Gå til innhold

Kan man bare glemme epidural når man skal føde i august?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en venninne som har skremt meg skikkelig.  Hun fødte i august i fjor og sa at det er så rushtid på fødeavdelingene da at du kan bare glemme å få epidural og føde må du stort sett gjøre alene. Dette var på Ullevål. Hun tryglet og ba om epidural fra hun kom inn, men ble bare oversett. Jeg er ikke redd for å føde, men tanken på at jeg ikke får smertelindring skremmer meg masse!

Anonymkode: ee010...1ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var dårlig behandling av venninnen din! Tror ikke det er vanlig. Jeg fødte også tidlig i august i fjor, og fikk epidural ikke lenge etter at jeg ba om det. Dette var i Trondheim.

Anonymkode: d0caa...19b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke epidural under siste fødsel pga de var redd det var derfor sist fødsel stoppet opp... (noe det ikke var), men tro meg, da jeg fikk kontroll på pusten klarte jeg å puste meg gjennom smertene!

Øv deg på pusteøvelser...

 

Men du - skriv også et ønskebrev til føden i forkant, hva du ønsker, og  at du er veldig redd for fødselssmertene og MÅ ha epidural!

Anonymkode: b924d...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok an på anestesilegen.. jeg måtte vente lenge på den siden anestesilegen hadde mye å gjøre.. 

Anonymkode: d7fd5...cb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må dessverre kjempe for å få smertestillinde ting som Norge ønsker de fleste av oss mødre å føde uten og helst midt i en bekk eller på huk i en skog.  Ikke blir redd å si at hvis ikke du får det du ønsker går du til en annen sykehus.  

Anonymkode: 83879...325

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte i begynnelsen av august i fjor, og jeg var eneste fødene den dagen. Kunne sikkert fått epidural, men rakk det aldri.. (Styrtfødsel). 

 

Ikke uroe deg. Det kommer an på så mye om det er trøkk eller ikke på sykehuset. Men du skal ha det du har krav på.

Anonymkode: a78d0...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fødte en travel dag i mai. Måtte vente en time på anestesilegen, men de nektet meg ikke epidural selv om det var mye å gjøre.

Anonymkode: dcfa3...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har motsatt intrykk. At de heller rusher på med den heller enn å la deg prøve andre metoder.

Anonymkode: ccb59...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk epudral 15 august (2014) på Ullevål med min første. Tror faktisk det er enklere å få epudral på Ullevål enn andre plasser, da de har mange anestesileger. Var på fredags kveld også, rundt kl 9. 

Fikk ikke epudral nå i februar 2017, også på Ullevål, men er fordi jeg hadde en åpning på 9 cm i det jeg ankom sykehus. :fnise::icon_frown:

Anonymkode: b36b4...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av spørsmålet, men... ikke sikkert du har behov for epidural heller :) sier som en over her: øv på pust og pusteøvelser! Jeg hadde ingen behov for smertelindring ut over badekar og god pusteteknikk da jeg fødte for fire mnd siden. Jeg vet at alle fødsler ikke er like, og at jeg sikkert var heldig med min (det var den første, så har ikke noe å sammenligne med), men ville bare fortelle deg at fødsel ikke MÅ være så vondt! (Altså: vondt var det jo, men helt overkommelig uten epidural).

Anonymkode: d5b59...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rushtid er jo april/mai.

Anonymkode: 54c08...f48

Ehhh..  kanskje du bør se på statistikken over de siste årene. Et lite hint. Barnehageplass

Anonymkode: ccb59...a0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehhh..  kanskje du bør se på statistikken over de siste årene. Et lite hint. Barnehageplass

Anonymkode: ccb59...a0d

http://www.aftenposten.no/norge/Fire-mulige-arsaker-til-at-det-fodes-flest-barn-om-sommeren-33023b.html

Sitat

– Ser man på statistikken, ser man at opptaksreglene for barnehager som kom i 2006 i svært liten grad har påvirket den årstidsmessige variasjonen på barnefødsler, sier Syse.

 

Anonymkode: 28dd1...0b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke helt... fødte i juni, og det var ikke rush der i hvert fall

Anonymkode: 05bdc...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt på siden av spørsmålet, men... ikke sikkert du har behov for epidural heller :) sier som en over her: øv på pust og pusteøvelser! Jeg hadde ingen behov for smertelindring ut over badekar og god pusteteknikk da jeg fødte for fire mnd siden. Jeg vet at alle fødsler ikke er like, og at jeg sikkert var heldig med min (det var den første, så har ikke noe å sammenligne med), men ville bare fortelle deg at fødsel ikke MÅ være så vondt! (Altså: vondt var det jo, men helt overkommelig uten epidural).

Anonymkode: d5b59...0b6

Jo jeg vil ha epidural. Sikkert fint med pusteøvelser altså, men jeg vil ha ordentlig smertestillende når jeg skal igjennom den mest smertefulleopplevelsen i mitt liv. Jeg ønsker ikke "overkommelig" jeg ønsker minst mulig smerte. 

 

TS

Anonymkode: ee010...1ef

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehhh..  kanskje du bør se på statistikken over de siste årene. Et lite hint. Barnehageplass

Anonymkode: ccb59...a0d

Dårlig humør i dag? Min mor er jordmor, og på hennes sykehus er mars/april travlest.

Anonymkode: 54c08...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg vil ha epidural. Sikkert fint med pusteøvelser altså, men jeg vil ha ordentlig smertestillende når jeg skal igjennom den mest smertefulleopplevelsen i mitt liv. Jeg ønsker ikke "overkommelig" jeg ønsker minst mulig smerte. 

 

TS

Anonymkode: ee010...1ef

Men du kan ikke være så bastant på det. Det er ikke sikkert det blir tid å sette den uavhengig trafikk altså. Hos meg gikk det for fort og var ikke poeng. Og dette var første fødsel.

Dessuten kan det være ventetid på anestesilege. Min venninne fødte på Ullevål i fjor i august og lå på gangen største delen av tiden. De ville flytte henne til annet sykehus pga plassmangel. 

Det er en kjent sak at Ullevål har kapasitetsproblemer, så er du fullt og helt bestemt på Ullevål må du også mentalt forberede deg på at du ikke vil få epidural så raskt som du ønsker i alle fall.

http://www.aftenposten.no/norge/Jordmodre-frykter-fod-and-go-tilstander-34544b.html

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/fulle-fodestuer-pa-ous-1.11484967

http://www.tv2.no/a/3439528/

http://www.dagbladet.no/nyheter/trangt-pa-fodeavdelingene-i-oslo/60614652

 

 

Anonymkode: 8415f...f5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du kan ikke være så bastant på det. Det er ikke sikkert det blir tid å sette den uavhengig trafikk altså. Hos meg gikk det for fort og var ikke poeng. Og dette var første fødsel.

Dessuten kan det være ventetid på anestesilege. Min venninne fødte på Ullevål i fjor i august og lå på gangen største delen av tiden. De ville flytte henne til annet sykehus pga plassmangel. 

Det er en kjent sak at Ullevål har kapasitetsproblemer, så er du fullt og helt bestemt på Ullevål må du også mentalt forberede deg på at du ikke vil få epidural så raskt som du ønsker i alle fall.

http://www.aftenposten.no/norge/Jordmodre-frykter-fod-and-go-tilstander-34544b.html

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/fulle-fodestuer-pa-ous-1.11484967

http://www.tv2.no/a/3439528/

http://www.dagbladet.no/nyheter/trangt-pa-fodeavdelingene-i-oslo/60614652

 

 

Anonymkode: 8415f...f5c

Ja det er det jeg er redd for at jeg skal møte en bedreviter som nekter meg smertestillende. Jeg valgte Ullevål fordi jeg hørte de hadde høyest dekking av anestesileger i Osloområdet. 

 

TS

Anonymkode: ee010...1ef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er det jeg er redd for at jeg skal møte en bedreviter som nekter meg smertestillende. Jeg valgte Ullevål fordi jeg hørte de hadde høyest dekking av anestesileger i Osloområdet. 

 

TS

Anonymkode: ee010...1ef

Det handler om kapasitet, ikke at de nekter. Er det ingen ledig så må man vente. Noen ganger har man også kommet for langt i fødselsforløpet. Alt i alt så får nok de fleste fødende som ønsker epidural dette i Oslo-området, du kan si fra med en gang du kommer inn til føden at du ønsker epidural som smertelindring. 

Anonymkode: 244b5...17f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er det jeg er redd for at jeg skal møte en bedreviter som nekter meg smertestillende. Jeg valgte Ullevål fordi jeg hørte de hadde høyest dekking av anestesileger i Osloområdet. 

 

TS

Anonymkode: ee010...1ef

Det er jo fordi de er et traumesykehus, har mye akuttkirurgi og intensivavdeling, hvor alt krever god anestsilegedekning. En fødende som vil ha epidural kommer ganske langt ned på prioriteringslista når det er kamp om ressursene, da vil alle akutte ting, alle operasjoner, dårlige intensivpasienter og akutte hendelser på sykehuset som f.eks hjertestans gå forran det. Så her har du nok lurt det selv i ressonementet. Det sykehuset med færre anestesileger på jobb om gangen men også færre pasientgrupper som krever anestesilegeberedskap, vil naturligvis ha mindre risiko for at anestesilegene er opptatt når en fødende kvinne ønsker epidural. 

Anonymkode: 848ea...ca8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...