Gå til innhold

Vil ikke bruke penger på utdrikningslaget


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Blitt invitert i et utdrikningslag i slutten av mai til en bekjent. Vi var venner for nærmere syv år siden. Det er koselig å bli invitert, men jeg kjenner ingen andre inviterte og det står ingenting om pris.

Men jeg er invitert i så lang tid i forkant at jeg umulig kan ha planlagt noe den helga uansett.. 

Hvis det kostet 200-300kr hadde det vært greit, men virker som opplegget er klart og at de som kan være med spleiser. Pris får vi da naturligvis ikke vite før etter utdrikningslaget. 

Jeg er ikke invitert i selve bryllupet, men det er bare ti stykker som er invitert i utdrikningslaget, så er kanskje slemt å droppe? 

Vil ikke være gnien å spørre hva det vil koste for så å si nei.. Hva pleier utdrikningslag å koste? Er det slemt av meg å droppe?

Anonymkode: eaff6...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke ha meldt meg på noe som helst arrangement uten å få vite hva det kom til koste.

Endret av Arabella
  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble bedt i utdrikningslaget til venninnes venninne, følte jeg måtte bli med for jeg tenkte at hun kanskje ikke hadde så mange gode venner siden jeg ble bedt i noe sånt og hadde truffet henne kanskje 5 ganger....Fikk regning på forhånd på over 2000kr for noe SPA greier vi skulle spleise til bruden,naive meg trodde det var totalen på det vi skulle.....men.... i tillegg betalte man jo for seg selv hele veien på SPA, restaurant,taxi,Pub o.s.v så det endte med over 7000 sure kr.....det synes jeg ble alt for mye..... mitt råd er takk nei, eller i ihvertfall spør hva dere skal så du ikke står der som meg og er blakk i lange tider for utdrikningslaget til en perifer bekjent....

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt at jeg skulle på storbyweekend/75-årsfeiring av en slektning/besøke en venninne i Århus den helgen, dvs noe jeg godt kunne ha planlagt allerede nå. Kanskje ikke supersnillt, men hun er 1) ikke engang en venninne men en bekjent, og 2) invitasjonen sier ikke noe om pris/opplegg. Noen ganger er hvite løgner helt ok. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Amawhatsnot skrev:

Jeg hadde sagt at jeg skulle på storbyweekend/75-årsfeiring av en slektning/besøke en venninne i Århus den helgen, dvs noe jeg godt kunne ha planlagt allerede nå. Kanskje ikke supersnillt, men hun er 1) ikke engang en venninne men en bekjent, og 2) invitasjonen sier ikke noe om pris/opplegg. Noen ganger er hvite løgner helt ok. 

Hvorfor skal du lyve og finne på unnskyldninger? Der er da en ærlig sak å si at du ikke vil melde deg på noe du ikke vet hva så noenlunde kommer til å koste.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller aldri meldt meg på uten å vite prisen. Jeg er helt skremt over prisene enkelte oppgir på utdrikkningslag her; det virker som om det å forvente at folk punger ut med flere tusen kroner er rimelig normalt... ALDRI om jeg bruker så mye peng på noe sånt. 

Du kan helt fint bare si nei, uten å oppgi grunn. Om du har lyst, er det helt innafor å spørre hva det koster, og så takke nei med bakgrunn i at det blir for dyrt om du ikke vil. Det er lov. Det er også helt ok å si "beklager, jeg kommer ikke", uten å gi grunn. 

Om du synes du må ha en grunn, er det da heller ikke unormalt å ha booket ferier og slikt et års tid i forveien. Jeg visste allerede før nyttår at vi skal på tur med jobben i slutten av september, altså nesten et år på forhånd. 

Anonymkode: ca4a2...750

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ms. Daisy

Ikke lag til masse historier som du kommer til å slite med i etterkant. Bare si at du ikke kan bli med - trenger ikke oppgi noen grunn heller. Tenker at når du heller ikke er invitert i bryllupet så er det enda enklere å takke nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Arabella skrev:

Hvorfor skal du lyve og finne på unnskyldninger? Der er da en ærlig sak å si at du ikke vil melde deg på noe du ikke vet hva så noenlunde kommer til å koste.

Fordi jeg ikke vil være hun kjipe som sier nei etter at hun får høre prisen. De andre tar seg jo råd, så hvorfor ikke jeg? Det burde jeg selvsagt heve meg over, men jeg synes altså det er lettere å komme med en hvit løgn. Og så får jeg ikke inntrykk av at ts har så fryktelig lyst til å delta på dette utdrikningslaget heller, så hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg bare sagt jeg skulle noe annet, så var hele saken ute av verden. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør rett ut. Jeg hadde ikke brukt 1000+ på noen som ikke var en nær venninne

Anonymkode: be4f1...009

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Blitt invitert i et utdrikningslag i slutten av mai til en bekjent. Vi var venner for nærmere syv år siden. Det er koselig å bli invitert, men jeg kjenner ingen andre inviterte og det står ingenting om pris.

Men jeg er invitert i så lang tid i forkant at jeg umulig kan ha planlagt noe den helga uansett.. 

Hvis det kostet 200-300kr hadde det vært greit, men virker som opplegget er klart og at de som kan være med spleiser. Pris får vi da naturligvis ikke vite før etter utdrikningslaget. 

Jeg er ikke invitert i selve bryllupet, men det er bare ti stykker som er invitert i utdrikningslaget, så er kanskje slemt å droppe? 

Vil ikke være gnien å spørre hva det vil koste for så å si nei.. Hva pleier utdrikningslag å koste? Er det slemt av meg å droppe?

Anonymkode: eaff6...aa4

Da driter du i utdrikkingslaget også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om forlover og de som er nær, har støvsugd omgangskretsen for folk som kan være med å betale for deres råflotte opplegg. Beklager, brutalt, men... Det der har jeg både sett opp opplevd selv og jeg synes det er en uting. 
Da jeg giftet meg ville jeg være sammen med vennene mine, poenget var ikke at det skulle være flest mulig. Og alle var invitert i bryllupet.

Jeg ville droppet det. Har selv droppet utdrikningslag fordi jeg ikke har vært invitert i bryllupet.
 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor velger enkelte å ha utdrikningslag med mennesker som ikke blir invitert til bryllupet? Hva er poenget?

Jeg trodde at det var vanlig å invitere de nærmeste vennene + evt. søsken til utdrikningslaget, og at de samme også blir invitert til bryllupet.

Anonymkode: aa3e4...bdb

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde utdrinkningslag var for venner, ikke tidligere venner.

 

Kostnadene for disse eventene varierer så masse at man umulig kan tippe hva det vil komme på.

For å si det slik: Hva føler du for denne personen som skal drikkes ut? Er du en del av hennes omgangskrets?

Hvor mange ganger har hun vært gift?

 

Litt underlig å bli bedt når det er så lenge siden dere var venner.... Du sier det er 10 stk som er invitert, er det laget en event på fb som gjør at du vet dette?

Anonymkode: f2d2c...71f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Amawhatsnot skrev:

Fordi jeg ikke vil være hun kjipe som sier nei etter at hun får høre prisen. De andre tar seg jo råd, så hvorfor ikke jeg? Det burde jeg selvsagt heve meg over, men jeg synes altså det er lettere å komme med en hvit løgn. Og så får jeg ikke inntrykk av at ts har så fryktelig lyst til å delta på dette utdrikningslaget heller, så hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg bare sagt jeg skulle noe annet, så var hele saken ute av verden. 

Det skriver TS ingenting om, heller ikke om hvilke andre som er invitert. Hvis jeg hadde vært i denne situsjonen og ikke hatt råd til det, ville det ikke gjort meg det minste å si det som det var. Jeg blakker meg ikke for tekkes andre.

Når ble det forresten vanlig å ha utdrikningslag, og hva er meningen bak det?

Endret av Arabella
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger enkelte å ha utdrikningslag med mennesker som ikke blir invitert til bryllupet? Hva er poenget?

Jeg trodde at det var vanlig å invitere de nærmeste vennene + evt. søsken til utdrikningslaget, og at de samme også blir invitert til bryllupet.

Anonymkode: aa3e4...bdb

Du kan så spørre, det er sinnsykt frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Blitt invitert i et utdrikningslag i slutten av mai til en bekjent. Vi var venner for nærmere syv år siden. Det er koselig å bli invitert, men jeg kjenner ingen andre inviterte og det står ingenting om pris.

Men jeg er invitert i så lang tid i forkant at jeg umulig kan ha planlagt noe den helga uansett.. 

Hvis det kostet 200-300kr hadde det vært greit, men virker som opplegget er klart og at de som kan være med spleiser. Pris får vi da naturligvis ikke vite før etter utdrikningslaget. 

Jeg er ikke invitert i selve bryllupet, men det er bare ti stykker som er invitert i utdrikningslaget, så er kanskje slemt å droppe? 

Vil ikke være gnien å spørre hva det vil koste for så å si nei.. Hva pleier utdrikningslag å koste? Er det slemt av meg å droppe?

Anonymkode: eaff6...aa4

Spesielt når du ikke er bedt i bryllupet kan du med god samvittighet takke nei til utdrikningslaget. Kan fort komme opp i noen tusen på hver av dere, så det er jo en vurderingssak for deg, om du er villig til å betale så mye.

Anonymkode: cda9d...974

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Arabella skrev:

Det skriver TS ingenting om, heller ikke om hvilke andre som er invitert. Hvis jeg hadde vært i denne situsjonen og ikke hatt råd til det, ville det ikke gjort meg det minste å si det som det var. Jeg blakker meg ikke for tekkes andre.

Når ble det forresten vanlig å ha utdrikningslag, og hva er meningen bak det?

Sånn er du, fint for deg! Jeg orker ikke tenke på at min økonomiske situasjon skal dissekreres på et utdrikningslag (som den sannsynligvis vil bli, om jeg er den eneste som ikke tar meg råd). Jeg gidder ikke si noe om min økonomiske situasjon til en "bekjent". Jeg velger en hvit løgn, særlig fordi jeg ikke har særlig lyst til å gå i det utdrikkingslaget i utgangspunktet (slik jeg tolker TS). Helt greit at du mener noe annet, jeg beskrev bare hva jeg ville gjort. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Amawhatsnot skrev:

Sånn er du, fint for deg! Jeg orker ikke tenke på at min økonomiske situasjon skal dissekreres på et utdrikningslag (som den sannsynligvis vil bli, om jeg er den eneste som ikke tar meg råd). Jeg gidder ikke si noe om min økonomiske situasjon til en "bekjent". Jeg velger en hvit løgn, særlig fordi jeg ikke har særlig lyst til å gå i det utdrikkingslaget i utgangspunktet (slik jeg tolker TS). Helt greit at du mener noe annet, jeg beskrev bare hva jeg ville gjort. 

Det synes jeg du skal heve deg over. Vil tro det er mange som ikke føler det naturlig å prioritere å bruke flere tusen kroner på et utdrikningslag for en perifer bekjent som man ikke en gang er invitert i bryllupet til. Og når du ikke engang kjenner de andre gjestene,  er det ihvertfall ingen grunn til å bry seg om hva de mener. 

Her høres det ut som om ts er invitert med først og fremst for å være med å betale utgiftene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, pautina skrev:

Jeg ble bedt i utdrikningslaget til venninnes venninne, følte jeg måtte bli med for jeg tenkte at hun kanskje ikke hadde så mange gode venner siden jeg ble bedt i noe sånt og hadde truffet henne kanskje 5 ganger....Fikk regning på forhånd på over 2000kr for noe SPA greier vi skulle spleise til bruden,naive meg trodde det var totalen på det vi skulle.....men.... i tillegg betalte man jo for seg selv hele veien på SPA, restaurant,taxi,Pub o.s.v så det endte med over 7000 sure kr.....det synes jeg ble alt for mye..... mitt råd er takk nei, eller i ihvertfall spør hva dere skal så du ikke står der som meg og er blakk i lange tider for utdrikningslaget til en perifer bekjent....

2000kr for utdrikkingslag var mye 😨

Var i utdrikkingslag til min onkels forlovede i august. Kosta meg 500kr som gikk til betaling for opplegg, mat og drikke til bruden og skyssen hennes. Brukte kanskje 1500kr selv, inkludert mat, drikke og skyss. Overnatting var gratis, da jeg sov over hos bruden etter laget.

Synes ikke du trenger å dra når du ikke engang vet prisen. Høres ikke ut som om det er noen du tilbringer mye tid med heller, så jeg ville valgt å være ærlig om hvorfor du takker nei også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...