Gå til innhold

Kan man bare glemme epidural når man skal føde i august?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men er det ikke to avdelinger typ en vanlig fødeavd og en avd for mer akutte/dramatiske fødsler? 

Alt er visst på en avdeling nå. https://sykehuset-ostfold.no/avdelinger/klinikk-for-kvinne-barn/kvinneklinikken/fode-barsel 

Klipp og lim fra avisartikkel:

"På Kalnes har vi ni fødestuer. Alle fødestuene er like. De er store og romslige, de har badekar og teknisk utstyr til å overvåke mor og barn om det skulle bli nødvendig. Er det ikke behov for overvåkning under fødselen, vil utstyret selvfølgelig ikke bli tatt i bruk.

En frisk normalfødende kvinne får en naturlig og trygg fødsel på Kalnes. Fødselen vil være tilrettelagt etter mors ønsker og behov slik at hun får en god fødselsopplevelse.

Dersom noe skulle oppstå under fødselen som tilsier at barnet eller mor trenger overvåkning, vil utstyret være tilgjengelig på fødestuen, og mor slipper å flytte til en annen fødeavdeling under fødselen.

På Kalnes har vi nytt og moderne utstyr for overvåkning av barnet under fødselen, såkalt sentralisert fosterovervåkning. Det innebærer at overvåkning av barnets hjertelyd (puls og EKG) overføres direkte til vaktsentralen i tillegg til å vises på fødestuen."

Søsteren min fødte der rett etter at de åpnet, for hun var på Hvaler da fødselen startet. Hun hadde fin opplevelse der + fin på Ullevål for noen år siden. :) 

Anonymkode: a6172...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 17.2.2017 den 15.41, AnonymBruker skrev:

Litt på siden av spørsmålet, men... ikke sikkert du har behov for epidural heller :) sier som en over her: øv på pust og pusteøvelser! Jeg hadde ingen behov for smertelindring ut over badekar og god pusteteknikk da jeg fødte for fire mnd siden. Jeg vet at alle fødsler ikke er like, og at jeg sikkert var heldig med min (det var den første, så har ikke noe å sammenligne med), men ville bare fortelle deg at fødsel ikke MÅ være så vondt! (Altså: vondt var det jo, men helt overkommelig uten epidural).

Anonymkode: d5b59...0b6

Hvilke pusteøvelser? Generelt? Tips til hvor jeg kan finne noen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2017 den 16.11, AnonymBruker skrev:

Jo jeg vil ha epidural. Sikkert fint med pusteøvelser altså, men jeg vil ha ordentlig smertestillende når jeg skal igjennom den mest smertefulleopplevelsen i mitt liv. Jeg ønsker ikke "overkommelig" jeg ønsker minst mulig smerte. 

 

TS

Anonymkode: ee010...1ef

Da burde du kanskje ikke blitt gravid. Om du ikke tåler noen timers smerte for å FÅ ET BARN, skjønner jeg ikke hvorfor du ble gravid til å begynne med.

Anonymkode: 59fbe...6a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da burde du kanskje ikke blitt gravid. Om du ikke tåler noen timers smerte for å FÅ ET BARN, skjønner jeg ikke hvorfor du ble gravid til å begynne med.

Anonymkode: 59fbe...6a0

Selvsagt blir det smertefullt! men jeg vil ha minst mulig smerter når det er mulig, er ikke det helt forståelig da? Jeg ser absolutt INGEN grunn til å ma mer smerter enn nødvendig. Jeg ble gravid for å få et barn ikke fordi jeg hadde så fantastisk lyst å gå igjennom et smertehelvete av en fødsel. 

 

TS

Anonymkode: ee010...1ef

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Maleficenta skrev:

Fikk du noe oppfølging etterpå? Var det noen å snakke med? 

Ikke så mye nei.  Gikk til legen etter 6 måneder og sa at jeg tror jeg har depresjon og han svart "tja, hva ha du å bli deprimert over?" Byttet fast legen men gikk veldig mye inne meg selv etter dette.  Var ikke bra.  

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da burde du kanskje ikke blitt gravid. Om du ikke tåler noen timers smerte for å FÅ ET BARN, skjønner jeg ikke hvorfor du ble gravid til å begynne med.

Anonymkode: 59fbe...6a0

Noen timer smerte HAHAHA.  Hadde voldsomme smerter i 27 timer plus helvetes smerter fra å rive pga jeg var så sliten at barna møte utløses med vakuum.   Tror du skal ikke si noe som helst om hva andre ønsker - bra for deg hvis du bare hadde et par timers smerter.  

TS-  tar epidural og dritt i disse mamma-martyrer som bare dømme hva andre gjør. Ditt kropp!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt blir det smertefullt! men jeg vil ha minst mulig smerter når det er mulig, er ikke det helt forståelig da? Jeg ser absolutt INGEN grunn til å ma mer smerter enn nødvendig. Jeg ble gravid for å få et barn ikke fordi jeg hadde så fantastisk lyst å gå igjennom et smertehelvete av en fødsel. 

 

TS

Anonymkode: ee010...1ef

Jeg ser ingen grunn til at man skal risikere å forlenge fødselen med epidural, men prøver å vise deg respekt for din mening. Klarer ikke helt se du viser respekt eller forståelse andre veien.

Anonymkode: ccb59...a0d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ingen grunn til at man skal risikere å forlenge fødselen med epidural, men prøver å vise deg respekt for din mening. Klarer ikke helt se du viser respekt eller forståelse andre veien.

Anonymkode: ccb59...a0d

At dagens epidural forlenger fødselen er tilbakevist av forskning, det er snakk om en 15-20 min forlengelse. Det er bare å Google :) Du bør tenke over at noen ganger er faktisk smertelindring høyst nødvendig, for at mor skal ha krefter nok til siste fase. Det kan også være nødvendig for at man ikke skal oppleve fødselen som fullstendig traumatisk, noe som kan gi sterk fødselsangst for neste svangerskap, risiko for fødselsdepresjon etc

Fødsler er ikke like smertemessig, noen opplever faktisk vanvittige smerter som kan føre med seg at man mister kontroll og ikke klarer samarbeide med jordmor. Man kan få sterk panikk og dødsangst. Husk at helsepersonell også går inn og anbefaler epidural i en del tilfeller hvor de ser det er hensiktsmessig. 

Anonymkode: 244b5...17f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ingen grunn til at man skal risikere å forlenge fødselen med epidural, men prøver å vise deg respekt for din mening. Klarer ikke helt se du viser respekt eller forståelse andre veien.

Anonymkode: ccb59...a0d

I gjennomsnitt er det snakk om 14 minutter lenger, det tar jeg gladelig. Jeg ble  ikke møtt med så mye respekt når jeg blir spurt om hvorfor jeg i det hele tatt gidder å få barn hvis jeg ikke tåler smerte. 

 

Ts

Anonymkode: ee010...1ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I gjennomsnitt er det snakk om 14 minutter lenger, det tar jeg gladelig. Jeg ble  ikke møtt med så mye respekt når jeg blir spurt om hvorfor jeg i det hele tatt gidder å få barn hvis jeg ikke tåler smerte. 

Ts

Anonymkode: ee010...1ef

Tross mange rare svar som du får her, tror konklusjonen blir følgende: det kommer nok mer på fødselsforløpet din enn på tidspunkt på året, om du får eller ikke får epudral på Ullevål. Leger følger retningslinjer, og har du lang og smertefull og slitsom åpningsfase, så får du mest sannsynlig epudral. Har du styrtefødsel med svært rask forløp, eller motsatt, maserier som stopper opp ved 2 cm og blir aldri sterkere, er mindre sjanse å få epudral. Men det kommer også an på din generelle tilstand, går du svært lenge med smerter uten å kunne hvile eller ta deg inn, kan godt hende du får epudral for å kunne hente deg inn og sove i et par timer, uansett åpning. :) 

Som du ser over, Outlander med smertefulle rier i 27 timer er en perfekt kandidat for epudral. Jeg derimot, som er ferdig pressa unger knapt en time etter ankomsten på sykehus, er dessverre ikke det. Selv om jeg skulle ønske epudral akkurat der og da, jeg òg. 

Anonymkode: b36b4...302

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I gjennomsnitt er det snakk om 14 minutter lenger, det tar jeg gladelig. Jeg ble  ikke møtt med så mye respekt når jeg blir spurt om hvorfor jeg i det hele tatt gidder å få barn hvis jeg ikke tåler smerte. 

 

Ts

Anonymkode: ee010...1ef

Ikke alle møtte deg med respekt nei, men responsen din var slik jeg så et og svare all emed lik mynt, uavhengig av respekten de viste deg

Anonymkode: ccb59...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kaisamaia skrev:

Hvilke pusteøvelser? Generelt? Tips til hvor jeg kan finne noen? :)

Jeg hadde en DVD og CD med yoga for gravide som jeg brukte litt i savngerskapet, der var det flere pusteøvelser. Yoga generelt fokuserer jo masse på pust, og jeg vil tro det vil kunne hjelpe deg et stykke på vei. Vurderte å gå på yogakurs for gravide, men kom aldri så langt selv. Har du ikke trent yoga før får du sikkert best utbytte av å gå på timer/kurs først og/eller i tillegg til hjemmetrening, men skader jo ikke å prøve selv heller om du ikke har muligheten til å gå på kurs.

Det var for øvrig disse jeg hadde:

http://www.yogayoga.no/index.cfm?tmpl=butikk&&a=product_inline&b_kid=1194490&b_id=1194535

Ellers kan du jo google pusteøvelser (har ikke forsøkt selv), men hovedpoenget er å fokusere på og senere kontrollere pusten. For meg var det kjempenyttig fordi jeg hadde noe å konsentrere meg om, og en måte å flytte fokus bort fra smertene. Har også tro på at det gjorde meg mer avslappet og mindre anspent, slik at smertene kanskje også ble litt mindre. Mange får vel samme nytte av lystgassen, men den likte ikke jeg fordi det ble så tungt å puste og jeg fikk ikke puste på "min måte".

Når det er sagt vil jeg si til både deg og TS (som svarte meg tidligere med at hun ikke ønsket overkommelig, men minst mulig smerter) at jeg tror jeg var heldig med min fødsel. Jeg ser helt klart at mange kan ha behov for epidural, og at det godt kan hende jeg også vil ha bruk for det ved en ev. neste fødsel. Men i den fødselen jeg har vært gjennom følte jeg virkelig ikke behov for det. Så derfor tenker jeg at det kan være greit å stille med et åpent sinn, og gjerne forberede seg på å takle smerter på egen hånd. Pusten er det fint å ha kontroll på uansett for den trenger man når man skal trykke, uavhengig av epidural eller ikke :) 

Anonymkode: d5b59...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør yoga daglig og brukte pusten mye under fødselen, men da riene plutselig endret seg totalt, satte seg i ryggen og gjorde at jeg ikke lengre kjente igjen meg selv ba jeg om epidural. Den fungerte riktignok ikke korrekt på meg, så jeg var milesvis fra smertefri, men fikk akkurat nok lindring til at jeg klarte få tilbake kontrollen og komme meg gjennom resten av fødselen. 

 

Alle fødsler er forskjellige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse store sykehusene i Oslo er såpass fulle at de merker lite til årstidsrush, der er det jevnt trykk gjennom hele året, det var i allefall det de fortalte meg da jeg fødte på Riksen. Så fremt det er anestesileger tilgjengelige får man epidural, kanskje man må vente litt, men det går greit. Det er ikke som om de bare har én anestesilege på hele sykehuset, så sjansen for at du ikke får epidural er liten. Det er heller ikke vanlig at jordmødre faktisk nekter fødende epidural, men mange liker å fortelle om (evt finne på) slike skrekkhistorier. Ikke bestem deg på forhånd, men møt fødselen med et åpent sinn. Kanskje føler du ikke behov for epidural i det hele tatt? Uansett kommer dette til å gå helt fint. : )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle møtte deg med respekt nei, men responsen din var slik jeg så et og svare all emed lik mynt, uavhengig av respekten de viste deg

Anonymkode: ccb59...a0d

Jeg har gitt ETT krasst svar i denne tråden og det var fra personen som jeg refererte til som ikke skjønner hvorfor jeg gidder å få barn hvis jeg ikke tåler smerte. Det er et såpass idiotisk og irrelevant spørsmål at det fortjente ett krasst svar.

 

TS

Anonymkode: ee010...1ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da burde du kanskje ikke blitt gravid. Om du ikke tåler noen timers smerte for å FÅ ET BARN, skjønner jeg ikke hvorfor du ble gravid til å begynne med.

Anonymkode: 59fbe...6a0

For en idiotisk ting å si. Naruren er dessverre slik at vil man ha barn så må man igjennom en fødsel. Tror de fleste hadde ønsket at barn ble til på en annen måte men dessverre er det ikke sånn. Selv om man ønsker å bli mor så er ikke det dermed sagt at man syns det er gøy å føde liksom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ingen grunn til at man skal risikere å forlenge fødselen med epidural, men prøver å vise deg respekt for din mening. Klarer ikke helt se du viser respekt eller forståelse andre veien.

Anonymkode: ccb59...a0d

Hvordan er det mulig å vise forståelse for at noen nyter smerte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...