Gå til innhold

IVF behandling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Er blitt henvist til IVF, men vi velger å gå privat da vi ikke vil vente helt til høsten før oppstart. 

Men vil noen fortelle meg litt om hvordan dette fungerer? Det er så mye informasjon der ute at jeg går litt i surr.

Problemet er at jeg ikke har hatt syklus siden prevensjonslutt for 1,5 år siden. Alt ok ned han. Hva skjer etter tester og samtale er tatt? Må de stimulere meg til å få mensen først og så sprøyter for å få i gang EL? 

Er det noen som har erfaringer med Hausken?

 

Og ja; vet at det kan være mer som er galt og vet at legene skal lage program som passer akkuratt oss. Men er uansett intressert i å få noen gode svar :)

Anonymkode: d8572...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal snart i gang med vårt femte ivf-forsøk totalt. Fikk et barn for noen år siden vha ivf, så nå prøver vi på søsken. 

Kort om hvordan prosessen fungerer:

Du må først ha en forsamtale med klinikken eller sykehuset du tilhører. Vi har vært til behandling både ved sykehuset i Haugesund og Klinikk Hausken og har gode erfaringer med begge. På forsamtalen går legen gjennom den medisinske historien deres, sjekker igjen mannens sædkvalitet og tar blodprøver og ultralyd av deg. Basert på funn på ultralyd og blodprøveresultater avgjør legene om det er kort eller lang protokoll som vil passe best for dere. Vi har kun hatt kort protokoll pga PCO hos meg. 

Siden du ikke har syklus, kan du bruke primolut for å fremprovosere mensblødning. På dag 1, 2 eller 3 (vanligvis) i syklusen din starter du med sprøyter som skal stimulere follikkelvekst. Her er det flere ulike typer sprøyter og doser å velge mellom. Igjen er det legene som bestemmer her, og ofte må man prøve seg frem et forsøk eller to for å finne hva som fungerer best. Jeg har f.eks. prøvd gonal-f og menopur, men fikk absolutt best resultater (flest egg ut og bedre deling) på gonal-f. Derfor skal jeg også bruke gonal-f i videre behandling. I tillegg starter du på sprøyter som skal forhindre spontan eggløsning, orgalutran og cetrotide, rundt stimuleringsdag 5. Dette informerer klinikken om. Du følges opp med ultralyd for å sjekke follikkelveksten en eller flere ganger. Hos meg har første kontroll alltid vært på stimuleringdag 8, men dette kan variere. Når follikklene er store nok, setter du en sprøyte for å gi eggløsning til rett tid. På forsøkene mine med gonal-f har jeg trengt ca 10 stimuleringsdager, mot 16 dager på menopur pga treg eggmodning da. Egguttak skjer 36 timer etter at eggløsningssprøyta er satt. Dagen etter uttaket venter du i spenning på telefon om hvor mange egg som har blitt befruktet, og deretter settes et befruktet egg inn på dag 2 - 5 etter uttak. Vi har alltid satt inn på dag 2 eller 3. Så er det bare å vente 10-14 dager på å ta en graviditetstest. 

Vi har allerede verdens herligste barn takket ved prøverørsbehandling, og selv om prosessen er tung og slitsom både fysisk og psykisk, ville jeg gjort det igjen utallige ganger for å få oppleve å bli mamma. Så det er absolutt verdt det! 

Anonymkode: 18975...f28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei! :) 

Jeg henger meg på denne tråden for lurer på noe av det samme. Min mann har ingen spermier i sæden, kun væske, så vi har time på st. Olavs om ca 3 uker, der han skal gjennom en biopsi for å se etter spermier i testikkelen. Urologen mener det er svært sannsynlig da mannen min har fine blod-, hormon- og kromosonprøver. Håper selvfølgelig at vi finner spermier ved inngrepet!! Og er veldig spent på hva vi kan forvente ifht. videre tidsplan? Noen som vet? :)  Kan man begynne med medisiner / sprøyter ganske snart slik at vi får en icf-forsøk før sommeren? :-)

 

Anonymkode: 29e35...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...