Gå til innhold

Førerkort automat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har utsatt å ta førerkortet lenge og nå er jeg i midten av 20-årene så det begynner vel å bli på tide. Samboer har nettopp kjøpt en dyr og av  nyere type bil som kan kjøres med automat. Denne regner vi med å ha i mange år. Spørsmålet mitt blir derfor, hvor stor ulempe tenker dere det er å ta førerkortet på automat, kontra med giring? 
Jeg har utsatt det så lenge, at jeg tenker om det gjør det lettere å få det gjort, så er det vel verdt det å ta lappen på automat? 

Anonymkode: 77b3d...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sett på det som en stor ulempe å kun ha førerkort på automat gir. Det setter noen begrensninger i forhold til å ha mulighet til å kjøre både automat og manuelt. Alltid greit å ha mulighet til å velge. Også kan det skje at man må låne en bil en gang eller noe og det kun er manuelt gir tilgjengelig. Jeg synes også manuelt gir er mer behagelig å kjøre, men det er bare meg da. 

Anonymkode: be246...429

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om et par år så blir det ikke så mange biler med manuel.

Driver å tar automat førerkort og det er sååå mye bedre og enklere, lettere og mer behagelig.

Anonymkode: f06bc...fc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte også å ta med automat, men oppdaget at dagens biler er så sinnsykt lett å gire med manuell. Anbefaler deg å ta med manuell gir, flere fordeler

Anonymkode: 0d486...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler manuell gir. For oss som liker å kjøre føles det bare meningsløst med automatgir. 

Anonymkode: c3883...f70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler manuell. Så har du mulighet til å kjøre begge deler. Jeg har selv bil med automatgir, men kunne ikke tenkt meg å bare hatt lappen på det. Liker mye bedre å kjøre manuell egentlig. Kunne aldri tenkt meg å begrenset det til automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Monday, February 13, 2017 den 18.01, AnonymBruker skrev:

Hei,

jeg har utsatt å ta førerkortet lenge og nå er jeg i midten av 20-årene så det begynner vel å bli på tide. Samboer har nettopp kjøpt en dyr og av  nyere type bil som kan kjøres med automat. Denne regner vi med å ha i mange år. Spørsmålet mitt blir derfor, hvor stor ulempe tenker dere det er å ta førerkortet på automat, kontra med giring? 
Jeg har utsatt det så lenge, at jeg tenker om det gjør det lettere å få det gjort, så er det vel verdt det å ta lappen på automat? 

Anonymkode: 77b3d...03a

Ulempen med å ha et førerkort med automatoppkjøring er at du ikke kan flytte en girbil en meter. Du blir og uvitende om hva giring er, og hvordan giring fungerer. 

Fordelene er at automatbiler er en lek å kjøre i forhold til manuellbiler. 

For noen går giringen lett, så lenge fysikken er i orden. For andre er giring noe herk. (Har førerkort på manuell, men kjører bare automat.)

Anonymkode: 13b16...73b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2017 den 20.37, AnonymBruker skrev:

Om et par år så blir det ikke så mange biler med manuel.

Driver å tar automat førerkort og det er sååå mye bedre og enklere, lettere og mer behagelig.

Anonymkode: f06bc...fc1

Det kommer an på øyet som ser :P Jeg hater automat, og kjører det ikke hvis jeg ikke MÅ. Synes det er mye vanskeligere, kjeder meg mye fortere og synes det er veldig ubehagelig når bilen girer selv - føler jeg mister kontrollen.

Anbefaler å ta manuell, det er ikke vanskelig - og du vil da ha muligheten til å kjøre begge deler. Selv om du bare kommer til å kjøre automat, er det greit å ha muligheten. Vet noen sliter veldig med giring, men for de fleste blir dette veldig fort en enkel vane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen tvil om at automat er mye mer behagelig å kjøre. De som sier noe annet har ikke tilbragt mye tid i rushtrafikken. Jeg synes riktignok det er bedre å ta lappen på manuell, da holder man alle muligheter åpne, spesielt med tanke på leiebil osv.

Anonymkode: 90b06...0b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ingen tvil om at automat er mye mer behagelig å kjøre. De som sier noe annet har ikke tilbragt mye tid i rushtrafikken. Jeg synes riktignok det er bedre å ta lappen på manuell, da holder man alle muligheter åpne, spesielt med tanke på leiebil osv.

Anonymkode: 90b06...0b1

Ja, automat er mer behagelig inne i byen, men for meg som kjører mye på landevei så ønsker jeg helst å bestemme når bilen skal gire selv. Har for tiden automat selv jeg, men er sjeleglad for at jeg kan kjøre begge deler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2017 den 18.01, AnonymBruker skrev:

Hei,

jeg har utsatt å ta førerkortet lenge og nå er jeg i midten av 20-årene så det begynner vel å bli på tide. Samboer har nettopp kjøpt en dyr og av  nyere type bil som kan kjøres med automat. Denne regner vi med å ha i mange år. Spørsmålet mitt blir derfor, hvor stor ulempe tenker dere det er å ta førerkortet på automat, kontra med giring? 
Jeg har utsatt det så lenge, at jeg tenker om det gjør det lettere å få det gjort, så er det vel verdt det å ta lappen på automat? 

Anonymkode: 77b3d...03a

Jeg var nylig innom en forhandler for å se på ny skolebil. Jeg spurte han om hvor mange prosent av bilene han solgte som var manuelle siden han ikke kunne la meg prøvekjøre en med gir. Jeg regnet med han ville si at han hadde en 20% av bilene på manuell. Vet du hva han svarte? 0%, han kunne ikke huske å solgt en bil med manuelt gir i det siste. Manuelle biler er på vei ut.

Mercedes har ikke biler med manuelt gir og 4-hjulstrekk (4matic ligger i automatkassen), og det går samme veien med alle biler. Manuelle gir har ingen fordeler.

På lastebil og buss finner man ikke lengre biler med manuelle gir, så der får man kjøre opp med automatgir.

I løpet av ikke så alt for mange år vil det bli slik på personbiler også.

Det jeg ville anbefalt deg er å ta førerkort med automat nå. Bli flink til å kjøre, og så har du alltid  mulighet til å fikse førekort til manuelt gir etterhvert (hvis ikke regelendringen kommer deg i forkjøpet). Da trenger du bare en ny oppkjøring, enten på personbil, eller med tilhenger. Du slipper å ta all opplæringen på nytt. Oppkjøringen trenger ikke koste allverden hvis du bor sentralt (billigere å leie bil der enn i småbyer), så hvis du plutselig vil kjøre et gammelt vrak har du mulighet til det. 

Jeg ser virkelig ikke problemet med å ta automatgir først.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ingen tvil om at automat er mye mer behagelig å kjøre. De som sier noe annet har ikke tilbragt mye tid i rushtrafikken. Jeg synes riktignok det er bedre å ta lappen på manuell, da holder man alle muligheter åpne, spesielt med tanke på leiebil osv.

Anonymkode: 90b06...0b1

Det er uhyre få leiebiler med manuelt gir nå. Manuelt gir er nå ekstrautstyr som må spesialbestilles, det gir lavere salgsverdi og du risikerer at en kunde klarer å drepe kløtsjen på en enkelt tur.

Jeg er enig i at automatgir er å foretrekke i rushtrafikk. Men på landeveiskjøring er manuelt gir fordelaktig (men mange nye biler med automatgir kan du endre girene manuelt så da forsvinner mye av den fordelen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2017 den 20.37, AnonymBruker skrev:

Driver å tar automat førerkort og det er sååå mye bedre og enklere, lettere og mer behagelig. mAnonymkode: f06bc...fc1

En skal være våken i trafikken. Ikke halvsove fordi bilen nesten kjører av seg selv. Jeg har forsøkt noen lånte automatbiler og vil aldri ha det selv. Jeg vil ha full kontroll med min kjøring både i by og på langkjøring. I forhold til at manuell kanskje kommer til å forsvinne en gang i fremtiden, så får jeg sørge for å kun ha "gamle biler" til jeg ikke lenger kan kjøre. 

Anonymkode: 3f1c3...910

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sirah skrev:

Ja, automat er mer behagelig inne i byen, men for meg som kjører mye på landevei så ønsker jeg helst å bestemme når bilen skal gire selv. Har for tiden automat selv jeg, men er sjeleglad for at jeg kan kjøre begge deler.

Jeg kjører i byen hver eneste dag, og sjelden på landevei, så da kommer det jo an på hvordan kjøring man gjør. Synes uansett det er greit med automat, selvom jeg helt fint kan kjøre manuell bil også. 

Det er så mange som hardnakket påstår at manuelt er så overlegent, de kan ikke ha kjørt mange nye biler med automat. Det blir som å si at det er mye mer behagelig å sove rett på parketten enn i seng. 

Anonymkode: 90b06...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest canacas

Biler med manuelt gir vil være i omløp i årevis fremover. Snodig at man kun fokuserer på nye biler. Mange må kjøpe brukt også. Jeg har ny bil, med manuelt gir. Neste bil blir kanskje automat. De siste to leiebilene jeg har kjørt var med manuelt gir (2016). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig: med mindre en har et fysisk handicap som forhindrer giring, så har man lite i biltrafikken å gjøre hvis man ikke klarer å lære seg å kjøre en bil med manuelt gir. Såpass motoriske og kognitive evner må forventes av en sjåfør. Det er ikke vanskelig å lære seg å gire, og når man først har lært det, så glemmer man det aldri. 

Automatgir er enkelt og behagelig å kjøre. Det er heller ingen tvil om at det blir flere og flere biler med automatgir, og tilsvarende færre og færre med manuelt gir, men det vil fremdeles gå mange år før manuelle gir er helt utfaset. Én ting er den bilen din samboer har kjøpt seg, men dette er kanskje ikke den eneste bilen du kommer til å ha behov for å kjøre. Alt fra leiebil på reise eller ferie, kjøring av venners biler i en eller annen sammenheng, kjøring av foreldre eller søskens biler osv kan tenkes. Med mindre alle personer du kjenner eller noensinne kommer til å kjenne har automatgir, så er det synd å utelukke denne muligheten. Det er også en forståelig prisforskjell mellom girsystemene, og man får atskillig mer bil for pengene om man er villig til å kjøpe en bruktbil med manuelle gir. Dette vil merkes dersom du vil kjøpe deg en egen bil. 

Anonymkode: 8bf9b...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører i byen hver eneste dag, og sjelden på landevei, så da kommer det jo an på hvordan kjøring man gjør. Synes uansett det er greit med automat, selvom jeg helt fint kan kjøre manuell bil også. 

Det er så mange som hardnakket påstår at manuelt er så overlegent, de kan ikke ha kjørt mange nye biler med automat. Det blir som å si at det er mye mer behagelig å sove rett på parketten enn i seng. 

Anonymkode: 90b06...0b1

Jeg hadde automat før faktisk. I flere år. Ser fordeler og ulemper ved begge. Foretrekker å kunne kjøre begge deler, men dette var heller ikke noe å velge på da jeg tok lappen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En skal være våken i trafikken. Ikke halvsove fordi bilen nesten kjører av seg selv. Jeg har forsøkt noen lånte automatbiler og vil aldri ha det selv. Jeg vil ha full kontroll med min kjøring både i by og på langkjøring. I forhold til at manuell kanskje kommer til å forsvinne en gang i fremtiden, så får jeg sørge for å kun ha "gamle biler" til jeg ikke lenger kan kjøre. 

Anonymkode: 3f1c3...910

Hvis du hadde sett hvor dårlig mange førerkortkandidater holder kursen når de får førerkortet sitt ville du nok vært mer positivt til automatgir. Fordelen er jo nettopp at du kan holde begge hendene på rattet og fokusere kun på veien.

En moderne bil er så mye tryggere at du tjener ikke noe sikkerhetsmessig på å kjøre gamle biler.

5 minutter siden, canacas skrev:

Biler med manuelt gir vil være i omløp i årevis fremover. Snodig at man kun fokuserer på nye biler. Mange må kjøpe brukt også. Jeg har ny bil, med manuelt gir. Neste bil blir kanskje automat. De siste to leiebilene jeg har kjørt var med manuelt gir (2016). 

Ja, dessverre. Forhåpentligvis får vi en regjering som forstår at vi bør øke vrakpanent på biler eldre enn 2006 til 50 000 kroner slik at vrakene blir resirkulert til noe nyttig.

Men de var kanskje varebiler?

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å være helt ærlig: med mindre en har et fysisk handicap som forhindrer giring, så har man lite i biltrafikken å gjøre hvis man ikke klarer å lære seg å kjøre en bil med manuelt gir. Såpass motoriske og kognitive evner må forventes av en sjåfør. Det er ikke vanskelig å lære seg å gire, og når man først har lært det, så glemmer man det aldri. 

Automatgir er enkelt og behagelig å kjøre. Det er heller ingen tvil om at det blir flere og flere biler med automatgir, og tilsvarende færre og færre med manuelt gir, men det vil fremdeles gå mange år før manuelle gir er helt utfaset. Én ting er den bilen din samboer har kjøpt seg, men dette er kanskje ikke den eneste bilen du kommer til å ha behov for å kjøre. Alt fra leiebil på reise eller ferie, kjøring av venners biler i en eller annen sammenheng, kjøring av foreldre eller søskens biler osv kan tenkes. Med mindre alle personer du kjenner eller noensinne kommer til å kjenne har automatgir, så er det synd å utelukke denne muligheten. Det er også en forståelig prisforskjell mellom girsystemene, og man får atskillig mer bil for pengene om man er villig til å kjøpe en bruktbil med manuelle gir. Dette vil merkes dersom du vil kjøpe deg en egen bil. 

Anonymkode: 8bf9b...822

Det er ikke vanskelig å lære seg å gire, men det tar tid og koster penger. Det er helt unødvendig hvis man skal kjøre en bil med automat. Og jo, man glemmer hvordan man girer.

Ditt neste argument blir litt som å si hun må ta lappen til liten lastebil, tilhenger og snøscooter samtidig med billappen i tilfelle hun noen sinne trenger dem. Hvis hun trenger førerkort for manuelt gir senere koster det bare 3000 og tar en time. Med prisene på nye biler i dag skjønner jeg ikke denne besattheten av gamle vrak. De er livsfarlige, hvordan kan folk utsette seg selv og sine nærmeste for slike overhengende farer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, canacas skrev:

Jeg hadde automat før faktisk. I flere år. Ser fordeler og ulemper ved begge. Foretrekker å kunne kjøre begge deler, men dette var heller ikke noe å velge på da jeg tok lappen. 

Du kjørte vel opp i en slik en:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok førerkort kun på automat, og har ikke hatt noen problemer med det. Jeg betalte mellom 10.000-15.000 kr mindre enn andre jeg kjenner som tok førerkortet samtidig som meg, ettersom jeg bare trengte å komme gjennom det obligatoriske og ikke trengte kjøretimer kun for å lære å bruke manuelt gir. Så lenge bilen du kommer til å bruke har automatgir, burde det ikke være noe problem å kjøre opp kun på automat. Skulle du finne ut at det er upraktisk i fremtiden, trenger du bare å bestå oppkjøringa og ikke alle de obligatoriske trinnene igjen. Som sagt har det ikke medført noen ulemper for min del, og med tanke på hvor mye tid og penger jeg sparte, var det verdt det.

Anonymkode: 3824c...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok førerkort kun på automat, og har ikke hatt noen problemer med det. Jeg betalte mellom 10.000-15.000 kr mindre enn andre jeg kjenner som tok førerkortet samtidig som meg, ettersom jeg bare trengte å komme gjennom det obligatoriske og ikke trengte kjøretimer kun for å lære å bruke manuelt gir. Så lenge bilen du kommer til å bruke har automatgir, burde det ikke være noe problem å kjøre opp kun på automat. Skulle du finne ut at det er upraktisk i fremtiden, trenger du bare å bestå oppkjøringa og ikke alle de obligatoriske trinnene igjen. Som sagt har det ikke medført noen ulemper for min del, og med tanke på hvor mye tid og penger jeg sparte, var det verdt det.

Anonymkode: 3824c...0e7

Så mye tid er det vel ingen som bruker for å lære seg og gire manuelt. Det nekter jeg å tro. 

Anonymkode: 04a90...099

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...