Gå til innhold

Noen tips for å lære gloser?


kat-e

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å trene litt på Spansk. Synes ikke alltid det er så lett å huske gloser og settninger. Har dere noen tips for å få det til?

Et annet spørsmål, noen synes at viktige ord må pugges så de sitter skikkelig, men jeg har hørt også det motsatte, at man ikke skal stresse så veldig mye om man ikke husker alle, men heller gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Quizlet er et bra program, men da jeg lærte meg gloser hadde jeg en super teknikk med penn og papir! 

Del papiret inn i kolonner loddrett mens arket ligger horisontalt. Skriv alle glosene dine på rekke nedover den første kolonnen, og skriv oversettelsen i neste kolonne. Brett vekk kolonne 1 og oversett glosene i kolonne 3 uten å se. Sjekk at du har fått alle riktig. Brett vekk kolonne 2 og oversett på nytt i kolonne 4. Fortsett til de sitter! :) Beste teknikken jeg noensinne har hatt på glosepugging, og håper det kan hjelpe deg også! Ble litt knudrete forklart, men satser på dere skjønner. ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kalyna skrev:

Quizlet er et bra program, men da jeg lærte meg gloser hadde jeg en super teknikk med penn og papir! 

Del papiret inn i kolonner loddrett mens arket ligger horisontalt. Skriv alle glosene dine på rekke nedover den første kolonnen, og skriv oversettelsen i neste kolonne. Brett vekk kolonne 1 og oversett glosene i kolonne 3 uten å se. Sjekk at du har fått alle riktig. Brett vekk kolonne 2 og oversett på nytt i kolonne 4. Fortsett til de sitter! :) Beste teknikken jeg noensinne har hatt på glosepugging, og håper det kan hjelpe deg også! Ble litt knudrete forklart, men satser på dere skjønner. ;)

 

Gjort noe lignende. To kolonner, norsk-spansk. Dekk glosene, oversett (sier det høyt) det norske ordet eller setningen og sjekk fasit. Ved riktig svar fortsetter en til neste, ved feil begynn på nytt. Dette kan også gjøres baklengs og spansk-norsk oversetting. 

Men de glemmes fort om du ikke bruker dem.

Syntes det hjelper å oversette tekster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler glosetyggeren på det sterkeste. Hjalp meg med samisken.

Anonymkode: 53a7e...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Holititten

Glosetyggeren er genial, brukte den da jeg hadde spansk på skolen, og hjalp veldig. Mye lettere enn den tradisjonelle penn og papir-metoden for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Den Lille Heksa

Man lærer på forskjellige måter, vet ikke hva som fungerer for deg, men for meg fungerte det å finne musikk og dikt på det språket jeg skulle lære og lære teksten utenat. Slik fikk jeg inn både setningsoppbygning, grammatikk og gloser. Skulle lære Tysk, så pugget Rilke og Rammstein, funket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God gammeldags pugging. Husker fremdeles glosene i tysk og frank fra videregående i 1991-1993 :) 

Som flere over her skriver; brett en side i 2. På den ene siden skriver du glosene på det språket du lærer. På andre siden, den norske oversettelsen. I tillegg bør du lære det "å ta bilder" av ordene f.eks. "boy - gutt". Les dette noen ganger, lukk øynene og se for deg ordene med oversettelsen. Da sitter de for alltid :) 

Anonymkode: 8fa81...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et program som heter Anki, det er meget effektivt: https://apps.ankiweb.net/ Veldig kort forklart: Man lager "kort" med gloser, ord og bilder i forskjellig kombinasjon, eller med en fiffig teknikk hvor du skal oppgi ett eller flere ord som er midlertidig fjernet fra en setning ("She is a very skilled [operasanger], f.eks., hvor du da må kunne "operasanger" på engelsk). Sistnevnte har den fordelen at du kan pugge gloser i en logisk kontekst. Du oppgir alt i hodet/høyt/på eget papir, så du trenger ikke skrive inn noe i programmet under puggingen. Når du har fått fasiten, forteller du programmet hvor lett eller vanskelig det var å finne løsningen, og så blir du spurt igjen senere om det samme i tilpassede intervaller for optimal innlæring.

Jeg har det både på PC og telefon, så jeg kan pugge litt til enhver tid. Programmet synkroniserer mellom enhetene, så progresjonen er alltid oppdatert.

Anonymkode: 60ee0...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Den Lille Heksa skrev:

Man lærer på forskjellige måter, vet ikke hva som fungerer for deg, men for meg fungerte det å finne musikk og dikt på det språket jeg skulle lære og lære teksten utenat. Slik fikk jeg inn både setningsoppbygning, grammatikk og gloser. Skulle lære Tysk, så pugget Rilke og Rammstein, funket det.

Veldig godt tips! 

(Rilke og Rammstein, knis!)

Anonymkode: 60ee0...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...