Gå til innhold

foreldre som kjører barna sine overalt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 17.2.2017 den 11.40, AnonymBruker skrev:

Noe jeg har lagt merke til blant flere av mine barns venner er at de aller fleste blir kjørt til forskjellige arrangement konstant. Vi bor 10 minutter gange fra skolen og naboen vår som har en datter i samme klasse blir kjørt av moren hver dag til skolen. Min gutt og hans 2 år yngre søster går. (9 år og 7 år). Jeg har sagt til naboen at datteren kan gjerne gå sammen med mine barn, men hun bare avfeier det og fortsetter å kjøre. Flere av våre barns venner blir også kjørt overalt selv om de fleste aktiviteter/venner bor i kort gangavstand fra hverandre. Mine barn sykler når det er bart og går om vinteren til sine aktiviteter.

Vi bor ikke i noen storby heller, men ganske sentralt på et mindre tettsted. Er det virkelig så vanlig at foreldre kjører barna overalt uansett hvor kort gangavstand det er? Vi har bil og kunne gjort det samme, men jeg ønsker at barna skal vokse opp til å bli selvstendige og måtte klare ting på egenhånd også.

Anonymkode: 6369a...339

Er ikke helt sikker på hva problemstillingen din er, men ønsker likevel å gi deg et råd, et råd som jeg alltid gir min datter. Rådet er: det finnes ulike familier, som alle har forskjellige regle som er skreddersydd deres familie. Du unngår mye irritasjon ved å godta at dine normer, verdier og regler for din familie ikke nødvendigvis gjelder for en annen familie.  

Finnes ingen fasit på hva som er greit og ikke greit å gjøre innen en familie. Jo fortere du godtar dette, jo enklere blir det for deg og dine " fordommer"...

Anonymkode: 00794...ec7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 17.2.2017 den 12.18, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg ts, men jeg kan jo liste opp grunner til at dette er et samfunnsproblem: 

1. Barnas helse. Enkelte unger får alt for lite mosjon, og om de blir kjørt fra dør til dør hvor de nå enn skal, får de enda mindre mosjon. 

2. Hvordan ungene gjør det på skolen. Forskning viser at barn som går til skolen, og starter dagen med frisk luft og mosjon, gjør det bedre på skolen enn de som blir kjørt eller tar bussen. 

3. Tryggheten langs skoleveiene. Jo flere som blir kjørt, jo mere trafikk langs veien, og jo farligere for de andre ungene. Kaos ved og rundt skoler/idrettsanlegg kan lage mange farlige situasjoner. 

4. Miljøet. Masse unødvendig kjøring = dårlig for miljøet. 

Anonymkode: c711c...0ce

Kjære vene! Dette blir bare for dumt...

Er det mulig å lire av seg noe så tåpelig og likevel tro at en blir tatt seriøst?!

Anonymkode: 00794...ec7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjære vene! Dette blir bare for dumt...

Er det mulig å lire av seg noe så tåpelig og likevel tro at en blir tatt seriøst?!

Anonymkode: 00794...ec7

Hva i all verden var så dumt med det AB skrev? Det er jo et faktum at det er bedre for alle om folk kjører minst mulig rundt på barna sine. Noen har gode grunner for å kjøre, men det er jo helt sant at for eksempel skoleveien blir tryggere hvis barna går i stedet for å bli kjørt.

Jeg har vokst opp med å gå eller sykle overalt, og ønsker å videreføre dette til mine barn. Men selvfølgelig kommer det an på hvor langt det blir til aktivitetene de skal gå på osv. 5-åringen går nå på en aktivitet som er 30 min unna til fots. Da er det ikke aktuelt å kjøre, vi går eller sykler. Men hun har også gått på en aktivitet som var så langt unna (og lå så upraktisk til for buss) at vi måtte kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har villig kjørt barna mine dit de skulle, rett og slett fordi jeg var grådig på kvalitestid sammen med de. Bilen er en flott arena for gode samtaler om alt! Jeg savner virkelig den tiden. 

Anonymkode: b7442...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...