Gå til innhold

Kan man bare glemme epidural når man skal føde i august?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om kapasitet, ikke at de nekter. Er det ingen ledig så må man vente. Noen ganger har man også kommet for langt i fødselsforløpet. Alt i alt så får nok de fleste fødende som ønsker epidural dette i Oslo-området, du kan si fra med en gang du kommer inn til føden at du ønsker epidural som smertelindring. 

Anonymkode: 244b5...17f

Ja, det er jo nettopp det som er problemet. I Sverige har fødekvinner rett på smertelindring, i Norge er det 'hvis det passer'. Det er ganske forferdelig. Jeg kommer til å skrive drt i fødebrevet mitt og har instruert mannen om at gan må stå på kravene for meg, men det er jo ingen garantier. Min venninne ble som sagt nektet epidural...

Anonymkode: ee010...1ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo nettopp det som er problemet. I Sverige har fødekvinner rett på smertelindring, i Norge er det 'hvis det passer'. Det er ganske forferdelig. Jeg kommer til å skrive drt i fødebrevet mitt og har instruert mannen om at gan må stå på kravene for meg, men det er jo ingen garantier. Min venninne ble som sagt nektet epidural...

Anonymkode: ee010...1ef

Du blir ikke nektet smertelindring, epidural er faktisk ikke det eneste alternativet ;) og det handler ikke om "hvis det passer", det handler om at folk med livstruende forhold prioriteres før en som skal føde og som kan få smertelindring på annen måte mens hun venter. Så kan det være medisinske grunner til at legen ikke ønsker å sette epidural, f.eks at fødselen er kommet for langt. Klart det er kjipt hvis duet innstilt på å få det, da er det mye enklere i sin egen verden å si at "jeg ble nektet" når årsaken er at det var medisinsk begrunnet. Alt er et spørsmål om ressurser, jeg kan gjerne være med på å endre prioriteringene, f.eks kan. vi kan ta alt som brukes på å la barnløse få barn og putte inn i anestesileger som kan putte inn epiduralkateter i fødeklare damer i det de passerer inngangsdøra. Eller syns du akutte keisersnitt og traumepasienter skal nedprioriteres fordi du vil ha smertelindring?(for noe som er vondt, men ikke farlig og kan avhjelpes på annen måte) for det er faktisk slik det er. Og før du sier "jammen i sverige", så vær klar over at det er mye relatert til baby du får i Norge og ikke Sverige, du må bare begynne å sammenligne alle forskjellene. 

Anonymkode: 848ea...ca8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blir ikke nektet smertelindring, epidural er faktisk ikke det eneste alternativet ;) og det handler ikke om "hvis det passer", det handler om at folk med livstruende forhold prioriteres før en som skal føde og som kan få smertelindring på annen måte mens hun venter. Så kan det være medisinske grunner til at legen ikke ønsker å sette epidural, f.eks at fødselen er kommet for langt. Klart det er kjipt hvis duet innstilt på å få det, da er det mye enklere i sin egen verden å si at "jeg ble nektet" når årsaken er at det var medisinsk begrunnet. Alt er et spørsmål om ressurser, jeg kan gjerne være med på å endre prioriteringene, f.eks kan. vi kan ta alt som brukes på å la barnløse få barn og putte inn i anestesileger som kan putte inn epiduralkateter i fødeklare damer i det de passerer inngangsdøra. Eller syns du akutte keisersnitt og traumepasienter skal nedprioriteres fordi du vil ha smertelindring?(for noe som er vondt, men ikke farlig og kan avhjelpes på annen måte) for det er faktisk slik det er. Og før du sier "jammen i sverige", så vær klar over at det er mye relatert til baby du får i Norge og ikke Sverige, du må bare begynne å sammenligne alle forskjellene. 

Anonymkode: 848ea...ca8

Hvilke alternative smertelindringer fins? Og ikke kom med akupunktur og badekar...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blir ikke nektet smertelindring, epidural er faktisk ikke det eneste alternativet ;) og det handler ikke om "hvis det passer", det handler om at folk med livstruende forhold prioriteres før en som skal føde og som kan få smertelindring på annen måte mens hun venter. Så kan det være medisinske grunner til at legen ikke ønsker å sette epidural, f.eks at fødselen er kommet for langt. Klart det er kjipt hvis duet innstilt på å få det, da er det mye enklere i sin egen verden å si at "jeg ble nektet" når årsaken er at det var medisinsk begrunnet. Alt er et spørsmål om ressurser, jeg kan gjerne være med på å endre prioriteringene, f.eks kan. vi kan ta alt som brukes på å la barnløse få barn og putte inn i anestesileger som kan putte inn epiduralkateter i fødeklare damer i det de passerer inngangsdøra. Eller syns du akutte keisersnitt og traumepasienter skal nedprioriteres fordi du vil ha smertelindring?(for noe som er vondt, men ikke farlig og kan avhjelpes på annen måte) for det er faktisk slik det er. Og før du sier "jammen i sverige", så vær klar over at det er mye relatert til baby du får i Norge og ikke Sverige, du må bare begynne å sammenligne alle forskjellene. 

Anonymkode: 848ea...ca8

Det er ingen annen smertelindring som tar såpass av smertene som epidural, så sånn sett er det det eneste alternativet om man har sterke riesmerter og ønsker god lindring av disse. Ellers enig i innlegget, det vil alltid være et spørsmål om hva man skal prioritere i helsevesenet, slik er det bare. 

Anonymkode: 244b5...17f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg vil ha epidural. Sikkert fint med pusteøvelser altså, men jeg vil ha ordentlig smertestillende når jeg skal igjennom den mest smertefulleopplevelsen i mitt liv. Jeg ønsker ikke "overkommelig" jeg ønsker minst mulig smerte. 

 

TS

Anonymkode: ee010...1ef

Støtter deg fullt og helt. Velg et sykehus med lystgass også,  og vit det finnes bedøvelse å få den siste fasen! Snakk med jordmor om det.

Anonymkode: 344f8...08e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fødte på Ullevål i slutten av August 2015 og det var ingen problem å få epidural da. 
Hadde skrevet det i fødebrevet mitt og måtte ikke trygle eller be i det hele tatt. 
Det at sykehusene nekter fødende smertestillende er bare stygge rykter. 
Ja, noen ganger er det kjempe travelt anestesilegen når ikke frem i tide og noen ganger går fødselen så fort at man ikke rekker det om man så har ti anestesileger stående i kø utenfor døren. 
Men i de aller fleste tilfeller så får fødekvinnen det akkurat som hun vil når det kommer til smertelindring og jordmødrene på jobb er veldig opptatt av å gjøre fødselen til en god opplevelse for alle involverte. 

TS: Ullevål er et flott sykehus å føde på, de som jobber der er kjempe flinke og du kommer til å bli godt tatt vare på selv om de kanskje har fryktelig mye å gjøre akkurat den dagen da du kommer inn. 
Jeg kan anbefale deg å melde deg på fødselsforberene kurset de holder der, da vil du få svar på alle spørsmålene du lurer på uten å måtte sile ut hva som er rykter og ikke. ;) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du blir ikke nektet smertelindring, epidural er faktisk ikke det eneste alternativet ;) og det handler ikke om "hvis det passer", det handler om at folk med livstruende forhold prioriteres før en som skal føde og som kan få smertelindring på annen måte mens hun venter. Så kan det være medisinske grunner til at legen ikke ønsker å sette epidural, f.eks at fødselen er kommet for langt. Klart det er kjipt hvis duet innstilt på å få det, da er det mye enklere i sin egen verden å si at "jeg ble nektet" når årsaken er at det var medisinsk begrunnet. Alt er et spørsmål om ressurser, jeg kan gjerne være med på å endre prioriteringene, f.eks kan. vi kan ta alt som brukes på å la barnløse få barn og putte inn i anestesileger som kan putte inn epiduralkateter i fødeklare damer i det de passerer inngangsdøra. Eller syns du akutte keisersnitt og traumepasienter skal nedprioriteres fordi du vil ha smertelindring?(for noe som er vondt, men ikke farlig og kan avhjelpes på annen måte) for det er faktisk slik det er. Og før du sier "jammen i sverige", så vær klar over at det er mye relatert til baby du får i Norge og ikke Sverige, du må bare begynne å sammenligne alle forskjellene. 

Anonymkode: 848ea...ca8

Årsaken til min venninne var ikke medisinsk begrunnet, de lovet henne hele tiden at 'snart skulle hun få'. Jeg syntes de burde ha flere anestesileger på vakt hvis de ikke greier å dekke behovet. Kanskje kunne man til og med fått ned raten på frivillige keisersnitt hvis folk visste at de var garantert smertelindring.

Greier Sverige å få det til, ser jeg ingen grunn til at vi ikke skal få det til her. Man trenger absolutt ikke sammenligne alle forskjellene mellom Norge og Sverige for å syntes det. 

Hadde menn født er jeg helt overbevist om at dette ville vært på plass.

ts

Anonymkode: ee010...1ef

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også en av grunnene til at jeg med fødselsangst vil ha keisersnitt.  De kan sitte å love deg ks under overtalelse samtalene men når alt kommer til alt så er det på ingen måte sikkert du får det.

 

Anonymkode: 46df7...f9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er også en av grunnene til at jeg med fødselsangst vil ha keisersnitt.  De kan sitte å love deg ks under overtalelse samtalene men når alt kommer til alt så er det på ingen måte sikkert du får det.

 

Anonymkode: 46df7...f9a

Det får du jo vite lenge før termin.

Anonymkode: 05bdc...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig humør i dag? Min mor er jordmor, og på hennes sykehus er mars/april travlest.

Anonymkode: 54c08...f48

I fjor så var det travlest i august, stort sett på landsbasis. Dette ble også tatt opp på nyheter.

Det gjaldt både ferieaavvikling, streik osv..

TS, jeg fødte 1 september i fjord og ble da tilbudt epidural men som med også første fødsel så ble det styrtfødsel på meg så jeg rakk det ikke, måtte nøye meg med lystgass. Det gikk fint ☺

 

Anonymkode: 61a7d...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

siteringskluss

Endret av Forundret..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg fikk narkose på keisersnitt , da jeg ba om det og baby lå fint til. så skulle bare mangle at du får epidural. jeg hadde massiv blodpropp og gikk på høye doser blodfortynnende, derfor var det sikkert best med narkose også.

Anonymkode: 1599f...bfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I fjor så var det travlest i august, stort sett på landsbasis. Dette ble også tatt opp på nyheter.

Det gjaldt både ferieaavvikling, streik osv..

TS, jeg fødte 1 september i fjord og ble da tilbudt epidural men som med også første fødsel så ble det styrtfødsel på meg så jeg rakk det ikke, måtte nøye meg med lystgass. Det gikk fint ☺

 

Anonymkode: 61a7d...066

Epidural i en fjord må ha vært spesielt;)

Anonymkode: ccb59...a0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg fikk narkose på keisersnitt , da jeg ba om det og baby lå fint til. så skulle bare mangle at du får epidural. jeg hadde massiv blodpropp og gikk på høye doser blodfortynnende, derfor var det sikkert best med narkose også.

Anonymkode: 1599f...bfe

Nei,  jeg syntes heller ikke det er så storforlangende at man ønsker smertelindring når man skal igjennom det, mest sannsynlig, vondeste man noen gang opplever...

 

TS

Anonymkode: ee010...1ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke lest alle svarene her..., men kan fortelle om min erfaring:)

jeg fødte juli i fjor. Det var vist helt Texas på fødestuene! Jordmødre sprang hit og dit sa de etterpå.

Jeg fikk epidural, og fra de bestemte det, til jeg fikk, tok det ikke lang tid! Merket generelt ingenting av at det var texsas. 

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på A-hus midt i august i fjor - og der var det så stille og rolig at de lurte på om vi ikke ville legge oss ned på et rom og "sove" litt. Da hadde jeg 3-4 cm åpning etter 15 timer med rier, og kunne i utgangspunktet blitt sendt hjem. 24 timer senere var hun ute. Jeg fikk tilbud om epidural og alt annet jeg ønsket. Skulle ønske jeg tok i mot når jeg fikk tilbudet, da ;-)

Anonymkode: 70333...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis antall fødsler som styrer om man får epidural eller ikke. Anestesilegene kan være opptatt i andre operasjoner enn de som har med fødsel å gjøre. Kommer sikkert litt an på sykehuset, men jeg fikk ikke epidural da jeg fødte i desember fordi anestesilegene var opptatte i operasjon. Syns også der og da at det var ille at det var dette som skulle avgjøre om jeg fikk en grusom fødsel kontra en som kom inn en halvtime senere, men slik var det nå bare... 

Anonymkode: 5dc81...20d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvendigvis antall fødsler som styrer om man får epidural eller ikke. Anestesilegene kan være opptatt i andre operasjoner enn de som har med fødsel å gjøre. Kommer sikkert litt an på sykehuset, men jeg fikk ikke epidural da jeg fødte i desember fordi anestesilegene var opptatte i operasjon. Syns også der og da at det var ille at det var dette som skulle avgjøre om jeg fikk en grusom fødsel kontra en som kom inn en halvtime senere, men slik var det nå bare... 

Anonymkode: 5dc81...20d

Slik burde det jo ikke være...

 

ts

Anonymkode: ee010...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...