Gå til innhold

Barnevern. Tv 2.


Gjest Supersol

Anbefalte innlegg

Gjest Supersol

To stikkord ifra meg: Barnevern Tv 2.

Trenger vel ikke skrive stort mer. Regner med at flere har sett på Tv 2 nyhetene nå.

Denne etaten bør legges ned og det bør opprettes flere straffesaker mot de ansvarlige. Barnevernet fremstår som den nye nazismen slik som de holder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GoldenLioness

Enda en sånn tråd. 

Nei, barnevernet bør selvsagt ikke legges ned, det beskytter hovedsakelig barna mot foreldre som aldri burde blitt foreldre. Ja, feil kan skje, men definitivt ikke i flertall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
Akkurat nå, GoldenLioness skrev:

Enda en sånn tråd. 

Nei, barnevernet bør selvsagt ikke legges ned, det beskytter hovedsakelig barna mot foreldre som aldri burde blitt foreldre. Ja, feil kan skje, men definitivt ikke i flertall.

Jo det skjer i flertall hvert eneste år. 200 barn tas fra foreldrene hvert år pga påstått psykisk utviklingshemming hos foreldrene. Det var en stor reportasje om dette på Tv 2 nyhetene for 45 minutter siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det og jeg er veldig irritert på barnevernet!!!! Stakkars foreldre som mister det kjæreste de har uten å ha gjort noe galt.

Anonymkode: 89415...49b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg så det og jeg er veldig irritert på barnevernet!!!! Stakkars foreldre som mister det kjæreste de har uten å ha gjort noe galt.

Anonymkode: 89415...49b

Ja. Det er helt forjævlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Supersol
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner noe til en slik sak. Mor fungerte som ca en åtte-niåring. Det fungerer til en viss grad når barnet er lite, men når barnet passerer mor i modenhet blir det ikke enkelt. Far var et minuskort, det er ikke normale mannfolk som bor med og bruker en kvinne som er som en niåring. 

Anonymkode: 22fa1...57c

Vel....kvinnen som reportasjen handlet om fungerte ikke som en 9 åring. Det visste seg at denne kvinnen også var feildiagnotisert som psykisk utviklingshemmet men i realiteten hadde hun en talefeil. Familien vant i nemda, men da begynte bv og skylde på sønnens fungering istedet for og anket til tingretten. Helt vanvittig. Barnevernet i dette landet er en svært farlig etat med svært farlige, inkompetente og kunnskapsløse ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
3 minutter siden, Supersol skrev:

Vel....kvinnen som reportasjen handlet om fungerte ikke som en 9 åring. Det visste seg at denne kvinnen også var feildiagnotisert som psykisk utviklingshemmet men i realiteten hadde hun en talefeil. Familien vant i nemda, men da begynte bv og skylde på sønnens fungering istedet for og anket til tingretten. Helt vanvittig. Barnevernet i dette landet er en svært farlig etat med svært farlige, inkompetente og kunnskapsløse ansatte.

Én. En sak av de påståtte 200 sakene der en heller ikke vet hele historien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
1 minutt siden, GoldenLioness skrev:

Én. En sak av de påståtte 200 sakene der en heller ikke vet hele historien. 

Dukker nok opp flere saker etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Du må tenke på hvordan TV 2 har valgt å fremstille disse sakene da..                 

 Veldig enkelt å se hvilken side de står på iallefall.   

Anonymkode: c331c...70e

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
8 minutter siden, Supersol skrev:

Dukker nok opp flere saker etterhvert. 

Det vil alltid være saker der noen har gjort en feil. Det gjelder ikke bare barnevernet. Da lærer man av de feilene og gjør tiltak. Man legger det ikke bare ned. Spesielt ikke når de fleste protestene kommer fra foreldre som har mistet omsorgen av de rette grunnene. De begraver seg selv på Facebook. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest interessante med innslaget på TV2 var sammenligningen med Sverige.  Der setter de inn hjelpetiltak, etter behov.  Det ble nevnt hjelp til rengjøring, matlaging, til leksehjelp for barna.  Man strekker seg langt for å bistå slik at foreldre og barn kan være sammen, selv om omstendighetene er vanskelige.  Slik vet jeg også at det er i Tyskland. 

Her til lands har jeg inntrykk av at det er enten, eller.  Enten er man gode foreldre, eller så er man ikke.  Eneste hjelpetiltak som settes inn er avlastning, at f.eks. barnet er hos avlastningsforeldre annen hver uke.   

Barnevernet forholder seg til et regelverk innen de muligheter de har.  De kan ikke lastes for manglende tiltak som burde vært iverksatt lenge før situasjonen ble en barnevernssak.  Det ble ikke sagt noe om hvordan og av hvem hjelpetiltakene i Sverige ble iverksatt.  Selv tenker jeg at dette kanskje burde ligge under helsesøster, altså kommunen.  Dette fordi helsesøster er den som tidligst er i kontakt med familie og barn. 
 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Zienna skrev:

Det mest interessante med innslaget på TV2 var sammenligningen med Sverige.  Der setter de inn hjelpetiltak, etter behov.  Det ble nevnt hjelp til rengjøring, matlaging, til leksehjelp for barna.  Man strekker seg langt for å bistå slik at foreldre og barn kan være sammen, selv om omstendighetene er vanskelige.  Slik vet jeg også at det er i Tyskland. 

Her til lands har jeg inntrykk av at det er enten, eller.  Enten er man gode foreldre, eller så er man ikke.  Eneste hjelpetiltak som settes inn er avlastning, at f.eks. barnet er hos avlastningsforeldre annen hver uke.   

Barnevernet forholder seg til et regelverk innen de muligheter de har.  De kan ikke lastes for manglende tiltak som burde vært iverksatt lenge før situasjonen ble en barnevernssak.  Det ble ikke sagt noe om hvordan og av hvem hjelpetiltakene i Sverige ble iverksatt.  Selv tenker jeg at dette kanskje burde ligge under helsesøster, altså kommunen.  Dette fordi helsesøster er den som tidligst er i kontakt med familie og barn. 
 

Jeg kjenner en som har jobbet for barnevernet her, med nettopp hjelpetiltak som praktisk hjelp, veiledning i oppdragelse, hjelp til å få orden i kaotiske hjem, rengjøring, bistand når normale foreldre ikke har kunnet fungere pga sykdom en periode osv. Det stemmer ikke at barnevernet i Norge ikke bruker slike støttetiltak. 

Anonymkode: 22fa1...57c

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk snap for noen i sommer, av ei som har tilsyn med datteren sin med bv. Der sitter han som skal ha tilsynet og sover i sofaen mens tilsynet er. 

Denne tilsyns mannen, hadde heller ikke sendt inn ett eneste papir på tilsynet på fire mnd. 

Bv droppet saken like etterpå, for de har gjort så mye rart at det kunne vært laget en god såpe serie ut av hele greia. 

De tok faktisk barnet på rett grunnlag, men har gjort så mye dumt at til og med de i fylkesnemda lurte på hva de drev med. 

Heldigvis har dette barnet en kjempe flink pappa. 

Men tenkt om barnet ikke hadde hatt det. 

 

Anonymkode: ff603...fd5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en som har jobbet for barnevernet her, med nettopp hjelpetiltak som praktisk hjelp, veiledning i oppdragelse, hjelp til å få orden i kaotiske hjem, rengjøring, bistand når normale foreldre ikke har kunnet fungere pga sykdom en periode osv. Det stemmer ikke at barnevernet i Norge ikke bruker slike støttetiltak. 

Anonymkode: 22fa1...57c

Det visste jeg ikke at Barnevernet gjorde.  I så fall er det jo flott! 

Men kanskje burde tiltak blitt iverksatt lenge før Barnevernet ble involvert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Zienna skrev:

Det visste jeg ikke at Barnevernet gjorde.  I så fall er det jo flott! 

Men kanskje burde tiltak blitt iverksatt lenge før Barnevernet ble involvert? 

Se her, litt nede på siden er det en oversikt som viser hjelpetiltak i hjemmet vs hjelpetiltak utenfor hjemmet. https://www.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Barnevern/Barn_og_unge_med_tiltak_fra_barnevernet/#heading18956 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Zienna skrev:

Det visste jeg ikke at Barnevernet gjorde.  I så fall er det jo flott! 

Men kanskje burde tiltak blitt iverksatt lenge før Barnevernet ble involvert? 

Hvem andre enn Barnevernet tenker du skal holde på med tiltak da, det er jo kun barnevernet som har myndighet til det. Noen foreldre ser selv at de trenger hjelp, men en del har ikke selvonnsikt, eller tør ikke involvere noen og vil heller dekke over problemene.

Anonymkode: 22fa1...57c

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...