Gå til innhold

Kjørelærer har fått meg til å føle at jeg aldri får førerkortet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt tre kjørelærere (ikke jeg som har byttet selv). To av de likte jeg veldig godt. Den tredje, som da skulle bli min faste kjørelærer, hadde jeg derimot ingen kjemi med. Han ropte og kjeftet, skulle bruke halve kjøretimen på å leke hobbypsykolog ved at jeg hver gang jeg gjorde en liten feil, måtte stoppe opp og forklare hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde osv. Mye av timen gikk også til at HAN skulle kjøre, mens jeg skulle sitte på og se hvordan han gjorde det. Noe som var veldig kjipt, betaler ikke 15,5 kr i minuttet for å se på at læreren skal kjøre i 10 min. Det gikk ofte også litt tid til at han skulle reklamere for appen sin.

Kjøretimene ble som oftest avlyst fra deres side. Fikk ofte mld om at timen var avlyst idet jeg var på vei ut døra 10-15 min før timen, grytidlig om morgenen. Den siste tiden har 6-7 kjøretimer blitt avlyst på rad, blant annet pga. frisørtime.

Hver kjøretime spør han om jeg har fylt 18. Når jeg svarer at ja det har jeg, for lenge siden, sier han at da skal de begynne å prioritere meg (det har de sagt sikkert ti ganger nå). 

Etter all ropingen, hånfliring og unødvendig bremsing (sier selvsagt ikke at all bremsing har vært unødvendig, men mye føler jeg har vært det), overdriving, etterligning av meg, demonstrasjoner osv., har jeg begynt å tvile på meg selv som sjåfør. Det føles som jeg aldri kommer til å få førerkort. Jeg har vært åpen om at jeg har begrensede muligheter til å øvelseskjøre. Grunnen til det er at faren min jobber nattevakt og dermed sover mye på dagen, mens min mor jobber svært mye overtid og må passe mine yngre søsken. I tillegg har vi en del sykdom i familien.

Jeg trenger virkelig førerkort. Skal jeg være helt ærlig føler jeg at jeg har blitt noe utnyttet. Jeg føler jeg ikke er så dårlig som læreren skal ha det til. Jeg har ingen problemer med å kjøre i byen, på landevei eller hvor som helst, kan regler om vikeplikt og hva de ulike skiltene betyr, kan lukeparkere, vet hvordan man kjører i en rundkjøring, blinker alltid i god tid, kan med kjørelysene, kjører etter forholdene og aldri over fartsgrensa, giring er selvsagt ingen problem, kan rygge (rygging har jeg slitt litt med, så bruker litt tid på rygging/må prøve meg litt frem, men får det til til slutt). Kveler så å si aldri bilen, utenom når læreren roper siden det gjør meg så stresset. 

Orker ikke engang tenke på hvor mye penger jeg har brukt på kjøretimer, uten at det har gått fremover.

Forrige time innså jeg at nok er nok. Hele timen følte jeg at jeg ble gjort narr av, og jeg kjente flere ganger at tårene presset på. Jeg tåler kritikk, men når man blir ledd av, ropt til, kjeftet på, hele tiden... Så blir man lei til slutt. Og x antall ganger må jeg gå ut av bilen for å bytte plass med læreren så han kan få kjøre. Han spurte hvordan det gikk med teorien, jeg svarte at jeg tenker å ta den om en uke og at jeg har fått 88-96% på teoritentamen (flere titalls ganger). Han trodde jeg løy.
Jeg har nå byttet kjøreskole, og håper og tror dette blir bedre. Samtidig føler jeg meg helt nedbrutt etter alle kjøretimene jeg har grudd meg til. 

Hadde selvsagt skjønt at han ropte om det var en farlig situasjon, men det har aldri vært snakk om noen farlige situasjoner. Jeg er en veldig rolig og sjenert person som skvetter lett, så roping lærer jeg ingenting av. 

Har øvelseskjørt med kjæresten, og han skjønner heller ikke hvorfor kjørelæreren er sånn. Samme med foreldrene mine når jeg har øvelseskjørt med dem. Sier ikke at jeg er en perfekt sjåfør, men at jeg ikke er så dårlig som kjørelæreren skal ha det til. 

I går byttet jeg altså kjøreskole. Min nye kjørelærer sendte meg mld og sa han hadde sagt ifra til den gamle kjøreskolen... Da får jeg melding fra dem (den gamle kjøreskolen) hvor de spør om jeg vil ha kjøretime mandag, torsdag og fredag neste uke. Noe de aldri har spurt om før, har kunne gått flere mnd før uten kjøretimer selv om jeg etterlyste time (de jeg fikk ble alltid avlyst). Synes dette var utrolig merkelig. 

Bør jeg klage eller er det slik kjøretimene skal være? Jeg har jo ikke så mye å sammenligne med utenom de to andre kjørelærerne (som for øvrig var mye bedre). Hva gjør man egentlig i slike situasjoner? Alt føles så håpløst. :-( 

Anonymkode: 18842...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Setter stor pris på svar og om andre vil dele erfaringer.

Anonymkode: 18842...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bytte kjøreskole. Men først må du klage på han til overordnet pg kreve utgifter refundert for tull og fjas.

Spør deg selv det din mor (eventuelt far) ba deg spørre deg selv når du lærte basic grensesetting: synes du, personlig, at dette er ok? Hvis nei: ja da er det ikke ok. Så enkelt er det. Dette rådet som vi alle får rundt de 4-5 kan brukes i absolutt alle situasjoner du noensinne kommer borti. :blomst: 

Anonymkode: 9062b...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke liker læreren så BYTTER DU! Det er så viktig med trafikkopplæring at du bør bytte med en gang dersom du ikke er fornøyd. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må bytte kjøreskole. Men først må du klage på han til overordnet pg kreve utgifter refundert for tull og fjas.

Spør deg selv det din mor (eventuelt far) ba deg spørre deg selv når du lærte basic grensesetting: synes du, personlig, at dette er ok? Hvis nei: ja da er det ikke ok. Så enkelt er det. Dette rådet som vi alle får rundt de 4-5 kan brukes i absolutt alle situasjoner du noensinne kommer borti. :blomst: 

Anonymkode: 9062b...006

Tusen takk for svar. Problemet er at kjørelæreren min er den overordnede.

17 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hvis du ikke liker læreren så BYTTER DU! Det er så viktig med trafikkopplæring at du bør bytte med en gang dersom du ikke er fornøyd. 

 

Jeg ønsker ikke å støtte denne trafikkskolen med så mye som én krone til. Valgte derfor heller å bytte trafikkskole. 

ts

Anonymkode: 18842...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Problemet er at kjørelæreren min er den overordnede.

Jeg ønsker ikke å støtte denne trafikkskolen med så mye som én krone til. Valgte derfor heller å bytte trafikkskole. 

ts

Anonymkode: 18842...d82

Det er en bra løsning. Bare svar at du ikke ønsker at de kontakter deg mer og at du fortsetter opplæringen ved en annen skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Selv om du ikke føler for det, så synes jeg absolutt at du skal klage og få pengene for mange av timene dine refundert. Ta gjerne med deg en støtteperson, og klag inn hver eneste negative time du hadde med den kjeftende sjåføren, for det er IKKE slik en kjørelærer skal oppføre seg!!! 

En GOD kjørelærer VET hvor stressende det kan være å være en fersking bak rattet, og bør derfor ha det i bakhodet når han/hun setter seg inn i en bil sammen med eleven sin. Det du beskriver, TS, er IKKE ok! Så klag ham inn selv om du har byttet skole, og sørg for at han blir satt på plass. Hvis ikke du klager, så vil den neste eleven bli utsatt for like mye dritt, og det fortjener vel vedkommende ikke, gjør h*n vel? 

 

Det har ingen verdens ting å si om kjærelæreren var sjefen, han skal værsågod få gjøre opp for seg, og drittoppførelsen hans skal ikke gå utover elevene hans. Ikke finn deg i slik behandling, TS!

Anonymkode: cc6eb...94a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn det skal være. Roping, hånfliring, etterligning av deg og demonstrasjoner... Det er jo åpenbart at det ikke er deg det er noe galt med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er voksen (34, men ser 25 ut ca) og tok en kjøretime for ca tre mnd siden. kjørelæreren var ekstremt umoden, kom med perverse vitser og oppførte seg veldig snodig. Jeg tror han var ca 30 år. Jeg ville ikke ha flere timer i etterkant, ikke med denne fyren. Kansje det hjelper å finne en kvinnelig kjørelærer? eller en godt voksen mann. Mange ungre menn blir veldig useriøse og tullete rundt tenåringsjenter og føler at de kan oppføre seg som en idiot.

 

Anonymkode: 92c65...c06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Athleisure

Min første kjørelærer var forferdelig. Han var utrolig useriøs og maste i ett sett, slik at jeg ikke fikk konsentrert meg. Han kunne aldri forklare ting på en rolig måte, slik jeg forsto hva han mente. Han kom også med masse perverse vitser og tull. Det var bare styr med han. Han hadde til og med nektet en jente kjøretimer hos han, fordi hun holdt med et annet fotballag enn ham selv. :fnise:

Rett før min første oppkjøring hadde jeg god selvtillit helt til jeg og kjørelæreren min skulle ta en liten kjøretime før oppkjøringen. Da kjeftet han på meg og ble helt oppgitt over hvordan jeg kjørte, og allerede da visste jeg at jeg kom til å stryke. Byttet kjørelærer etter det til en som var utrolig god og hyggelig. Han var ikke en masete type, og dersom det var noe jeg ikke fikk helt til, forklarte han det på en veldig god måte uten å bli sint.

Endret av Athleisure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg en seriøs kjøreskole/lærer. Kjemien bør stemme med den man skal tilbringe disse timene i bilen.  Hvis vedkommende ikke er daglig leder selv på denne kjøreskolen så klager du til vedkommende, men ikke regn med allverden da de sannsynligvis støtter hverandre. 

Dernest skriver du en klage på læreren og sender den til statens vegvesen. De har ansatte som kun jobber med å ha tilsyn med trafikkskolene, og kontrollerer at de gjør den jobben de skal. I verste fall kan de inndra kjørelærers godkjenning, men det skal noe til... Uansett, en klage vil få de til å være mer obs på vedkommende fremover, særlig hvis flere klager. I klagen bør du være saklig, det kan fort bli mye "jeg mener at" , "jeg følte at" osv. Prøv å beskrive situasjonen så nøyaktig og upersonlig som mulig. 

 

Det finnes mange ekle kjørelærere, men så finnes det jammen mange flinke også - kanskje du kan spørre kjente om deres erfaringer? 

Bare betal det du måtte skylde forrige skole og glem dem, fortsett hos noen andre, du er ikke forpliktet til å fortsette med noe som helst hos forrige skole. 

 

Anonymkode: d22ae...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Hvorfor sendte han melding til den forrige kjøreskolen? For å få papirene på timene du har hatt? Jeg hadde mange forskjellige kjørelærere, og ikke mulighet til å øvelseskjøre hjemme. Hadde en kjørelærer som alltid sa: Du trenger bare en time igjen nå, så kan du kjøre opp, mens på slutten av timen, la hun alltid til: Jeg tror nok du må ha mer enn en time. Det var ren utnyttelse, bare for å tjene inn penger. Skifta kjøreskolelærer, hadde to timer, og kjørte opp. Håper det ordner seg med den nye læreren, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har byttet til en ny lærer, er nok det beste rådet at du bør se fremover og fokusere på timene med den nye læreren :) 
Har en venninne som opplevde det samme som du beskrev. Beskrivelsen din er faktisk skremmende lik. Den første læreren var veldig ustabil og kjeftet mye på henne. Hun byttet og fikk en mer rolig og stabil lærer. Vet ikke om det hjelper å høre det, men det er faktisk ganske vanlig å bytte lærer - har hørt om flere som gjorde det. En lærer som har god kjemi med en elev, kan ha dårligere kjemi med en annen.

Håper det ordner seg for deg og at du begynner å oppleve kjøringen som mer positiv. Det virker som du har gjort alt riktig for å klare dette. Lykke til videre!

Anonymkode: 84d37...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.2.2017 den 15.26, MadameDeRosa skrev:

Hvorfor sendte han melding til den forrige kjøreskolen? For å få papirene på timene du har hatt? Jeg hadde mange forskjellige kjørelærere, og ikke mulighet til å øvelseskjøre hjemme. Hadde en kjørelærer som alltid sa: Du trenger bare en time igjen nå, så kan du kjøre opp, mens på slutten av timen, la hun alltid til: Jeg tror nok du må ha mer enn en time. Det var ren utnyttelse, bare for å tjene inn penger. Skifta kjøreskolelærer, hadde to timer, og kjørte opp. Håper det ordner seg med den nye læreren, lykke til!

Dette kan jeg belyse. 

Når en eleven kommer fra en annen skole sjekker vi to ting: Det ene er hvilket nivå eleven er på og hva som har blitt gjort før. Obligatorisk opplæring kan du selv se på min side på statens vegvesen, så det er ikke noe problem (vi kan vel også sjekke det men herk). Det andre er for å sjekke om personen er ajour med betaling. Av solidaritet til de andre lar vi ikke elever som kommer fra andre skoler kjøre opp før de har gjort opp for seg. Dog er jeg litt liberal der siden jeg er sur på den største skolen i byen.

Endret av amativeReflection
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Hadde min første kjøretime hos den nye kjøreskolen på fredag, og det gikk kjempebra! Over all forventning faktisk. Endelig har jeg, og til og med også kjørelæreren min(!), troa på at jeg kommer til å klare lappen. :) 

 

Anonymkode: 18842...d82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...