode: 6cf11...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å snakke med henne,men hun vrir og vrenger på ting. Og slik har det ofte vært tidligere også. En liten diskusjon kunne eskalere unødig mye,fordi hun synset og tolket i overkant mye,og derav blåste opp ting. 

Hun sier også at hun kun vil ha kontakt med meg om det som angår barnet vårt,ut over det har hun ikke behov for å ha noe kontakt med meg. Og det er greit det. Bare rart hun da lager så mye styr rundt ting.

Ang det å møte andre personer så var vi begge inneforstått med at det ville skje,og at vi ikke hadde noen rapporteringsplikt til hverandre om hvem vi datet. Eneste avtalen var at vi skulle orientere hverandre om barnet våres skulle introduseres for en evt ny partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger sårt noen råd her.

Jeg har en eks som jeg har barn med. Vi gikk fra hverandre for tre år siden,og ønsket å beholde en god relasjon slik at barnet vårt skulle ha det godt, og vi ønsket et godt samarbeid.

Det har fungert sånn tåelig greit, og vi har begge datet forskjellige personer uten å dra barnet vårt inn i nye forhold intil nylig. 

For en tid tilbake møtte jeg en person som jeg ble sammen med. Jeg valgte etter hvert å introdusere barnet mitt for den nye flammen, og etter det ble forholdet til eksen vanskelig. Det hadde vært litt turbulent en periode mellom eksen og meg, pga en rekke beskyldninger om utroskap og lignende fra eksen sin side. Mye skyldtes i spekulasjoner og "bevis" eksen min selv mente å ha, som igjen baserte seg på synsing og tro. 

Vi har vært på familievernkontoret for å mekle, og jeg trodde vi kom til en enighet når det angår barnefordeling der. Men noen måneder senere fikk jeg et brev i postkassen fra en advokat som eksen hadde leid inn. Da skulle jeg inn til møte for å sette opp en avtale med eksen ang barnefordeling. Eksen mente at vi ikke hadde fått hjelp på familievernkontoret, og kontaktet derfor advokat. Eksen mente også at familievernkontoret hadde sagt at den ordningen til samvær vi kom frem til ikke var bra for barnet. Jeg ringte familievernkontoret og fikk bekreftet det motsatte. Basert på dette føler jeg at eksen er bitter, og skal "straffe" meg ved å gjøre ting vanskelig gjennom barnefordelingen.

I tillegg til dette har eksen snakket rundt på bygda om meg, og det har spredd seg rykter som er usanne. Dette forstår ikke eksen at vil gå ut over barnet vårt på sikt, og hevder hardnakket selv at jeg har stått for dette selv, pga min adferd. Skal erkjenne at jeg var vanskelig en periode når ting var turbulent, men det blir ikke noe bedre ved å helle mer og mer bensin på bålet.

Føler at eksen er bitter på meg, og bruker alle virkemidler for å gjøre ting vanskelig ved å dra inn advokat, spre rykter osv.

Selv føler jeg at både eksen og jeg er veldig gode foreldre, og vi har begge lik kapasitet til omsorg og kjærlighet,så slikt sett er jeg ikke bekymret for barnet.

Noen som har erfaringer med det samme og har noen gode råd? Blir ganske fortvila i denne situasjonen, og føler meg rådvill nå. Skal jeg oppsøke barnevernet,familievernkontoret på nytt? Føler jeg blir stemplet som en psykopat av eksen, og at alle skal få vite om det. Det er svært frustrerende. Vi har begge svært ulike synspunkter på hvordan ting har foregått oss i mellom, men eksen har en tendens til å gjøre 1 fjær til 60 høns pga sine egne tolkninger og synspunkter som fort blir en sannhet.

Anonymkode: f8c7d...d39

Tipper hun er sjalu siden du har ny kjæreste.. hvor lenge etter du ble sammen med damen introduserte du henne for barnet? Har eksen din fått en ny kjæreste? Hun er kanskje redd for at en annen dame skal ta hennes plass, og tar igjen der hun kan. Dette er vel ikke så uvanlig for eks par med barn involvert.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, Arve85 skrev:

Jeg har prøvd å snakke med henne,men hun vrir og vrenger på ting

Men da har hun vrangforestillinger. Det virker som hun ikke forstår virkeligheten da, og det sier jo litt om psyken hennes.

Jeg tror at dere burde ta møter sammen hos familievernkontoren når hun blir sånn. Så kan dere sitte med psykologer sammen og snakke det ut, fordi om det er barn som er involverte i hennes vrangforestillinger og hun legger disse PÅ de, så er jo ikke det bra. Det er veldig stressende å leve sammen med en ustabil forelder. 

Men det er kjempeviktig at du tar ansvar for å være den rolige og sindige når hun vrenger og tuller. Bare si at nei, sånn er det jo ikke. 

Jeg tror ikke at hun forstår at hun faktisk gjør det motsatte av å jobbe for å ha et godt forhold med deg. Hun ødelegger i stedet for å bygge. Da det det kansje slik i resten av livet hennes også, at hun ikke jobber for at hun skal få det bra. Vi må alle ta gode valg og være veldig nøye på hvilke tanker vi velger som sannheter i livet vårt. Og så må man velge å ta vare på seg selv for å få det bra..Et familievernkontor kan kansje hjelpe dere med å snu den negative spiralen hennes ja.

Anonymkode: 6cf11...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Poppeloppane skrev:

Tipper hun er sjalu siden du har ny kjæreste.. hvor lenge etter du ble sammen med damen introduserte du henne for barnet? Har eksen din fått en ny kjæreste? Hun er kanskje redd for at en annen dame skal ta hennes plass, og tar igjen der hun kan. Dette er vel ikke så uvanlig for eks par med barn involvert..

Det som er så skummelt med det her er barna trenger jo sin mor. Tilknytningen til mor og barn ( eller far og barn) er jo den sterkeste tilknytningen som finnes. Desto viktig er det at mor er en trygg havn for sine barn, og denne moren er jo ikke det siden hun ser ut til å ha glemt hvor viktig hun er for barna, og bare lager problemer og konflikter som ungene garantert dras inn i.

Anonymkode: 6cf11...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Jeg foreslår, hver gang dere er på møter sammen, enten hos familievernkontoret eller hos advokater, så skrives det er referat av samtalen som dere begge skriver under på. Da er dere sikret "enighet" om hva som egentlig har blitt sagt. Det er et godt verktøy for å hindre unødvendige konflikter i slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det som er så skummelt med det her er barna trenger jo sin mor. Tilknytningen til mor og barn ( eller far og barn) er jo den sterkeste tilknytningen som finnes. Desto viktig er det at mor er en trygg havn for sine barn, og denne moren er jo ikke det siden hun ser ut til å ha glemt hvor viktig hun er for barna, og bare lager problemer og konflikter som ungene garantert dras inn i.

Anonymkode: 6cf11...ccb

Du har vel rett i det? Men som jeg sa, så er ikke dette uvanlig i mine øyne. Tydeligvis ut ifra det jeg leser virket det som mor ikke er over far, sjalu grunnet ny kjæreste og tar det deretter igjen ved å spre rykter, krangle på samvær og bli usaklig. Hvertfall siden han skriver ting gikk greit til han fikk seg ny dame, og denne dama er introdusert for ungen. Slik var min eks sikkert inntil 4 år e/brudd. Det beste er å heve seg over det og la ting gå seg til.  Nekter dama samvær, bør han gå via domstol om alt låser seg. Synes det er fint barnet har en pappa som bryr seg! Fortsett med det TS😊😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...