Gå til innhold

Født i feil kropp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor kan de ikke bare være seg selv i den kroppen de har? Det lurer jeg på. Hva er galt med å være en jente med et mannlig utseende? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, penny_ skrev:

Hvorfor kan de ikke bare være seg selv i den kroppen de har? Det lurer jeg på. Hva er galt med å være en jente med et mannlig utseende? 

Er du dame? Hadde du syns det hadde vært kult med penis, ingen bryster og skjegg? Selv om du er dame?

Tviler STERKT på at dere motstandere av dette syns det hadde vært helt greit. Og slik er det for disse i dokumentaren også. De er ikke det kjønnet de er født i

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, penny_ skrev:

Hvorfor kan de ikke bare være seg selv i den kroppen de har? Det lurer jeg på. Hva er galt med å være en jente med et mannlig utseende? 

Fordi de ikke er maskuline jenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wenda skrev:

Er du dame? Hadde du syns det hadde vært kult med penis, ingen bryster og skjegg? Selv om du er dame?

Tviler STERKT på at dere motstandere av dette syns det hadde vært helt greit. Og slik er det for disse i dokumentaren også. De er ikke det kjønnet de er født i

Hvis du har lyst til å få folk til å forstå, så må du kunne forklare det på en ordentlig måte. Jeg vet ikke om det hadde vært kult med penis, men det er umulig å sette seg inn når man ikke er født med det. Det kan godt hende at jeg kunne levd fint med det, men det går ikke an å svare på.

"Dere motstandere"? Hvor har jeg skrevet at jeg er motstander av kjønnsoperasjoner? Det har da ingenting å si for meg om andre opererer seg. De kan operere en pikk inn i panna si om de vil. Jeg er bare nysgjerrig, men når "dere" har slike ovenfra og ned holdninger, så er det ikke rart at folk ikke tør å stille spørsmål for å prøve og forstå. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Berentsens skrev:

Fordi de ikke er maskuline jenter. 

Er det ikke mulig å være maskulin på utsiden, men feminin på innsiden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, penny_ skrev:

Er det ikke mulig å være maskulin på utsiden, men feminin på innsiden?

Hadde det vært meg så hadde ikke jeg ønsket å leve. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, BeautyBox skrev:

Hadde det vært meg så hadde ikke jeg ønsket å leve. 

Og det er vel nettopp derfor mange av de som sliter med denne problematikken er godt representert i selvmordsstatistikkene.

Anonymkode: 6e0fa...27e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så programmet på opptak nå.    Veldig viktig tema.  Men desse nyutdannende filmskaperene lager dårleg serie. My tomtid. Programmet kunne vert på halve tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, penny_ skrev:

Er det ikke mulig å være maskulin på utsiden, men feminin på innsiden?

Sikkert for noen, men tydeligvis ikke for de som er med i denne serien. Og det handler vel ikke om roller, maskuling/feminin, men om kjønn og hvordan kroppen fysisk er og ser ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi mennesker er et mysterium vet de fleste. Det er utrolig mye som kan skje/gå galt fra unnfangelse til fødsel. Dette har jo de fleste sett eller lest om via dokumentarer og bøker. 

Hvorfor er det da så mange som ikke tror at man kan bli født i feil kropp? De samme menneskene mener ofte at homofili er noe man finner på selv.

Jeg blir rett og slett overrasket over at mange har disse meningene i dag, når vi har tilgang til så mye informasjon.  

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som Emma er ganske så trygg på seg selv, det er godt å se. Er glad for at dette temaet blir tatt opp. Alle kan ikke være A4, men kan bli respektert for hvordan de er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare sett noen få episoder, og de virker bra. Men nå har jeg sett en del dokumentarer om denne problematikken fra før av. Og som denne tråden viser, så er det ganske mye lav kunnskap om temaet og mange sterke meninger om ting folk har veldig lite kunnskap av. Anbefaler dere å lese dere litt opp på det som ligger ute på nettet (Harry Benjamin er en fin start).

Ser flere etterlyser profesjonell hjelp. Og det er noe disse får MYE av. Veldig mye av. Det er ikke bare å komme på Riksen en mandag og si "Jeg vil skifte kjønn", og så de bare "Ok, her har du noen hormoner og så kapper vi penis av i neste uke". Av alle de som søker seg inn dit, så er det ekstremt få som går igjennom. Mange har ufattelig mange timer der inne for at de skal være sikre på at de stiller riktig diagnose, det er timer hos klinisk psykolog lenge før de kommer seg inn på riksen, det utelukkes at de lider av psykoser og vrangforestillinger, mange må ha "real life experience" og leve som det kjønnet de ønsker over et bestemt periode (eksempel 1-2 år) mm. Det er ingenting det taes veldig lett på. Hadde det bare vært og gitt de noen tabletter og noen psykologtimer og så var alt bra igjen, så hadde nok dette vært gjort for lenge siden...

Innenfor idrett så kreves det fullstendig kjønnsoperasjon for å kunne konkurrere i ny klasse. Nå som det har blitt enklere å skifte kjønn på papiret, så har idretten fått lov til å beholde sine regler for det. Og alle skjønner poenget med det. Men nå er det ikke ønske om å vinne gull i en dameidrett som gjør at en som er født med penis ønsker å skifte kjønn som oftest... Trur ikke jeg vet om så mange som konkurrerer i kjønnsdelt idrett som er transkjønnet faktisk.

Selvmordsraten blant transkjønnede er høy, og den er ikke lett å ha 100% tall på, fordi mange begår nok selvmord uten å forklare hvorfor. Selvskading er ikke ukjent heller. Når man ser det stigmaet og hva man kan møte på i samfunnet med holdninger, vold og drap, så skjønner man kanskje at folk ikke gjør dette for gøy. Mange blir utstøtt fra familien og mange mister venner. 

Når det kommer til dette med garderober, så er det mange av dere som vil kunne dele garderobe med en som er transkjønnet uten å vite det. Nå er det flinkere på å lage en vagina enn penis enn så lenge i Norge, og det er flere som har tatt såpass femininiserende kirurgi slik at eksempel adamseple ikke vil kunne "avsløre" de. Resultatet varierer veldig, og har mye med hvor tidlig en starter i prosessen (særlig for de som går til kvinner), genetiske forutsetninger, hvordan man er bygge fysisk og slike ting.

Når det kommer til kjønnskromosoner, så er det ikke bare XX og XY som folk liker å påpeke. De kommer også i en del varianter. Og siden selv genene våre kan variere, er det så rart at andre ting varierer?

Nei vei at folk ikke vil date noen som har gjennomgått kjønnsoperasjon, det er deres valg. Og jeg trur at mange ikke ser på dere som viktige nok i livet deres at holdningen "født gutt alltid gutt for meg" har noe å si. Så lenge dere klarer å oppføre dere ute blant folk. Og for deres barn og barnebarns skyld, så håper jeg at dere ALDRI får barn som ikke er csi-kjønnet og hetero. Fordi det barnet kommer til å få det helt jævlig med dere som foreldre og besteforeldre.

Anonymkode: 35f7a...891

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.2.2017 den 9.54, Wenda skrev:

Er helt bergtatt over hvor modig hun er

Ikke bare lett å stå frem med dette i det hele tatt, men i tillegg være så ung så er hun også veldig reflektert. Og har sin egen YouTube-kanal hvor hun er åpen og ærlig rundt dette. 

Man hører jo så mange historier om barn som blir kraftig mobbet bare de har feil type klær liksom, at barn er livredde for å skille seg ut...også kommer Emma 👍 Fantastisk

 

Er fint med slike programmer slik at dette blir mer og mer dagligdags. Syns det er synd at man på en måte må pushe slikt på andre mennesker gjennom å lage dokumentarer osv , men jeg tror det er nødvendig i en periode for å normalisere det som ikke nødvendigvis tilhører den "boksen" vi har i dag. Ser jo bare enkelte utsagn i denne tråden :roll: om en del år så trenger vi ikke slike dokumentarserier, for da er dette helt normalt

Det finnes så utrolig mange mennesker som har levd liv i det skjulte fordi det har vært skambelagt å føle seg annerledes. Tvunget seg gjennom ekteskap og familieliv med et kjønn man ikke tiltrekkes av, eller med det kjønn man ikke føler man selv er

Håper jeg lever så lenge at jeg får oppleve en verden som anser dette som helt normalt. At det ikke er noe man trenger å diskutere engang

Men nå har jo også hun et godt støtteapparat rundt seg. Det hadde vært en helt annen sak dersom hun ikke hadde hatt det. Hun har vært heldig (gitt omstendighetene). 

Anonymkode: 69420...7a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er vel nettopp derfor mange av de som sliter med denne problematikken er godt representert i selvmordsstatistikkene.

Anonymkode: 6e0fa...27e

Huff, trist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, emilie123 skrev:

Det virker som Emma er ganske så trygg på seg selv, det er godt å se. Er glad for at dette temaet blir tatt opp. Alle kan ikke være A4, men kan bli respektert for hvordan de er.

Strengt tatt er det vel heller ingen som er A4, sånn egentlig. Vi er alle veldig forskjellige og veldig like på samme tid, vi må bare tørre å være den vi er og ikke prøve å presse oss inn i en ramme vi egentlig ikke passer inn i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har bare sett noen få episoder, og de virker bra. Men nå har jeg sett en del dokumentarer om denne problematikken fra før av. Og som denne tråden viser, så er det ganske mye lav kunnskap om temaet og mange sterke meninger om ting folk har veldig lite kunnskap av. Anbefaler dere å lese dere litt opp på det som ligger ute på nettet (Harry Benjamin er en fin start).

Ser flere etterlyser profesjonell hjelp. Og det er noe disse får MYE av. Veldig mye av. Det er ikke bare å komme på Riksen en mandag og si "Jeg vil skifte kjønn", og så de bare "Ok, her har du noen hormoner og så kapper vi penis av i neste uke". Av alle de som søker seg inn dit, så er det ekstremt få som går igjennom. Mange har ufattelig mange timer der inne for at de skal være sikre på at de stiller riktig diagnose, det er timer hos klinisk psykolog lenge før de kommer seg inn på riksen, det utelukkes at de lider av psykoser og vrangforestillinger, mange må ha "real life experience" og leve som det kjønnet de ønsker over et bestemt periode (eksempel 1-2 år) mm. Det er ingenting det taes veldig lett på. Hadde det bare vært og gitt de noen tabletter og noen psykologtimer og så var alt bra igjen, så hadde nok dette vært gjort for lenge siden...

Innenfor idrett så kreves det fullstendig kjønnsoperasjon for å kunne konkurrere i ny klasse. Nå som det har blitt enklere å skifte kjønn på papiret, så har idretten fått lov til å beholde sine regler for det. Og alle skjønner poenget med det. Men nå er det ikke ønske om å vinne gull i en dameidrett som gjør at en som er født med penis ønsker å skifte kjønn som oftest... Trur ikke jeg vet om så mange som konkurrerer i kjønnsdelt idrett som er transkjønnet faktisk.

Selvmordsraten blant transkjønnede er høy, og den er ikke lett å ha 100% tall på, fordi mange begår nok selvmord uten å forklare hvorfor. Selvskading er ikke ukjent heller. Når man ser det stigmaet og hva man kan møte på i samfunnet med holdninger, vold og drap, så skjønner man kanskje at folk ikke gjør dette for gøy. Mange blir utstøtt fra familien og mange mister venner. 

Når det kommer til dette med garderober, så er det mange av dere som vil kunne dele garderobe med en som er transkjønnet uten å vite det. Nå er det flinkere på å lage en vagina enn penis enn så lenge i Norge, og det er flere som har tatt såpass femininiserende kirurgi slik at eksempel adamseple ikke vil kunne "avsløre" de. Resultatet varierer veldig, og har mye med hvor tidlig en starter i prosessen (særlig for de som går til kvinner), genetiske forutsetninger, hvordan man er bygge fysisk og slike ting.

Når det kommer til kjønnskromosoner, så er det ikke bare XX og XY som folk liker å påpeke. De kommer også i en del varianter. Og siden selv genene våre kan variere, er det så rart at andre ting varierer?

Nei vei at folk ikke vil date noen som har gjennomgått kjønnsoperasjon, det er deres valg. Og jeg trur at mange ikke ser på dere som viktige nok i livet deres at holdningen "født gutt alltid gutt for meg" har noe å si. Så lenge dere klarer å oppføre dere ute blant folk. Og for deres barn og barnebarns skyld, så håper jeg at dere ALDRI får barn som ikke er csi-kjønnet og hetero. Fordi det barnet kommer til å få det helt jævlig med dere som foreldre og besteforeldre.

Anonymkode: 35f7a...891

👏🏼👏🏼

Anonymkode: 583ed...24d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2017 den 10.13, penny_ skrev:

Hvorfor kan de ikke bare være seg selv i den kroppen de har? Det lurer jeg på. Hva er galt med å være en jente med et mannlig utseende? 

Synd du ikke får oppleve det. For det er den eneste måten å får et godt svar på. Men jeg skal forsøke å svare med en spørsmål: Hvordan ville du følt det, dersom du er kvinne, men ser ut som en mann? At hele samfunnet mener at du er mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2017 den 10.13, penny_ skrev:

Hvorfor kan de ikke bare være seg selv i den kroppen de har? Det lurer jeg på. Hva er galt med å være en jente med et mannlig utseende? 

Skjerp deg

Anonymkode: bc677...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg

Anonymkode: bc677...c8e

Kan du utdype litt? Jeg syns ikke dette var så veldig konstruktivt.. Jeg stilte et spørsmål, men "dere" vil åpenbart ikke at man skal forstå. Dette kommer dere ikke særlig langt med, altså. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...