Gå til innhold

Mors intelligens er mer arvelig enn fars


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom over denne artikkelen etter jeg hadde lest genetikk tråden nedenfor: http://www.side2.no/helse/du-arver-din-mors-iq--ikke-fars/3423269832.html

Det viser seg at mors intelligens er mer arvelig enn fars. Årsaken er at mange av genene for høy intelligens ligger på det siste av de 23 kromosomparene, nemlig kjønnskromosomet X, som kvinnene gir videre til sin barn (og mannen om det blir jente). Om det blir en sønn, er han svært sannsynlig å arve intelligensen til mor, enten dum eller smart. Årsaken er at han får et Y kromosom av far, som binder seg til kvinnens X. Y kromosomet skal ikke ha noe med intelligens å gjøre. Jenter vil derimot få et X kromosom av far, der hans intelligens gener ligger og dermed ville jeg trodd at disse blandes og at datter blir noe lignende mor og far.

I følge artikkelen blir derimot mannens intelligensgener deaktivert, selv for jenter, men det kan ikke jeg helt se logikken i.

Anonymkode: 2fa5e...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er nok ikke sånn at det genet fra far blir deaktivert, men man vet jo ikke hvor man får sin IQ fra sånn sett. Jeg er uansett glad for å ha arvet ganske høy intelligens siden det gjør ting mye enklere (utenom det sosiale da, jeg føler meg litt klein av og til). 

Anonymkode: fa272...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er nok ikke sånn at det genet fra far blir deaktivert, men man vet jo ikke hvor man får sin IQ fra sånn sett. Jeg er uansett glad for å ha arvet ganske høy intelligens siden det gjør ting mye enklere (utenom det sosiale da, jeg føler meg litt klein av og til). 

Anonymkode: fa272...3e0

Høy intelligens betyr ikke at man også er dårlig på det sosiale. Da er det noe annet ved din personlighet enn høy intelligens.

Anonymkode: 49d59...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...