Gå til innhold

Vaske ut svart hårfarge med C-vitamin og H&S?


Emalje

Anbefalte innlegg

Jeg farget mitt kastanjebrune hår svart rett før jul, permanent hjemmefarging(olia). Allerede etter første vask, falmet fargen en god del, og en mørkebrun farge skinte gjennom i flere partier av håret. 2 måneder etter har jeg ca 2 cm ettervekst, og er hypp på å fremskynde utvaskingen av fargen litt.

I går og i dag har jeg vasket håret med denne blandingen: knuste c-vitamintabletter (knuste 60 tabletter à 500 mg og blandet i en full flaske Head & Shoulders) og sjampo (H&S). Jeg gjorde håret vått, sjamponerte med blandingen og lot det sitte i håret i 2 timer (med plastfolie rundt, hehehe). I dag blandet jeg en dæsj vaskemiddel og en dæsj oppvaskmiddel i blandingen også. Etter at jeg hadde skylt det ut, fordelte jeg ca 1 dl olivenolje i håret og lot det sitte i håret 1 time før jeg vasket håret med vanlig sjampo og balsam.

Det høres litt for godt ut til å være sant, men det virker faktisk som om en del av fargen forsvant. Nå er håret mitt mer mørkebrunt, og har også min naturlige farge i partiene som tidligere var mørkebrune.. Håret var kullsvart før. Virker ikke som om håret har tatt skade av det heller.. Det er helt glatt og mykt :)

Har noen erfaring med å vaske ut svart hårfarge fra håret? Alle skriver jo at det er umulig, så virker ganske urealistisk.. Kan fargen forsvinne helt om jeg fortsetter med dette en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kommer til å være uten hår før du er uten farge på hvis du holder på sånn over tid. Head & Shoulders-blandingen har dog en viss effekt, men ikke nok til å fjerne fargen helt.

Hvis de fremdeles selger Colour B4 rundt forbi kan den være et alternativ.

Anonymkode: 8c308...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer til å være uten hår før du er uten farge på hvis du holder på sånn over tid. Head & Shoulders-blandingen har dog en viss effekt, men ikke nok til å fjerne fargen helt.

Hvis de fremdeles selger Colour B4 rundt forbi kan den være et alternativ.

Anonymkode: 8c308...74f

Haha, det er mulig. Jeg kan leve med denne mørke brunfargen, altså. Vasker vanligvis bare håret hver femte dag, så mulig jeg bare går over på Head&Shoulders eller noe slags rensesjampo nå som den fargebevarende sjampoen min snart er tom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anta man kan bruke den blandingen for å fjerne svart farge også. Jeg har bare brukt det til å fjerne rosa, og det funket fjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, FantasDick skrev:

Vil anta man kan bruke den blandingen for å fjerne svart farge også. Jeg har bare brukt det til å fjerne rosa, og det funket fjell!

Godt å høre! Utfra researchen, høres det ut som det virker best på semi-permanent farging og lysere farger, som pastellfarger. Men det funka jo litt på meg :) Ser ut som om jeg har farga håret mørkebrunt nå, og det gjør faktisk overgangen til etterveksten en del mykere!

 

Vurderer også å prøve hot oil treatment med kokosolje. Man kan også bruke bakepulver i blandingen, men det gjør visst håret kjempetørt og crispy fordi det ødelegger PH-balansen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Emalje skrev:

Godt å høre! Utfra researchen, høres det ut som det virker best på semi-permanent farging og lysere farger, som pastellfarger. Men det funka jo litt på meg :) Ser ut som om jeg har farga håret mørkebrunt nå, og det gjør faktisk overgangen til etterveksten en del mykere!

 

Vurderer også å prøve hot oil treatment med kokosolje. Man kan også bruke bakepulver i blandingen, men det gjør visst håret kjempetørt og crispy fordi det ødelegger PH-balansen :(

Jeg brukte bakepulver også, håret ble litt rart etterpå, men ikke noe kokosoljen ikke kunne fikse. 

Hadde omtrent level 6 farget over med semi-perm ganske mørk rosa. 

Lykke til videre! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, FantasDick skrev:

Jeg brukte bakepulver også, håret ble litt rart etterpå, men ikke noe kokosoljen ikke kunne fikse. 

Hadde omtrent level 6 farget over med semi-perm ganske mørk rosa. 

Lykke til videre! :)

Supert! Tusen takk for svar! .. hvor mange ganger vasket du det, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emalje skrev:

Supert! Tusen takk for svar! .. hvor mange ganger vasket du det, da?

Åh, husker ikke helt. Vasket intensivt over to dager.. :ler: Kanskje 10-12 over de to dagene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvaskmiddel og gulvvaskemiddel i håret??   Du ber jo om å få hudproblemer,  hvis ikke håret ditt faller av først da!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med nopoo for noen måneder siden, og husker en gang jeg vasket håret med egg, jeg er sikker på at det gjorde håret mitt lysere. Hadde farget det mørkt oppå bleking.  Vasket faktisk håret med egg og banan isted, kanskje det er blitt enda lysere! :O

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte vaskemiddel har jo pH tilsvarende salmiakk, så det vil nok kunne ha en blekende effekt. Sjansene for at dette også tynner ut håret er nok ganske stor, men uten å vite hvilke middel du faktisk bruker, så er det jo vanskelig å si.
Huden min hadde dødd utav denne behandlingen, H&S er jo i seg selv noe makkverk for huden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Har vasket håret på den måten for fjerde gangen. Fra tredje til fjerde gang ventet jeg til håret ble fett og jeg følte jeg burde vaske det. Fargen har lysnet en hel del! Fra å være kullsort, har det blitt mørkebrunt med lysebrune og røde nyanser. 

Jeg brukte Neutral vaskemiddel, men bare den ene gangen. Følte ikke det gjorde så stor forskjell. Denne gangen bytta jeg bakepulveret ut med natron, er spent på resultatet :)

Om jeg hadde vasket håret slik mange ganger over to dager, tror jeg nok at jeg hadde merket det veldig i hodebunnen. Har ikke merket noen forskjell nå. Er veldig påpasselig med å skylle håret grundig etter behandling, og bruke mye olje i håret før jeg vasker det ut. Ellers tror jeg nok håret hadde blitt ganske tyggis...

Jeg synes det er helt fantastisk at det går an å vaske ut fargen. Siden håret mitt er brunt fra før av blir det mer naturlig enn om jeg skulle bleket det (mange ganger) og farget over. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, _popcorn_ skrev:

Enkelte vaskemiddel har jo pH tilsvarende salmiakk, så det vil nok kunne ha en blekende effekt. Sjansene for at dette også tynner ut håret er nok ganske stor, men uten å vite hvilke middel du faktisk bruker, så er det jo vanskelig å si.
Huden min hadde dødd utav denne behandlingen, H&S er jo i seg selv noe makkverk for huden!

Ja, ser absolutt mulighetene for at det kan tynne ut håret. For meg er det helt okay, fordi jeg har ganske tjukt hår fra før av. Frisører må alltid tynne ut håret mitt, og det er noen måneder siden jeg klippa meg sist. Men har ikke merka noe mer røyting enn vanlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Boomonster skrev:

Oppvaskmiddel og gulvvaskemiddel i håret??   Du ber jo om å få hudproblemer,  hvis ikke håret ditt faller av først da!

Er nok ikke for folk med sensitiv hud, nei :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, matters2matter skrev:

Jeg begynte med nopoo for noen måneder siden, og husker en gang jeg vasket håret med egg, jeg er sikker på at det gjorde håret mitt lysere. Hadde farget det mørkt oppå bleking.  Vasket faktisk håret med egg og banan isted, kanskje det er blitt enda lysere! :O

Spennende! Kanskje jeg skulle prøvd det :) Egg får nok mer positiv respons enn oppvasksåpe i dette forumet, i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Emalje skrev:

Ja, ser absolutt mulighetene for at det kan tynne ut håret. For meg er det helt okay, fordi jeg har ganske tjukt hår fra før av. Frisører må alltid tynne ut håret mitt, og det er noen måneder siden jeg klippa meg sist. Men har ikke merka noe mer røyting enn vanlig!

Jeg snakker mer om faren for at dette etser i hodebunnen å gir "uttynning" i form av at håret faller av i dotter... Det er ikke uten grunn at stortsett alle vaskemidler kommer med sikkerhetsdatablader, og at det er anbefalt beskytte huden med for eksempel hansker. Det meste av vaskemidler skal tynnes ut i stor grad før det ikke vil kunne gjøre skade. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, _popcorn_ skrev:

Jeg snakker mer om faren for at dette etser i hodebunnen å gir "uttynning" i form av at håret faller av i dotter... Det er ikke uten grunn at stortsett alle vaskemidler kommer med sikkerhetsdatablader, og at det er anbefalt beskytte huden med for eksempel hansker. Det meste av vaskemidler skal tynnes ut i stor grad før det ikke vil kunne gjøre skade. 
 

Godt poeng :) Jeg anbefaler absolutt ikke å massere inn kun vaskemiddel med hendene! Men for det første brukte jeg et vaskemiddel for sensitiv hud, og for det andre brukte jeg veeeeldig lite. Blandingsforholdet må ha vært noe som 1/8 vaskemiddel, 1/8 bakepulver, 1/4 oppvasksåpe og 1/2 c-vitamin+sjampo. Masserte det ikke spesielt godt inn i hodebunnen, slik jeg pleier å gjøre når jeg sjamponerer, men konsentrerte meg om lengdene og dro litt opp mot hårbunnen. Har jo litt ettervekst også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blandingsforhold på oppvaskmiddel  er 1/200... 
vanlig vaskemiddel har gjerne enda større blandingsforhold, og skal skylles godt før det er i kontakt med huden. De fleste sier vel en kork pr 10 liter vann. 
Så din blanding er meget meget sterk! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2017 den 18.01, _popcorn_ skrev:

blandingsforhold på oppvaskmiddel  er 1/200... 
vanlig vaskemiddel har gjerne enda større blandingsforhold, og skal skylles godt før det er i kontakt med huden. De fleste sier vel en kork pr 10 liter vann. 
Så din blanding er meget meget sterk! 
 

Tja.. På min flaske er en kork 40 ml, og det står at 50 ml blandes ut i 8 l vann ved håndvask. Så blandingsforholdet er 1:160. Det er ingen advarsler mot å få vaskemiddelet på huden, står bare at man ikke skal ha det i øynene. Brukte nok mindre enn 10 ml (altså 1/4 av korken), så såå sterk var ikke blandinga :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...