Gå til innhold

Når bryllupsforventninger blir stress...hva gjør vi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har skrevet her tidligere, så om noen gjenkjenner meg til brukernavn setter jeg pris på om dere ikke avslører det :)

Er forlovet med drømmemannen, og ble tatt litt av bryllupsplanleggingzillaen...vi bestemte dato, begynte å si det til folk (ikke invitasjoner eller save the date), reserverte lokale, valgte forlovere og snakket om kjole...

Og nå innser vi begge at bryllup med 120 personer ikke "er oss", og vi har vel egentlig bestemt oss for å utsette bryllupet på ubestemt tid siden vi ikke vet hvordan vi vil gjøre det. Kunne jo ha stukket ned på tinghuset, men vi vil jo ha en feiring - og jeg ønsker å feire med folk vi er glade i + ha på brudekjole :P

Hvordan har dere gjort det/ville ha gjort det om dere kunne gjøre det igjen?

Vi har slekt på andre siden av jorden som jo har fått beskjed om at de må begynne å spare, så vi er veldig redde for folks reaksjoner dersom de ikke blir invitert likevel...

Det er mer oss å invitere nærmeste familie (foreldre og søsken), samt venner vi ser på som familie - men vet at det er noen venninner av meg som kommer til å bli sure fordi jeg ikke ser på dem som "mine nærmeste".

For et styr :( Vi tuller om å gifte oss på danskebåten bare for å bli ferdig med det, men jeg vil gjerne ha "den største dagen i mitt liv", jeg bare vet ikke hvordan?

Hjelp!

Anonymkode: e0490...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest økonomifrue

Mange spørsmål/bekymringer fra deg/dere. 

Og når det er slik - så tenker jeg at det dere først har tenkt om bryllup og -fest, ikke er dere - og heller ikke noe dere ønsker. Derfor - dropp det! Altså ikke dropp å gifte dere, men dropp og gjør det på den måten er mitt råd. 

Det er ingenting i veien for at dere gifter dere på tinghuset, på danskebåten, på en øde øye you name it! Og vil dere holde en fest med de nærmeste, så står dere fritt til å gjøre det - og dere velger selv hvem og hvor mange dere inviterer. 

Angående de som bor langt unna/har begynt å spare osv- så vet jeg ikke hvordan dere best løser det. Men kanskje dere skal sende ut en fellesmelding på Facebook/sms hvor dere forklarer kort at dere er glad i alle, men ønsker et mindre bryllup og derfor vil informere om at de ikke bli invitert til en bryllupsfest? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en veldig lignende situasjon. Ingen av oss ønsker et stort bryllup, men det er forventet (spesielt fra hans side). Det vi har gjort, er å si klart ifra med engang at det mest sannsynlig kommer til å bli han og meg (og vitner) på tinghuset, så en middag med de aller nærmeste etterpå. Det er det som føles naturlig for oss, og vi har jo ikke lyst til å føle oss ukomfortable med en haug med mennesker på bryllupsdagen vår. :)

Jeg vil anbefale dere å drite i andres forventninger, og gjøre det akkurat slik dere ønsker. Dette skal være deres drømmedag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo dere som har skapt mange av forventningene, noe som kan gjøre det litt mer vrient. 

Men si ifra så fort som mulig til de som må spare opp! Bare si det du skriver her i tråden, dere ble bitt av basillen, men nå når dere har landet litt innser dere at dere heller vil ha ett mindre bryllup :) 

 

Anonymkode: 72f52...90a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de over her; gjør det som føles riktig for dere, men si fra til de som har forventninger om å komme. Det er bedre å si fra i god tid, særlig når det er noen som kommer langveis fra.

Uansett hvordan dere gifter dere kan du ha på deg det du selv ønsker. Ta på deg brudekjole og kos deg på bryllupsdagen selvom dere gjør det enklere enn dere først hadde tenkt. Det er ikke rart å ha på brudekjole på tinghuset, hvis det er der dere ender med å gifte dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2017 den 10.54, AnonymBruker skrev:

Har skrevet her tidligere, så om noen gjenkjenner meg til brukernavn setter jeg pris på om dere ikke avslører det :)

Er forlovet med drømmemannen, og ble tatt litt av bryllupsplanleggingzillaen...vi bestemte dato, begynte å si det til folk (ikke invitasjoner eller save the date), reserverte lokale, valgte forlovere og snakket om kjole...

Og nå innser vi begge at bryllup med 120 personer ikke "er oss", og vi har vel egentlig bestemt oss for å utsette bryllupet på ubestemt tid siden vi ikke vet hvordan vi vil gjøre det. Kunne jo ha stukket ned på tinghuset, men vi vil jo ha en feiring - og jeg ønsker å feire med folk vi er glade i + ha på brudekjole :P

Hvordan har dere gjort det/ville ha gjort det om dere kunne gjøre det igjen?

Vi har slekt på andre siden av jorden som jo har fått beskjed om at de må begynne å spare, så vi er veldig redde for folks reaksjoner dersom de ikke blir invitert likevel...

Det er mer oss å invitere nærmeste familie (foreldre og søsken), samt venner vi ser på som familie - men vet at det er noen venninner av meg som kommer til å bli sure fordi jeg ikke ser på dem som "mine nærmeste".

For et styr :( Vi tuller om å gifte oss på danskebåten bare for å bli ferdig med det, men jeg vil gjerne ha "den største dagen i mitt liv", jeg bare vet ikke hvordan?

Hjelp!

Anonymkode: e0490...6ce

De forventningene har dere lagt opp til selv, da dere har sagt det til folk og bedt de som kommer langveisfra om å spare. Send ut en felles melding på facebook/sms eller lignende og si fra om at dere ønsker et lite bryllup med de nærmeste. 

Inviter de dere ønsker å ha i bryllupet. Gift dere i kirken, og spis på en fin restaurant eller noe etterpå? :) Eventuelt middag hjemme i hagen eller lignende :) Det blir enkelt og intimt med de nærmeste. Venninnene og mange andre kommer nok til å bli skuffet, men det er bare sånn det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Det at folk har begynt å spare penger, er jo egentlig ikke et stort problem så lenge de ikke har brukt penger på billetter etc allerede. De fleste har vel ei lang liste med ting de kan bruke sparepengene på, så den saken ordner seg nok alltids! Du kan jo skrive noe sånt som at du beklager at dere endrer planer, men at du håper de har mye annet hyggelig å bruke pengene på.

Anonymkode: 9c1da...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen planla stort bryllup, men følte aldri at vi så frem til et så stort bryllup. Så vi kastet oss rundt og informerte slektninger om at vi heller ønsket et lite bryllup. De fleste hadde respekt for at de vi ønsket å feire dagen sånn som passet oss best, de som surmulte ga vi rett og slett faen i :fnise: 

Så vi inviterte kun nærmeste slekt og forlovere til kirka. Giftet oss en vakker vinterkveld, reiste deretter ut på restaurant å koste oss masse sammen med kun de nærmeste. 

Nå i sommer skal vi ha en stor fest for alle de 90 som opprinnelig var på gjestelista. Da blir det mat, kaker og musikk så vi kan danse til langt på natta :nori:Ikke høytidelig i det hele tatt, rett og slett en bygdefest for å feire at vi har giftet oss :laugh:

Og økonomisk sett blir det dyrere med det vi valgte, men vi betaler heller litt ekstra for å ha det perfekt. 

Anonymkode: cdc0b...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...