Gå til innhold

Bunadkjøpe hvor? Anbefalinger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte få ut fingeren og anskaffe meg dame bunad, en gang for alle. Det blir liksom dyrt i lengden å hver eneste 17.mai kjøpe nytt antrekk. Jeg har fortsatt flere år igjen av livet.

er det noen som har et sted å anbefale? På nett eller butikk i oslo området?

tenkte mer på enten en oslo bunad eller nedre buskerud bunad.

ønsker formidabel kvalitet og helst ikke rådyr.

erfaringer med kjøp av brukt bunad?

Anonymkode: 54e56...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oslobunaden (Steen & Strøm-drakta) kan du kjøpe både etter størrelse og skreddersøm hos Fru Lyng eller Norske bunader. Etter størrelse er noen tusen kroner billigere enn skreddersydd.

Jubileumsdrakten for Oslo er det bare Haugtussa og Heimen som fører. Jeg kjøpte min på Heimen, og det er et upåklagelig stykke skreddersøm og flott kvalitet.

Billig er det ikke uansett.

 

Anonymkode: 30231...873

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, tenkte få ut fingeren og anskaffe meg dame bunad, en gang for alle. Det blir liksom dyrt i lengden å hver eneste 17.mai kjøpe nytt antrekk. Jeg har fortsatt flere år igjen av livet.

er det noen som har et sted å anbefale? På nett eller butikk i oslo området?

tenkte mer på enten en oslo bunad eller nedre buskerud bunad.

ønsker formidabel kvalitet og helst ikke rådyr.

erfaringer med kjøp av brukt bunad?

Anonymkode: 54e56...cde

Ny bunad til 17. Mai i år, er du for sein til å få. Bunad er skreddersøm, ikke konfeksjon. De fleste tar i mot bestilling etter 17. Mai og frem til senhøstes for ferdiglevering til neste års 17.mai. 

Forhandlere av bunader er enten private syerskere, Husfliden eller Norske bunader. (Men noen få unntak, for lokale drakter/bunader.)

Brukt bunad kan du finne på nettet, men du vil aldri få en passform som er 100 % til deg, slik du får når du bestiller ny, skreddersydd bunad. 

Etter mye vurdering, sammenligning og hjelp har jeg valgt å kjøpe hos Norskebunader og er så langt strålende fornøyd med servicen. Jeg har hatt bunad tildligere fra en annen leverandør. Der var jeg verken fornøyd med bunaden eller med servicen underveis. 

 

Anonymkode: 271eb...82b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ny bunad til 17. Mai i år, er du for sein til å få. Bunad er skreddersøm, ikke konfeksjon. De fleste tar i mot bestilling etter 17. Mai og frem til senhøstes for ferdiglevering til neste års 17.mai. 

Forhandlere av bunader er enten private syerskere, Husfliden eller Norske bunader. (Men noen få unntak, for lokale drakter/bunader.)

Brukt bunad kan du finne på nettet, men du vil aldri få en passform som er 100 % til deg, slik du får når du bestiller ny, skreddersydd bunad. 

Etter mye vurdering, sammenligning og hjelp har jeg valgt å kjøpe hos Norskebunader og er så langt strålende fornøyd med servicen. Jeg har hatt bunad tildligere fra en annen leverandør. Der var jeg verken fornøyd med bunaden eller med servicen underveis. 

 

Anonymkode: 271eb...82b

Ts her, ja jeg vet jeg er for sent ute i år. Men det får være.

har sett litt på norskebunader, og kanskje det kan være noe. Alltid fint å høre fra tidligere kunder. Takk for svar. Hvilken type bunad forresten?

Anonymkode: 54e56...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oslobunaden (Steen & Strøm-drakta) kan du kjøpe både etter størrelse og skreddersøm hos Fru Lyng eller Norske bunader. Etter størrelse er noen tusen kroner billigere enn skreddersydd.

Jubileumsdrakten for Oslo er det bare Haugtussa og Heimen som fører. Jeg kjøpte min på Heimen, og det er et upåklagelig stykke skreddersøm og flott kvalitet.

Billig er det ikke uansett.

 

Anonymkode: 30231...873

Ts her,

tuusen takk for input! Forresten den oslo jubileumsdraktenvar bare helt fantastisk. Får jeg spørre hvor mye det vil kunne koste? 30 tusen?

Anonymkode: 54e56...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en billigbunad sydd i Kina, så kjøper du bunad fra Norske Bunader! Litt av poenget med å ha bunad må jo være å vise frem norske håndverkstradisjoner, ikke kinesiske... ;)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bunadrosen. De kan sikkert få det til før mai. 

Anonymkode: 7d9ec...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Leo skrev:

Hvis du vil ha en billigbunad sydd i Kina, så kjøper du bunad fra Norske Bunader! Litt av poenget med å ha bunad må jo være å vise frem norske håndverkstradisjoner, ikke kinesiske... ;)

Men så er ikke opphavet til bunadens mønster og utforming norsk heller da :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Oz- skrev:

Ts her,

ja dere har nok rett. Etter nærmere internett søk så ser jeg at det er mange klager på bunader fra norskebunader. Kinesisk kvalitet, nei takk. Ikke når det gjelder bunad.Dessuten hjemmesiden ser ganske "billig" ut.

nå er det sånn at jeg tror jeg stikker innom steen og strøm for å se nærmere på denne oslo jubileumsbunaden. Den så bare superflott ut på nett. Mye finere enn den lyseblå varianten. Og så er jeg oslo jente da, selvom fra fars side hadde d blitt buskerud bunad.

er jo litt ekstra spesielt óg om man velger bunad utifra tilhørihet, enten det er slekt eller bosted. :)

Anonymkode: 54e56...cde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nå er det sånn at jeg tror jeg stikker innom steen og strøm for å se nærmere på denne oslo jubileumsbunaden. Den så bare superflott ut på nett. Mye finere enn den lyseblå varianten. Og så er jeg oslo jente da, selvom fra fars side hadde d blitt buskerud bunad.

Enig med dem, jubileumsbunaden er utrolig fin. Den har også variasjonsmuligheter med ulike halstørkler og forklær. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, pluttipott skrev:

Men så er ikke opphavet til bunadens mønster og utforming norsk heller da :P 

Nei, det er veldig lite som egentlig er norsk ;) Men hvis man først skal ha bunad, eller hardingfele, så kan man jo velge et produkt som faktisk er laget i Norge. Ikke brodert i Kina og montert av polakker eller rumenere. Da kan man jo like gjerne kjøpe en hvilken som helst selskapskjole.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For jubileumsdrakten ville jeg gått til Heimen i Rosenkrantzgate. Husker ikke farten hva jeg betalte for min, men det var opp i mot 30 000. Sko, sølv og annet tilbehør kommer i tillegg. Fordelen er at drakten ikke er brodert, men levering før 17. mai kan være ambisiøst. Jeg liker det litt dystre alvorspreget over jubileumsdrakten, særlig når den brukes med den mørkeblå silkeblusen.

Oslobunaden (den lyseblå) har jeg aldri hatt sansen for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Ts her, ja jeg vet jeg er for sent ute i år. Men det får være.

har sett litt på norskebunader, og kanskje det kan være noe. Alltid fint å høre fra tidligere kunder. Takk for svar. Hvilken type bunad forresten?

Anonymkode: 54e56...cde

Helt lokal. Ønsker ikke å opplyse om hvor jeg hører til. 

Anonymkode: 271eb...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jubileumsdrakten er laget etter mønster av tekstiler som ble produsert ved Hjula på Sagene. At det er en ren fantasidrakt er altså bare oppspinn.

Anonymkode: 30231...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, pluttipott skrev:

Men så er ikke opphavet til bunadens mønster og utforming norsk heller da :P 

Tja. Enkeltelementene i en bunad har langt tilbake i tid sitt opphav utenfor Norge, men summen av det hele er omtrent så norsk som du kan få det. En hardangerbunad, som er en direkte videreføring av gammel draktskikk, viser en norsk tolkning av renessansemote, mens de broderte bunadene ofte er rene designarbeider med kjente opphavsmennesker som Halfdan Arneberg og Klara Semb. Altså handler en bunad i aller høyeste grad om norsk tradisjon og håndverk selv om elementer som åttebladrosen og kineseriene ikke oppsto i Norge.

Til TS: Om norsk håndverk er viktig for deg så holder du deg unna både Norske bunader og Bunadrosen som er nevnt over her, de syr bunadene sine i henholdsvis Kina og Thailand.Om du velger å kjøpe fra Heimen så skal du være obs på at de også setter bort mye søm til utlandet, i deres tilfelle Solhjell i Estland. Det beste er nok å sjekke lokale små systuer som drives privat, det er gjerne her du finner ildsjelene i faget og ofte også de beste tilvirkerne. Er du interessert i jubileumsdrakten vil jeg altså anbefale deg å snakke med Haugtussa først.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Leo skrev:

Nei, det er veldig lite som egentlig er norsk ;) Men hvis man først skal ha bunad, eller hardingfele, så kan man jo velge et produkt som faktisk er laget i Norge. Ikke brodert i Kina og montert av polakker eller rumenere. Da kan man jo like gjerne kjøpe en hvilken som helst selskapskjole.

Ja, delvis enig. Fint å få den produsert her, med tanke på at det er en festdrakt som representerer tilhørigheten til et land. Samtidig er jeg ikke sikker på om jeg hadde brydd meg så mye om hvor den var produsert, når jeg først hadde den på meg. Har selv bunad som er produsert i Norge, men kan ikke si at det bryr meg så mye at den er laget hos Husfliden kontra om den hadde vært sydd av en kineser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skogkatten skrev:

Tja. Enkeltelementene i en bunad har langt tilbake i tid sitt opphav utenfor Norge, men summen av det hele er omtrent så norsk som du kan få det. En hardangerbunad, som er en direkte videreføring av gammel draktskikk, viser en norsk tolkning av renessansemote, mens de broderte bunadene ofte er rene designarbeider med kjente opphavsmennesker som Halfdan Arneberg og Klara Semb. Altså handler en bunad i aller høyeste grad om norsk tradisjon og håndverk selv om elementer som åttebladrosen og kineseriene ikke oppsto i Norge.

Til TS: Om norsk håndverk er viktig for deg så holder du deg unna både Norske bunader og Bunadrosen som er nevnt over her, de syr bunadene sine i henholdsvis Kina og Thailand.Om du velger å kjøpe fra Heimen så skal du være obs på at de også setter bort mye søm til utlandet, i deres tilfelle Solhjell i Estland. Det beste er nok å sjekke lokale små systuer som drives privat, det er gjerne her du finner ildsjelene i faget og ofte også de beste tilvirkerne. Er du interessert i jubileumsdrakten vil jeg altså anbefale deg å snakke med Haugtussa først.

 

Ts her,

Det blir en tur til haugtussa bak slottet :).

takk

Anonymkode: 54e56...cde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...