Gå til innhold

Født i feil kropp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er litt skuffa over denne sesongen. Synes ikke deltakerne er like troverdige så langt, men det kan jo hende det endrer seg etterhvert, vet ikke om man møter flere personer utover sesongen? 

Anonymkode: 7f601...32a

Man møter flere. Har sett halve serien sålangt. Hele sesongen er tilgjengelig på sumo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Den Lille Heksa
4 minutter siden, King in the North skrev:

Hvilke andre kjønn finnes? Fysisk? Intetkjønn finnes jo, samt mann og kvinne.

Hva kjennetegner disse andre kjønnene biologisk?

Jeg skal forøvrig definitivt følge med videre, da jeg ikke har noe særlig med kunnskap om temaet.

Jeg vet ikke, men her er Espen Benestads definisjoner: https://www.nrk.no/video/PS*257951

Indianerne hadde flere kjønn også, eller har fortsatt, for dem er det normalt. Denne filmen handler om en som dessverre ble drept for det for ikke lenge siden: 

Det finnes mer om det om man googler "native americans gender", her er ett av treffene:
http://bipartisanreport.com/2016/06/19/before-european-christians-forced-gender-roles-native-americans-acknowledged-5-genders/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

Jeg vet ikke, men her er Espen Benestads definisjoner: https://www.nrk.no/video/PS*257951

Indianerne hadde flere kjønn også, eller har fortsatt, for dem er det normalt. Denne filmen handler om en som dessverre ble drept for det for ikke lenge siden: 

Det finnes mer om det om man googler "native americans gender", her er ett av treffene:
http://bipartisanreport.com/2016/06/19/before-european-christians-forced-gender-roles-native-americans-acknowledged-5-genders/

Dette fremstår jo mer som overtro for meg, og en trang etter å gi mennesker som oppfører seg som andre kjønn en label. I den moderne verden er det faktisk de annerledestenkende menneskene selv som vil gi seg selv en label. Mens de "normale" stritter imot, i kjent stil.

Eksemplifisert i at Indianerne hadde egne begrep(les:kjønn) for menn som kunne se ting fra både mann- og kvinneperspektiv.

Slik jeg forstår det er det ingen biologiske forskjeller mellom disse fem anerkjente kjønnene(annet enn mann/kvinne, penis/vagina etc)? Hva om noen identifiserer seg som et dyr? Er det også legitimt/sammenliknbart? I såfall, hvorfor/hvorfor ikke?

Det som derimot er fantastisk med måten Indianerne gjorde det på, er at de godtok flere tankesett, også det som var utenfor "normalen". Der har vi absolutt mye å lære, alle som én.

Dette ble rotete, men er indet filosofiske hjørnet idag etter et par julebrus.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er noe forbanna tull, klarer virkelig ikke å ta det seriøst. At det blir brukt store summer på operasjon og annet som følger med er provosende. Det de trenger er en god psykolog  og hjelp mot vrangforestillingene.

Å lage tv-program og gi disse menneskene bekreftelse på at dette er naturlig, er noe forbanna mig. 

Ingenting med dette er normalt eller naturlig. Å gjøre om kroppen til et annet kjønn er totalt idioti. 

Nei, gi de profesjonell hjelp, psykisk. 

Anonymkode: 27af8...100

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er noe forbanna tull, klarer virkelig ikke å ta det seriøst. At det blir brukt store summer på operasjon og annet som følger med er provosende. Det de trenger er en god psykolog  og hjelp mot vrangforestillingene.

Å lage tv-program og gi disse menneskene bekreftelse på at dette er naturlig, er noe forbanna mig. 

Ingenting med dette er normalt eller naturlig. Å gjøre om kroppen til et annet kjønn er totalt idioti. 

Nei, gi de profesjonell hjelp, psykisk. 

Anonymkode: 27af8...100

Og jeg regner selvsagt med at du har medisinsk og/eller psykologisk fagkompetanse ettersom du kan overgå vurderinger som foretas av spesialister. 

Anonymkode: 69420...7a6

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er noe forbanna tull, klarer virkelig ikke å ta det seriøst. At det blir brukt store summer på operasjon og annet som følger med er provosende. Det de trenger er en god psykolog  og hjelp mot vrangforestillingene.

Å lage tv-program og gi disse menneskene bekreftelse på at dette er naturlig, er noe forbanna mig. 

Ingenting med dette er normalt eller naturlig. Å gjøre om kroppen til et annet kjønn er totalt idioti. 

Nei, gi de profesjonell hjelp, psykisk. 

Anonymkode: 27af8...100

Det du ytrer her trodde folk på for en god del år siden. Helt til man begynte med forskning på området :)

Anonymkode: e72e3...11f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siterer Emma i episode 2, sesong 2:

"Jeg synes det er utrolig teit at noen tviler på folk som er født i feil kropp, for man vet best hvem man er selv, og det har ingen andre noe med egentlig." 

Anonymkode: e72e3...11f

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2017 den 20.42, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig, så synes jeg alt dette med "født i feil kropp" er "tull". Altså, er du født gutt, så kan du ikke si at "MEN JEG ER EN JENTE FOR JEG BLE EGENTLIG FØDT DET OG DET VAR DET JEG SKULLE VÆRE". Tull. Er du født gutt, så er du gutt. Du føler deg som en jente fordi foreldrene dine lar deg leke med dukker istedet for lekebiler, og kle deg i kjole selv om du er gutt. 

JA, selv om du er gutt/jente og ØNSKER å være omvendt kjønn. Værsegod, men det blir alt for tullete å si at du egentlig skulle vært noe annet. 

Anonymkode: eb14a...62f

Jeg kunne ikke vært mer uenig. 

Er du født gutt føler du deg ikke som jente bare fordi du leker med dukker. 

I verden slik den burde være er det ikke jente leker og gutte leker. Jeg er jente og som liten lekte jeg med biler, lego og andre gutte ting. Men jeg er jente, og det gjorde ingenting med meg. Jeg syns du burde lese deg litt opp på dette temaet føre du sier slike ting! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke tv2, så får ikke sett det, men lurer på om det er med noen som ikke ekstrem stereotype av det kjønnet de ønsker å være? Er det med noen som ikke får behandling selv om de ønsker? Synes selv det er litt interessant hvorfor noen får behandling og andre ikke. Også synes jeg det er litt trist at slike dokumentarer ofte er med å støtter opp tanker som at noen kvinner er mer kvinnelige enn andre, eller noen menn er mer mandige enn andre.

Anonymkode: d77ea...577

Du kan se det på TV 2 Sumo :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, gi de profesjonell hjelp, psykisk. 

Anonymkode: 27af8...100

Begynn med deg selv.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2017 den 20.29, Silfen skrev:

HAdde du sett den forrige sesongen, så ville du også sett at Emma, som er enegget tvilling, men føler seg som jente, har vært mindre og svakere og lettere enn sin eneggede bror. Noen har sikkert fordeler, men det er neppe slik at Emma kunne konkurrert på lik linje som en mann. I tillegg blir testosteronen fjernet, de går ikke gjennom pubertet som mann, slik at den fysiske forandringen som gjør dem større og sterkere ikke finner sted.

Litt avsporing, men er de virkelig eneggede? For de er jo så vidt forskjellige utseendemessig (sett bort ifra at den ene er gutt og den andre jente da, så klart, hehe) Det kan jo selvfølgelig ha å gjøre med at hun utviklet seg saktere og at hun nå går på pubertetsutsettende eller hva det nå var, men likevel. Hun var jo mye lysere i håret enn broren når de var små også. Hvis det er sånn at de er eneggede er det ganske fascinerende i grunn.

Anonymkode: f2c51...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål. De som ikke har operert, hvilken garderober bruker de ?

Sånn som Emma, hun har vel forsatt penis.?

Jeg vil ha seriøse svar. For det er noe jeg lurer på.

 

Anonymkode: 6d402...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er noe forbanna tull, klarer virkelig ikke å ta det seriøst. At det blir brukt store summer på operasjon og annet som følger med er provosende. Det de trenger er en god psykolog  og hjelp mot vrangforestillingene.

Å lage tv-program og gi disse menneskene bekreftelse på at dette er naturlig, er noe forbanna mig. 

Ingenting med dette er normalt eller naturlig. Å gjøre om kroppen til et annet kjønn er totalt idioti. 

Nei, gi de profesjonell hjelp, psykisk. 

Anonymkode: 27af8...100

Hvorfor gjentar du deg selv, du skrev jo akkurat samme pisset på forrige side av denne tråden 😂😂

Og de går faktisk til leger og psykologer i minimum 2 år for å få godkjent operasjon, så det er faktisk psykologene og legene som GODKJENNER kjønnskorrigerende operasjoner. Kryp tilbake under den steinen du kom fra du 😂😂👌

Anonymkode: 6e0fa...27e

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er noe forbanna tull, klarer virkelig ikke å ta det seriøst. At det blir brukt store summer på operasjon og annet som følger med er provosende. Det de trenger er en god psykolog  og hjelp mot vrangforestillingene.

Å lage tv-program og gi disse menneskene bekreftelse på at dette er naturlig, er noe forbanna mig. 

Ingenting med dette er normalt eller naturlig. Å gjøre om kroppen til et annet kjønn er totalt idioti. 

Nei, gi de profesjonell hjelp, psykisk. 

Anonymkode: 27af8...100

Det gjør de. Noen av de får diagnosen transseksuell, og de kan da få behandling, f.eks. kjønnskorrigerende kirurgi. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har et spørsmål. De som ikke har operert, hvilken garderober bruker de ?

Sånn som Emma, hun har vel forsatt penis.?

Jeg vil ha seriøse svar. For det er noe jeg lurer på.

 

Anonymkode: 6d402...422

Ja, penis er intakt. Muligens bruker de egne garderober, eller bruker garderoben etter at de andre er ferdig, Tror det ble tatt opp i den ene episoden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16. februar 2017 den 23.33, AnonymBruker skrev:

Synes det er noe forbanna tull, klarer virkelig ikke å ta det seriøst.

Anonymkode: 27af8...100

Reelle følelser kan ikke være tull. Ferdig snakka.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 16.2.2017 den 23.38, AnonymBruker skrev:

Og jeg regner selvsagt med at du har medisinsk og/eller psykologisk fagkompetanse ettersom du kan overgå vurderinger som foretas av spesialister. 

Anonymkode: 69420...7a6

Denne personen har et poeng. I valget mellom å tilpasse kroppen eller samfunnet, bør vi velge det siste. "Spesialistene" som du nevner her har penger, og den mektige farmasøytiske industrien som motivasjonsfaktor. IKKE ønsker om å hjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Berentsens skrev:

Ja, penis er intakt. Muligens bruker de egne garderober, eller bruker garderoben etter at de andre er ferdig, Tror det ble tatt opp i den ene episoden. 

Tusen takk for svar :)

Anonymkode: 6d402...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2017 den 20.10, mann_86 skrev:

Emma er skikkelig pen, og veldig modig!:)

Er helt bergtatt over hvor modig hun er

Ikke bare lett å stå frem med dette i det hele tatt, men i tillegg være så ung så er hun også veldig reflektert. Og har sin egen YouTube-kanal hvor hun er åpen og ærlig rundt dette. 

Man hører jo så mange historier om barn som blir kraftig mobbet bare de har feil type klær liksom, at barn er livredde for å skille seg ut...også kommer Emma 👍 Fantastisk

 

Er fint med slike programmer slik at dette blir mer og mer dagligdags. Syns det er synd at man på en måte må pushe slikt på andre mennesker gjennom å lage dokumentarer osv , men jeg tror det er nødvendig i en periode for å normalisere det som ikke nødvendigvis tilhører den "boksen" vi har i dag. Ser jo bare enkelte utsagn i denne tråden :roll: om en del år så trenger vi ikke slike dokumentarserier, for da er dette helt normalt

Det finnes så utrolig mange mennesker som har levd liv i det skjulte fordi det har vært skambelagt å føle seg annerledes. Tvunget seg gjennom ekteskap og familieliv med et kjønn man ikke tiltrekkes av, eller med det kjønn man ikke føler man selv er

Håper jeg lever så lenge at jeg får oppleve en verden som anser dette som helt normalt. At det ikke er noe man trenger å diskutere engang

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Wenda skrev:

Er helt bergtatt over hvor modig hun er

Ikke bare lett å stå frem med dette i det hele tatt, men i tillegg være så ung så er hun også veldig reflektert. Og har sin egen YouTube-kanal hvor hun er åpen og ærlig rundt dette. 

Man hører jo så mange historier om barn som blir kraftig mobbet bare de har feil type klær liksom, at barn er livredde for å skille seg ut...også kommer Emma 👍 Fantastisk

 

Er fint med slike programmer slik at dette blir mer og mer dagligdags. Syns det er synd at man på en måte må pushe slikt på andre mennesker gjennom å lage dokumentarer osv , men jeg tror det er nødvendig i en periode for å normalisere det som ikke nødvendigvis tilhører den "boksen" vi har i dag. Ser jo bare enkelte utsagn i denne tråden :roll: om en del år så trenger vi ikke slike dokumentarserier, for da er dette helt normalt

Det finnes så utrolig mange mennesker som har levd liv i det skjulte fordi det har vært skambelagt å føle seg annerledes. Tvunget seg gjennom ekteskap og familieliv med et kjønn man ikke tiltrekkes av, eller med det kjønn man ikke føler man selv er

Håper jeg lever så lenge at jeg får oppleve en verden som anser dette som helt normalt. At det ikke er noe man trenger å diskutere engang

det er helt normalt at man befinner seg et sted på spekteret mellom mann og kvinne. Helt normalt å forkaste kjønn som en kategori for sin egen identitet. Det er ikke rett å lure unge mennesker til å ødelegge kroppene side, fordi de skal passe inn. Noen av disse operasjonene kan aldri reverseres. Man ødelegger ungdommenes kropper for resten av livene deres. De unge burde ikke lide fordi samfunnet er overfokusert på kjønn. Man burde få velge selv, hele livet. Fram og tilbake mellom kjønnskategoriene. Når man endrer kroppene fysisk, tar man bort valgmulighetene! Dette er galt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...