Gå til innhold

Går det an å leve som ensom nomade i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er lei av å leve blant mennesker. Jeg ønsker å komme meg vekk og å leve alene i naturen. 

Jeg har ikke så mye erfaring med friluftsliv, men jeg ønsker altså å gjøre dette. Jeg tenker at jeg vil prøve å leve av det jeg sanker i noen dager først, så noen måneder, og så til slutt flytte helt vekk fra sivilisasjonen og leve rett fra det jeg fanger/sanker/lagrer selv. Om det ikke går så får det ende slik som det gjør i filmen "into the wild". Jeg vil heller dø av en naturlig livsstil, enn å leve i et urbant fengsel. 

Jeg trenger tips til hvordan jeg skal trene meg opp til å klare å leve som dette. Jeg kommer til å trenge trening, utstyr og en plan for hvordan jeg skal klare å skaffe mat året rundt. Jeg tenker at det beste er om jeg flytter et sted der det er mulig å drive fiske hele året, og samtidig drive sanking om sommeren/høsten. Det ville nok også være lettest om man kunne holdt høns, og kanskje noe villsau for å variere kosten. Men dette kreve fast bosetting og fór for vinteren, så jeg skjønner at det blir vanskelig i praksis. 

Hvis jeg selger alt jeg har, vil jeg ikke ha noen penger igjen etter å ha dekt inn lån. Hvis jeg velger å selge alt og å stikke av fra lånene vil jeg ha ca. 400.000 kr som jeg kan bruke på å kjøpe en liten hytte, en båt, fiskeutstyr, redskaper, og klær. Jo lenger unna sivilisasjonen jo bedre, så jeg tenker at et lite skur å bo på ved verdens ende ikke vil bli så dyrt. 

En plan B kan være å flytte til ett eller annet komplett øde sted for å gjøre en eller annen jobb som ingen annen vil gjøre. Å bo på et øde skjær i havgapet ville vært perfekt. Jeg trenger ikke mye penger, bare akkurat nok til ikke å sulte i hjel. 

Plan C er å bli uteligger nær en eller annen bygd, slik at jeg kan leve av å samle flasker o.l. Jeg vil helst unngå dette, men jeg skønner at det ikke finnes så mange muligheter om jeg aldri vil snakke med folk igjen. 

Jeg har ikke noe i mot å være ensom, skitten, syk og sulten. 

Jeg tar i mot alle råd jeg kan få. 

Om det har noe å si så er jeg kvinne, 24 år, og har god helse. 

Jeg er også snart utdannet jurist med over middels gode karakterer. Jeg kan jobbe i et år eller to for å spare opp penger, planlegge og handle inn utstyr, hivs det blir nødvendig. 

Takk på forhånd for svar.

 

Anonymkode: 895b2...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær så snill og hjelp. Hvis ikke kommer jeg til å legge ut i skogen uten å være forberedt i det hele tatt. 

Anonymkode: 895b2...6d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å selge alt og være gjeldsfri først, så finner du en jobb på et øde sted som start så du begynner "mildt" med penger men med ensomhet?. Som gjeter f.eks eller fyrvokter?

Anonymkode: 0d974...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så mye om overlevelse, men tror du får mer ut av et søk på google, enn å spør her! Fryktelig nyserrig på hvorfor du har gitt opp menneskeheten tho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en uke ute i marka så kommer du til å lengte tilbake til macdonalds. Etter en mnd vil du lengte etter kuk..

Anonymkode: 7ed3a...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lei av å leve blant mennesker. Jeg ønsker å komme meg vekk og å leve alene i naturen. 

Jeg har ikke så mye erfaring med friluftsliv, men jeg ønsker altså å gjøre dette. Jeg tenker at jeg vil prøve å leve av det jeg sanker i noen dager først, så noen måneder, og så til slutt flytte helt vekk fra sivilisasjonen og leve rett fra det jeg fanger/sanker/lagrer selv. Om det ikke går så får det ende slik som det gjør i filmen "into the wild". Jeg vil heller dø av en naturlig livsstil, enn å leve i et urbant fengsel. 

Jeg trenger tips til hvordan jeg skal trene meg opp til å klare å leve som dette. Jeg kommer til å trenge trening, utstyr og en plan for hvordan jeg skal klare å skaffe mat året rundt. Jeg tenker at det beste er om jeg flytter et sted der det er mulig å drive fiske hele året, og samtidig drive sanking om sommeren/høsten. Det ville nok også være lettest om man kunne holdt høns, og kanskje noe villsau for å variere kosten. Men dette kreve fast bosetting og fór for vinteren, så jeg skjønner at det blir vanskelig i praksis. 

Hvis jeg selger alt jeg har, vil jeg ikke ha noen penger igjen etter å ha dekt inn lån. Hvis jeg velger å selge alt og å stikke av fra lånene vil jeg ha ca. 400.000 kr som jeg kan bruke på å kjøpe en liten hytte, en båt, fiskeutstyr, redskaper, og klær. Jo lenger unna sivilisasjonen jo bedre, så jeg tenker at et lite skur å bo på ved verdens ende ikke vil bli så dyrt. 

En plan B kan være å flytte til ett eller annet komplett øde sted for å gjøre en eller annen jobb som ingen annen vil gjøre. Å bo på et øde skjær i havgapet ville vært perfekt. Jeg trenger ikke mye penger, bare akkurat nok til ikke å sulte i hjel. 

Plan C er å bli uteligger nær en eller annen bygd, slik at jeg kan leve av å samle flasker o.l. Jeg vil helst unngå dette, men jeg skønner at det ikke finnes så mange muligheter om jeg aldri vil snakke med folk igjen. 

Jeg har ikke noe i mot å være ensom, skitten, syk og sulten. 

Jeg tar i mot alle råd jeg kan få. 

Om det har noe å si så er jeg kvinne, 24 år, og har god helse. 

Jeg er også snart utdannet jurist med over middels gode karakterer. Jeg kan jobbe i et år eller to for å spare opp penger, planlegge og handle inn utstyr, hivs det blir nødvendig. 

Takk på forhånd for svar.

 

Anonymkode: 895b2...6d8

Hvis du har kunnskaper om det eller klarer å lære deg opp om det. Kunne det kanskje være en liten mulighet for å prøve deg som fangstmann på Svalbard et år. Da ville du måtte leve i en fangsthytte virkelig langt unna sivilisasjonen. Du vil måtte kunne forsørge deg selv med jakt. Både for matens skyld og for skinn som kan selges i etterkant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår på en måte ønsket ditt om å leve borte fra sivilisasjonen, men en del av det det skriver får meg likevel til å bli bekymret for deg. Hvorfor vil du dette? Har du snakket med venner/familie om det? Legen din?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tenker jeg også mye på, men så er det den forbaska vinteren, hater å fryse :PKanskje bli sånn sommer-nomade :jepp: Har dessverre ingen tips, men følger med tråden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se det er flere som tenker på slikt, men har ingen erfaring heller. Liker å være ute og trives best i kjøligere strøk. Kunne godt tenkt meg et sted på grensen mellom canada og USA. 

Sjekk ut denne dokumentaren TS:

 

Anonymkode: 01513...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i telt en sommer mens jeg leita etter hus, og støtte på utrlolig mange problemer som jeg ikke hadde forutsett. Teltet var innsatt med flammehemmere (som alle telt og soveposer er), så jeg kunne rett og slett ikke bruke den nye store lavvoen min, men måtte bruke det lille gamle som jeg ikke kunne fyre opp i, men som jeg kunne puste i. Det var dritkaldt til og med i mai, så jeg endte opp med å sove i bilen. Det regnet hele tiden også.
Og hvordan driter man i skogen med fullt av mygg og knott rundtomkring? Jeg måtte ha med meg myggspiral når jeg gikk på do og fortsatt var det slitsomt.
Jeg var glad for å komme i hus igjen for å si det sånn. Jeg er ikke skapt for å være nomade i dette livet.

Har også vært tiltrukket av å flytte ut av sivilisasjonen, men har funnet ut at jeg er nok litt for "ødelagt" til å klare meg, og syns jeg har det bra når jeg slipper å ha naboer. Det går an å flytte ganske langt ut i ødemarka uten å kutte alle bånd også. Tenkte en stund på å flytte til nord-øst-Grønland, men nå begynner ensomhetsbehovet å avta.  https://www.utemagasinet.no/Magasin/Sjeleferden

Anonymkode: 169f4...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: Hvor mange netter har du ute i naturen helt alene? Hvordan er dine jakt- og fiskekunnskaper?

Ikke for å ødelegge drømmen din, men dette hørtes høyst urealistisk ut. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter en uke ute i marka så kommer du til å lengte tilbake til macdonalds. Etter en mnd vil du lengte etter kuk..

Anonymkode: 7ed3a...c52

Spiser aldri McDonalds, og lengter aldri etter kuk. 

Anonymkode: 895b2...6d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

Ts: Hvor mange netter har du ute i naturen helt alene? Hvordan er dine jakt- og fiskekunnskaper?

Ikke for å ødelegge drømmen din, men dette hørtes høyst urealistisk ut. 

Jeg har ingen netter ute helt alene, men har bodd alene en stund nå. En gang gikk jeg 2 uker uten å snakke med noen fordi jeg var så lei av folk. Satt og leste hjemme, og dro bare ut om jeg var helt nødt til å gå på butikken. Var ikke ute av døra på mange dager. Så jeg vet at ensomhet ikke vil bli noe problem.

Jeg har drevet en del med havfiske, så jeg kan å sløye og tilberede fisk. Jeg tror det kommer til å gå bare jeg planlegger nøye, kjøper inn riktig utstyr og trener meg opp over tid. 

Anonymkode: 895b2...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Arham96 skrev:

Vet ikke så mye om overlevelse, men tror du får mer ut av et søk på google, enn å spør her! Fryktelig nyserrig på hvorfor du har gitt opp menneskeheten tho!

Jeg bare gidder ikke mer. Hver gang jeg ser et menneskeansikt så får jeg lyst til å sprekke. Hver dag har vært tortur i flere måneder nå. Nå har jeg fått nok av folk og alt som hører med. 

1 time siden, Rumle skrev:

Jeg forstår på en måte ønsket ditt om å leve borte fra sivilisasjonen, men en del av det det skriver får meg likevel til å bli bekymret for deg. Hvorfor vil du dette? Har du snakket med venner/familie om det? Legen din?

Jeg har ikke tenkt å fortelle noen at jeg drar. Tenker å planlegge og trene i det sjulte i ett/to års tid, og så stikke av. Det beste er om familien tror at jeg er død eller at jeg har reist til Syria eller noe og ikke leter etter meg. 

Anonymkode: 895b2...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er en veldig dårlig ide å bare stikke, da dette vil utløse leteaksjoner, masse profesjonelle og frivillige krefter, samt en familie som leter etter svar. Jeg tror ikke dette kommer til å funke, men om du gjør det så håper jeg at du i det minste sier i fra. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår en gamme på Finnmarksvidda. I nærheten av et vann, og du må ha et fartøy så du kommer deg til sivilisasjon om du trenger utstyr/lege/hva som helst. 

Gammen kan du lage selv, så stor du vil og så fin eller enkel som du vil. Så kan du gjemme den totalt (siden den ligger delvis under bakken) sånn at kun du vet hvor den er.

Kontakt noen som jakter så de kan lære deg å skyte og jakte. Kanskje få deg en fuglehund eller annen jakthund sånn at Det blir lettere å dra på jakt. Kjøtt kan du tørke, men da må du ha kjøtt først. Er ikke bare å gå å ta en rein liksom :P Og det er lettere med en hund. Så, mens du bygger gammen din (helst i varmt vær/ikke øseregn og sne) så kan du bo i lavvu ved siden av, og sånn får du samtidig så smått tilegnet deg kunnskaper og erfaringer om hva du trenger for å bo der permanent. 

 

Men si ifra til familien din sånn at de ikke sørger over deg og starter leteaksjoner, kommer på nyhetene og går fra vettet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ut fra min egen beskjedne kunnskap om dette temaet, så vil jeg anbefale deg å finne deg et sted med tilgang til hav, da jeg regner med at du ikke har de helt store jaktkunnskaper, kanskje? Derfor vil mesteparten av ernæringen din komme fra sjøen og her kan det finnes mye godsaker, ikke bare fisken :) Ellers vil du kunne supplementere med røtter, bær, planter og sopp når sesongen er moden for det. Lær deg å lage feller for småvildt som du plasserer rundt omkring. 

Du vil mest sannsynlig komme til å miste mye vekt av å bo ute og du burde alltid ha i tankene at du ikke må bruke mer energi enn nødvendig. I tillegg til å skaffe mat må du også tenke på hva slags klær du burde gå med og små generelle tips som å aldri rull teppet/klær osv helt inntil kroppen, men la det være et lufterom som blir oppvarmet av kroppstemperturen din. Aldri ligg direkte på bakken (stein og berg er fy fy) da disse er stortyver når det gjelder varme. 

Dette er bare en utrolig liten del av å bo ute, er mye du må sette deg inn i om du har tanker om å være helt selvhjulpen og bo ute over lengre tid. Det vil i alle fall være en test på viljestyrke .... veldig lett å falle for fristelsen til å dra hjem til mor de dagene det røyner på om du ikke drar langt nok unna sivilisasjonen ....

Endret av Fenrir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Ts , men dette er nok ganske urealistisk. Hadde du vært mann kunne det gått, men en dame klarer seg ikke alene i villmarka. Damer er ganske hjelpesløse uten menn.
Beste du kan gjøre er å finne en "handyman" som kan bli med deg ut i skauen. Han kan bygge hytte, fange vilt, bruke redskaper, og sanke ved, så kan du sitte inne å strikke og høre på Radiohead.

Anonymkode: afee7...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...