Gå til innhold

Hvordan kan noen fornekte holocaust?


Chiyo

Anbefalte innlegg

Jeg så en video på nett om folk som fornekter holocaust. Altså... hvordan??? Det finnes bilder, brev, fortellinger fra de som overlevde, fortellinger fra de som jobbet i konsentrasjonleieren osv. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan benekte det. 

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes synd i jødene og fornekter ikke ondskapen de ble utsatt for, problemet er at folk ikke tar med i regningen hvorfor det skjedde. Viss folk leser seg litt opp, reflekterer og ser situasjonen fra begge sider forstår man hvorfor det skjedde. Begge sider har oppført seg dårlig og utilgivelig. Et ordtak sier at om man glemmer, vil historien gjenta seg og det er i ferd med å skje nå. Og det er IKKE jødene vi har glemt....

Anonymkode: 2d0cd...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en mental sykdom tror jeg, som ironisk nok gjerne rammer de samme folkene som hadde vært på lag med nazistene under krigen. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes synd i jødene og fornekter ikke ondskapen de ble utsatt for, problemet er at folk ikke tar med i regningen hvorfor det skjedde. Viss folk leser seg litt opp, reflekterer og ser situasjonen fra begge sider forstår man hvorfor det skjedde. Begge sider har oppført seg dårlig og utilgivelig. Et ordtak sier at om man glemmer, vil historien gjenta seg og det er i ferd med å skje nå. Og det er IKKE jødene vi har glemt....

Anonymkode: 2d0cd...389

Kan du forklare hva 6 millioner mennesker gjorde som var utilgivelig? 

Dessuten så drepte de homofile også. Faktisk så var over tusenvis av homofile innesperret mange år etter krigen var slutt.De var ikke like viktige som jødene. :( 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Chiyo skrev:

Kan du forklare hva 6 millioner mennesker gjorde som var utilgivelig? 

Dessuten så drepte de homofile også. Faktisk så var over tusenvis av homofile innesperret mange år etter krigen var slutt.De var ikke like viktige som jødene. :( 

Eller kanskje du bør lese deg opp før du kommenterer ukritisk?
Jødene har ikke behandlet andre fint. De har opphøyet seg selv fordi de var Guds utvalgte folk, og så ned på de andre(og nå snakker jeg på et generelt grunnlag, men sitter ikke i en boks bare fordi man har en viss religion eller rase). Det finnes mye god litteratur, både før og etter Hitler kom til makten. Jeg vil gjenta meg selv og si at ingen av delene var akseptable.

Anonymkode: 2d0cd...389

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jon Are
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller kanskje du bør lese deg opp før du kommenterer ukritisk?
Jødene har ikke behandlet andre fint. De har opphøyet seg selv fordi de var Guds utvalgte folk, og så ned på de andre(og nå snakker jeg på et generelt grunnlag, men sitter ikke i en boks bare fordi man har en viss religion eller rase). Det finnes mye god litteratur, både før og etter Hitler kom til makten. Jeg vil gjenta meg selv og si at ingen av delene var akseptable.

Anonymkode: 2d0cd...389

jasså du. hvor står det at jødene opphøyet seg selv? Jøder er generelt et meget dyktig folkeslag. Er langt framme i teknologi, har fått mange nobels priser i forhold til folketall, får dyrket opp plasser der det har vært ørken og var flinke handelsfolk. Er det muligens et snev av misunnelse bak dette hatet ?

Med hilsen fra

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle hva jødene gjorde eller hvordan de måtte ha oppføret seg, en dreper ikke mennesker an mass. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Chiyo skrev:

Kan du forklare hva 6 millioner mennesker gjorde som var utilgivelig? 

Dessuten så drepte de homofile også. Faktisk så var over tusenvis av homofile innesperret mange år etter krigen var slutt.De var ikke like viktige som jødene. :( 

Samt utviklingshemmede 

Anonymkode: 65297...a82

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk tror på kristendom og islam også. Jeg fatter det ikke hvordan noen kan være så lite kritiske.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke bare jøder som var ofre for holocaust selv om det ofte framstilles slik.

 

Jøder 5,93 millioner [5]
Russiske krigsfanger 2-3 millioner [6]
Etniske polakker 1,8-2 millioner [7]
Utviklingshemmede 270 000 [8]
Sigøynere 90 000–200 000 [6]
Frimurere 80 000–200 000 [9]
Slovenere 20 000–25 000 [10]
Homoseksuelle 5 000–15 000 [11]
Jehovas vitner 2 500–5 000 [12]
Spanske republikanere 7 000 [13]

Og fornekte holocaust er galskap og det er idiotisk.  Men jeg synes også det er idiotisk og feil å framstille det som at det bare var jøder som var ofre for holocaust. Men jeg er vel en ondskapsfull nazist og jødehater for å mene det.

Anonymkode: b80fb...337

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest William Adelin
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var ikke bare jøder som var ofre for holocaust selv om det ofte framstilles slik.

 

Jøder 5,93 millioner [5]
Russiske krigsfanger 2-3 millioner [6]
Etniske polakker 1,8-2 millioner [7]
Utviklingshemmede 270 000 [8]
Sigøynere 90 000–200 000 [6]
Frimurere 80 000–200 000 [9]
Slovenere 20 000–25 000 [10]
Homoseksuelle 5 000–15 000 [11]
Jehovas vitner 2 500–5 000 [12]
Spanske republikanere 7 000 [13]

Og fornekte holocaust er galskap og det er idiotisk.  Men jeg synes også det er idiotisk og feil å framstille det som at det bare var jøder som var ofre for holocaust. Men jeg er vel en ondskapsfull nazist og jødehater for å mene det.

Anonymkode: b80fb...337

Kom vist borti anonym knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes synd i jødene og fornekter ikke ondskapen de ble utsatt for, problemet er at folk ikke tar med i regningen hvorfor det skjedde. Viss folk leser seg litt opp, reflekterer og ser situasjonen fra begge sider forstår man hvorfor det skjedde. Begge sider har oppført seg dårlig og utilgivelig. Et ordtak sier at om man glemmer, vil historien gjenta seg og det er i ferd med å skje nå. Og det er IKKE jødene vi har glemt....

Anonymkode: 2d0cd...389

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller kanskje du bør lese deg opp før du kommenterer ukritisk?
Jødene har ikke behandlet andre fint. De har opphøyet seg selv fordi de var Guds utvalgte folk, og så ned på de andre(og nå snakker jeg på et generelt grunnlag, men sitter ikke i en boks bare fordi man har en viss religion eller rase). Det finnes mye god litteratur, både før og etter Hitler kom til makten. Jeg vil gjenta meg selv og si at ingen av delene var akseptable.

Anonymkode: 2d0cd...389

Du har helt rett i at jødene i mange europeiske land levde litt "på siden av samfunnet", delvis fordi andre ikke alltid ville ha særlig med dem å gjøre og delvis fordi de selv ikke alltid ville ha så mye med andre å gjøre. Folk med jødisk bakgrunn gjorde det jevnt over også ganske godt, især økonomisk. Det gjorde dem til en gruppe det var lett å skylde på. De var annerledes, de var synlige, og det var sikkert mistenkelig for enkelte at de gjorde det bedre enn dem selv.

Men det sier jo ingen verdens ting om skyldfordelingen i verdenshistoriens antagelig mest systematiske og institusjonaliserte (forsøk på) utryddelse av et helt folkeslag. Jødene var en syndebukk, de var ikke faktisk skyldige i de samfunnsproblemene nazistene anklaget dem for å være årsaken til, de var bare lette å peke på.

Det er helt kvalmende å veie jødenes historiske tendens til å (bare delvis selvvalgt) peke seg ut som annerledes enn storsamfunnet mot systematisk avlivining av millioner av uskyldige mennesker og bare konkludere med at begge sider gjorde ting som ikke var bra. Litt sånn "jeg glemte AUX-kabelen jeg lånte av deg, du drepte familien min, la oss bare si vi er skuls".

Anonymkode: 74186...60a

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må ikke glemme raselæren, som Hitler (og mange andre inkludert nordmenn var veldig fan av). Man skal ikke så mange år tilbake før man delte opp folk i hvilken skalleform de hadde, og hvilke karakteristikker det medførte. Hitler satte jo dette på spissen og ville fremheve den "rene rasen", og de andre ble systematisk - nådeløst - utryddet på et industrielt nivå.. 

Noen nevnte homofile. Ja, homofile ble også drept. Men det var nok lettere å gjemme sin legning i den tida enn hvilken familie man var født i.. Hitler la ikke skjul på sitt spesifikke hat mot jøder, og han og sine dreit loddrett i om de drepte babyer, småbarn, kvinner etc.

OG... Ikke glem at antisemitismen (eller raselæren) ikke bare var noe som skjedde fram til 1945. I Norge har vi en grotesk historie hvordan vi f.eks behandlet tatere langt fram i nyere tid.. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, Jon Are skrev:

jasså du. hvor står det at jødene opphøyet seg selv? Jøder er generelt et meget dyktig folkeslag. Er langt framme i teknologi, har fått mange nobels priser i forhold til folketall, får dyrket opp plasser der det har vært ørken og var flinke handelsfolk. Er det muligens et snev av misunnelse bak dette hatet ?

Med hilsen fra

Jon Are

Nei det er det ikke. Muslimene er vel strengt tatt de som har gjort mest revlosjonerende arbeid her i verden. Du kan for lite til at jeg gidder å diskutere med deg.

Anonymkode: 2d0cd...389

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Du har helt rett i at jødene i mange europeiske land levde litt "på siden av samfunnet", delvis fordi andre ikke alltid ville ha særlig med dem å gjøre og delvis fordi de selv ikke alltid ville ha så mye med andre å gjøre. Folk med jødisk bakgrunn gjorde det jevnt over også ganske godt, især økonomisk. Det gjorde dem til en gruppe det var lett å skylde på. De var annerledes, de var synlige, og det var sikkert mistenkelig for enkelte at de gjorde det bedre enn dem selv.

Men det sier jo ingen verdens ting om skyldfordelingen i verdenshistoriens antagelig mest systematiske og institusjonaliserte (forsøk på) utryddelse av et helt folkeslag. Jødene var en syndebukk, de var ikke faktisk skyldige i de samfunnsproblemene nazistene anklaget dem for å være årsaken til, de var bare lette å peke på.

Det er helt kvalmende å veie jødenes historiske tendens til å (bare delvis selvvalgt) peke seg ut som annerledes enn storsamfunnet mot systematisk avlivining av millioner av uskyldige mennesker og bare konkludere med at begge sider gjorde ting som ikke var bra. Litt sånn "jeg glemte AUX-kabelen jeg lånte av deg, du drepte familien min, la oss bare si vi er skuls".

Anonymkode: 74186...60a

Viss jeg skal oppsumere alt i en setning: Hvordan kan Hitlers enorme hat, og alle hans tilhengeres hat oppstå helt ubegrunnet?

Det som skjedde har visst seg og og være en naturlig reaksjon i flerforldige forskninger. Om man blir angrepet vil man komme sterkere tilbake, for i bunn og grunn er vi bare dyr. Jeg har studert dette hele mitt liv og er stadig på leting etter ny kunnskap og informasjon, og jeg kan ikke fatte at alle står så stålplantet på den ene siden. For alt hadde tross alt en forklaring.

Anonymkode: 2d0cd...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viss jeg skal oppsumere alt i en setning: Hvordan kan Hitlers enorme hat, og alle hans tilhengeres hat oppstå helt ubegrunnet?

Det som skjedde har visst seg og og være en naturlig reaksjon i flerforldige forskninger. Om man blir angrepet vil man komme sterkere tilbake, for i bunn og grunn er vi bare dyr. Jeg har studert dette hele mitt liv og er stadig på leting etter ny kunnskap og informasjon, og jeg kan ikke fatte at alle står så stålplantet på den ene siden. For alt hadde tross alt en forklaring.

Anonymkode: 2d0cd...389

:hakeslepp: Hæ??  Blir man angrepet så angriper man tilbake- hvordan angrep jødene, eller noen av de andre gruppene/folkeslagene, tilhengerene/det tyske folk? Hva for noe vrøvl er det du kommer med? Vær så snill og opplys oss om hva de gjorde for å "fortjene"  en slik skjebne.. 

Anonymkode: 04ca4...344

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viss jeg skal oppsumere alt i en setning: Hvordan kan Hitlers enorme hat, og alle hans tilhengeres hat oppstå helt ubegrunnet?

Det som skjedde har visst seg og og være en naturlig reaksjon i flerforldige forskninger. Om man blir angrepet vil man komme sterkere tilbake, for i bunn og grunn er vi bare dyr. Jeg har studert dette hele mitt liv og er stadig på leting etter ny kunnskap og informasjon, og jeg kan ikke fatte at alle står så stålplantet på den ene siden. For alt hadde tross alt en forklaring.

Anonymkode: 2d0cd...389

Kan du oppgi kilder på det du her hevder? Jeg klarer ikke helt å forstå forklaringen du snakker om.

Og "Det som skjedde har visst seg og og være en naturlig reaksjon i flerforldige forskninger"? What?

Anonymkode: b5b72...d77

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...