Gå til innhold

Hvorfor er ikke Bibelen sann?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Av samme grunn som alle fiktive verker ikke er sanne. Det er diktet opp av forskjellige forfattere

Anonymkode: ed325...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2017 den 19.51, AnonymBruker skrev:

Av samme grunn som alle fiktive verker ikke er sanne. Det er diktet opp av forskjellige forfattere

Anonymkode: ed325...394

Hva er det som ikke stemmer overens da?

Anonymkode: b65de...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎02‎.‎2017 den 19.51, AnonymBruker skrev:

Av samme grunn som alle fiktive verker ikke er sanne. Det er diktet opp av forskjellige forfattere

Anonymkode: ed325...394

Uintelligente kommentarer er så absolutt i bibelens disfavør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
2 timer siden, debatant skrev:

Uintelligente kommentarer er så absolutt i bibelens disfavør..

Ironien i at du kaller noen for uintelligente er den største ironi som noen gang er blitt utført i verdens historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2017 den 18.47, debatant skrev:

Bibelen er en historisk bok. En kan teste den mot historiske kilder og arkeologiske utgravninger. Videre er bibelen en profetisk bok som skriver om framtiden før den vil skje. For eksempel skrev bibelen om kong Kyros med navn, og hva han ville gjøre, 200 år før kong Kyros kom på senen. Jes 44.28 og 45.1

Sånt styrker bibelens troverdighet.

Så det ble skrevet ned ca 800bc? Var litt dårlig med skriftspråk på den tiden. Ikke for ingen ting at Illiaden ble laget som dikt og muntlig overlevert til neste generasjon. Første skriftspråk ble laget rundt 700bc

Dumt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå levde Jesaja ca 750 før Kristus. Han skrev nødvendigvis ned med et skriftspråk. 

Mener du at egypterne rabla ned på pyramidene tusner av år etter at de ble bygget?

Hvor har du det fra at skriftspråket kunn er ca. 2700 år gammelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, debatant skrev:

Nå levde Jesaja ca 750 før Kristus. Han skrev nødvendigvis ned med et skriftspråk. 

Mener du at egypterne rabla ned på pyramidene tusner av år etter at de ble bygget?

Hvor har du det fra at skriftspråket kunn er ca. 2700 år gammelt?

Spiller vel ingen rolle? 

Bibelen er uansett et selektivt verk, visste du at det f. eks. finnes mange "gospels" / bøker som ikke er inkludert i bibelen? 

http://www1.cbn.com/missing-gospels-unearthing-truth-behind-alternative-christianities

Anonymkode: a1277...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, daemonia skrev:

Nærmere forklaring trengs vel strengt tatt ikke. 

16865086_10154128509081637_667988708175378921_n.jpg

Ja, og av intelligente mennesker er det vel ingen som overgår kristne Newton....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Illuminatum skrev:

Så det ble skrevet ned ca 800bc? Var litt dårlig med skriftspråk på den tiden. Ikke for ingen ting at Illiaden ble laget som dikt og muntlig overlevert til neste generasjon. Første skriftspråk ble laget rundt 700bc

Dumt 

Du tar feil, - kileskrift ble utviklet og brukt over 3000 år f.kr., så kommer hieroglyfer som er litt yngre . Kanskje du forveksler det med at det latinske alfabetet, ble lagd ca 600 år f.kr.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, debatant skrev:

Ja, og av intelligente mennesker er det vel ingen som overgår kristne Newton....

 

Der sier du noe veldig viktig, oppdaterte memen

Untitled.png

Endret av Skram
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Skram skrev:

Der sier du noe veldig viktig, oppdaterte memen

Untitled.png

Selv om du ikke er kristen trenger du ikke gjøre narr av oss som tror. Jeg kunne hånet og gjort narr av deg på grunn av skrivefeilene dine i "memen", men unnlater å gjøre det fordi jeg for det første tror du selv setter pris på det, selv om du neppe vil innrømme det offentlig her inne, og fordi jeg ikke vil være på et slikt nivå. Kanskje du ikke gjør slikt neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, LuxLucet skrev:

Selv om du ikke er kristen trenger du ikke gjøre narr av oss som tror. Jeg kunne hånet og gjort narr av deg på grunn av skrivefeilene dine i "memen", men unnlater å gjøre det fordi jeg for det første tror du selv setter pris på det, selv om du neppe vil innrømme det offentlig her inne, og fordi jeg ikke vil være på et slikt nivå. Kanskje du ikke gjør slikt neste gang.

Vi har alle potensiale til å være dumme og/eller kunnskapsløse på enkelte områder og det var vel egentlig det som var poenget mitt. Inkludert meg selv, som trodde "memen" var riktig og ikke "memet" (da lærte jeg noe nytt gitt :)). Vi skal ikke tro på ekstraordinære påstander bare fordi det er en smart person som ytrer den, vi skal tro på påstnader som er støttet av observasjoner. Isaac Newton brukte faktisk mer tid på bibel-beregninger og alkemi enn han gjør på gravitasjonsfysikk, men det er det nesten ingen som vet fordi disse arbeidene produserte ikke troverdig kunnskap.

Vi kan ikke la være å påpeke og noen ganger latterliggjøre det som åpenbart er absurde ideer. Å være kristen og å tro på en skaper er ikke nødvendigvis absurd, men å tro at pingviner og andre arter vandret store avstander over både hav og land til midtøsten, å tro at alle verdens arter fikk plass på arken, det ER absurd. Jeg vil også påpeke at jeg ikke gjør narr av kristne, jeg gjør narr ideen om vannflommen, det har jo tross alt blitt mer og mer vanlig at kristne ikke aksepterer vannflommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skram skrev:

Vi har alle potensiale til å være dumme og/eller kunnskapsløse på enkelte områder og det var vel egentlig det som var poenget mitt. Inkludert meg selv, som trodde "memen" var riktig og ikke "memet" (da lærte jeg noe nytt gitt :)). Vi skal ikke tro på ekstraordinære påstander bare fordi det er en smart person som ytrer den, vi skal tro på påstnader som er støttet av observasjoner. Isaac Newton brukte faktisk mer tid på bibel-beregninger og alkemi enn han gjør på gravitasjonsfysikk, men det er det nesten ingen som vet fordi disse arbeidene produserte ikke troverdig kunnskap.

Vi kan ikke la være å påpeke og noen ganger latterliggjøre det som åpenbart er absurde ideer. Å være kristen og å tro på en skaper er ikke nødvendigvis absurd, men å tro at pingviner og andre arter vandret store avstander over både hav og land til midtøsten, å tro at alle verdens arter fikk plass på arken, det ER absurd. Jeg vil også påpeke at jeg ikke gjør narr av kristne, jeg gjør narr ideen om vannflommen, det har jo tross alt blitt mer og mer vanlig at kristne ikke aksepterer vannflommen.

Da lærte du noe nytt.

Kanskje du ikke kan la være å påpeke og latterliggjøre absurde ideer, men jeg vet om andre som klarer det. Er mye med vitenskapen og dens teorier og hypoteser om skapelsen som også er absurde, men du hører ikke meg latterliggjøre dem som tror vi kommer fra apekatter.
Når kristne baserer sin tro ut ifra Bibelen, så vil det også si at de tror på og aksepterer det som står skrevet, deriblant ang. Noahs ark. Således gjør du narr av dem som også tror på den fortellingen. Dersom du "bare" gjør narr av ideen som vannflommen, så skriv det da istedenfor å la vær slik at det ikke er noen tvil.
At mange "kristne" har dratt seg bort fra Bibelen betyr ikke at det er fritt fram for enhver latterliggjørelse. Det betyr bare at mange faller bort fra troen, akkurat slik Bibelen sier, noe som burde øke dens troverdighet.

Uansett, dette var ikke noe svar for å fortsette en diskusjon. Du har ditt ståsted og det respekterer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Skram skrev:

Vi kan ikke la være å påpeke og noen ganger latterliggjøre det som åpenbart er absurde ideer. Å være kristen og å tro på en skaper er ikke nødvendigvis absurd, men å tro at pingviner og andre arter vandret store avstander over både hav og land til midtøsten, å tro at alle verdens arter fikk plass på arken, det ER absurd. Jeg vil også påpeke at jeg ikke gjør narr av kristne, jeg gjør narr ideen om vannflommen, det har jo tross alt blitt mer og mer vanlig at kristne ikke aksepterer vannflommen.

Jeg er redd du ikke følger med i timen.

En lunken døende norsk statskirke kan hende forkaster flommen i økende grad. Ingen av kirkefedrene som gjorde det. Vit at det finnes legender om vann flommer i de fleste kulturer, tilfeldig?

Men det er jo absolutt berettiget å latterliggjøre "vitenskapen" som omskrives annet hvert år, samtidig som den mener å representere fasiten. Guds Ord er i motsetning evig.

Når det er sagt vil jeg oppmuntre deg til å se på pingvinene under vann. Der er det "torpedoer"., og ville ikke slitt med å dratt til Antarktis fra Midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Den Lille Heksa

Bibelen er sann og delvis usann. Det som er skrevet ned er gamle overleveringer så det har nok blitt vannet ut over tid, og i tillegg er det oversatt fra Arameisk og så til Hebraisk eller hva det var, så endel har nok gått tapt på veien. For eksempel det med at en rik mann har vanskeligere for å komme inn i himmelen enn en kamel har for å komme gjennom et nåløye, det skal være en taustump, ikke en kamel, for ordene ligner hverandre visst.

MYE i bibelen er sant, mye mere enn vi tror, men når det kommer til selve religionen kristendom, så er jo ingen religioner helt sanne.

Religioner og sannheten er som de mennene som fant en elefant i et mørkt rom og skulle beskrive den. En fikk tak i snabelen, en en støttann, en halen og en en fot, og alle beskrev elefanten forskjellig. I virkeligheten er elefanten alt dette, men også mye mere enn de trodde. Det mennene fikk tak i er religionene, og elefanten er sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, debatant skrev:

Jeg er redd du ikke følger med i timen.

En lunken døende norsk statskirke kan hende forkaster flommen i økende grad. Ingen av kirkefedrene som gjorde det. Vit at det finnes legender om vann flommer i de fleste kulturer, tilfeldig?

Men det er jo absolutt berettiget å latterliggjøre "vitenskapen" som omskrives annet hvert år, samtidig som den mener å representere fasiten. Guds Ord er i motsetning evig.

Når det er sagt vil jeg oppmuntre deg til å se på pingvinene under vann. Der er det "torpedoer"., og ville ikke slitt med å dratt til Antarktis fra Midtøsten.

Du er klar over hvilken enorm distanse det er mellom antartica til det nærmeste kontinent Afrika? Tror jeg trygt kan påstå at pingviner hadde slitt med å reise den distansen uten hvile. Og hva med dyr som ikke kan svømme raskt i vann? Hvordan kom kenguruene seg fra Australia til midt-østen?

Vitenskapen oppdateres hvert år fordi vi hvert år finner ut av nye fenomener, det er nettopp det som er dens styrke. Religion fastholder på ideer selv etter nye bevis og observasjoner tilsier at disse ideene ikke stemmer. Bibelen har rett i en del ting og en av dem er at hovmod står for fall. Religion (ink kristendom) er hovmodig fordi det er en form for ideologi som ikke kan innrømme feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skram skrev:

Du er klar over hvilken enorm distanse det er mellom antartica til det nærmeste kontinent Afrika? Tror jeg trygt kan påstå at pingviner hadde slitt med å reise den distansen uten hvile. Og hva med dyr som ikke kan svømme raskt i vann? Hvordan kom kenguruene seg fra Australia til midt-østen?

Vitenskapen oppdateres hvert år fordi vi hvert år finner ut av nye fenomener, det er nettopp det som er dens styrke. Religion fastholder på ideer selv etter nye bevis og observasjoner tilsier at disse ideene ikke stemmer. Bibelen har rett i en del ting og en av dem er at hovmod står for fall. Religion (ink kristendom) er hovmodig fordi det er en form for ideologi som ikke kan innrømme feil.

Hvem sier at pingvinene ikke hvilte? Nå er bibelen, Guds ord, og evig, og er derfor mye mer pålitelig en forskere som hele tiden lever av stipender. Og hele tiden må behage stipend giverne.

Dessuten er du misvisende når du sauser sammen fagfelt sammen med ekte vitenskap som har med å verifisere prosesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering: en del kristne mener at flommen som beskrives i bibelen ikke faktisk dekket hele jorden, men hele den kjente verden, altså alt det datidens mennesker kjente til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...