Gå til innhold

Mat som metter lenge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er på vei ned i vekt da jeg har en bmi på 30! Jeg trenger mat som metter lenge ☺ eneste jeg selv kommer på er havregrøt, men grøt generelt klarer jeg ikke å få i meg. Noen andre tips? 😊 på forhånd Tuusen takk for svar! 😊

Anonymkode: 74b86...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare tanken på at du skal slanke deg kan gjøre deg urolig, og uro er du kanskje vant til å dempe med å spise? Kunnskap er mye mer effektivt for å fjerne uro. Det er ikke farlig å være sulten, når man får i seg det man trenger. Det er normalt å være sulten før måltider, og det bidrar til at maten smaker bedre. Når man går ned i vekt, spiser kroppen av opplagret fett i tillegg til det den får tilført hver dag. Du skal ikke spise så lite at du blir merkbart mer sulten. Du trenger heller ikke spise noe spesielt. Men du skal spise litt mindre hver dag og gjøre det lenge. Det er derfor du ikke bør spise for lite, og derfor bør du heller ikke tvinge i deg mat du ikke liker.

Noe motstand vil du måtte overvinne. Men velg kampene med omhu, som sagt er dette en langvarig prosjekt. Du bør regne et helt år for å gå fra BMI 30 til normal BMI, og så er jo det å ikke gå opp igjen, som tar resten av livet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp du nevner havregrøt, er det frokost du er ute etter? Jeg pleier å lage meg smoothie om morningen og holder leeenge på den. Mettende, sunt og godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg! Ha alltid kokte egg i kjøleskapet, genialt :)

Anbefaler deg å søke opp "metthetsindex" - det finnes nemlig en liste over hvor mettende ulike matvarer er i forhold til hverandre. Generelt vil magre / "rene"  proteinkilder (kjøtt, fisk, cottage cheese, kesam, skyr o.) og sunne fettkilder (i begrensede mengder mtp kaloriinnholdet) mette best for de fleste -  det har en del å gjøre med fordøyelsesprosessen. 

Havregrøt er fint det... Men det gir lite protein og fett. Spis havregryn sammen med skyr/kesam /egg og noen nøtter eller frø. Å inkludere fett og protein vil være bedre enn karbo alene mtp blodsukkeret. Mye karbohydrater alene vil øke blodsukkeret og dermed insulin, hvilket spiller en sentral rolle når det gjelder fettforbrenning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser faktisk en del grovt brød fra bakeren :) Merker at det er maten som metter lengst for min del.

Grovhetsprosenten er over 75% på de brødene jeg velger, og 2 brødskiver til frokost eller lunsj holder meg mett i et par timer. Så merker jeg smått sulten, men ikke mye :) 

Så lenge du får i deg innenfor ditt kaloribehov er grovt brød absolutt noe man burde få i seg når man prøver å gå ned i vekt da det holder deg mett en stund å du får godt med fiber :) Jeg merket hvertfall vektnedgang da jeg byttet ut frokost/lunsj med grovt brød og godt pålegg. Jeg går ikke å småspiser.

Endret av Sool
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg, bønner, kylling., havregrøt, sei, torsk,  laks, makrell. Kan være smart å starte dagen med havregrøt eller egg på brødskiva, tror det er viktigst å inkludere flest proteiner i frokosten ;) 

Anonymkode: 9f8f2...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det meste av sunn mat metter godt. Spis heller ofte (4-5) ganger om dagen, med mål om å være usulten en å fokusere på å bli mett. Man trenger ikke bll mett. Å bare spise seg mett en gang om dagen (middag) er helt vanlig. 

Anonymkode: 0e2eb...d67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...