Gå til innhold

foreldre som kjører barna sine overalt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noe jeg har lagt merke til blant flere av mine barns venner er at de aller fleste blir kjørt til forskjellige arrangement konstant. Vi bor 10 minutter gange fra skolen og naboen vår som har en datter i samme klasse blir kjørt av moren hver dag til skolen. Min gutt og hans 2 år yngre søster går. (9 år og 7 år). Jeg har sagt til naboen at datteren kan gjerne gå sammen med mine barn, men hun bare avfeier det og fortsetter å kjøre. Flere av våre barns venner blir også kjørt overalt selv om de fleste aktiviteter/venner bor i kort gangavstand fra hverandre. Mine barn sykler når det er bart og går om vinteren til sine aktiviteter.

Vi bor ikke i noen storby heller, men ganske sentralt på et mindre tettsted. Er det virkelig så vanlig at foreldre kjører barna overalt uansett hvor kort gangavstand det er? Vi har bil og kunne gjort det samme, men jeg ønsker at barna skal vokse opp til å bli selvstendige og måtte klare ting på egenhånd også.

Anonymkode: 6369a...339

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Outlander skrev:

Hvorfor bryr du deg?  

Det var ikke vanlig da jeg vokste opp å bli kjørt overalt så jeg lurer jo litt på hva som har skjedd med denne foreldregenerasjonen. Er det galt å stille spørsmål?

Anonymkode: 6369a...339

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det samme som deg. Er det trygg vei dit de skal så ser jeg ikke problemet med å gå hit og dit. 

Anonymkode: c3fae...51b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Outlander skrev:

Hvorfor bryr du deg?  

Nå er ikke jeg ts, men jeg kan jo liste opp grunner til at dette er et samfunnsproblem: 

1. Barnas helse. Enkelte unger får alt for lite mosjon, og om de blir kjørt fra dør til dør hvor de nå enn skal, får de enda mindre mosjon. 

2. Hvordan ungene gjør det på skolen. Forskning viser at barn som går til skolen, og starter dagen med frisk luft og mosjon, gjør det bedre på skolen enn de som blir kjørt eller tar bussen. 

3. Tryggheten langs skoleveiene. Jo flere som blir kjørt, jo mere trafikk langs veien, og jo farligere for de andre ungene. Kaos ved og rundt skoler/idrettsanlegg kan lage mange farlige situasjoner. 

4. Miljøet. Masse unødvendig kjøring = dårlig for miljøet. 

Anonymkode: c711c...0ce

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også det er latterlig å kjøre ungene når det er trygg og kort vei. Jeg hadde en kollega som til stadighet kom for seint på jobb, for han måtte jo kjøre ungene til skolen. De bodde 600 meter fra skolen, og det var gang- og sykkelvei hele veien. I tillegg var de eldste ungene på ungdomsskolen, men de kunne ikke følge yngstemann til barneskolen vegg i vegg, for det ville de ikke, nemlig... Og da måtte de jo få slippe, og så måtte han kjøre alle tre, og da kom han jo for seint, da... 

Anonymkode: c711c...0ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde nok gått selv, men dette har du jo ikke noe med. De kommer helt sikkert ikke til å bli ødelagt og avhengig av mamma for livet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Men vi bor i en stor by, og det er mange veier der biler kjører fort rett i nærheten. Barnet mitt går på skolen selv (der har de laget gangbru over en trafikkert vei, heldigvis), og til venner som bor nært. Men aktiviteten hennes, som hun er på et par ganger i uken, er i sentrum. Jeg kan ikke la en 7-åring ta buss til sentrum alene, og ta seg videre til fots. Så enten kjører vi, eller så tar jeg bussen sammen med henne.

Da jeg var lita vokste jeg opp "på landet", og foreldrene mine kjørte meg aldri til en eneste aktivitet, selv om det var ganske langt å gå. Det var ingen som ble kjørt. Men nå, i en trafikkert by, er ting annerledes. jeg vet ikke helt hvor gamle barn kan være før de kan begynne å ta buss tiil sentrum alene, og ta seg frem til til musikkskolen på øving. Men jeg føler 7 år blir alt for ungt.

Skulle gjerne ønsket meg flere aktiviteter som ble lagt til barnas skoler, i lokalmiljøene.

Anonymkode: eadb0...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns den utviklingen er fæl. Barn trenger å gå!

 

Her kan ingen gå pga farlig skolevei og vi bor for langt unna aktiviteter.. (10-15min i bil), og jeg savner å bare kunne sende ungene avgårde.. Jeg liker det ikke, og det en tidstyv.

Anonymkode: c4ba4...603

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.. ¨Det er jo helt håpløst å få barna til å sykle eller gå når nabojentene alltid blir kjørt. Jeg har foreslått at de kan sykle sammen flere ganger...

Anonymkode: cf4b1...9ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende barnet sitter på fordi moren uansett skal samme vei?

Jeg ble selv kjørt en god del da jeg var mindre. Bodde f.eks 45min i gåavstand til skolen og det ville brukt mye av tiden dersom jeg måtte gått til og fra hver dag (gjorde det noen ganger). 

Bodde også et stykke fra vennene mine (10min kjøring) og det var dårlig med busstilbud. Hadde jo selvsagt gått mer eller tatt buss om det var kortere avstander og bedre tilbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå en 15 år gammel bror som fortsatt blir kjørt over alt fordi han nekter å gå på fritidsaktivitetene dersom han må gå eller ta buss selv. Han liker aktivitetene, men er rett og slett bare lat fordi han har blitt sydd puter under armene på hele livet.

Anonymkode: c4486...3fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

litt newsflash her.....exen min og søsteren hennes 21 år og 27 blir kjørt rundt over alt av sin more på 50.....uansett hvor de skal så skal de hentes. ....hjem fra trening...til trening....når de skal på besøk til sin more skal de hentes og kjøres tilbake.....kjøres til jobb og hentes....kjøres til arangemang med barna til søsteren....flaut er det....de skal liksom være voksne....bo gratis hjemme gjør de også med full lønn....værste av alt....de svarer igjen andre voksne...eldre mennesker og er ufattelig frekk.....bortskjemte drittunger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje foreldrene er redde for pedoer og denslags? 

Barna som bor her har gangavstand til skole, men det tar 10 sek å snappe et barn inn i en bil. Det er ganske skremmende hvor sårbare de er, jfr barna som kidnappes til en sexslavetilværelse i en lydisolert kjellerbod. Selvfølgelig veldig sjelden og usannsynlig, men ikke så lenge siden de tok en fyr på østlandet som hadde gjort rommet klart og speidet på skolebarn han hadde fått kjennskap til via foreldrenes facebooksider. 

Jeg tror jeg står i fare for å overbeskytte barna selv når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt vanlig å kjøre barna og ikke er det noe som folk trenger å henge seg opp i uansett. Jeg har alltid kjørt barna mine dit de skulle, av ulike grunner. Det har vært fordi barna syntes det var komfortabelt og trygt, jeg selv hadde mer kontroll på hvor de var og inne minst pga alle de ufyselige menneskene som finnes rundt omkring.

Anonymkode: b4cf7...4f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå en 15 år gammel bror som fortsatt blir kjørt over alt fordi han nekter å gå på fritidsaktivitetene dersom han må gå eller ta buss selv. Han liker aktivitetene, men er rett og slett bare lat fordi han har blitt sydd puter under armene på hele livet.

Anonymkode: c4486...3fb

På en måte er jeg glad for at vi ikke har bil. Så blir ikke vårt barn bortskjemt på dette viset i alle fall. Går ca 3,5 km totalt hver dag.

Anonymkode: 9ffac...cb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Biloba skrev:

Kanskje foreldrene er redde for pedoer og denslags? 

Barna som bor her har gangavstand til skole, men det tar 10 sek å snappe et barn inn i en bil. Det er ganske skremmende hvor sårbare de er, jfr barna som kidnappes til en sexslavetilværelse i en lydisolert kjellerbod. Selvfølgelig veldig sjelden og usannsynlig, men ikke så lenge siden de tok en fyr på østlandet som hadde gjort rommet klart og speidet på skolebarn han hadde fått kjennskap til via foreldrenes facebooksider. 

Jeg tror jeg står i fare for å overbeskytte barna selv når den tid kommer.

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er helt vanlig å kjøre barna og ikke er det noe som folk trenger å henge seg opp i uansett. Jeg har alltid kjørt barna mine dit de skulle, av ulike grunner. Det har vært fordi barna syntes det var komfortabelt og trygt, jeg selv hadde mer kontroll på hvor de var og inne minst pga alle de ufyselige menneskene som finnes rundt omkring.

Anonymkode: b4cf7...4f0

Foreldrehysteri :murvegg:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det kan være mange grunner til at barn blir kjørt og at man bør være forsiktig med å legge seg opp i hva andre gjør. Selv ble jeg kjørt overalt nesten i en lang periode. Jeg fikk en sykdom som ikke var under kontroll og jeg ville ikke at noen skulle vite om det. Mamma og pappa kjørte derfor mye og hvis noen spurte hvorfor så sa de ikke sannheten etter mitt ønske. Sikkert mange som synes jeg var bortskjemt eller at det var feil.

Anonymkode: 66742...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg😊 men jeg måtte ordne meg selv som barn. Det var sjeldent at jeg ble kjørt og hentet. 

Mens samboeren min ble kjørt overalt som barn selv. Så han ser annerledes på dette enn meg. Vi har mine og dine barn, så vi får se hvordan det blir om noen år. 

Anonymkode: 22d2e...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...