Gå til innhold

Reise 3-4 uker alene juni/juli.. Mellom Amerika / Karibien?


GodsChild

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å reise på langtur alene for første gang denne sommeren, men er litt usikker på hvor det er trygt for meg å reise som singel jente. Jeg har tenkt på Mellom Amerika og Karibien, men er åpen for andre steder også. Det jeg vet er at jeg reiser på budsjett og at jeg har lyst til å være borte i 3-4 uker.

Jeg er ikke ute etter noe festested, men heller et sted med jordnære og hyggelige mennesker, mye å oppdage, spennende kultur, god naturlig mat, vakker natur.. og så snakker jeg kun engelsk, og bittelitt spansk... er det noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan reise så og si hvor som helst som singel jente, men det er selvsagt variabelt hvor mye forhåndsregler du må ta når du beveger deg ute på kveldstid - og hvor fritt du kan bevege deg rundt på egen hånd. 

Jeg har reist alene både i Asia, Europa og flere land i Afrika, og har venner som har reist på egen hånd i mellom-Amerika. Jeg besøkte Costa Rica for ikke så lenge siden, som hadde vært perfekt for å reise alene. "Budsjett" er jo veldig ulikt for ulike personer. 

Tenk litt over hva slags kultur du ønsker å møte, hvilke naturopplevelser du ønsker - og husk at det er fullt mulig å melde seg på lokale gruppeturer dersom man ikke er komfortabel med å gjøre alt alene.

Karibien er nok ikke akkurat budsjettvennlig, så sjekk litt ut kostnadsnivå i de aktuelle landene hvis budsjett er avgjørende. 

Endret av Reisehjerte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dessverre ikke hjelpe deg, tenkte bare å skrive at om du ønsker noen å reise med, så planlegger jeg tur til Cuba i begynnelsen av juni om du er interessert :) Er også singel jente, 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ingen personlige erfaringer. Men har hørt at i Sør-/mellom Amerika er det mer kriminalitet og dyrere enn i f.eks. Sør Asia. Steder med bra kultur er det nesten overalt :)

Anonymkode: fee9f...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan ikke si noe om Karibien, men mennene kunne være ganske innpåslitne i Mellom-Amerika, og jeg reiste ikke alene (men med annen jente). Kan jo også si at det jo er orkansesong i Karibien/på den karibiske siden av Mellom-Amerika om sommeren.

Sørøst Asia har jeg alltid følt meg veldig trygg, og hadde ingen problemer med å reise rundt der alene. Er generelt veldig sjelden at jeg har følt meg utrygg i Asia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en god dose sunn fornuft, tror jeg du kan reise hvor som helst.

Personlig hadde jeg vært litt skeptisk til å reist alene i mellom-Amerika....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mellom-Amerika er flott. Men jegbhadde aldri reist der alene. Jeg var der med noen venninner og det var forferdelig slitsomt. Plystring og tisking hvor vi gikk. Guatemala City ville jeg strøke ut med den gang. Veldig kriminelt! Honduras er og hanske farlig. Costa Rica var stille og rolig, men mannfolkene var veldig slitsomme der og. Nicaragua var vel det landet som var hyggeligst. 

Anonymkode: 39495...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Mellom-Amerika (Guatemala 2 uker, Caye Caulker 1 uke & Mexico 1 uke) i 2015. Men jeg dro ikke alene. Og Guatemala uten å kunne spansk er vanskelig. Vi hadde med oss ei som gikk på skole der nede i 3 uker før vi kom ned, og det hjalp veldig at hun kunne spansk. Ellers Er Guatemala fantastisk hvis man er interessert i Mayaenes historie og kultur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...