Gå til innhold

Førerkort automat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så mye tid er det vel ingen som bruker for å lære seg og gire manuelt. Det nekter jeg å tro. 

Anonymkode: 04a90...099

Det går fort 10 kjøretimer på trinn 2, på en dårlig elev kan det gå mye mer. På automat er det selvsagt mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 30 år og holder på å kjøre opp nå. Ferdig med alt, men venter på oppkjøring. Valgte manuelle gir selv om vi har bare automat fordi jeg vil ha muligheten til å kunne kjøre alle biler. Jeg har hatt to kjøretimer i tillegg til det obligatoriske så det har ikke kostet særlig mer heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2017 den 16.15, amativeReflection skrev:

Jeg var nylig innom en forhandler for å se på ny skolebil. Jeg spurte han om hvor mange prosent av bilene han solgte som var manuelle siden han ikke kunne la meg prøvekjøre en med gir. Jeg regnet med han ville si at han hadde en 20% av bilene på manuell. Vet du hva han svarte? 0%, han kunne ikke huske å solgt en bil med manuelt gir i det siste. Manuelle biler er på vei ut.

Mercedes har ikke biler med manuelt gir og 4-hjulstrekk (4matic ligger i automatkassen), og det går samme veien med alle biler. Manuelle gir har ingen fordeler.

På lastebil og buss finner man ikke lengre biler med manuelle gir, så der får man kjøre opp med automatgir.

I løpet av ikke så alt for mange år vil det bli slik på personbiler også.

Det jeg ville anbefalt deg er å ta førerkort med automat nå. Bli flink til å kjøre, og så har du alltid  mulighet til å fikse førekort til manuelt gir etterhvert (hvis ikke regelendringen kommer deg i forkjøpet). Da trenger du bare en ny oppkjøring, enten på personbil, eller med tilhenger. Du slipper å ta all opplæringen på nytt. Oppkjøringen trenger ikke koste allverden hvis du bor sentralt (billigere å leie bil der enn i småbyer), så hvis du plutselig vil kjøre et gammelt vrak har du mulighet til det. 

Jeg ser virkelig ikke problemet med å ta automatgir først.

Det er uhyre få leiebiler med manuelt gir nå. Manuelt gir er nå ekstrautstyr som må spesialbestilles, det gir lavere salgsverdi og du risikerer at en kunde klarer å drepe kløtsjen på en enkelt tur.

Jeg er enig i at automatgir er å foretrekke i rushtrafikk. Men på landeveiskjøring er manuelt gir fordelaktig (men mange nye biler med automatgir kan du endre girene manuelt så da forsvinner mye av den fordelen).

Jeg jobber med bilimport og det du sier stemmer ikke. Vi tar inn langt flere manuelle biler enn med automat. 

Anonymkode: 400c5...382

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med bilimport og det du sier stemmer ikke. Vi tar inn langt flere manuelle biler enn med automat. 

Anonymkode: 400c5...382

Da må dere være unntaket.

I 2013 ble 54% av bilene solgt med automatgir, mener dette var året de startet å bli solgt flere av. I 2014 var tallet 63.5%. Det har fortsatt å gå opp siden men jeg finger ingen gode tall på det.

Driver du med bruktbilimport? Eller Hyundai eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amativeReflection skrev:

Da må dere være unntaket.

I 2013 ble 54% av bilene solgt med automatgir, mener dette var året de startet å bli solgt flere av. I 2014 var tallet 63.5%. Det har fortsatt å gå opp siden men jeg finger ingen gode tall på det.

Driver du med bruktbilimport? Eller Hyundai eller noe?

Nei, nybil! Fra fabrikk til merkeforhandler. 

Kan gi deg konkrete tall imorgen, men det er en klar økning i antall automatgir, men det er fortsatt langt igjen til det tar igjen manuell. 

Anonymkode: 400c5...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, nybil! Fra fabrikk til merkeforhandler. 

Kan gi deg konkrete tall imorgen, men det er en klar økning i antall automatgir, men det er fortsatt langt igjen til det tar igjen manuell. 

Anonymkode: 400c5...382

Det selges helt klart mange flere biler med automat enn manuelt gir.

Antall registrerte biler med manuelt gir er høyere enn med automat, men ikke med mye.

På finn ligger det vel 31 000 biler med automatgir og 35 000 med manuelt gir. Det er ikke helt representativt, men det gir et inntrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, amativeReflection skrev:

Det selges helt klart mange flere biler med automat enn manuelt gir.

Antall registrerte biler med manuelt gir er høyere enn med automat, men ikke med mye.

På finn ligger det vel 31 000 biler med automatgir og 35 000 med manuelt gir. Det er ikke helt representativt, men det gir et inntrykk. 

Jeg skal ikke kverrulere voldsomt, for jeg selger jo ikke biler.. Men av biler med fossilt drivstoff er det klart flest med manuelt gir. 

Anonymkode: 400c5...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke kverrulere voldsomt, for jeg selger jo ikke biler.. Men av biler med fossilt drivstoff er det klart flest med manuelt gir. 

Anonymkode: 400c5...382

Flere som er registrert? Ja, helt klart.

Flere som blir solgt? Nei, ikke i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15. februar 2017 den 16.48, amativeReflection skrev:

Det går fort 10 kjøretimer på trinn 2, på en dårlig elev kan det gå mye mer. På automat er det selvsagt mye enklere.

Så det er slik kjørelærere omtaler elever som kanskje er litt tunglærte, som "dårlige elever". Jeg var da en dårlig elev, men hadde nok ikke vært det hadde det ikke vært for dårlig LÆRER. Med én gang jeg bytta, gikk jeg over til trinn tre, siden jeg følte meg mye tryggere med min nye lærer. 

Anonymkode: c3883...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er slik kjørelærere omtaler elever som kanskje er litt tunglærte, som "dårlige elever". Jeg var da en dårlig elev, men hadde nok ikke vært det hadde det ikke vært for dårlig LÆRER. Med én gang jeg bytta, gikk jeg over til trinn tre, siden jeg følte meg mye tryggere med min nye lærer. 

Anonymkode: c3883...f70

Jeg passer på å ikke bruke slike begreper om elever jeg har, eller når jeg jobber. Jeg kunne sikkert brukt et annet begrep her men det er tydelig og lettfattelig.

Jeg forteller alle mine elever at de står fritt fram til å bytte lærer eller prøve en annen lærer dersom de ønsker det. Jeg gir dem også mulighet til å bytte lærer ved å snakke med vår kontormedarbeider slik at de slipper å ta det opp med meg dersom de føler det er ukomfortabelt. De trenger heller ikke oppgi en grunn.

Jeg vet om utrolig dyktige lærere som bare ikke går over ens med enkelte elever. Noen lærere passer til noen elever. Jeg synes det er utrolig synd når noen bruker for lang tid med en lærer som ikke passer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere kanskje ha en bil til? Skal dere kanskje ikke bruke veldig mye penger på en bil ekstra? Ofte er manuell girte biler mye billigere enn automat (på bruktmarkedet) Vil ikke tro det tar deg mer enn to dobbeltimer å lære deg å kjøre manuell. En kjøretime koster mellom 600 og 700 kroner, 4 timer vil da koste deg 2 600 kroner.  I fremtiden er nok manuellgir en historie, men i 2017 kjører det ganske mange biler som ikke er automat på veiene. Tok førerkort i fjor når jeg fylte 19 og gikk på vgs. av de 90 stk. som gikk ut så tok sikkert 80 stk. lappen og bare en person tok på automat. Visst du er sikker på at du bare kommer til å kjøre bilen til mannen din så er det jo greit å ta lappen på automat, men å lære manuell er ikke så vanskelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, johanan skrev:

Skal dere kanskje ha en bil til? Skal dere kanskje ikke bruke veldig mye penger på en bil ekstra? Ofte er manuell girte biler mye billigere enn automat (på bruktmarkedet) Vil ikke tro det tar deg mer enn to dobbeltimer å lære deg å kjøre manuell. En kjøretime koster mellom 600 og 700 kroner, 4 timer vil da koste deg 2 600 kroner.  I fremtiden er nok manuellgir en historie, men i 2017 kjører det ganske mange biler som ikke er automat på veiene. Tok førerkort i fjor når jeg fylte 19 og gikk på vgs. av de 90 stk. som gikk ut så tok sikkert 80 stk. lappen og bare en person tok på automat. Visst du er sikker på at du bare kommer til å kjøre bilen til mannen din så er det jo greit å ta lappen på automat, men å lære manuell er ikke så vanskelig 

4 ganger 700 blir 2 800. Dessuten er det større sprik på pris, mellom 500 og 750 forekommer.

Giringen kan ta tid på alle trinnene, ikke bare på trinn 2. Du legger på 4-8 dobbelttimer med manuelt gir.

Dessuten kan man jo bare ta lappen på manuelt gir når man er ferdig. De 2 800 ekstra for de fire timene kan du jo bare bruke på oppkjøringen på manuelt gir senere. Det er ikke verre enn å ta oppkjøringen. Det er lettere å gå fra automat til manuell enn å lære manuell uten å kunne alt det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.2.2017 den 16.18, AnonymBruker skrev:

En skal være våken i trafikken. Ikke halvsove fordi bilen nesten kjører av seg selv. Jeg har forsøkt noen lånte automatbiler og vil aldri ha det selv. Jeg vil ha full kontroll med min kjøring både i by og på langkjøring. I forhold til at manuell kanskje kommer til å forsvinne en gang i fremtiden, så får jeg sørge for å kun ha "gamle biler" til jeg ikke lenger kan kjøre. 

Anonymkode: 3f1c3...910

Hvis det er giringen som holder deg våken bør du vurdere om du er skikket til å kjøre bil....

Anonymkode: 5bc29...2b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, amativeReflection skrev:

4 ganger 700 blir 2 800. Dessuten er det større sprik på pris, mellom 500 og 750 forekommer.

Giringen kan ta tid på alle trinnene, ikke bare på trinn 2. Du legger på 4-8 dobbelttimer med manuelt gir.

Dessuten kan man jo bare ta lappen på manuelt gir når man er ferdig. De 2 800 ekstra for de fire timene kan du jo bare bruke på oppkjøringen på manuelt gir senere. Det er ikke verre enn å ta oppkjøringen. Det er lettere å gå fra automat til manuell enn å lære manuell uten å kunne alt det andre.

Sånn det kommer fram her så virker det som om det eneste en må kunne for å kjøre bil er å gire eller å kjøre automat. Ja det er øving på giring på alle trinn, men en person som kjører automat må også ut i byen/motorvei/landevei. Bilkjøring handler om mer enn giring. Jeg vet du kan ta en oppkjøring etterpå, men du må jo øve før den også! Du må da kanskje ha en bil på oppkjøring som du ikke er kjent med og det koster å ta en ny oppkjøring og leie av en bil en gang til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, johanan skrev:

Sånn det kommer fram her så virker det som om det eneste en må kunne for å kjøre bil er å gire eller å kjøre automat. Ja det er øving på giring på alle trinn, men en person som kjører automat må også ut i byen/motorvei/landevei. Bilkjøring handler om mer enn giring. Jeg vet du kan ta en oppkjøring etterpå, men du må jo øve før den også! Du må da kanskje ha en bil på oppkjøring som du ikke er kjent med og det koster å ta en ny oppkjøring og leie av en bil en gang til. 

Siden jeg faktisk driver med dette vet jeg når giring er et tema, og hvor det krever mer tid. 

Å kjøre på landevei er for de fleste trivielt: Se langt fram. Det er kjempeenkelt og det er synd at mange kaster bort masse tid på å øvelseskjøre på landevei.

Å lære seg å kjøre med gir kan TS gjøre når de eventuelt går til innkjøp av en manuelt giret bil. Å leie en skolebil er ikke så dyrt, og da kan man bare velge den billigste. Gjør man det i januar eller når det er lavsesong og ringer rundt kan man finne en god pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...