Gå til innhold

"Scratch the surface"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det norske uttrykket for "scratch the surface"? Tilgi meg for et tomt hode. 

Anonymkode: a151a...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket

"Lage riper i overflaten" :laugh:

Nei, jeg vet ikke, det er jo en kunst å oversette faste uttrykk. Det er vel avhengig av sammenhengen også. "En dråpe i havet" kan i noen spesifikke sammenhenger brukes, men som oftest blir også det litt på siden. Kan du legge ut hele setningen?

Redigert: Jeg har hørt "vi har pirket litt i ..." eller "vi tok en rask titt på ...", men jeg undres over om det er mest brukt muntlig?

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til begge to! Det dreier seg om en faglig sammenheng, altså at man bare har "berørt overflaten", men denne oversettelsen kan jeg kanskje ikke bruke? 

Anonymkode: a151a...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar til begge to! Det dreier seg om en faglig sammenheng, altså at man bare har "berørt overflaten", men denne oversettelsen kan jeg kanskje ikke bruke? 

Anonymkode: a151a...9ce

Det første jeg tenkte på var å "lodde dypet" altså at man forsøker å utforske og kartlegge noe litt overfladisk, men det er jo åpenlyst ikke et "akademisk" eller faglig utrykk akkurat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar til dere to siste. Da prøver jeg heller å finne en annen formulering. :laugh:

Anonymkode: a151a...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å skrape i overflaten" er et velkjent begrep, spesielt når det gjelder sensitive ting som kan være problematisk å ta opp i sin fulle bredde. Ikke gå i dybden.

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arabella skrev:

"Å skrape i overflaten" er et velkjent begrep, spesielt når det gjelder sensitive ting som kan være problematisk å ta opp i sin fulle bredde.

Kom hit for å skrive dette.

Anonymkode: d09a5...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...