Gå til innhold

En historie om da Kjetil og konen fikk Barnevernet på døren :-)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når du er i ferd med å klappe til din egen sønn - da tenker jeg det var på sin plass med at han slo i gulvet. Han skal ha for ærligheten sin, samtidig som han må se konsekvensen av handlingene. Når helsepersonell hører slikt som dette er de pliktig til å melde fra om bekymring. Når barnevernet kobles inn så gjøres det en vurdering om det skal åpnes en sak. Ting blir sjekket ut og det taes en vurdering. Jeg er glad vi har et barnevern som ivaretar de små sårbare. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Lattea skrev:

Når du er i ferd med å klappe til din egen sønn - da tenker jeg det var på sin plass med at han slo i gulvet. Han skal ha for ærligheten sin, samtidig som han må se konsekvensen av handlingene. Når helsepersonell hører slikt som dette er de pliktig til å melde fra om bekymring. Når barnevernet kobles inn så gjøres det en vurdering om det skal åpnes en sak. Ting blir sjekket ut og det taes en vurdering. Jeg er glad vi har et barnevern som ivaretar de små sårbare. 

Absolutt, er enig i at det er flott at Norge har et Barnevern som ivaretar de små, forsvarsløse.

I dette tilfellet i linken så ble det sagt at sykehus/leger/politi etc. sender av rutine og at de plikter å gjøre det. Barnevernet plikter også å undersøke saken/åpne undersøkelse i saker som blir meldt over av rutine.

 

I linken ble det åpnet undersøkelse der Barnevernet troppet opp i barnehagen og de besøkte familien i hjemmet deres for å observere de. Til slutt ble saken henlagt uten forslag om tiltak. 

Anonymkode: 40702...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt, er enig i at det er flott at Norge har et Barnevern som ivaretar de små, forsvarsløse.

I dette tilfellet i linken så ble det sagt at sykehus/leger/politi etc. sender av rutine og at de plikter å gjøre det. Barnevernet plikter også å undersøke saken/åpne undersøkelse i saker som blir meldt over av rutine.

 

I linken ble det åpnet undersøkelse der Barnevernet troppet opp i barnehagen og de besøkte familien i hjemmet deres for å observere de. Til slutt ble saken henlagt uten forslag om tiltak. 

Anonymkode: 40702...119

Slik jeg forstår det så kom barnevernsvakten på døren uanmeldt. Dette tyder på at de tok rutine for varsling alvorlig. De kommer hjem til en far som sitter alene hjemme, det ser ikke ut, en stekt pizza og en øl er fremme, mor har reist avgårde med barna. Kan man på bakgrunn av disse opplysningene utelukke videre bekymring`? Nei vil jeg si. Her ble bydelen varslet og da er det nødvendig å støtte seg på de som kan bekrefte familiens relasjoner og samspill. Barnehage er vesentlig her. Etter grundig vurdering blir saken lukket. Tenk alt det skjulte som kunne vært? 

Takk til våken legevaktlege. Som mor sier: Er det prisen man må betale så er det verdt det. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 2/1/2017 den 3.33, Serana skrev:

Det er ikke akkurat så veldig rart at barnevernet dukket opp på døren når han fortalte legen om grunnen til at han endte opp med et brukket bein, det var bra BV gjorde jobben sin grundig, og de lukket saken når de fant ut at alt var bra med barna. Selvfølgelig er det grusomt og belastende for de som blir beskyldt for noe når det ikke er grunnlag for det, men det er dessverre noe som følger med, og som barnemor sier: det er verdt det for å ha et barnevern.

Utrolig bra at Barnevernet bare gjorde jobben sin og lukket saken da de forsto at alt bare var bra! 

Flott at media lager flere slike saker, slik at fordommene blant folk reduseres og folk blir mer opplyste om at det er slik Barnevernet jobber. : - ) 

Anonymkode: 40702...119

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/31/2017 den 23.44, AnonymBruker skrev:

Kjetil Schander Luhr og hans kone fikk Barnevernet på døren. De var (og er) en ressurssterk familie med gode jobber, fin bolig og "alt på stell". Hør "Salongen", nr. 5. 

https://radio.nrk.no/serie/salongen/mktr02026416/17-06-2016#t=40m4s

De har to barn, 3 og 5 år, som går i barnehage.

Barnevernet opprettet en undersøkelsessak fordi pappaen i familien erfarte en ulykke og måtte på sykehuset/Legevakten.Han fortalte legen hva som hadde skjedd - og da kom Barnevernet på døren! Barnevernet mottok en bekymringsmelding sendt "av rutine".

Barnevernet innhentet informasjon fra barnehagen - men alt var bra. Familien synes det bør bli mer åpenhet i samfunnet omkring familier som uskyldig blir utsatt for undersøkelsessak.Dette fordi det er meget belastende, sa barnas pappa. Men barnas mamma sa at "hvis dette erprisen vi må betale for å ha et Barnevern så er det verdt det". :  - ) 

Anonymkode: 40702...119

Uansett en god historie, når en klikker i linken og lytter til historien fra virkeligheten! Ganske surrealistisk!

Anonymkode: 40702...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 31.1.2017 den 23.44, AnonymBruker skrev:

Kjetil Schander Luhr og hans kone fikk Barnevernet på døren. De var (og er) en ressurssterk familie med gode jobber, fin bolig og "alt på stell". Hør "Salongen", nr. 5. 

https://radio.nrk.no/serie/salongen/mktr02026416/17-06-2016#t=40m4s

De har to barn, 3 og 5 år, som går i barnehage.

Barnevernet opprettet en undersøkelsessak fordi pappaen i familien erfarte en ulykke og måtte på sykehuset/Legevakten.Han fortalte legen hva som hadde skjedd - og da kom Barnevernet på døren! Barnevernet mottok en bekymringsmelding sendt "av rutine".

Barnevernet innhentet informasjon fra barnehagen - men alt var bra. Familien synes det bør bli mer åpenhet i samfunnet omkring familier som uskyldig blir utsatt for undersøkelsessak.Dette fordi det er meget belastende, sa barnas pappa. Men barnas mamma sa at "hvis dette erprisen vi må betale for å ha et Barnevern så er det verdt det". :  - ) 

Anonymkode: 40702...119

Lyttet til linken og synes det var sjokkerende! 😱😳

Anonymkode: 40702...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tror det ikke,gør du opplever det.

Jeg var av samme oppfatning. Bv er der for å hjelpe.

Med tre barn, og den mellomste var sterkt plaget med adhd.  

Ble sendt inn mld fra nabo,og da startet det. Ble beskrevet som et hjem uten grensesetting, foreldre som ikke var konsekvente osv. Alt du kan si negativt, ble skrevet.  Hadde ikke fått diagnosen ennå. Hverdagen klarte vi, men vi godtok at barnet ikke var a4.

Ukonsentrert på skole, urolig osv. Ant pga forholdene i hjemmet. 

De andre barna ble ikke nevnt. Veldig skoleflinke osv.

Vi ble sendt til observasjon. Da ble det galt at barna satt ved bordet til alle var ferdig, takket for maten osv. Så sang vi "å du som metter liten fugl". Da var det for streng oppdragelse,var for konsekvent. Det var Bv sin vurdering, ikke de på senteret. De berømmet oss fir dette. 

At det var adhd nektet de. Vi hadde satt igang prosessen selv. Den ble stoppet.

De bestilte psykolog, han benektet at det var adhd. Psykolog godt betalt av Bv. 

Det var kafkaprosess. De vurderte å ha ungen i fosterhjem. Ved spørsmål når det ikke var adhd,kun hjemmeforhold så fant de ikke noe på de andre ungene. Pga Bv ble ikke diagnose satt før ungen fylte 17 år. Mistet mye skole osv. Diagnosen er: hardt rammet.

Så det skal bare en anonym mld fra en nabo, en "venn", noen som ikke liker deg, så sitter du i saksa

Anonymkode: dc6d4...858

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tror det ikke,gør du opplever det.

Jeg var av samme oppfatning. Bv er der for å hjelpe.

Med tre barn, og den mellomste var sterkt plaget med adhd.  

Ble sendt inn mld fra nabo,og da startet det. Ble beskrevet som et hjem uten grensesetting, foreldre som ikke var konsekvente osv. Alt du kan si negativt, ble skrevet.  Hadde ikke fått diagnosen ennå. Hverdagen klarte vi, men vi godtok at barnet ikke var a4.

Ukonsentrert på skole, urolig osv. Ant pga forholdene i hjemmet. 

De andre barna ble ikke nevnt. Veldig skoleflinke osv.

Vi ble sendt til observasjon. Da ble det galt at barna satt ved bordet til alle var ferdig, takket for maten osv. Så sang vi "å du som metter liten fugl". Da var det for streng oppdragelse,var for konsekvent. Det var Bv sin vurdering, ikke de på senteret. De berømmet oss fir dette. 

At det var adhd nektet de. Vi hadde satt igang prosessen selv. Den ble stoppet.

De bestilte psykolog, han benektet at det var adhd. Psykolog godt betalt av Bv. 

Det var kafkaprosess. De vurderte å ha ungen i fosterhjem. Ved spørsmål når det ikke var adhd,kun hjemmeforhold så fant de ikke noe på de andre ungene. Pga Bv ble ikke diagnose satt før ungen fylte 17 år. Mistet mye skole osv. Diagnosen er: hardt rammet.

Så det skal bare en anonym mld fra en nabo, en "venn", noen som ikke liker deg, så sitter du i saksa

Anonymkode: dc6d4...858

Jøss, er det virkelig sant? Dette høres ut som et skikkelig mareritt - men da kan da ikke være sant at det finnes så mye..uintelligensia? Det må være noe viktig du ikke har fortalt her? 

Anonymkode: 40702...119

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2017 den 17.03, Honey Dew skrev:

At man har penger, betyr ikke at man er gode foreldre

Nei, men terskelen for at leger, tannleger, psykologer etc. får barnevernet på døra, er forsvinnende liten. Lik det eller ikke, men sånn er forskjellen på oss. Ungene til disse yrkesgruppene får hjelp for sent. 

Anonymkode: b39a1...dbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men terskelen for at leger, tannleger, psykologer etc. får barnevernet på døra, er forsvinnende liten. Lik det eller ikke, men sånn er forskjellen på oss. Ungene til disse yrkesgruppene får hjelp for sent. 

Anonymkode: b39a1...dbd

Eller lærere.  

Anonymkode: 98cc0...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2017 den 9.37, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også en veldig positiv innstilling til barnevernet helt til de hadde en sak i barnehagen jeg jobber i. Har aldri vært så skremt og sjokkert før over voksne profesjonelle noensinne. Det var surrealistisk og absurd og tragisk på mange plan. De lyttet ikke til oss i barnehagen, ikke til helsesøter, ikke til fastlege men valgte å stole fullt og fast på en melding uten hold i virkeligheten fra en 3. person som ikke kjente familien men som hadde sett at det var lys midt på natta og at et av barna så tv i stua. Barna ble faktisk plassert ut av hjemmet i 4 mnd før de fikk komme hjem og saken henlagt. Det er utrolig traumatisk for barn å bli hentet ut av det blå og kjørt til fremmede og så få treffe foreldrene 4 ganger 3 timer hver gang før de blir sendt hjem igjen. Det var noen traumatiserte mistenksomme barn som kom tilbake til barnehagen som var redde hver gang det kom noen ukjente for enn om de skulle hente dem igjen.Å få sin grunnleggende trygghet ødelagt på denne måten preger barn i årevis.

Derfor mener jeg at barnevernet må være litt mer varsomme i denne typen saker hvor mishandling/vold er et tema for det er ingen akuttsituasjon om et barn sniker seg opp om natta for å se Brannmann Sam. Huset er plassert slik i forhold til innsyn at vedkommende som observerte må ha gått helt inn til huset, gjennom hagen og gått opp på terassen for å kunne se noe som helst og det er mer bekymringsverdig egentlig.

Anonymkode: fe0ae...73e

Tviler på at du som utenforstående har all informasjon i den saken. 

Anonymkode: 3413d...fee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2017 den 9.37, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også en veldig positiv innstilling til barnevernet helt til de hadde en sak i barnehagen jeg jobber i. Har aldri vært så skremt og sjokkert før over voksne profesjonelle noensinne. Det var surrealistisk og absurd og tragisk på mange plan. De lyttet ikke til oss i barnehagen, ikke til helsesøter, ikke til fastlege men valgte å stole fullt og fast på en melding uten hold i virkeligheten fra en 3. person som ikke kjente familien men som hadde sett at det var lys midt på natta og at et av barna så tv i stua. Barna ble faktisk plassert ut av hjemmet i 4 mnd før de fikk komme hjem og saken henlagt. Det er utrolig traumatisk for barn å bli hentet ut av det blå og kjørt til fremmede og så få treffe foreldrene 4 ganger 3 timer hver gang før de blir sendt hjem igjen. Det var noen traumatiserte mistenksomme barn som kom tilbake til barnehagen som var redde hver gang det kom noen ukjente for enn om de skulle hente dem igjen.Å få sin grunnleggende trygghet ødelagt på denne måten preger barn i årevis.

Derfor mener jeg at barnevernet må være litt mer varsomme i denne typen saker hvor mishandling/vold er et tema for det er ingen akuttsituasjon om et barn sniker seg opp om natta for å se Brannmann Sam. Huset er plassert slik i forhold til innsyn at vedkommende som observerte må ha gått helt inn til huset, gjennom hagen og gått opp på terassen for å kunne se noe som helst og det er mer bekymringsverdig egentlig.

Anonymkode: fe0ae...73e

Jeg har opplevd det samme. Jobber med barn og har ved fler anledninger vært borte i tilfeller som er svært kritikkverdige.  Hentet ut barn uten hjemmel, må levere tilbake barnet samme dag. Det vi meldte om da var det ingen grunn til å sette i gang slike tiltak for.

Anonymkode: 0ee42...6b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller lærere.  

Anonymkode: 98cc0...ad8

Våre tvillinger hadde en frøken/lærer i 4.klasse hvis frøken/lærer ble fratatt sine barn fordi Barnevernet hadde fått rutinemessig bekymring fra sykehuset der hun hadde fortalt legen og resten av helsepersonalet om sine holdninger. 

Anonymkode: 40702...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Våre tvillinger hadde en frøken/lærer i 4.klasse hvis frøken/lærer ble fratatt sine barn fordi Barnevernet hadde fått rutinemessig bekymring fra sykehuset der hun hadde fortalt legen og resten av helsepersonalet om sine holdninger. 

Anonymkode: 40702...119

Og annet enn rykter og snakk, hvordan vet du det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Raiu skrev:

Og annet enn rykter og snakk, hvordan vet du det? 

Det skal ikke mer til enn en bekymringsmelding før Barnevernet kan finne på å ta barn. Man skal ikke synse og mene ut fra en bekymringsmelding. Man skal VITE før man går til handling. På den måten hadde vi fått redusert skader på barna og deres familier ettersom mye er uansvarlig håndtering fra Barnevernets side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/29/2017 den 20.23, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd det samme. Jobber med barn og har ved fler anledninger vært borte i tilfeller som er svært kritikkverdige.  Hentet ut barn uten hjemmel, må levere tilbake barnet samme dag. Det vi meldte om da var det ingen grunn til å sette i gang slike tiltak for.

Anonymkode: 0ee42...6b0

Hvorfor gjorde dere det, da?

Anonymkode: 40702...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 1.2.2017 den 4.53, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ellers at noe av det viktigste han sier er at han før han hadde denne opplevelsen, så pleide han å tenke "Dette kan ikke være hele saken, her må det være noe mer som ligger bak" når han hørte liknende historier, men at han nå hadde forstått at det faktisk kanskje var sannheten han hadde hørt. Jeg pleide selv en gang i tiden å tenke slik som han gjorde tidligere.

Anonymkode: d8913...a58

Men nå ligger det jo noe mer bak enn det TS skriver. Grunnen til at han havnet på legevakten var at han mistet kontrollen og holdt på å skade barnet sitt alvorlig. Heldigvis gikk det bare ut over ham selv. Men når noen nesten har knust ansiktet på et lite barn så sier det seg selv at saken bør undersøkes.

Så det at det alltid er noe annet som ligger bak er faktisk bekreftet. Man bør fortsatt tenke slik hver eneste gang foreldrene kommer med sin ensidige versjon.

Dessuten er det ikke gitt at all relevant informasjon kommer frem i denne saken heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2017 den 9.37, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også en veldig positiv innstilling til barnevernet helt til de hadde en sak i barnehagen jeg jobber i. Har aldri vært så skremt og sjokkert før over voksne profesjonelle noensinne. Det var surrealistisk og absurd og tragisk på mange plan. De lyttet ikke til oss i barnehagen, ikke til helsesøter, ikke til fastlege men valgte å stole fullt og fast på en melding uten hold i virkeligheten fra en 3. person som ikke kjente familien men som hadde sett at det var lys midt på natta og at et av barna så tv i stua. Barna ble faktisk plassert ut av hjemmet i 4 mnd før de fikk komme hjem og saken henlagt. Det er utrolig traumatisk for barn å bli hentet ut av det blå og kjørt til fremmede og så få treffe foreldrene 4 ganger 3 timer hver gang før de blir sendt hjem igjen. Det var noen traumatiserte mistenksomme barn som kom tilbake til barnehagen som var redde hver gang det kom noen ukjente for enn om de skulle hente dem igjen.Å få sin grunnleggende trygghet ødelagt på denne måten preger barn i årevis.

Derfor mener jeg at barnevernet må være litt mer varsomme i denne typen saker hvor mishandling/vold er et tema for det er ingen akuttsituasjon om et barn sniker seg opp om natta for å se Brannmann Sam. Huset er plassert slik i forhold til innsyn at vedkommende som observerte må ha gått helt inn til huset, gjennom hagen og gått opp på terassen for å kunne se noe som helst og det er mer bekymringsverdig egentlig.

Anonymkode: fe0ae...73e

Enda en historie der det er helt åpenbart at ikke all relevant informasjon er kommet frem. Enten fordi du rett og slett ikke vet, eller fordi du bevisst skjuler informasjon som ikke er til fordel for foreldrene.

De tar ikke et barn ut av hjemmet bare fordi det ser på TV på natta en gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2017 den 23.04, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt om barn som ble akutthentet av BV, det ene av disse barna hadde tegnet "uanstendige" tegninger i barnehagen, og barnehagen meldte om dette. Mistanke om seksuelt misbruk og hele pakka.

Disse barna kom tilbake til foreldrene sine etter noen uker, men hva gjør noe sånt egentlig med et følsomt barnesinn?

Anonymkode: 2feac...f7e

"Jeg har hørt om" er alltid like troverdig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2017 den 18.59, AnonymBruker skrev:

Ja, når voksne dør foran barn bør jo Barnevernet inn i bildet! Hvorfor meldte ingen ifra? 

Anonymkode: 40702...119

Fortsetter anonymt for å unngå gjenkjenning.

Vet ikke hvorfor ingen reagerte.var sykebil og lege som kom til samt at samtalen til amk gikk gjennom politiets nødnummer.

Var såpass hysterisk at jeg er i etterkant glad for at han hos politiet klarte å tyde meg slik at de på amk fikk med seg hva jeg sa.

Så i denne saken kunne amk, politiet, sykebilpersonalet eller legen ha anmeldt meg til barnevernet om de så behovet, noe de ikke gjorde.

Kan og legge til at når min far døde var det en nyhetssak uten at barnevernet den gang ble koblet inn.

Så er ingen automatikk i at om ett barns foreldre dør/eller ett barn opplever et dødsfall på nært hold at barnevernet blir koblet inn.

Døden er en naturlig del av livet, men noen dødsfall er mer traumatiske enn andre.

Anonymkode: 6999a...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...