Gå til innhold

Kan man bare glemme epidural når man skal føde i august?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet du, TS, du høres ut som en bortskjemt liten drittunge. I Norge er helsevesenet gratis, med unntak av litt egenandel på noen ting. Gratis! Og siden alt er gratis og betales over skatteseddelen må man prioritere ressursene, det er dritdyrt å ha overkapasitet på en ressurs som anestesilege for at man skulle tilby epidural i hytt og vær til alle fødende i det de kommer inn på fødestua. 

Og det at man blir nektet epidural er bare tull og tøys. I noen få tilfeller rekker man det ikke, for fødselen går for fort, i noen er det ikke medisinsk forsvarlig og i noen få er det fordi anestesi er opptatt med å gi narkose til en pasient som skal opereres. Det er realitetene og er noe vi er nødt til å forholde oss til. 

En fødsel er uansett aldri smertefri, epidural eller ikke epidural. Epiduralen tar det meste av riesmertene (men ikke sikkert at de tar alt), men smertene man kjenner i det babyen er på vei ut kjenner man uansett. Og badekar kan være utrolig god smertelindring, for å realitetsorientere deg litt til. Jeg kom inn på sykehus med nesten åtte cm åpning første fødsel fordi jeg hadde tilbragt mye av åpningsfasen i badekar hjemme, med så god smertelindring at jeg ikke forstod hvor langt jeg var kommet i fødselen, for det gjorde ikke så veldig vondt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fødte på Rikshospitalet i starten av august i fjor. Da jeg var 8 cm fikk jeg tilbud om epidural. Fram til det hadde jeg brukt varmepose som smertelindring. Fra jeg takket ja og legen kom med sprøyten, tror jeg det tok 10 min😀

Anonymkode: 92b68...63a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NorahLudoAllis
På 17.2.2017 den 18.35, Maleficenta skrev:

Hvilke alternative smertelindringer fins? Og ikke kom med akupunktur og badekar...

På Ullevål er det ingen alternativer. Ikke ellers i Oslo heller.

Med mindre man regner en lunken rispose som alternativ :P 

TS: Du må belage deg på at fødselen kan gå en vei slik at du ikke trenger/kan få epidural, a epiduralen ikke virker slik du ønsker - eller at det bare tar tid. 

Jeg ble satt igang samtidig med ei annen på samme tidspunkt, og dette var i utgangspunktet en normalt "rolig" dag(det finnes vel ikke rolige dager i Oslo vil jeg tro). Uansett: Hadde jeg bedt om epidural 30 min senere enn jeg gjorde(som JM spurte om jeg ønsket), så hadde jeg ikke fått. Hun andre spurte 20 minutter etter meg, og måtte vente i 6-8 timer rett og slett fordi vi lå en hel gjeng med relativt kompliserte fødsler og krevende forløp hvor alle plutselig trengte hjelp på en gang. Tror også noen av dem endte med hastesnitt og det krevde sikkert sitt. 

Jeg merket ikke dette ifht stress på mitt rom, men bare at jeg ble fortalt at jeg hadde flaks.

Når det er sagt så ble fødselen min enklere enn denne andres fordi jeg allerede hadde 5 cm åpning når jeg ble igangsatt, mens hun var helt umoden. Dermed lå hun et halvt døgn ekstra. Samtidig var hun oppe i rask gange og normale klær/kunne sitte normalt og tok imot besøk og greier - mens jeg var likblek og dårlig+trengte innleggelse lengre enn normalt. 

Så hun hadde jo en kjipere fødsel på mange vis(trengte operasjon pga revning/lå lengre uten epidural osv) - men jeg hadde det verre etterpå både med startvansker og egen helse.

Så alt er jo ikke fødsel og epidural eller ikke. 

BLir for dumt å si at alle får epidural ved ønske, for det har de jo ikke nødvendigvis kapasitet til. De kan tross alt ikke ha masse anestesileger døgnet rundt i tilfelle alle på en gang vil ha epidural. 

Endret av NorahLudoAllis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik burde det jo ikke være...

 

ts

Anonymkode: ee010...1ef

Tror du virkelig det er et ubegrenset antall anestesileger tilgjengelig? Selv om man hadde doblet kapasiteten (måtte vel ha fått enda flere spesialister fra utlandet), hadde det likevel forekommet at alle anestesilegen var for opptatt til å kunne sette epidural på en fødende kvinne. Behovet på en enkeltvakt kan ikke forutsies. Plutselig skjer det en alvorlig bilulykke, og fødeepidural må og skal bortprioriteres. Anestesilegene jobber med de aller sykeste pasientene, og epidural til fødende kvinner er ikke deres viktigste oppgave. Snakket med en anestesilege som uttrykte frustrasjon over jordmødre som ringte igjen og igjen og maste om epidural, mens legen - som han selv sa - "prøvde å redde pasienter som faktisk holdt på å dø!"

Anonymkode: 160cb...61c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig det er et ubegrenset antall anestesileger tilgjengelig? Selv om man hadde doblet kapasiteten (måtte vel ha fått enda flere spesialister fra utlandet), hadde det likevel forekommet at alle anestesilegen var for opptatt til å kunne sette epidural på en fødende kvinne. Behovet på en enkeltvakt kan ikke forutsies. Plutselig skjer det en alvorlig bilulykke, og fødeepidural må og skal bortprioriteres. Anestesilegene jobber med de aller sykeste pasientene, og epidural til fødende kvinner er ikke deres viktigste oppgave. Snakket med en anestesilege som uttrykte frustrasjon over jordmødre som ringte igjen og igjen og maste om epidural, mens legen - som han selv sa - "prøvde å redde pasienter som faktisk holdt på å dø!"

Anonymkode: 160cb...61c

Likevel greier de denne 'umulige' kabalen i Sverige da, så SÅ umulig kan det jo ikke være...

Anonymkode: ee010...1ef

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, NorahLudoAllis skrev:

På Ullevål er det ingen alternativer. Ikke ellers i Oslo heller.

Med mindre man regner en lunken rispose som alternativ :P 

TS: Du må belage deg på at fødselen kan gå en vei slik at du ikke trenger/kan få epidural, a epiduralen ikke virker slik du ønsker - eller at det bare tar tid. 

Jeg ble satt igang samtidig med ei annen på samme tidspunkt, og dette var i utgangspunktet en normalt "rolig" dag(det finnes vel ikke rolige dager i Oslo vil jeg tro). Uansett: Hadde jeg bedt om epidural 30 min senere enn jeg gjorde(som JM spurte om jeg ønsket), så hadde jeg ikke fått. Hun andre spurte 20 minutter etter meg, og måtte vente i 6-8 timer rett og slett fordi vi lå en hel gjeng med relativt kompliserte fødsler og krevende forløp hvor alle plutselig trengte hjelp på en gang. Tror også noen av dem endte med hastesnitt og det krevde sikkert sitt. 

Jeg merket ikke dette ifht stress på mitt rom, men bare at jeg ble fortalt at jeg hadde flaks.

Når det er sagt så ble fødselen min enklere enn denne andres fordi jeg allerede hadde 5 cm åpning når jeg ble igangsatt, mens hun var helt umoden. Dermed lå hun et halvt døgn ekstra. Samtidig var hun oppe i rask gange og normale klær/kunne sitte normalt og tok imot besøk og greier - mens jeg var likblek og dårlig+trengte innleggelse lengre enn normalt. 

Så hun hadde jo en kjipere fødsel på mange vis(trengte operasjon pga revning/lå lengre uten epidural osv) - men jeg hadde det verre etterpå både med startvansker og egen helse.

Så alt er jo ikke fødsel og epidural eller ikke. 

BLir for dumt å si at alle får epidural ved ønske, for det har de jo ikke nødvendigvis kapasitet til. De kan tross alt ikke ha masse anestesileger døgnet rundt i tilfelle alle på en gang vil ha epidural. 

Når jeg skal føde så skal jeg nå tåle å bli litt dårlig i etterkant så lenge fødselen er enkel... jeg tenker nå at det uansett var verre for henne mens det pågikk og at hun revna så mye

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NorahLudoAllis
1 time siden, Maleficenta skrev:

Når jeg skal føde så skal jeg nå tåle å bli litt dårlig i etterkant så lenge fødselen er enkel... jeg tenker nå at det uansett var verre for henne mens det pågikk og at hun revna så mye

Tja, du skal ikke undervurdere hvor mye jobb det kan være være dårlig over tid. Jeg hadde absolutt ingen enkel fødsel - det var mye personell og draing pågang ;) Og jeg hadde tross alt vært veldig dårlig i månedsvis i forkant, mens hun var helt frisk og rask - klarte tross alt å gå selv både før og etter. Hun hadde definitivt noen kjipe timer der, men slapp månedsvis i forkant og etterkant med problemer som tok meg nesten 2,5 år å justere meg fra med sykemeldinger i forkant og etterkant. 

Du vet ingenting om dette, og hva folk kan bli dårlige av i etterkant(og hvor lenge), så jeg ville kanskje vært forsiktig med å ønske meg det ene eller andre. 

Som sagt: graviditet og fødsler/barselperioden varierer stort, og det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre. Kommer helt an på situasjonen.

Du får ikke valget mellom "lett fødsel eller jævlig svangerskap/kolikkunge eller langvarige søvnproblemer/helvetesfødsel eller drømmebarseltid". Man får det man får, og det får du ikke kontrollert. 

TS kan ikke kontrollere det heller, og det er ingen vits å leke med scenariet "jeg velger heller dittogdatt" - for det valget får du ikke. 

For eksempel: Hun ene som fødte med oss hadde verdens enkleste graviditet og barseltid. Men hun husker ingenting av den første uken på barsel, og trengte virkelig hjelp til alt. Hun var nok redd for å dø av den fødselen. Annen venninne hadde et ukomplisert keisersnitt som var planlagt, men fikk komplikasjoner med store blødninger 2 uker etter med innleggelse og altmulig. 

Det er jo ikke snakk om å "velge", men ting bare skjer utenfor din kontroll. 

Og helt ærlig så vil jeg gjerne ha meg frabedt at du utfra to setninger begynner å legge deg opp i hvordan mitt fødselsforløp eller graviditet var, for det vet du faktisk ikke en dritt om. Ja, det var en "shut the fuck up". 

 

Endret av NorahLudoAllis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, NorahLudoAllis skrev:

Tja, du skal ikke undervurdere hvor mye jobb det kan være være dårlig over tid. Jeg hadde absolutt ingen enkel fødsel - det var mye personell og draing pågang ;) Og jeg hadde tross alt vært veldig dårlig i månedsvis i forkant, mens hun var helt frisk og rask - klarte tross alt å gå selv både før og etter. Hun hadde definitivt noen kjipe timer der, men slapp månedsvis i forkant og etterkant med problemer som tok meg nesten 2,5 år å justere meg fra med sykemeldinger i forkant og etterkant. 

Du vet ingenting om dette, og hva folk kan bli dårlige av i etterkant(og hvor lenge), så jeg ville kanskje vært forsiktig med å ønske meg det ene eller andre. 

Som sagt: graviditet og fødsler/barselperioden varierer stort, og det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre. Kommer helt an på situasjonen.

Du får ikke valget mellom "lett fødsel eller jævlig svangerskap/kolikkunge eller langvarige søvnproblemer/helvetesfødsel eller drømmebarseltid". Man får det man får, og det får du ikke kontrollert. 

TS kan ikke kontrollere det heller, og det er ingen vits å leke med scenariet "jeg velger heller dittogdatt" - for det valget får du ikke. 

For eksempel: Hun ene som fødte med oss hadde verdens enkleste graviditet og barseltid. Men hun husker ingenting av den første uken på barsel, og trengte virkelig hjelp til alt. Hun var nok redd for å dø av den fødselen. Annen venninne hadde et ukomplisert keisersnitt som var planlagt, men fikk komplikasjoner med store blødninger 2 uker etter med innleggelse og altmulig. 

Det er jo ikke snakk om å "velge", men ting bare skjer utenfor din kontroll. 

Og helt ærlig så vil jeg gjerne ha meg frabedt at du utfra to setninger begynner å legge deg opp i hvordan mitt fødselsforløp eller graviditet var, for det vet du faktisk ikke en dritt om. Ja, det var en "shut the fuck up". 

 

Men du vet jo ikke hvor alvorlig hun revna? Kan være hun har inkontinensproblemer. Og fatter ikke hvorfor du blir så sur. Ingenting kan da være verre enn å få underlivet skamfert for livet 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Likevel greier de denne 'umulige' kabalen i Sverige da, så SÅ umulig kan det jo ikke være...

Anonymkode: ee010...1ef

Hvor tar dere denne informasjonen fra? 
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maleficenta skrev:

Men du vet jo ikke hvor alvorlig hun revna? Kan være hun har inkontinensproblemer. Og fatter ikke hvorfor du blir så sur. Ingenting kan da være verre enn å få underlivet skamfert for livet 

Hvis underlivet ditt blir skamfert for livet så er et veldig lite hjelp i en epidural underveis i fødselen bare så det er sagt.... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Beccy87 skrev:

Hvis underlivet ditt blir skamfert for livet så er et veldig lite hjelp i en epidural underveis i fødselen bare så det er sagt.... 

Jamen hadde epiduralen liksom sammenheng med hvor dårlig du ble da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Beccy87 skrev:

Hvor tar dere denne informasjonen fra? 
 

I Sverige har man rett på smertelindring når man skal føde, så de får drt til. Det er slett ikke umulig.

Anonymkode: ee010...1ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Jamen hadde epiduralen liksom sammenheng med hvor dårlig du ble da?

Nei epiduralen virker jo bare der og da og vil ikke ha noen betydning for formen din etter fødsel. 
På samme måte som den ikke tar all smerten underveis, bare de verste toppene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Sverige har man rett på smertelindring når man skal føde, så de får drt til. Det er slett ikke umulig.

Anonymkode: ee010...1ef

Men hvor finner du denne informasjonen? 
Kan du vise til en lenke eller er det bare noe du har hørt fra den svenske venninnen din? 
Og kan du utdype hvilke smertelindring de har rett på? 
Det er ganske stor forskjell på å ha rett på smertestillende generelt (som strengt tatt kan være paracett som man får i Norge også) eller ha rett på epidural... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Beccy87 skrev:

Nei epiduralen virker jo bare der og da og vil ikke ha noen betydning for formen din etter fødsel. 
På samme måte som den ikke tar all smerten underveis, bare de verste toppene. 

Dette er veldig individuelt. Jeg kjente ikke et fnugg av noe slags ubehag etter epiduralen. 

Anonymkode: e696b...186

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Beccy87 skrev:

Nei epiduralen virker jo bare der og da og vil ikke ha noen betydning for formen din etter fødsel. 
På samme måte som den ikke tar all smerten underveis, bare de verste toppene. 

Ja men nå er det vel som oftest de store smertetoppene man gruer seg mest til ved en fødsel trodde jeg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ja men nå er det vel som oftest de store smertetoppene man gruer seg mest til ved en fødsel trodde jeg..

Det er virkelig ikke det jeg er redd for i en fødsel. Mye mer redd for ettervirkningene.

Anonymkode: ccb59...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha dette er så typisk norge, her godtar vi det meste uten protester ;)

Alt skal helst være så naturlig som mulig, samme hvor mye smerte og faenskapen som er innvolvert. Selvfølgelig bør det være en forbanna selvfølge å få god smertestilling under en fødsel.

Det er ikke rart at sånne som meg nekter å føde vaginalt og går for planlagt keisersnitt når det på ingen måte er garantert å få smertestillende eller annnen oppfølging.

Jeg bare lo da jordmor prøvde å lokke med epidurall under fødselsangst samtalene. 

Anonymkode: 46df7...f9a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Haha dette er så typisk norge, her godtar vi det meste uten protester ;)

Alt skal helst være så naturlig som mulig, samme hvor mye smerte og faenskapen som er innvolvert. Selvfølgelig bør det være en forbanna selvfølge å få god smertestilling under en fødsel.

Det er ikke rart at sånne som meg nekter å føde vaginalt og går for planlagt keisersnitt når det på ingen måte er garantert å få smertestillende eller annnen oppfølging.

Jeg bare lo da jordmor prøvde å lokke med epidurall under fødselsangst samtalene. 

Anonymkode: 46df7...f9a

Blir fort mye smerte og faenskap i etterkant av et keisersnitt også, så smertefritt er man ikke garantert uansett hvordan ungen kommer ut dessverre. 

Anonymkode: 244b5...17f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Haha dette er så typisk norge, her godtar vi det meste uten protester ;)

Alt skal helst være så naturlig som mulig, samme hvor mye smerte og faenskapen som er innvolvert. Selvfølgelig bør det være en forbanna selvfølge å få god smertestilling under en fødsel.

Det er ikke rart at sånne som meg nekter å føde vaginalt og går for planlagt keisersnitt når det på ingen måte er garantert å få smertestillende eller annnen oppfølging.

Jeg bare lo da jordmor prøvde å lokke med epidurall under fødselsangst samtalene. 

Anonymkode: 46df7...f9a

Blir fort mye smerte og faenskap i etterkant av et keisersnitt også, så smertefritt er man ikke garantert uansett hvordan ungen kommer ut dessverre. 

Anonymkode: 244b5...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...