Gå til innhold

Hva skal til for at NAV kan hjelpe meg økonomisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte ut pga samlivsbrudd. Jeg har totalt utbetalt ca 19000 i mnd. Jeg er redd dette blir veldig trangt da det er vanskelig å finne leilighet til under 11000 i mnd. 

Har 3 barn. Må ha minst to soverom.

Jeg studerer 50% nå. Men 100% til høsten. Da får jeg fullt studielån så da blir det litt bedre. 

Fyller ikke kravene for å få OS. Noe annen hjelp jeg kan få?

Anonymkode: d8dcc...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal flytte ut pga samlivsbrudd. Jeg har totalt utbetalt ca 19000 i mnd. Jeg er redd dette blir veldig trangt da det er vanskelig å finne leilighet til under 11000 i mnd. 

Har 3 barn. Må ha minst to soverom.

Jeg studerer 50% nå. Men 100% til høsten. Da får jeg fullt studielån så da blir det litt bedre. 

Fyller ikke kravene for å få OS. Noe annen hjelp jeg kan få?

Anonymkode: d8dcc...5a8

Hvis du skal ha hovedomsorgen så har du krav på Os , dobbel barnetrygd, stønad til barnetilsyn evt bostøtte. Du må bare beg å søke og levere dokumentasjon så fort som mulig. Du har og krav på sosial hjelp i påvente av behandlingstid. Men de krever nøye dokumentasjon på alt fra husleie til lønnsslipp og meklingsattest. Uten den arresten går ikke noe igjennom. Masse lykke til😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sh999 skrev:

Hvis du skal ha hovedomsorgen så har du krav på Os , dobbel barnetrygd, stønad til barnetilsyn evt bostøtte. Du må bare beg å søke og levere dokumentasjon så fort som mulig. Du har og krav på sosial hjelp i påvente av behandlingstid. Men de krever nøye dokumentasjon på alt fra husleie til lønnsslipp og meklingsattest. Uten den arresten går ikke noe igjennom. Masse lykke til😊

Attesten ikke arresten😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sh999 skrev:

 

 

 

1 time siden, Sh999 skrev:

Hvis du skal ha hovedomsorgen så har du krav på Os , dobbel barnetrygd, stønad til barnetilsyn evt bostøtte. Du må bare beg å søke og levere dokumentasjon så fort som mulig. Du har og krav på sosial hjelp i påvente av behandlingstid. Men de krever nøye dokumentasjon på alt fra husleie til lønnsslipp og meklingsattest. Uten den arresten går ikke noe igjennom. Masse lykke til😊

 Yngste blir 8 år nå, så da går vel OS, og barnetilsyn ut. Bostøtte kan jeg ikke søke om før jeg har fått leilighet. 

Kan jeg søke sosialstønad før dette?

Anonymkode: d8dcc...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal flytte ut pga samlivsbrudd. Jeg har totalt utbetalt ca 19000 i mnd. Jeg er redd dette blir veldig trangt da det er vanskelig å finne leilighet til under 11000 i mnd. 

Har 3 barn. Må ha minst to soverom.

Jeg studerer 50% nå. Men 100% til høsten. Da får jeg fullt studielån så da blir det litt bedre. 

Fyller ikke kravene for å få OS. Noe annen hjelp jeg kan få?

Anonymkode: d8dcc...5a8

Bostøtte kan du søke om ja. Og du kan søke supplerende sosialstøtte. Det regnes ut etter faktisk behov. Du kan i tillegg ikke ha sparepenger eller dyr bil, men kan få godkjent bilhold hvis nødvendig. De har faste satser for hva du trenger i livsopphold, men det kan variere noe fra kommune til kommune. Livsopphold er etter bolig er betalt. Så be om et møte på nav, ta med alt av papirer på inntekter (de har ikke lov å kreve kontoutskrifter, selv om mange gjør det som standard. Det de kan kreve er bevis på betalt husleie, barnehage e.l., samt innestående saldo. Du kan derfor streke ut det som ikke er relevant på en kontoutskrift). 

Anonymkode: c3257...2ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man bruke 11.000 på bolig i måneden og få støtte av NAV? :blink:

Jeg bor i helt grei pendleavstand til to universiteter og to høgskoler, og betaler 7000 i måneden for eid enebolig. Jeg ville prøvd å kjøpe noe på et rimeligere sted i en avstand du kan leve med, fremfor å leie til 11.000. Det er jo masse penger ut av vinduet! 

19.000 utbetalt i måneden burde ikke utløse noe annet enn barnetrygd etc. hos nav. Mange lever på mindre enn det. Er du student får du jo ekstra der og. 

Anonymkode: 7fe5c...9f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man bruke 11.000 på bolig i måneden og få støtte av NAV? :blink:

Jeg bor i helt grei pendleavstand til to universiteter og to høgskoler, og betaler 7000 i måneden for eid enebolig. Jeg ville prøvd å kjøpe noe på et rimeligere sted i en avstand du kan leve med, fremfor å leie til 11.000. Det er jo masse penger ut av vinduet! 

19.000 utbetalt i måneden burde ikke utløse noe annet enn barnetrygd etc. hos nav. Mange lever på mindre enn det. Er du student får du jo ekstra der og. 

Anonymkode: 7fe5c...9f1

Det er det leieprisene ligger på. Prøver selvsagt å finne noe billigere.. Kjøpe noe får jeg ikke. 

19000 er barnetrygd, bidrag, lønn og det jeg får fra Lånekassen. 

Anonymkode: d8dcc...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bostøtte kan du søke om ja. Og du kan søke supplerende sosialstøtte. Det regnes ut etter faktisk behov. Du kan i tillegg ikke ha sparepenger eller dyr bil, men kan få godkjent bilhold hvis nødvendig. De har faste satser for hva du trenger i livsopphold, men det kan variere noe fra kommune til kommune. Livsopphold er etter bolig er betalt. Så be om et møte på nav, ta med alt av papirer på inntekter (de har ikke lov å kreve kontoutskrifter, selv om mange gjør det som standard. Det de kan kreve er bevis på betalt husleie, barnehage e.l., samt innestående saldo. Du kan derfor streke ut det som ikke er relevant på en kontoutskrift). 

Anonymkode: c3257...2ec

Hvordan sjekker de da hva du har i banken? Om de ikke krever kontoutskrift?

Anonymkode: 14558...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS.  Om du har bsu så kan de ikke kreve at du bruker det

Anonymkode: 14558...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mye mer i mnd enn jeg hadde når jeg skilte meg, men jeg hadde 1 barn, ikke 3. 
Uansett, jeg fikk tak i en leilighet til nesten halve prisen 6000 kr. ( Vi snakker 5-6 år tilbake i tid)Det syntes NAV var alt for mye.

Ikke for å ta i fra deg motet, men jeg fikk ikke en krone der i fra.

Men søk på bostøtte, når du har fått leilighet. Men 11 000 er alt for mye, selv med 3 barn. Det har du bare ikke råd til. her må du nok tenke alternativt, da må du heller flytte litt lenger unna. Eventuelt la barna dele soverom en periode osv.
Jeg tror du har for høy inntekt til sosialhjelp, men kontakt dem, det er gratis.

Anonymkode: c21f1...b42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bostøtte kan du søke om ja. Og du kan søke supplerende sosialstøtte. Det regnes ut etter faktisk behov. Du kan i tillegg ikke ha sparepenger eller dyr bil, men kan få godkjent bilhold hvis nødvendig. De har faste satser for hva du trenger i livsopphold, men det kan variere noe fra kommune til kommune. Livsopphold er etter bolig er betalt. Så be om et møte på nav, ta med alt av papirer på inntekter (de har ikke lov å kreve kontoutskrifter, selv om mange gjør det som standard. Det de kan kreve er bevis på betalt husleie, barnehage e.l., samt innestående saldo. Du kan derfor streke ut det som ikke er relevant på en kontoutskrift). 

Anonymkode: c3257...2ec

Ja satser for livsopphold er etter at boutgifter er betalt, men det betyr ikke at man kan ha en husleie på 11 000 kr og få dekket resten. Mange har måttet selge hus og flytte til noe billigere fordi NAV krever det.
Jeg forstår jo det, ellers blir det for lettvint å skaffe seg dyre boutgifter og få staten til å betale regninga.
11 000 kr kommer NAV garantert ikke til å godta.
Men man får bostøtte, ikke for hele summen, men inntil en viss sum: Her er det 5700 kr med strøm

For å få sosial hjelp må man strippe seg helt. Kan ikke ha bil, alle oppsparte midler må være brukt opp, selv ungenes sparekonto har jeg hørt de har tatt. Dette fordi foreldre setter inn penger på ungene for å unndra penger.

Jeg hadde det som ts, jeg fikk ikke det jeg hadde krav på fordi saks gangen tok for lang tid, det var snakk om flere tusen kr mindre over en  periode på 4 mnd. 
Inntekten lå på 11 000 kr i disse mnd, ikke fikk jeg tilbakebetalt fra dagen jeg meldte i fra at jeg var separert, NAV synes 6000 kr i husleie var for mye. Jeg måtte selge  min gamle bil ( noe jeg gjorde frivillig, hadde likevel ikke råd til å ha den)

Tenker tilbake på den tiden med en klump i magen, men det gikk seg til etter en stund.

Ønsker ts lykke til

Anonymkode: c21f1...b42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja satser for livsopphold er etter at boutgifter er betalt, men det betyr ikke at man kan ha en husleie på 11 000 kr og få dekket resten. Mange har måttet selge hus og flytte til noe billigere fordi NAV krever det.
Jeg forstår jo det, ellers blir det for lettvint å skaffe seg dyre boutgifter og få staten til å betale regninga.
11 000 kr kommer NAV garantert ikke til å godta.
Men man får bostøtte, ikke for hele summen, men inntil en viss sum: Her er det 5700 kr med strøm

For å få sosial hjelp må man strippe seg helt. Kan ikke ha bil, alle oppsparte midler må være brukt opp, selv ungenes sparekonto har jeg hørt de har tatt. Dette fordi foreldre setter inn penger på ungene for å unndra penger.

Jeg hadde det som ts, jeg fikk ikke det jeg hadde krav på fordi saks gangen tok for lang tid, det var snakk om flere tusen kr mindre over en  periode på 4 mnd. 
Inntekten lå på 11 000 kr i disse mnd, ikke fikk jeg tilbakebetalt fra dagen jeg meldte i fra at jeg var separert, NAV synes 6000 kr i husleie var for mye. Jeg måtte selge  min gamle bil ( noe jeg gjorde frivillig, hadde likevel ikke råd til å ha den)

Tenker tilbake på den tiden med en klump i magen, men det gikk seg til etter en stund.

Ønsker ts lykke til

Anonymkode: c21f1...b42

For å unngå missforståelser, så fikk jeg ikke 5700 kr i bostøtte. Dette er satsen jeg fikk bostøtte for, som ga ca 1500 kr i bostøtte.
Bostøtte regnes ut i fra inntekt, så en med samme boutgifter kan få mer eller mindre. 

Anonymkode: c21f1...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PS.  Om du har bsu så kan de ikke kreve at du bruker det

Anonymkode: 14558...38f

Har det blitt nye regler på det? Tidligere kunne de kreve at bsu ble brukt. Mange måtte gjøre det. Men vet at det varierte veldig fra kommune til kommune.

Det er jo litt rart at noen kan sitte på flere hundre tusen på bsu og motta støtte som om de var raka fant. 

Anonymkode: c21f1...b42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

 Yngste blir 8 år nå, så da går vel OS, og barnetilsyn ut. Bostøtte kan jeg ikke søke om før jeg har fått leilighet. 

Kan jeg søke sosialstønad før dette?

Anonymkode: d8dcc...5a8

Stønad til barnetilsyn får du nok. Jeg er alene med min sønn, og har inntekt på en god del mer enn deg. Jeg får tilskudd til barnehage og privat på kveld for å komme meg på jobb. Får rundt 60% av det barnehagen + privat koster i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å unngå missforståelser, så fikk jeg ikke 5700 kr i bostøtte. Dette er satsen jeg fikk bostøtte for, som ga ca 1500 kr i bostøtte.
Bostøtte regnes ut i fra inntekt, så en med samme boutgifter kan få mer eller mindre. 

Anonymkode: c21f1...b42

I følge kalkulatoren på husbanken får jeg 4500 i bostøtte. Da har jeg satt inntekt 6000.

Anonymkode: d8dcc...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Observer skrev:

Stønad til barnetilsyn får du nok. Jeg er alene med min sønn, og har inntekt på en god del mer enn deg. Jeg får tilskudd til barnehage og privat på kveld for å komme meg på jobb. Får rundt 60% av det barnehagen + privat koster i mnd.

OK. Jeg trodde man kun fikk det om man hadde rett på OS. 

Anonymkode: d8dcc...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK. Jeg trodde man kun fikk det om man hadde rett på OS. 

Anonymkode: d8dcc...5a8

Nei, sønnen min er fire år, og jeg mottar ikke OS. Bidrag til barnetilsyn kan man få en del år. Utgiftene må dokumenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

I følge kalkulatoren på husbanken får jeg 4500 i bostøtte. Da har jeg satt inntekt 6000.

Anonymkode: d8dcc...5a8

Du har fullstendig misforstått tallene i kalkulatoren, ser jeg. 

Anonymkode: 385a9...50c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har fullstendig misforstått tallene i kalkulatoren, ser jeg. 

Anonymkode: 385a9...50c

Hvorfor?

Anonymkode: d8dcc...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...