Gå til innhold

Kan man bare glemme epidural når man skal føde i august?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men finnes det noen informasjon om at Sverige er så mye flinkere på dette?

Når jeg søkte på det kom det opp masse forumgreier som gikk på akkurat de samme spørsmålene som her(hvor lett det er å få og om man rekker det) samt en infoside om at på de fleste sykehus i Sverige så kan du få epidural innen 30-60 min. Avhengig av når på døgnet du ber om den. Det er da ikke så ulikt her? Fant ingenting om at du kunne kreve det.

Anonymkode: 270c3...1d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men finnes det noen informasjon om at Sverige er så mye flinkere på dette?

Når jeg søkte på det kom det opp masse forumgreier som gikk på akkurat de samme spørsmålene som her(hvor lett det er å få og om man rekker det) samt en infoside om at på de fleste sykehus i Sverige så kan du få epidural innen 30-60 min. Avhengig av når på døgnet du ber om den. Det er da ikke så ulikt her? Fant ingenting om at du kunne kreve det.

Anonymkode: 270c3...1d0

Jeg tror ikke man kan kreve at epidural står klart i Sverige heller. De aller fleste som ønsker og kan få det, får epidural innen rimelig tid i Norge. 

Anonymkode: 244b5...17f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NorahLudoAllis
3 timer siden, Maleficenta skrev:

Men du vet jo ikke hvor alvorlig hun revna? Kan være hun har inkontinensproblemer. Og fatter ikke hvorfor du blir så sur. Ingenting kan da være verre enn å få underlivet skamfert for livet 

Hvordan tror du jeg har så mye informasjon om fødselsforløpene og barseltiden til folk? Det kan for eksempel være at jeg kjenner henne og havnet i barselgruppe med resten? 

Jeg blir irritert fordi du kommenterer på hvordan du tror andres forløp har vært, og konkluderer med hva du synes er verre eller bedre basert på nix og nada informasjon.

Selvfølgelig blir jeg forbanna når du slenger ut fullstendig tankeløse utsagn. Jeg skjønner du har angst for vaginale skader eller hva - men du vet faktisk ikke om du snakker til folk som har holdt på å stryke med, har hatt alvorlige komplikasjoner eller vært så ute av det at de ikke har vært i stand til å ta vare på hverken seg selv eller eget barn.

Så klabbers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men finnes det noen informasjon om at Sverige er så mye flinkere på dette?

Når jeg søkte på det kom det opp masse forumgreier som gikk på akkurat de samme spørsmålene som her(hvor lett det er å få og om man rekker det) samt en infoside om at på de fleste sykehus i Sverige så kan du få epidural innen 30-60 min. Avhengig av når på døgnet du ber om den. Det er da ikke så ulikt her? Fant ingenting om at du kunne kreve det.

Anonymkode: 270c3...1d0

Lurte på akkurat det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Sverige har man rett på smertelindring når man skal føde, så de får drt til. Det er slett ikke umulig.

Anonymkode: ee010...1ef

Å ha rett på er ikke det samme som at man får. Tror ikke akkurat at anestesilegen velger bort en døende pasient bare fordi en kvinne har "rett på" epidural. For de har det nok travelt på vakt i Sverige også! Som andre etterlyser også jeg mer info om hvor fantastisk dette skal funke i Sverige?

Anonymkode: 160cb...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fødte tidlig september på St.Olav, fikk epidural ca. 1 time etter jeg sa jeg ville ha. Prøvde med papler og badekar før den tid, men lindret ikke smertene lengre. Lystgass var ikke et alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FantasDick skrev:

Fødte tidlig september på St.Olav, fikk epidural ca. 1 time etter jeg sa jeg ville ha. Prøvde med papler og badekar før den tid, men lindret ikke smertene lengre. Lystgass var ikke et alternativ. 

Er ikke papler bare distraksjon av smerter? Atman får vondt et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Er ikke papler bare distraksjon av smerter? Atman får vondt et annet sted?

Jo, i bunn og grunn er det visst det, men jeg fikk bare vondt begge stedene så synes ikke det funket spesielt bra. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FantasDick skrev:

Jo, i bunn og grunn er det visst det, men jeg fikk bare vondt begge stedene så synes ikke det funket spesielt bra. :ler:

Litt av et alternativ til "smertelindring" 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltvannspapler er det dummeste jeg noen gang har sagt ja til i hvert fall. Var vonde å sette, og fire stikk. NULL hjelp! 

Anonymkode: 5dc81...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saltvannspapler er det dummeste jeg noen gang har sagt ja til i hvert fall. Var vonde å sette, og fire stikk. NULL hjelp! 

Anonymkode: 5dc81...20d

Aldri skjønt poenget med det der, fatter ikke hva det skal være godt for :P 

Anonymkode: 244b5...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saltvannspapler er det dummeste jeg noen gang har sagt ja til i hvert fall. Var vonde å sette, og fire stikk. NULL hjelp! 

Anonymkode: 5dc81...20d

Forstår ikke vitsen. Man vil ha vekk smerter. Ikke få de flytta til et annet sted på kroppen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.2.2017 den 9.55, AnonymBruker skrev:

Har en venninne som har skremt meg skikkelig.  Hun fødte i august i fjor og sa at det er så rushtid på fødeavdelingene da at du kan bare glemme å få epidural og føde må du stort sett gjøre alene. Dette var på Ullevål. Hun tryglet og ba om epidural fra hun kom inn, men ble bare oversett. Jeg er ikke redd for å føde, men tanken på at jeg ikke får smertelindring skremmer meg masse!

Anonymkode: ee010...1ef

Rush kan skje hele året. Om det hoper seg opp med fødende er det lite tid til epiduraler, for å si det sånn. Men samtidig så kan det jo skje omvendt, at det er en etter forholdende rolig dag i "rush-sesongen". Er det aktuelt å bytte fødested? De har utvidet i Østfold pga pågang fra Oslo og Sverige, f.eks. 

Prat med jordmor om bekymringene, så de ikke ødelegger hele ventetiden for deg. 

Anonymkode: a6172...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så morsomt når folk prøver å overtale at tja...du klarer dette uten epidural.  BEG FOR THAT BAD BOY!

Hvis jeg kunne ha gjort dette bevisstløs ville jeg ha valgt det.  Jævla vondeste dritten jeg har vært med på.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rush kan skje hele året. Om det hoper seg opp med fødende er det lite tid til epiduraler, for å si det sånn. Men samtidig så kan det jo skje omvendt, at det er en etter forholdende rolig dag i "rush-sesongen". Er det aktuelt å bytte fødested? De har utvidet i Østfold pga pågang fra Oslo og Sverige, f.eks. 

Prat med jordmor om bekymringene, så de ikke ødelegger hele ventetiden for deg. 

Anonymkode: a6172...2ff

Men er det ikke to avdelinger typ en vanlig fødeavd og en avd for mer akutte/dramatiske fødsler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 og vil si dette.  Jeg ble nektet epidural i 15 timer med det vondeste dobbel rier noensinne og til slutt var så utslitt at jeg klarte ikke å føde uten hjelp.  15 timer.  Når jeg ser tilbake burde jeg ha bare dratt derfra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Outlander skrev:

 og vil si dette.  Jeg ble nektet epidural i 15 timer med det vondeste dobbel rier noensinne og til slutt var så utslitt at jeg klarte ikke å føde uten hjelp.  15 timer.  Når jeg ser tilbake burde jeg ha bare dratt derfra. 

Huff det der høres helt forferdelig ut

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Huff det der høres helt forferdelig ut

Det var helt grusomt. Jeg tror det var hovedgrunnen at jeg slett med stor angst og depresjon i 1 år etterpå.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Outlander skrev:

Det var helt grusomt. Jeg tror det var hovedgrunnen at jeg slett med stor angst og depresjon i 1 år etterpå.  

Fikk du noe oppfølging etterpå? Var det noen å snakke med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...