Gå til innhold

Gifte seg, skjønner ikke greia..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal man gifte seg når 90 % av ekteskap går i vasken?? Man kan da leve et fint liv med kjæresten uten at man er gift. Skjønner meg heller ikke på de damene som føler de MÅ være gift før de får barn.. Man kan da være en god forelder selv om man ikke er 30 år og nettopp giftet seg. Tenk på alle de pengene man kunne brukt på viktigere og gøyere ting enn bryllupp?? Nei, skjønner ikke greia jeg..

Skal aldri gifte meg, elsker friheten :) Er vi flere?

 

 

Anonymkode: 16eff...62d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmål: Hvis du ikke vil gifte deg for å beholde friheten, blir det ikke da litt snodig å argumentere for at man kan leve et fint liv med kjæresten uten å være gift og at det ikke er noe poeng i å være gift før man for barn? Du sier jo implisitt at det er en forskjell på hvor forpliktet du tenker at man er i ekteskap og i et "vanlig" forhold.

Personlig kan jeg godt tenke meg å gifte meg om jeg finner den rette mannen, fordi jeg liker tanken på forpliktelsen jeg tar på meg ved å inngå ekteskap samtidig som det er fornuftig mtp. det juridiske, men ønsker ikke noe svært og dyrt bryllup. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90% av alle ekteskap går ikke føyken, 40% av alle ekteskap ender i skilsmisse.

Jeg giftet meg for 2 år siden, brukte masse penger på en fantastisk feiring over flere dager og det var verdt hver krone!! 

Også tenker jeg at hvis du ønsker frihet så burde du ihvertfall ikke få barn, da er man ihvertfall knyttet tiø vedkommende resten av livet! 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er dumt, men dessverre er det mange fordeler med å være gift, leste at dette spesielt var best når man har barn mtp. arv, men har ikke undersøkt disse tingene så grundig siden jeg ikke har barn enda eller gift. Hvis jeg skal gifte meg så vil jeg helst at det skal foregå borgelig. Siden jeg tross alt ikke er religiøs..

Anonymkode: 018b8...955

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsket å formalisere forholdet og følte at det var naturlig å gjøre det før vi fikk barn. Brukte ca. 35 000 kroner på bryllupet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Vi har vært sammen i 5 år og får alltid spørsmål om vi ikke skal gifte oss snart som om det er den største selvfølge. Jeg forstår bare ikke poenget og føler ikke behovet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg gifter meg vil det kun være av økonomiske grunner, i forhold til arv osv. Vi skriver under papirene og tar noen øl med de nærmeste på en eller annen pub. 

Anonymkode: 9d0dd...142

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du 90 % fra? Det er vesentlig færre skilsmisser enn giftemål. Men du har rett alle forhold ryker, det heter død

Anonymkode: cdef0...4fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihet? Skjønner Ikke helt, jeg.. Frihet til hva? Du skriver at 90% skiller seg (noe som åpenbart er en løgn). Mens du, som er i et kjæresteforhold, skal være sammen med partneren til en av dere dør. Men du er mer fri da, enn hvis du gifter deg og er sammen med partneren til en av dere dør.

Tror du det er noe magisk som skjer når man gifter seg, som gjør at man blir fiender og begynner å hate hverandre?

Anonymkode: 848ba...a4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du elsker frihet så bør du jo ikke få barn? Forplikter deg mer og er mer hemmet med barn enn å være gift?? Og hvem sa at bryllup trenger å være dyrt?

Anonymkode: 1c344...1eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du elsker frihet så bør du jo ikke få barn? Forplikter deg mer og er mer hemmet med barn enn å være gift?? Og hvem sa at bryllup trenger å være dyrt?

Anonymkode: 1c344...1eb

Ja, mitt bryllup kostet meg kanskje 500 kroner :P 

Anonymkode: 848ba...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gifte seg er jo frivillig. Hver og en får finne den samlivsformen som passer for seg. Velger man å være samboer så har man selv plikt til å sørge for at det juridiske er på plass, slik at man f.eks ikke står husløs etter er uventet dødsfall. Syns ikke man trenger å hevde at det som føles riktig eller galt for seg selv, automatisk også er det for andre. Man må gjøre det som føles best for seg selv og sin situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er imot ekteskap. Grunnen til at jeg er imot er at det er utdatert og jeg ikke synes noe om å binde to privatpersoner sammen på den måten. Jeg kommer aldri til å gifte meg eller dra i andre sitt bryllup.

Det er en personlig sak, men jeg brøler ikke nei om jeg hører at folk skal gifte seg. Ei heller forkynner jeg min mening, men det er utrolig provoserende at folk automatisk tror jeg har et ønske om å gifte meg en dag. Selvsagt har jeg ikke det! Dessuten er de skjønneste og mest stabilie parene jeg kjenner samboere, og det bekrefter bare min tanke om at giftemål er tull.

Anonymkode: 2a66e...c03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man gifte seg når 90 % av ekteskap går i vasken?? Man kan da leve et fint liv med kjæresten uten at man er gift. Skjønner meg heller ikke på de damene som føler de MÅ være gift før de får barn.. Man kan da være en god forelder selv om man ikke er 30 år og nettopp giftet seg. Tenk på alle de pengene man kunne brukt på viktigere og gøyere ting enn bryllupp?? Nei, skjønner ikke greia jeg..

Skal aldri gifte meg, elsker friheten :) Er vi flere?

 

 

Anonymkode: 16eff...62d

Hvorfor tar du dette inn på bryllupsforumet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper bolig med partner har du krav på å bo i den om partner dør, selv om du ikke kjøper ut de delene av boligen arvtagerne hans arver. Om du er gift altså. Man arver automatisk hverandre og er hverandres nærmeste pårørende. Der er også noen skattefordeler. Man må ikke betale mye penger for å bli gift

Anonymkode: 68ae2...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På February 12, 2017 den 10.20, AnonymBruker skrev:

Om du kjøper bolig med partner har du krav på å bo i den om partner dør, selv om du ikke kjøper ut de delene av boligen arvtagerne hans arver. Om du er gift altså. Man arver automatisk hverandre og er hverandres nærmeste pårørende. Der er også noen skattefordeler. Man må ikke betale mye penger for å bli gift

Anonymkode: 68ae2...9c4

Her er det jo bare å inngå en samboerkontrakt som spesifiserer de tingene. Man trenger ikke gifte seg for det.

Hva er skattefordelene forresten?

Anonymkode: 03438...25a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2017 den 22.33, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man gifte seg når 90 % av ekteskap går i vaksen?

Det stemmer ikke at 90% av ekteskap ender i skilsmisse... 

Man kan da leve et fint liv med kjæresten uten at man er gift. Skjønner meg heller ikke på de damene som føler de MÅ være gift før de får barn.. Man kan da være en god forelder selv om man ikke er 30 år og nettopp giftet seg.

De som føler at de MÅ være gift  før de får barn, tenker vel at de MÅ være klare til å forplikte seg før det settes barn til verden.  Noe som i grunn ikke er så rart? Selvfølgelig kan man leve et fint liv som kjærester eller samboer, med ønske om en fremtid sammen. Må ikke gifte seg av den grunn. Men jeg ville aldri aktivt valgt å få barn med en jeg ikke hadde sett for meg fremtiden sammen med. Å få barn er jo en mye større og viktigere forpliktelse enn det å gifte seg. Så derfor et denne rekkefølgen kanskje viktig for noen? 

Tenk på alle de pengene man kunne brukt på viktigere og gøyere ting enn bryllupp?? Nei, skjønner ikke greia jeg..

Om man ikke ønsker å bruke penger på det, trenger man jo heller ikke lage noen fest? For min del var bryllupet verdt hver krone, og  minnene vil jeg ha for alltid. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2017 den 22.38, Ananas. skrev:

Spørsmål: Hvis du ikke vil gifte deg for å beholde friheten, blir det ikke da litt snodig å argumentere for at man kan leve et fint liv med kjæresten uten å være gift og at det ikke er noe poeng i å være gift før man for barn? Du sier jo implisitt at det er en forskjell på hvor forpliktet du tenker at man er i ekteskap og i et "vanlig" forhold.

Personlig kan jeg godt tenke meg å gifte meg om jeg finner den rette mannen, fordi jeg liker tanken på forpliktelsen jeg tar på meg ved å inngå ekteskap samtidig som det er fornuftig mtp. det juridiske, men ønsker ikke noe svært og dyrt bryllup. 

Enig der. Det er noe med den forpliktelsen man føler mer med å være gift enn å være samboer. Og man kan argumentere om at barn er en større forpliktelse, og at mange gifte blir skilt. Men det er altså noe der for meg med å være gift, som veier tyngre enn å være samboer. For meg (uten barn med mannen min), skal det MYE mer til når vi er gift å gå fra han enn om vi bare var samboere. Mannen min har også sagt at han avla et løfte da vi ble gift, og det akter han å holde. Vi har vært gift siden 2003.

Så kan man sikkert avlegge løfter både her og der som man akter å holde, men for mannen og meg betydde det mer å gjøre det da vi giftet oss enn et løfte gitt i en romantisk situasjon. Da vi giftet oss tok vi et valg som overgikk alle andre ting, og alle andre løfter. 

Det er kanskje noe bare jeg føler, men jeg tror det har reddet ekteskapet vårt noen ganger. Fordi begge føler det.

Samtidig har du det juridiske, som er mye enklere når man er gift. Man eier sammen, og det blir enklere å dele hvis man går fra hverandre. Arv har også noe å si. 

For meg hadde det også betydning for hvor mye jeg ville satse sammen med mannen. Skulle vi ta opp lån sammen, var det sikrere å gjøre det om vi var gift. For da hadde vi en større forpliktelse overfor hverandre enn som samboere. Etter to år som samboere var jeg ikke så veldig villig til å ta opp f.eks billån eler huslån sammen, ettersom samboerskap for meg er noe jeg ser som mer midlertidig enn ekteskap. Men det er mitt syn på det, og mulig det ikke har noe å si. Andre lever helt fint med det. 

Mannen min så egentlig samboerskap på samme måte som ekteskap, man hadde forpliktelser overfor hverandre, og man kunne fint være sammen for livet som samboere. Det tror jeg også at man kan. Ekteskap handler om sikkerhet, både det at man har bestemt seg for å leve livet med hverandre, og om det juridiske og økonomiske.

Men det har ikke noe med frihet å gjøre. Frihet får man gjennom hva man som par blir enige om, enten man er gift eller samboere. Vi har stor frihet i vårt forhold, noe som betyr at begge kan reise uten hverandre på ferier og helgeturer, og at begge har frihet til å dyrke interesser og hobbyer. Vi kan altså være oss selv, og leve ut den vi er, selv om vi er gift.

Jeg føler at jeg kan gjøre stort sett det jeg har lyst til, og det kan mannen også. Han bygger en bil fra bunnen av nå, og det har han gjort i over to år. Det har krevd mye av hans tid, og vår felles økonomi. Så jeg har kjent litt på at husprosjekter må være på vent til han har gjort ferdig bilen. Men han har hatt bilen siden før vi ble kjent (16 år), og det har alltid vært hans drøm å bygge den helt om, så det unner jeg han. Og han er helt med på at vi har to hunder, som var mitt ønske, men som krever endel av han også. 

Vi er gift, og jeg tror det bidrar til at vi er mer rause overfor hverandre enn om vi hadde vært samboere. Da hadde vi kanskje vært mer påpasselig med "vår" del oppi alt?

Han, som egentlig så samboerskap på lik linje med å være gift, har gjentatte ganger sagt at det løftet han ga i kirka da vi ble gift, er noe han alltid vil holde seg til. Og at det betydde mer for han enn han så for seg på forhånd. Nå har vi fortsatt et godt forhold etter mange år som gift, men jeg tror det har hatt betydning for forholdet AT vi er gift. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar

Ekteskap er en udatert institusjon som det ikke er behov for i et moderne samfunn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...